Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muu maailma Camino de Santiago (diabeetikon vaellus).
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Camino de Santiago (diabeetikon vaellus).
Punkmarko
29.04.2007 10:44

Hej kaikille tasapuolisesti. Smile

Yritin etsiä haulla tästä aiheesta aikaisempia kirjoituksia, mutta en löytänyt mitään - joten aloitetaan omalla aiheella heti alkuun. Niin, otsikon mukaisesti - olen suuntaamassa ennemmin tai myöhemmin Camino de Santiagolle. Siis toisinsanoen "pyhiinvaellukselle" läpi pohjois-Espanjan. Matkana 700 km, aikaa noin kuukausi.

Koska suomenkielistä infoa aiheesta on hyvinkin rajallisesti, ajattelin kääntyä asiantuntijapalstan puoleen (olen ollut satunnainen seuraaja jo pitkään) ja kysyä, onko kellään tämän palstan vaeltajista omakohtaista kokemusta vastaavasta matkasta? Kaikki apu on tervetullutta! Nyt haetaan nimenomaan henkilökohtaisia kokemuksia, ei netin steriilejä kuvia ja faktoja. Smile
Lisäksi kiinnostaa erityisesti kaikki tieto diabeetikoiden ongelmista vaelluksilla.

Niin, ja jos kiinnostus heräsi, netistä löytyy useita sivuja, joista juuri nää teräksenviileät faktatkin löytyy. Esim. http://www.caminosantiago.com/

Ja kiitos jo etukäteen. Smile

PM.

PS. Niin, olen myös tällähetkellä mukana Bayerdiabeteksen äänestyksessä unelmani toteutumisen puolesta. Käy lukemassa tarinani kokonaisuudessaan http://www.bayerdiabetes.fi/fi/Dream-Fund/Loppukilpailuun-paasseet/5-loppukilpailuun-paassyt.aspx, ja äänestä myös toki! Kiittikiitti! [url][/url]

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
pena
29.04.2007 20:08

Tunnet varmaan Kari Selenin aika tuoreen kirjan Simpukan tähden - vaellus Santiago de Compostelaan? En ole itse lukenut, mutta matkaa suunnittelevalle varmaan kannattaa tutustua.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

jph
30.04.2007 6:09

Älä ainakaan laske mitään paikallisten apteekkien varaston varaan. Esim. glugakonia ei välttämättä saa sinne, kuin tilaamalla, tai ehkä jonkun liikkuvan ensihoitoyksikön kautta. Sanomattakin on varmaan selvää, että diabeetikolla kannattaa matkavakuutus olla viimeisen päälle.

Insuliinikynät kestävät yllättävän hyvin ja pitkään hellettäkin. Asia kannattaa tarkistaa tuotekohtaisesti ko. kynän valmistajalta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Punkmarko
30.04.2007 6:25

Selenin kirjaa on metsästelty kissoin ja koirin, ja nyt ollaan tilauslistalla paikallisessa kirjakaupassa - että tullee tutuksi piakkoin. Kiitos vielä kuitenkin vihjauksesta. Smile

Ja hyviä pointteja noiden insuliinien, matkavakuutuksien ja apteekkivarastojen kannalta, laitetaan listalle ja otetaan asioista selvää. Kiitos.

Ei tämä lähteminen ihan niin yksinkertaista olekaan.. Smile

kaki
10.05.2007 20:05

Kesällä 2006 kävelin Saint Jean Pied de Portista Santiago de Compostelaan. (ranskalainen reitti) Ihana retki! Joidenkin majapaikkojen eli refugioiden pihalla voi yöpyä teltassa, mutta mielestäni sen raahaaminen tuolle reissulle on turhaa, koska edullisia yöpymispaikkoja vaeltajille on riitävän tiheään tahtiin. Myöskin kahviloita ja kauppoja on reitin varrella sopivasti. Tietenkin repussa pitää olla varalta syömistä ja juomista. Itse koin hyväksi rusinat, pähkinät ja kuivatut hedelmät. Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta on myös Susanna Linnan kirja Simpukankuorelta kotiin ja Tapani Tukiainen: Matkalla pyhiin, kivipallo. Tuija Lehtosen kirja aiheesta on myös ihan ok.
Tulevana kesänä olen ajatellut käveleväni Santiago de Compostelaan rannikkoreittiä pitkin eli The coast road eli El Camino de Norte. Ilolla kuulisin tuon reitin kulkeneiden mielipiteitä rannikkoreitistä. Onko siellä myös sopivin välein vaeltajien majapaikkoja? Kulkeeko reitti liian pitkälti autojen keskellä? Ranskalainen reitti kulkee luonnon ja maaseudun keskellä; unohtamatta tietenkään suuriakaan kaupunkeja. Mielelläni kerron matkasta lisää. Kysykää.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Vihtahousu
11.05.2007 6:26

Muistin virkistämiseksi kaivoin riippukansiosta esiin vanhan pyhiinvaelluspassini.
Vuodelta 2003 näytti olevan. Vieläkin herää mukavia muistoja passin leimoja katsellessa.
Ja kodin seinällä riippuu punaisella ristillä varustettu komea simpukka.

Parempi varata aikaa enemmän kuin kuukausi, jos aiot kävellä koko matkan.
Tietenkin osan reitistä voi kulkea myös bussilla tai junalla, mutta viimeiset pari sataa kilsaa
on syytä kulkea apostolinkyydillä. Muutoin jää oikea todistus saamatta Santiagon komeassa katedraalissa.

Olen myös kiinnostunut saamaan vihjeitä pohjoisesta reitistä.
Ne vuoret siellä oikealla puolella horisontissa näyttivät siintävän niin houkuttelevasti.

kaki
11.05.2007 12:40

Repussa kannattaa olla evästä varalta senkin takia, että nälkä yllättää siestan aikaan. Siihen siestan olemassaoloon mulla oli tottuminen, kun nyin kaupan ovea turhaan appelsiinin kiilto silmissä.
 Sivun alkuun

peltomte
31.05.2007 10:37

Hei

Olin toukokuun alussa kävelemässä vaimoni kanssa Ronsecvallesista Viennaa. Reitti on mahtava. Aikaa oli niukasti joten päivä matkat olivat pitkiä.
Ekapäivä Roncesvallesista Pamplonaa noin 42km. Isoja nousuja ja mahtavat näköalat.

Toinen päivä Pamplonasta Lorcaan noin35km. Alto Perdonin huipulta näkee kauas. Alastulo "kuulalaakereita" pitkin vie aikaa... Pitkä alamäki missä paljon irtokiviä. Puente la reinasta noustaa taas. Pitkä ja kohtalaisen jyrkkä ylämäki.

Kolmas päivä. Lorcasta Los Arcosiin. Noin 30 km Päästiin vihdoin Irachen luostarin seinustalla maistelemaan viiniä. Viini oli hyvää varsinkin kuin ulkona lämpöä lähes 30 astetta... Irachesta jatkoimme vanhaa alkuperäistä reittiä Luquinin kautta. Isoja nousuja jonka jälkeen Luquinin kylään missä ei ole mitään. Yksi baari mistä saa vain vettä ja karkkiä. Ei ruokaa, sämpylöitä yms. EN SUOSITTELE. Kylän jälkeen reitti kasvanut umpeen. Kiertäkää Villamayorin kautta. Matkaa lisää 4km mutta ilmeisesti kannattaa.

Neljäs päivä. Los Arcos Vienna. Mukava aamu reippailu Lähdettiin noin 7.30 ja perillä Viennassa 12.30. Matka noin 20km. Siitä bussilla Logronoon ja edelleen kohti Madridia.

Reitti on hyvin merkittyä. Suosittelen aina pitämään mukana vettä ja jotain syötävää. Siestan aikaan on todella vaikeaa saada mistään mitään mitään.

Ensivuonna jatketaan

Buen Camino

tero

hyvät sivustot, ehkä www.mundicamino.com
monella kielellä ja monet eri reitit
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: camino norte
orapihlaja
09.11.2007 19:38

Olen vaeltanut syksyllä 2005 Ranskalaisen tien ja nyt minuakin kiehtoisi kulkea Pohjoinen reitti. Jos jollakin on käytännön kokemuksia ko reitistä olen kiinnostunut kuulemaan. Itse ajattelin alustavasti s 2009 jolloin olen eläkkeellä, mutta katselin juuri Santiagosta ostamaani opaskirjaa camino nortesta, myös camino plata on mielenkiintoinen mutta liian raskas minulle. Luin juuri Selenin kirjan ja se antoi jotensakin ankéan kuvan reitistä.Itse koin sen erilaisena .Linnan kirja Simpukankuorelta kotiin tai Lehtosen kirja Kävellen Santiago de Compostelaan on lähempänä omaa reissuani. Netissä kannattaa katsoa myös kuvaukset pyöräretkistä Ranskalasella tiellä tai Platalla. Kuvat antaa hyvän näkemyksen reitistä .Pari osoitettahttp://www.interam.com/camino/ http://www.interam.com/viaplata/
http://www.geocities.com/tuijalehtonen/santiago/finnish.html Jos haluat jakaa
kokemuksiasi camino nortesta
 Sivun alkuun

kaki
12.12.2007 21:04

Via Platan sivut ovat hyvät. Kiitos vinkistä. Nyt mulle heräsi semmonen ajatus, että kuljen sen jo ens kesänä enkä vasta juhlavuonna 2010. Kaippa sen reitin voi kävelläkin, kun kerran pyörälläkin.
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: via plata
orapihlaja
21.12.2007 10:25

Jos löydät väylän millä tilata kirjan LA VIA DE LA PLATA , on todennäköisesti myös englantilainen versio kustantaja on EVEREST ( WWW.everest.es)siinä on kartat mutta liian painava reppuun. Minulla on myös EL CAMINO DE SANTIAGO POR LA COSTA O CAMINO NORTE sama kustantaja , ostin ne perillä turistikaupasta Santiagon katetraalista vastaisen varalle. Matkaintoa ja laitapa viestiä jos toteutat matkan.
 Sivun alkuun

kuutamofoxi
21.12.2007 12:04

Sen mitä olen diabeetikkoseurassa vaeltanut (Suomen kamaralla), niin ongelmia voi tulla, jos jalkoihin pääsee syntymään hiertymiä. Toinen on sokeritasapainon ylläpito (vaikka se normaalioloissa olisi hyvässä tasapainossa). Sokeritasapainon heilahtelut voivat taas aiheuttaa kunnon "romahtamisen". Mittari siis kannattaa mielestäni ottaa mukaan ja käyttää sitä.

Muutoin en keksi suurempia murheita, jos glugakoni ja insuliiniasiat ovat hoidettu.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Via Podensis
Kallu
26.02.2008 19:00

Hei pyhiinvaeltajat. Uskoisin, että tuo pohjoinen reitti on ihan OK. Erittäin lämpimästi voin suositella kaikille alan harrastajille etelä-Ranskassa kulkevaa Via Podensis-reittiä (Le Puy - Pyreneet), vajaa 800 km. Jos reitti kiinnostaa, niin siitä on tarinani blogissa ( www.vaelluksellasielljatll.blogspot.com ). Molemmat reitit kulkeneena, asetan tämän reitin Camino Frances'in edelle. En ole siitä reitistä nähnyt juttuja missään lehdissä tms., joten se ei liene suomalaisille vaeltajille kovinkaan tuttu. Laughing
 Sivun alkuun

ahvakka
07.03.2008 18:25

Kallu, pitääkö rekisteröityä, että blogiasi pääsee lukemaan, vai enkö vaan ymmärrä?
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Va Podensis
Kallu
07.03.2008 20:01

Hei Ahvakka. Sorry, sorry ja sorry eli anteeksi kauheasti. Olin kirjoittanut osoitteen väärin yhden kirjaimen osalta. Se on www.vaelluksillasielljatll.blogspot.com Rekisteröityä ei siis pidä. jossain vaiheessa kirjoitan kokemuksistani Espanjan reitillä.

Mutta tässä vaiheessa jotain: Opettele etukäteen jonkun asiasta tietävän kanssa jalkoihin tulevien rakkojen hoito ja lääkitys. Pelkkä puhkaisu ei riitä, lääkettäkin (esim Betadinea) tarvitaan. Betadinen saa rakon sisään siten, että pujotat neulalla ompelulangan pätkän rakon läpi ja sitä edestakaisin liikuttamalla "syötät" Betadinea rakon sisälle. Jätä lanka paikalleen, niin se on käytettävissä seuraavallakin kerralla. Compeed'ia ilman muuta mukaan. Jos/kun jalat hikoilevat vaihda hetkeksi sandaalit, niin nahka kuivuu eikä rakkoja synny. Ja käytä ehdottomasti hyviä, mutta hyvin sisäänajettuja tukevia kenkiä (ei lenkkareita eikä tavallisia kenkiä). Ensimmäisen suihkukäynnin elämys oli nähdä ihmisiä, joilla oli langanpätkiä varpaissaan ja kantapäissään. Wettex-konsti on hyvä osata. Kysy, jos et tiedä.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Camino Santiago de Compostela kaptu Muu maailma 7 19.09.2018 19:29 Katso viimeisin viesti
Paljon vaellus ja retkeilyvarusteita erailija Ostetaan ja Myydään 2 17.06.2018 21:13 Katso viimeisin viesti
Kungsledenin vaellus JN Norja, Ruotsi, Venäjä ja muut lähialueet 14 26.05.2018 16:11 Katso viimeisin viesti
Camino Finlandese 100 kaptu Lappi 14 04.12.2017 9:32 Katso viimeisin viesti
Viimeinen vaellus kaptu Lappi 32 30.11.2017 9:54 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: