|
|
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
rautu 02.10.2016 20:19
 Viestejä: 6662 |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Korpijaakko 03.10.2016 10:22
Viestejä: 6935 |
Raskaampikin toteutus sopinee ketjun otsikkoon kun "asuntovaunu" on lainausmerkeissä. Tiina Malisen 15 neliöinen, alle 3500kg painoinen ja alle 20000eur maksanut omin käin tehty koti pyörien päällä: http://bigdreamtinyhome.com/. _________________ Galleria ja blogi |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
luuppi 06.10.2016 9:27
Viestejä: 5176 |
Tutkin Timon linkkaamaa Kip-vaunua tarkemmin ja siina on fiksu lammitysjarjestelma (vasta yksi massavalmistaja on ehtinyt omaksua sen):
Whale heater fitted under chassis
The heater vents under the floor using a stainless steel exhaust pipe to the caravan’s offside and thereby eliminates the need for a traditionally mounted roof vent, thus removes the risk of water ingress from that source.
Taalla http://www.caravanguard.co.uk/news/whale-under-floor-space-heater-210/ tuon lainatun tekstin ylapuolella on asennuskuva.
- kaasun kulutus sama kuin pienimmissa retkikeittimissa
- tuo peraankuulutettu 20:n lampoasteen testi tehty laittamalla vaunu -10 pakkaseen |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
tapanik 06.10.2016 13:31
 Viestejä: 554 |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
luuppi 06.10.2016 16:49
Viestejä: 5176 |
Niinpa, se on se uusin tuote.
Nuo kommentit ovat vedenlammittajista, tilan sisaisista propellilammittimista, ja siita kuinka selvita pyssaykseksella, missa ei ole sahkoliitinta, edes yhden yon yli... siis tyypillista karavaanereiden "home-away-from-home" surkuttelua
- miksi lahtea kotoa, jos se on niin kovaa ja vaikeaa
Kip (hollantilainen firma) ei tarjoa mitaan noista, vaan kaksi eri kaasuyksikkoa:
1. puheena oleva, lattian alle laitettava lammitin (ei mitaan putkihommia sisatiloissa), ja
2. keitto- ja tiskitason, jonka saa kiinni sisalle tai ulos, peraan. Talla jalkimmaisella (fiksu sekin) ei ole tuon Whale tuotteen kanssa mitaan sukulaisuutta |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
TREKKING 06.10.2016 20:02
 Viestejä: 3945 |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Pertti Kurki 07.10.2016 18:32
Viestejä: 1571 |
No joo, meneehän se nuinkin. Toisaalta miksi ei pikkupakua, johon mahtuu hitosti enemmän rompetta ja mahtuu nukkumaan ilman temppuja? Käyttökulut erittäin maltilliset, koska pakuvero ja kiisselin kulutus n. 6 l/100 km. Esim. VW Caddy Maxi, muitakin on. _________________ Kuvailutulkki |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
kaptu 07.10.2016 18:45
Viestejä: 1784 |
Pertti Kurki kirjoitti: |
No joo, meneehän se nuinkin. Toisaalta miksi ei pikkupakua, johon mahtuu hitosti enemmän rompetta ja mahtuu nukkumaan ilman temppuja? Käyttökulut erittäin maltilliset, koska pakuvero ja kiisselin kulutus n. 6 l/100 km. Esim. VW Caddy Maxi, muitakin on. |
Komppaan tuota Volkkarin Caddy Maxia, joka itelläkin kävi mielessä, mutta "tyydyin" sitten Skoda Yetiin, jossa varsinkin yksin reissatessa majoittuu ihan mallikelpoisesti  |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
tapsa123 07.10.2016 20:18
Viestejä: 189 |
Viime vuosituhannen puolella tuli nukuttua monet yöt VW Transportereissa. Ensin T3 nelivetoisena, sitten etuveto T4. Pisin reissu oli Norjan keikka kolmistaan, kaksi aikuista ja alle kouluikäinen lapsi. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
TREKKING 07.10.2016 21:56
 Viestejä: 3945 |
Kaikki Aygoa suuremmathan on tietenkin ainakin joissain suhteessa aina parempia matkailuautona, mitä suurempiin mennään, aina paranee, mutta kun nyt se alkuperäinen idea oli lähinnä käytön halpuus laadusta ja ostohinnankin sopivuudesta tinkimättä, oli lopputulos sitten mainitun kaltainen. Monta merkkiähän tuossa yllä jo tulikin mainittua ja varmaan jokainen voisi listata niitä lisää, mutta epäilen, että tuolla minun kriteerilläni (käytön halpuus) ei kovin montaa taida edullisemmaksi tulla, huomioiden kaikki käyttökulut (bensakulut, korjauskulut, vakuutukset ja mitä niitä nyt onkaan).
(Luulen että ne, jotka nauttivat "vain" duunarin eläkettä, maksavat asuntolainaa, kouluttavat paria vuokralla asuvaa opiskelijaa Helsingissä, ostelevat "matkailuautoja" ja käyvät neljä-viisi kertaa vuodessa Lapissa retkuilemassa, tietävät mistä puhun. )
Kysehän on vain nukkumisesta ja siihen tuo tila kyllä riittää oikein hyvin näin pienelle ukolle, eihän sinne mennä autossa oleskelemaan vaan ulkoilemaan.
Minullekaan ei se kahdeksan pultin irroitus ja levyn laitto penkin tilalle ole kovin suuri työrupeamana. Talvirenkaiden vaihto, joka onkin jo paljon vaivalloisempi homma meikäläiselle, pitäis vielä jaksaa veivata, siihen ei tukijaliikuntaelintyökyvyttömyyseläkeläistä ole oikein suunniteltu!  _________________ Kyllä Siperia opettaa!
Viimeinen muokkaaja, TREKKING pvm 07.10.2016 22:15, muokattu 1 kertaa |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Pertti Kurki 07.10.2016 22:14
Viestejä: 1571 |
Paljonko maksoit Aygosta? Ajoneuvovero + liikennevakuutus? Kustannus €/100 km? _________________ Kuvailutulkki |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
TREKKING 07.10.2016 22:32
 Viestejä: 3945 |
Pertti Kurki kirjoitti: |
Paljonko maksoit Aygosta? Ajoneuvovero + liikennevakuutus? Kustannus €/100 km? |
Maksoin 2900 (reilut pari kuukautta sitten), veroksi laskuri näyttää n. 120 euroa ensi vuodelle (korotus olisi n. 50% ?) vakuutus on n.170 euroa vuodessa ja bensakulut rajoitusten mukaan ajaen 5.60 euroa sadalle kilometrille.
Parempaa tilastotietoa ei vielä ole kertynyt. Öljyä ei kuluta ja tuntuu olevan aivan katsastuskunnossa kaikin puolin.  _________________ Kyllä Siperia opettaa! |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Pertti Kurki 08.10.2016 13:29
Viestejä: 1571 |
Pienet on luvut, luultavasti tuosta ei alle pääse. Onko tosiaan autovero noin pieni? Trafin sivuille kun luo tilin, veron määrän saa täsmälleen. Omassa pakussa vero on 303€, joka on noin puolet vähemmän kuin saman painoisen (1600 kg) ja samapäästoisen kiisseli-hlöauton. Ilmeisesti kevyessä vähäpäästöisessä pakuksi rekisteröidyssä bensa-autossa on alle puolet vähemmän veroa? Ihmettelen myös tuota vakuutusta. Mulla on 75% bonus ja kun vaihdoin palovakuutuksen samaan yhtiöön, sain vielä 11% alennuksen. Silti vakuutus 194€.
No, nämä on pikusummia kun verrataan niihin kuluihin, mitä auton perässä raahattavasta "mökistä" joutuu maksamaan. Ei kiitos. _________________ Kuvailutulkki |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
TREKKING 08.10.2016 16:27
 Viestejä: 3945 |
Pertti Kurki kirjoitti: |
Pienet on luvut, luultavasti tuosta ei alle pääse. Onko tosiaan autovero noin pieni? Trafin sivuille kun luo tilin, veron määrän saa täsmälleen. Omassa pakussa vero on 303€, joka on noin puolet vähemmän kuin saman painoisen (1600 kg) ja samapäästoisen kiisseli-hlöauton. Ilmeisesti kevyessä vähäpäästöisessä pakuksi rekisteröidyssä bensa-autossa on alle puolet vähemmän veroa? Ihmettelen myös tuota vakuutusta. Mulla on 75% bonus ja kun vaihdoin palovakuutuksen samaan yhtiöön, sain vielä 11% alennuksen. Silti vakuutus 194€.
No, nämä on pikusummia kun verrataan niihin kuluihin, mitä auton perässä raahattavasta "mökistä" joutuu maksamaan. Ei kiitos. |
Pitää huomioida nuo auton specsit: omapaino 800 kg. kokonaispaino 1240kg. päästöt alle sata ja kuutioita alle tuhat.
Vakuutukset on myös aika henkilökohtainen juttu, mutta myös rajun jatkuvan seurannan ja kilpailutuksen tulos (aivan kuten sähkölaskukin). Bonukset tietenkin on olleet täydet jo vuosikymmeniä, jotain alennusta taitaa myös tulla ikiaikaisesta ammattiliittoon kuulumisesta. (Maksan lisäksi niitä aina välillä OP-Pohjolan bonuksilla, joita en voi muuhun käyttää, pääosin vakuutukset kuitenkin on halvimmassa yhtiössä. )
(Nämä asiat liittyvät hiukan myös "Pienesti eläminen" -säikeeseen.) _________________ Kyllä Siperia opettaa! |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Pertti Kurki 08.10.2016 18:05
Viestejä: 1571 |
Itsekin pyrin minimiratkaisuihin. Mutta kuljetan säännöllisesti isompia kuormia, kuten työkaluja, polttopuita, ja kaikenlaista marjastukseen, metästykseen ja kalastukseen tarvittavaa kalustoa. Koira on aina mukana. Pikkupaku täyttää kaikki nämä tarpeet. Ja voihan siinä yöpyäkin. Varustelekan kenttäsänky ja siihen sopiva Termarin patja (196x63x5 cm) ovat kiinteä osa varustusta. Kuten myös Optimus 154W ja kattilasetti. _________________ Kuvailutulkki |
|
Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|