|
|
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
tst 03.01.2016 17:30
Viestejä: 5902 |
Vielä yksi kartta ja tässä ainakin näkyy polku Kaitumin poronerottelupaikalta Nikkaluoktaan kun zoomailee tarpeeksi. Tämä linkin näkymä ei ole kai oikea kun ei osaa kopsata aina oikein mutta se mistä näkyy tuo polku löytyi hybrid-näkymästä. En ole tällaisia karttoja yleensä tutkinut vaikka tuon välin taaperrus on ollut monesti mielessä mutta se on ainakin toistaiseksi tekemättä. http://kartor.eniro.se/ |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Pertti Kurki 06.01.2016 11:41
Viestejä: 1571 |
Rovaniemeltä pääsee Eskelisellä tosi kätevästi eri puolille Finnmarkia. Hyvien yhteyksien takia läpi-kairan vaellus on helppo toteuttaa. Ja kairoista on useita vaihtoehtoja ja voi kulkea idästä länteen tai päinvastoin. Finnmarkissa ei pörrää kopterit eikä mönkkärit. Maisemat varsinkin Jäämeren tuntumassa mojovia. Ylängöillä on helppo hengittää.
Kun otsikossa Norjakin mainittiin, niin ajattelin että yksi puolto sillekin  _________________ Kuvailutulkki |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
tst 19.01.2016 14:05
Viestejä: 5902 |
tst kirjoitti: |
^Auto parkkiin Nikkaluoktaan ja siitä lampsimalla Kaitumin asemalle josta junalla Kiirunaan ja sieltä bussilla Nikkaluoktaan? |
Kohdasta 4:44 näkyy miten juna pitäisi pysäyttää vaikka kyllähän se huiskimallakin onnistuu. https://www.youtube.com/watch?v=NQAGHDnSJX8 |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Itikkapoukama 21.01.2016 23:08
Viestejä: 35 |
Miltäs tämmöinen rengas kuulostaa?
Auto parkkiin keinovuopion sillalle. Liftaamalla/bussilla kilpisjärvelle ja siitä laivalla kolttalahteen. Tuolta sitten varsinainen patikka alkais ruotsin ja norjan rajan tuntumassa kulkevaa reittiä pitkin rostahyttan kohdille josta sitten autoa kohti. Kilometrejä nopealla mittauksella noin 80.
En ole koskaan reittiä kulkenut, mutta harkinnassa on. Käsittääkseni helpohko reitti vaikka jylhissä maisemissa meneekin? |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Korpijaakko 21.01.2016 23:42
Viestejä: 6935 |
Itikkapoukama kirjoitti: |
Miltäs tämmöinen rengas kuulostaa?
Auto parkkiin keinovuopion sillalle. Liftaamalla/bussilla kilpisjärvelle ja siitä laivalla kolttalahteen. Tuolta sitten varsinainen patikka alkais ruotsin ja norjan rajan tuntumassa kulkevaa reittiä pitkin rostahyttan kohdille josta sitten autoa kohti. Kilometrejä nopealla mittauksella noin 80.
En ole koskaan reittiä kulkenut, mutta harkinnassa on. Käsittääkseni helpohko reitti vaikka jylhissä maisemissa meneekin? |
Kuulostaa ihan hyvältä idealta. 2011 kuljin saman reitin (tosin meloen pääosan Kummaenoa). Maiselat on jylhiä Moskkugaisin massiivin ympärillä, alussa ja lopussa vähemmän jylhää.
Suurimmaksi haasteeksi osoittautui aikanaan liftata reissun jälkeen Keinovuopiosta Kilpisjärvelle, missä auto oli parkissa. Yksin kulkijalla ehkä helpompaa kuin kaksin kulkevalla, mutta voi olla hyvä idea ajoittaa niin, että Eskelinen ainakin ottaa kyytiin. Ja jos aikaa on, niin voi laivakyydin sijaan kävellä Mallan kautta. _________________ Galleria ja blogi |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
eve 17.02.2016 18:26
Viestejä: 92 |
Yksi vaihtoehto olisi vaeltaa Kilpisjärveltä Abiskoon. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Tunnelivaeltaja 17.02.2016 19:28
Viestejä: 217 |
^
Saattaisi vastata melko hyvinkin ketjun aloittajan toivomuslistaa (ellei sitten n. 180-190 kilometrin matka ole liian pitkä/lyhyt puolentoista viikon vaellukselle?). Maasto alueella on enimmäkseen verraten avointa, mutta ympäristön tunturit kuitenkin enimmillään 1600-1700 metrisiä. Vaeltajatiheys Pohjoiskalottireitillä on melko pieni ainakin Kebnekaisen seutuun verrattuna. Ainakin hyvällä säällä Moskkugaisi kannattaa kiertää Isdalenin puolelta (hienot maisemat!).
Joukkoliikenneyhteyksiä Abiskon ja Haaparannan ym. paikkojen välillä voi selvittää ruotsalaisten matkarobotilla (http://www.resrobot.se). Juhannuksen jälkeiset aikataulut (mm. tunturibussilinjat) tuolla eivät tieysti vielä näy. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
tst 23.02.2016 20:47
Viestejä: 5902 |
Onkohan tällä kartalla näkyvät rakennukset (kolmio) joissa lukee förfallen (ränsistynyt) kaikkien käytössä olevia kämppiä? http://goo.gl/F01Wak |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
TREKKING 24.02.2016 0:48
 Viestejä: 3939 |
Ne mitä olen tuollaisia nähnyt ovat olleet pääasiassa jotain pressukodan tai kivi/turvekammin jäännöksiä ja todellakin perusteellisesti "rappiolla".
Jotenkin on jäänyt tuntuma, että ne oli poromiesten jäänteitä niiltä ajoilta kun vielä yövyttiin paimenessa tunturissa ajalla ennen moottoriajoneuvoja. _________________ Kyllä Siperia opettaa! |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
tst 24.02.2016 16:50
Viestejä: 5902 |
^Ok kiitos, minäkin yhdistin ne lähinnä turvekammeihin. Autiotupakulttuuriahan tuolla ei ole joten tätä hämmästelin. PS. Taisi olla sivuilla jokin huoltokatko tms., aikani kun yritin päästä sisään niin tuli mm. ilmoitus että olisin porttikiellossa. Kiltti poika olen pyrkinyt olemaan mitä nyt joskus ehken lipsahtaa harmaalle alueelle.  |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
luuppi 22.05.2016 12:59
Viestejä: 5155 |
Sain uuden idean ympyrareittiin (vahan isommassa mittakaavassa). Sarek/ Kebnekaise vaelluksen jalkeen voi jatkaa Gallivaarasta etelaan, menee junareitti Moran kautta isoille jarville asti ja 14 pvaa voimassa oleva lippu maksaa 1995 kurnua, pysahdella saa vapaasti.
- tuosta kun ottaa valuutakurssaukseen nollan pois perasta, niin ollaan suunnilleen Hesasta pohjoiseen meno/paluu -lipun hinnoissa.
Ainakin Morasta haarautuu normaali junayhteys suoraan Arlandaan (ei tosin sisally lippuun).
Koli-vuoristo nakyy aika ajoin lannen suunnalla, eikohan tuolta kohteita loytyisi, kunhan vaan aikaa riittaa. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
zag 08.07.2016 9:07
Viestejä: 477 |
No, ei varsinainen vaelluskohde, sillä vesitse aion mennä, jos vain kelit sallivat. Leiri olisi tarkoitus pystyttää kuvan kosken etelärannalle. Pahta on noin 650 m merenpinnasta, edustan järven pintaa n. 300 m ylempänä; kavuttavaa maisemien tähyilyyn olisi n. 1 km.
Mukava lisä paikkojen tutkailuun tämäkin svedujen karttamoodi, avittaa mielestäni kivasti hahmottamaan korkeuseroja. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Pepi 08.07.2016 9:11
 Viestejä: 7014 |
Rantaviivat eivät oikein istu reliefiin. Ovatko peräisin eri aineistosta? _________________ Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
zag 08.07.2016 10:00
Viestejä: 477 |
Pepi kirjoitti: |
Rantaviivat eivät oikein istu reliefiin. Ovatko peräisin eri aineistosta? |
Sitäpä en tiedä; minun selaimeeni eri moodit avautuvat samasta lähteestä. Toisaalta, voihan olla, että on Sepen ja Valtterin (by V. Huovinen) tuumailuin piirretty "ihan vain vapaalla kädellä", sillä eihän tuo rantaviivakaan ole pysyvä. Pudotusta kuvan järven kahta puolta olevilla koskilla on yhteensä luokkaa kymmenen metriä, joten olosuhteetkin varmasti vaihtelevat ja rantaviivakin niiden mukana. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
tst 08.07.2016 14:34
Viestejä: 5902 |
^^Mistä karttaohjelmasta löytyy tuo näkymä? Onko tuossa kohteessa muuten paljon haukia? EDIT Meikäläiselle uusi tuttavuus ja kun klikkaa- käynnistä 3D niin voi mukavasti pyöritellä: http://3dkartta.fi/ |
|
Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|