Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Ahkion suunnittelu- ja valintaperusteet
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
21.11.2015 23:57


Viestejä: 6533
Valmiiden, monilta ratkaisuiltaan erilaisten ahkioiden vertailun voi tehdä vain käyttöolosuhteissa. Testit osoittaisivat, että yksi ratkaisu ei olisi aina kaikissa oloissa paras.

Jos verrataan vain materiaalin liukuvuutta, liukutesti alamäessä on melko objektiivinen, jos ahkiot ovat pohjamateriaalia lukuun ottamatta samanlaiset. Tämä on se testi. jolla on merkitystä, koska hyvä luisto lienee se kiistattomasti hyvä ominaisuus, joka ei ole ristiriidassa minkään muun kanssa. Tilavuuden ja painon suhde on toki toinen helposti mitattavissa oleva ominaisuus, joka ei riitele juuri minkään muun kuin kestävyyden kanssa.

Kyntävyys, ohjautuvuus, vakaus, pakattavuus, kuljetettavuus ynnä muut muotoilusta ja rakenteesta riippuvat seikat pitäisi testata tarkoitettuihin oloihin niissä oloissa vetämällä.

Minulla on paljon moitittu kaupallinen ahkio, jota olen viritellyt mieleisekseni. Enimmäkseen näköjään tavalla, joka tuottaa muidenkin arvostamia ominaisuuksia. Mutta siihenkin on jäänyt selviä puutteita. Minulle on aina hyvin vaikeaa investoida uuteen ja parempaan, jos vanha on toimiva. Omat ominaisuudet alkavat kuitenkin rapistua niin, että on kai kohta pakko kompensoida sitä jollakin huipputuotteella. Seuraan keskustelua mielenkiinnolla.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
22.11.2015 1:59


Viestejä: 6935
Pekka kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Liuku testataan liu'uttamalla.


Ja ahkion vetäminen vetämällä, eikö?

Siihen vaikuttaa erilaisten ahkioiden välillä kuitenkin moni muukin asia kuin ahkion (pohja)materiaalin kitkanerroin. Ja ainakin omalla insinöörijärjelläni* vakiosykkeellä vetämällä saa kyllä tilastollisesti luotettavia tuloksia kun tekee riittävän määrän koevetoja. Riittävä määrä taas riippuu aika paljolti saadun mittausdatan laadusta. Analyysi siistinee pienet satunnaiset vaihtelut pois. Jos toistuvasti syntyy isoja satunnaisen oloisia heittoja (tai selvä systemaattinen virhe), niin sitten menetelmä on huono tai soveltaminen puutteellista. Mutta näinhän ei kai Peten mittauksissa käynyt?

* Täsmennyksenä, ei DI vaan vain 300op:n TkK, joten logiikassa voi olla aukkoja.
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Reissu Pete
22.11.2015 11:02


Viestejä: 708
Erot ahkioiden liukuominaisuuksissa olivat ihan selvät. Ensimmäistäkään hälyyttävää poikkeamaa ei ollut.

Jos liukua siis mitataan, niin parasta on tosiaan mitata samanlaisilla ahkioilla, kuten teimme. Molemmat oli Fjellun transportpulkkia. Toinen pohjustettu ja toinen ei.

Sinänsä lienee turhaa pohtia tässä, onko suksenpohjamuovitettu ahkio parempi liukuominaisuuksiltaan vai ei. Tähän ei kellään liene vastaansanomista. Ja jos on niin lienee parempi siirtyä keskustelemaan aiheesta Kestävyysurheilu -sivuston kilpahiihtovälineet keskusteluun.
Pohjustetulla ahkiolla on lisäksi monia muoitakin hyvä ominaisuuksia. Viime talven kynnyksellä laitoin parafiinit jalaksiin, jotka olivat naarmuuntuneet reissuissa. Omasta mielenkiinnosta riippuen pinnat pystyy uusimaan peilikirkkaaksi ihan kotosalla. Reissussa olen pitänyt mukana nestemäistä luistovoidetta, jota olen pyyhkinyt huonoilla keleillä ahkion pohjaan tauolla. Sipaisu kuituliinalla päälle ja joskus ero liussa on ollut niin iso, että silmät ovat kyynelehtineet. Smile Näitä ominaisuuksia ei tavallisen ahkion pohjista löydy.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pertti Kurki
22.11.2015 11:38


Viestejä: 1571
Onhan se testaamattakin selvää, että grafiittipohjainen suksenpohja luistaa paljon paremmin kuin ämpärimuovi tai gelcoatilla pinnoitettu kusilaitu.

Tuo pikkuHIT 250 cm ristiaisoilla ja vähän pitempänä olisi luultavasti ihan ykköskampe umpiselle.
_________________
Kuvailutulkki
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
22.11.2015 12:57


Viestejä: 4890
Onhan tuo " Molemmat oli Fjellun transportpulkkia. Toinen pohjustettu ja toinen ei. " standadoitu testi - mika ei aiemmasta kaynyt kovin selvaksi.

Tulin viime talven keskustelun/ lukemisen perusteella samaan tulemaan kuin PK ylla. Mutta mika erityisesti saa kaipaamaan lisaa pituutta tuohon tuotteeseen? Kuljetustarve, vai jokin muu (suuntavakavuus?), mika pituudella paranisi?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pertti Kurki
22.11.2015 13:08


Viestejä: 1571
36x160 cm on nimensä mukaisesti pikkuhit. Se ei ole kovin tilava, mistä seuraa painopisteen nousu. Pitempänä saisi painopisteen alemmas. Hitin keula näyttää niin hyvältä, että tuskin siitä kömpelö tulee vaikka olisikin n. 20 cm pidempi, vai mitä arvelevat sitä vetäneet?
_________________
Kuvailutulkki
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Heksa
22.11.2015 13:09


Viestejä: 1200
Itselläni on vanha pikku-HIT (pohja ei tosin suksenpohjamuovia, jalakset vain). Se tulee pakattaessa helposti korkeaksi, ellei hieman rajoita mukaan otettavia tavaroita. Siksi lisäpituus toisi helppoutta pakkaamiseen ja mukavuutta leiriin. Aika harvoin on kunnon umpiseen sitä tullut vedettyä, mutta silti olen ihan tyytyväinen, tulee näppärästi perässä, erityisesti ristikkäisaisoilla.

Ostaessani tuon sain kaupan päälle lähes tunnin luennon tyhjiövalun työmenetelmistä ja ongelmista (taisi olla alkuvaiheissa hankala asia).
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Reissu Pete
22.11.2015 13:23


Viestejä: 708
^ Tuohon siis viittasin mainitessani asioinnista Pekan kanssa. Paitsi että saa ostaa ahkion saa myös tietää melko tarkalleen miten se on tehty. Smile

Mitä olen Hitin kanssa asioinut uskoisin, että tuollainen pidennys olisi melko helppo toteuttaa. Tosin kun ottaa huomioon pohjan kaarevuuden yms. seikat, siitä alkaa tulemaan siitäkin monimutkaista, mutta toteutettavissa kuitenkin helpommin, kuin esim. levennys.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Reissu Pete
22.11.2015 14:55


Viestejä: 708
Pekka ei näköjään Vaellusnettiin kirjoittele vaan vastaa kysymyksiin facebookissa. Smile
https://www.facebook.com/hikingtravelhit/posts/10153836946967160 sieltä lopusta löytyy lisää tekstiä.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen. Vieläkö ahkioihin on jotain kehitettävää? Onko jotain ihan ilmeistä koko ajan edessä, mutta emme vain näe sitä. Kuten se, että ensimmäiset parikymmentä ahkionvetovuotta ristiaisojen oli aivan välttämätöntä olla katkeavat, että ne mahtuvat ahkioon sisään. Ei vain millään tullut mieleen, että samaan aikaan AINA kantoi mukanaan 210 pitkiä suksia, jonka kyljessä aisat olisivat menneet siinä samassa yksimittaisinakin.
Ahkioiden kankaiden maailmakin on muuttunut ja itse en enää palaa kuminauhoihin, vaan kankaan sulku tapahtuu tarranauhalla ja kankaan ja kuorman sidonta neljällä pikalukollisella remmillä. Paljon toimivampi ja monikäyttöisempi ratkaisu, kuin kääritty kangas ja kuminauhat. Ahkioon pääsee käsiksi mistä välistä tahansa ja esim. lumituiskussa kätevä majoittuessa yms.
Musta ohuehko ahkiokangas. Olen huomannut, että tavarat kuivuvat hyvin mustan kankaan alla ja samaan aikaan jääkaappi sijaitsee ahkion pohjalla. Myös itse ahkio kuivuu nopeasti auringossa. Kankaan ohuus saa aikaan sen, että se toimii kaikissa lämpötiloissa ja kiristyy kuorman päälle tiiviisti. Vahvat kankaat jäykistyvät pakkasessa.

Kaukaloiden muotoiluun olen osallistunut HItin kanssa, enkä juuri nyt paljoa keksi, miten haluaisin niitä muuttaa. HITin keulojen korkea profiili näyttää joskus tyhjemmän ahkion kanssa oudon korkealta, mutta on monikäyttöinen. Paitsi että se väistelee tehokkaasti kaikkia esteitä, keulan korkeimpaan kohtaan saa hyvin päivä- ja taukoeväät nopeasti saataville. Keula on sopivan korkuinen istuskeluun, mikäli on sijoittanut sen mahdollistavaa tavaraa keulan taakse.
Isoin HIT ahkio on mielestäni jo hyvin sopusuhtainen, kun laita on hieman korkeampi.
Jotkut kiinnittävät vielä lisää rompetta ahkioiden päälle ja sitä varten olen laittanut omien ahkioiden kiinnitysremmeihin alareunaan renkaat, joihin voi laittaa vaikka ne kuminauhat jos haluaa. Kiinnittää aurinkopaneelin, tai varmistaa lapio remmien alla. Aiemmin kiinnitysrenkaat oli kiinni ahkiossa, missä ne haittasivat kulkua syvässä lumessa. Nostokahvat (remmistä) perässä ja keulassa, sekä keulan sivuilla on kätevät leirissä ja junissa yms. Mitäs vielä? Tässähän pitää alkaa suunnitelemaan jo kaamosvaellusta. Näemmä!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Maxwell
24.11.2015 0:40


Viestejä: 143
Eräkulkuri kirjoitti:

Jos asian teoreettinen puoli kiinnostaa, voi kyseisten kokeiden perusteella laskea myös ahkion kitkakertoimen. Tässä oletetaan liukumäki kaltevaksi tasoksi, jonka juurelta alkaa vaakasuora tasanne. Pitkällisten laskelmien jälkeen sain kitkakertoimelle (u) seuraavan kaavan
u = 1 : (1:tan a + L:H), missä rinteen kaltevuuskulma on (a), rinteen pystysuora korkeus (H) ja loppuliuku tasaisella (L).

Vähemmän pitkällisten laskujen jälkeen sama tulos seuraa suoraan energiaperiaatteesta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Eräkulkuri
24.11.2015 8:52


Viestejä: 2265
Kertauksen vuoksi tässä näitä vanhoja jo aiemmin esillä olleita parametreja, jotka tulisi huomioida ahkion vetoaisojen suunnittelussa.

Seuraavassa kaava, jolla ahkion vetovoima lasketaan:

F = (u G : cos a) : (1 + u tan a) , missä a tarkoittaa aisakulmaa, G ahkion painoa, u kitkakerrointa ja F tarvittavaa vetovoimaa. Tästä saadaan differentiaalilaskennalla, että optimaalinen aisakulma = arc tan (u).

Laskin seuraavilla käytännön muuttujilla a/u/G, eli aisakulma/kitkakerroin/ahkion paino (kg) seuraavia vetovoiman F arvoja ”kilogrammoissa”, oikeammin siis kilopondeissa. Siis, kun ahkion paino on 40 kg ja kitkakerroin 0.1 niin vetovoima F on eri aisakulmilla

Esimerkki 1: 45-astetta F = 5.14 kg

Esimerkki 2: 30-astetta F = 4.36 kg

Esimerkki 3: 10-astetta F = 3.99 kg

Esimerkki 4: 06-astetta F = 3.98 kg

Esimerkki 5: 00-astetta F = 4.00 kg

Edullisin aisakulma on n. 6 astetta, mutta aisakulman pieni muutos ei kovin paljon vaikuta vetovoimaan.
_________________
Elämä opettaa, nimittäin eräelämä
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
24.11.2015 10:20


Viestejä: 6533
Laskelmat ovat laskelmia ja me osaamme tehdä niitä vain hyvin yksinkertaistettuihin tilanteisiin. Muuttujia on liian monta.
- Kitka on helpoin. On aina eduksi, että ahkion kitka on mahdollisimman pieni.
- Kitkakerroin lunta vasten on kuitenkin pintapaineen funktio. Muotoilu ja aisakulma? Keli ja materiaalit?
- Ahkion kuljettamista rasittaa lumen muodonmuutostyö. Paljonko painaa alas, paljonko siirtää sivulle, paljonko raahaa mukanaan? Kuinka hyvin hyödyntää vetäjän tekemää uraa? Rungon ja aisojen muotoilu?
- Takertelu puihin ja risukkoon, esteiden ylitys. Keulan ja aisojen kiinnityksen muotoilu?
- Pakattavuus ja vakaus. Rungon muotoilu?
- Mihin kohtaan vetäjää vetorasitus kohdistuu ja minkä suuntaisena? Miten vetosysteemi rajoittaa vetäjän liikkeitä? Miten tasaiselta veto tuntuu?
- Vetäjän voimantuoton suunta ja pito. Mikä on painon jakautuma ahkion ja vetäjän välillä? Aisakulma?

Ainakin minä joudun omalla kalustollani tuon painonjakautuman takia raskaissa paikoissa aina ottamaan osan lastista selkääni, jotta saisin suksille ainakin kaksi kolmasosaa kokonaispainosta. Ero on tuntuva, vaikka viilekkeiden kanssa hiihtäminen tuntuukin olkapäissäni kurjalta.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pekka
10.12.2015 16:16


Viestejä: 4112
Harrin (admin) luvalla rohkenen minäkin mainostaa tuotteitani.

Ahkiohommat alkoivat 1985, kun ensimmäisen kerran vaelsin Käsivarressa. Ahkio oli omatekoinen 32 cm leveä lasikuituluomus vaneriaihion päältä vedettynä. Kuten jokainen tietää, eihän homma oikein pelittänyt kun kyydissä oli 10 päivän pilkkireissuromppeet. Jatkuvaa kaatuilua ja sähköputkiaisat poikki heti ensimmäisessä mäessä.

Innostus vain kasvoi ja seuraavan reissun tunnetun merkin kielteisestä ahkiokokemuksesta suivaantuneena aloitin tosissaan kehitellä omaa juttua. Monien versioiden jälkeen olen nyt tyytyväinen kehittelyyn. Koko, muoto, materiaali ja vetosysteemi ovat monen kokeilun summa, joka mielestäni toimii juuri niin kuten olen tarkoittanut.

Ei ole sattumaa, että ahkion muoto ei ole tasaleveä. Ei ole myöskään sattumaa, että keulan ja perän muodot ovat juuri sellaiset kuin ne ovat. Vetosysteemistä olen ylpeä. Taitaa olla ainoa laatuaan. Helppo koota vetokuntoon ja mahdollista sekä risti- että suoravedon. Suoravetoinen ahkio on hiukan hankala vedettävä peitteisessä maastossa, etenkin jos on uppolunta.

Materiaalissa olen päätynyt lasikuituun ja käsinlaminointiin. Lasikuitu on erittäin kestävä ja sillä saavutetaan helposti riittävä lujuus ja jäykkyys. Hiilikuitua olen kokeillut, mutta ahkiossa sillä ei saavuteta normaalikäytössä mitään etua. Haittana on korkea hinta.

Ahkioasioissa pitää aina muistaa mikä on pääasiallinen käyttötarkoitus. Minä teen ahkioita tavalliselle ja hiukan vaativalle vaeltajalle. Etuna on muunneltavuus yksittäisten tarpeiden mukaan. Ehkä myös hinta vaikuttaa ostopäätöstä tehdessä. Teen - avaimet käteen – paketteja, jolloin ostajan ei tarvitse pohtia muita komponentteja.

Joku on joskus kysellyt taustoistani. Ahkioiden suunnittelussa ja rakentelussa on auttanut paljon nuoruudessa hankittu suunnittelijan pätevyys. Materiaalitekniikka, työstökoneet ja niiden käyttö sekä valmiskomponenttien tuntemus esimerkkeinä.

Vaikka teen mielelläni itse ahkion, neuvon myös erittäin mielelläni – tee se itse – henkilöitä. Olen lahjoittanut useita aihioita ja vetosysteemejä, kun tiedän että kysyjä on aidosti kiinnostunut talviretkeilystä mutta budjetti ei anna myöten.

Kuvia tekeleistäni:
http://sarasoft.nettisivu.org/
_________________
Kun eksyn, lähden kotiin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
kuu-ukkeli
10.12.2015 23:43


Viestejä: 745
Latu&Polku -lehdessä oli pieni juttu uudesta Acapulka Scandic Tour -ahkiosta. Aiemmin lähinnä napa-alueiden retkikuntien isoja ahkioita valmistaneen merkin ahkiota myy Suomessa Bear & Water.

Uuden ahkion perustiedot:

mitat 120 x 50 cm, tilavuus 250 l, paino 5 kg (+ valjaat ja aisat 2 kg)
ahkion hinta 579 eur, aisat 204 eur ja vetovaljaat 155 eur

Onko kenelläkään vielä kokemuksia tästä?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
11.12.2015 3:58


Viestejä: 6935
kuu-ukkeli kirjoitti:
Latu&Polku -lehdessä oli pieni juttu uudesta Acapulka Scandic Tour -ahkiosta. Aiemmin lähinnä napa-alueiden retkikuntien isoja ahkioita valmistaneen merkin ahkiota myy Suomessa Bear & Water.

Uuden ahkion perustiedot:

mitat 120 x 50 cm, tilavuus 250 l, paino 5 kg (+ valjaat ja aisat 2 kg)
ahkion hinta 579 eur, aisat 204 eur ja vetovaljaat 155 eur

Onko kenelläkään vielä kokemuksia tästä?


Isompi Scandic Tour (150cm pitkä?) oli asiakkaalla mukana Sarekissa viime keväänä. Asiallinen ahkio, pidin lisäleveydestä (mutta omiin tarpeisiini saisi olla n. 170cm pitkä). Valjaista pidin erityisesti, saatan ostaa omaan käyttöön, vaikken firman ahkiota hankkisikaan... Aisat (kaiketi lehdessäkin mainitut kuituputkesta koostuvat) olivat rakenteeltaan fiksut, mutta putki oli aivan liian löysää ja aiheutti runsaasti ahkion kaatumisia (tavaraa oli pienen kyläkaupan tarpeisiin kun vetäjällä oli voimaa ja kuntoa kuin pienessä pitäjässä). Jäykempiä aisoja on käsittääkseni saatavissa. Ja taisi olla niin, että vetolaitteessa oli välystä kiinnityksissä, muttei joustoa. Mielestäni huono yhdistelmä. Mutta nämä vain viikon sivusta seuraamiseen ja lyhyeen koevetoon perustuen.
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Ahkion vetovarustus Pekka Ostetaan ja Myydään 0 20.11.2017 9:28 Katso viimeisin viesti
Onko pitopohjat vain ahkion vetoon? 365 Talvivaellusvarusteet 57 16.01.2017 8:07 Katso viimeisin viesti
Solumuoveille tuubi ahkion päälle? Pertti Kurki Talvivaellusvarusteet 8 03.11.2016 11:42 Katso viimeisin viesti
Ahkion suojapeitteen paikkaaminen Kairatar Talvivaellusvarusteet 4 05.03.2016 16:49 Katso viimeisin viesti
Ahkion kuorma tunturilokki Lappi 39 15.01.2016 8:49 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 8
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Siirry: