Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Ilmapatjan täyttäminen talvella
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Ilmapatjan täyttäminen talvella
tapanik
29.09.2015 8:40

Itsestään täyttyvät ilmapatjat eivät jaksa yleensä täyttyä loppuun asti varsinkaan pakkasilla. Yksi keino asian ratkaisemiseen on olla käyttämättä tällaisia ilmapatjoja talvella. Mutta ne teistä, jotka käyttävät ilmatäytteisiä patjoja talvella: miten täytätte ne?

Puhaltamalla menee aina vähän kosteutta patjan sisään, mikä ei tietenkään lyhyillä reissuilla haittaa. Entä pitemmillä? Kertyykö esim. viikon mittaisella reissulla osittain puhaltamalla täytettyyn patjaan kosteutta niin paljon, että sillä olisi jotain vaikutusta?

Tiedättekö, onko olemassa pumppuja, jotka sopisivat suoraan noihin venttiileihin?

Itse olen miettinyt, että jos löytyisi sopivanpaksuista letkua, voisi mm. jalkapallojen täyttämiseen tarkoitetusta pumpusta tuunata patjapumpun.
Twitter: https://twitter.com/tkunnas
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
akpoika
29.09.2015 8:51
Vieras

http://www.cascadedesigns.com/Therm-A-Rest/Mattresses/Trek-And-Travel/NeoAir-All-Season/product

Minulla on noita alustoja pari ja siinä on tuollainen patterikäyttöinen pumppu mukana. Saat minulta sen pumpun, jos haluat, kun itse en sitä käytä Smile Aion puhaltaa oman alustani myös talvella.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

kasperi
29.09.2015 9:27

Thermarest Xthermin pakkauspussilla pystyy täyttämään alustan (toisessa päässä on kuminen aukko jonka saa venttiilin ympärille tiiviisti), Expedin alustoissa on joissain pumppu sisäänrakennettuna ja osassa taas tulee mukana tuommoinen "säkki", jolla alusta täytetään...
Tässä expedin malli:
http://lmgtfy.com/?q=The+Schnozzel+Pumpbag
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

sepaonu
29.09.2015 9:41

Jos hengität sisään ja ulos, kuinka paljon kosteus nousee Wink versus pumppuu, paljonko tule kosteutta sadeisella säällä pumpusta Wink

hannes
29.09.2015 9:53

Thermarest large pitää loppupuhaltaa täyteen. Ei ole ollut ongelmia.
Kotona säilytän sitä venttiili auki , saattaa sisältä se vähä puhalluskosteus kuivahtaakin. En tiedä!
Patja on ollut jo kymmenisen vuotta käytössä , ainakin talvisin.
Kestävä ja hyvä patja!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

kasperi
29.09.2015 9:57

sepaonu kirjoitti:
Jos hengität sisään ja ulos, kuinka paljon kosteus nousee Wink versus pumppuu, paljonko tule kosteutta sadeisella säällä pumpusta Wink

Valitettavasti tai onneksi ilmapatja on vähän yksinkertaisempi kapine kuin ihmisen hengityselimistöRazz Kysehän on siitä, että lämpimässä hengitysilmassa oleva vesi on kaasumaisessa olomuodossaan kun se sinne makuualustaan puhalletaan. Kylmässä se sitten tiivistyy vedeksi/jääksi eikä välttämättä tulekaan enää ulos alustaa tyhjennettäessä...
(Näin siis tosi lyhyellä fysiikalla, korjatkaa jos aihetta Wink )

hannes kirjoitti:
Thermarest large pitää loppupuhaltaa täyteen. Ei ole ollut ongelmia.
Kotona säilytän sitä venttiili auki , saattaa sisältä se vähä puhalluskosteus kuivahtaakin. En tiedä!
Patja on ollut jo kymmenisen vuotta käytössä , ainakin talvisin.
Kestävä ja hyvä patja!

Itse olen puhaltanut aina oikeastaan nuo thermarestit, kuitenkin se loppupuhaltelu ainakin omalla kohtaa on sikäli turhaa, että päästän alustasta kuitenkin ilmaa pois, jotta saan pedistä mahdollisimman mukavan...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

tapanik
29.09.2015 10:03

akpoika kirjoitti:
http://www.cascadedesigns.com/Therm-A-Rest/Mattresses/Trek-And-Travel/NeoAir-All-Season/product

Minulla on noita alustoja pari ja siinä on tuollainen patterikäyttöinen pumppu mukana. Saat minulta sen pumpun, jos haluat, kun itse en sitä käytä Smile Aion puhaltaa oman alustani myös talvella.

No jos se on sinulla joutilas, niin voisinhan minä sen ottaa kokeiltavaksi Smile Laitan meiliä Smile
Twitter: https://twitter.com/tkunnas
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
 Sivun alkuun

tst
29.09.2015 10:07

No miehän voisin ostaa sen lopun torsoksi jääneen patjan savusilmäystävällisellä hinnalla. Smile
 Sivun alkuun

akpoika
29.09.2015 10:46
Vieras

tapanik kirjoitti:
akpoika kirjoitti:

No jos se on sinulla joutilas, niin voisinhan minä sen ottaa kokeiltavaksi Smile Laitan meiliä Smile

Jep, minä pistän tässä joku päivä kustin polkemaan ja pöhisijän tulemaan sinne päin. Aivan liian korkea äänenpainetaso minun erämaaretkilleni, joten höngin kosteusongelmien uhallakin itse. Smile Kavereillakin näitä patjoja on myös käytössä ja mm nyt ruskaretkellä joku sellaista puhallinta taisi käytelläkin ihan hyvillä mielin.

tst kirjoitti:
No miehän voisin ostaa sen lopun torsoksi jääneen patjan savusilmäystävällisellä hinnalla. Smile

Äläs nyt yritä. Patja on pojilla kovassa käytössä Wink Sen patjan puhaltimesta voidaan kuitenkin neuvotella, koska keuhkoissani riittää kyllä ilmaa puhaltaa molemmat patjat metsäretkillämme. Laughing 20-25 reipasta puhallusta/patja.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Eräkulkuri
29.09.2015 11:09

Kyseisen makuualustan ilmatilavuus täyteen puhallettuna on jotain 50 -60 litraa. Kun talvella kylmään patjaan puhalletaan hengitysilmaa, niin sitä voi verrata samaan kuin puhaltaisi pakkasessa seisseen auton tuulilasiin. Jokainen tietää mitä siitä seuraa. Tämä kosteus tiivistyy patjan sisäpinnoille, jos patja jätetään kylmilleen ennen tyhjentämistä ja vain osa kosteudesta tulee silloin ulos. Kun tämä toistuu useita kertoja peräkkäin, niin kosteutta voi kertyä niin paljon, että patjan sisusta jäätyy kokoon rullattuna kiinni. Pitkän päälle sisuskalut saattavat myös homehtua. Kosteutta pystyy poistamaan patjan sisältä puhaltamalla se täyteen ja viemällä se esim. saunaan ja tyhjentämällä sen jälkeen ainakin kertaalleen. Tästä taisin joskus aikanaan esittää joitakin laskelmia.

zwak
29.09.2015 11:16

Olen havainnut että NeoAirilla pitkä talvikäyttö ilman pumppua aiheuttaa pientä jäätymisongemaa. Tupamajoituksessa tai muutaman yön telttamajoituksessa ei ole ongelmaa, mutta viikon verran telttailua oakkasessa niin alkaa alusta rapista kun kosteus kerääntyy sisään, jos on kylmät säät. Toistaiseksi mitään muuta haittaa en ole huomannut. Kokemus 1. sukupolven NeoAirilla.

Itse haluasin löytää alustaan käsikäyttöisen, kevyen ja toimivan pumpun. Pyörän pumpusta oon miettiny viritelä, mutta hiukan huonotuottoisia tai suuria ovat yleensä. Ja pitäisi joku adapteri keksiä.
Pakkasessa alustan puhaltelu jäähdyttää kehoa (kun kylmää ilmaa ottaa keuhkoihin tiuhempaan kuin normaalisti), kun taas jokin käsikäyttöinen ratkaisu lämmittäisi sopivasti ennen maatemenoa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

kasperi
29.09.2015 11:54

zwak kirjoitti:

Itse haluasin löytää alustaan käsikäyttöisen, kevyen ja toimivan pumpun. Pyörän pumpusta oon miettiny viritelä, mutta hiukan huonotuottoisia tai suuria ovat yleensä. Ja pitäisi joku adapteri keksiä.
Pakkasessa alustan puhaltelu jäähdyttää kehoa (kun kylmää ilmaa ottaa keuhkoihin tiuhempaan kuin normaalisti), kun taas jokin käsikäyttöinen ratkaisu lämmittäisi sopivasti ennen maatemenoa.

No eikö tuollainen pussi ole kaikista paras vaihtoehto? Se on kevyt, ei rikkoutuvia osia ja riittävän isolla pussilla täyttö sujuu nopeasti...
 Sivun alkuun

Kore
29.09.2015 13:19

kasperi kirjoitti:
zwak kirjoitti:

No eikö tuollainen pussi ole kaikista paras vaihtoehto? Se on kevyt, ei rikkoutuvia osia ja riittävän isolla pussilla täyttö sujuu nopeasti...

Itse päädyin pussin sijaan tähän: linkki.
En ole pussia kokeillut, mutta tuollainen pumppu on yllättävänkin toimiva.
 Sivun alkuun

Daix
29.09.2015 18:01

Pussi on muuten toimiva ratkaisu, mutta sillä Thermarestin pienellä pussilla ilmaa pussista patjaan rullaillessa alkaa tulla tunne että ei siitä kosteudesta voi niin paljon haittaa olla. Sillä siinä tuntuu kuluvan pieni ikuisuus. No tähän ongelmaan oli helppo ratkaisu. Löysin Thermarestin valmistaman isomman pussin. Sillä patja täyttyy aika nopeastikkin, mutta jos patjasta haluaa saada napakan, eli kunnolla täyteen. Viimeiset ilmalitrat joutuu puhaltamaan kyllä keuhkoistaan patjaan. Pussin avulla aika hankalaa. Mutta varmasti auttaa kosteuden vähentämisessä. Sama pussi on toiminut hyvänä pakkauspussina sitten muun ajan reissusta. Ja monesti sitä on tullut käytettyä telttapatjan päällä suojapussina, jonka sisälle on matkan aikana kätevä sulloa ylimääräistä päältä otettua vaatetta esim ilman että tarvitsee rinkkaa availla päivän aikana.

Muistaakseni sellaisia suulakkeita jotka sopivat patjan venttiiliin myydään myös irrallaan, joten vastaavan pussin voi tehdä jo löytyvistä pakkauspusseistaankin.
 Sivun alkuun

Pertti Kurki
29.09.2015 19:14

Itse makoilen talviteltassa solumuovin päällä niin kauan, että viereen nostettu itsetäyttyvä Thermarest on täyttynyt "vapaaseen" paksuuteensa. Sen jälkeen tarvitaan korkeintaan kaksi puhallusta, että patjassa on riittävä määrä ilmaa. Termarin täyttyminen tietenkin vaatii lämpöä, jota tulee keittimestä. En ole havainnut mitään jäätymis- enkä muitakaan ongelmia.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
paratiisikuru talvella Kerojärvi Lappi 8 25.02.2018 20:55 Katso viimeisin viesti
Nallo talvella marveik Talvivaellusvarusteet 7 06.02.2017 22:13 Katso viimeisin viesti
Mitä pieneen reppuun talvella? Pertti Kurki Talvivaellusvarusteet 93 08.02.2016 13:29 Katso viimeisin viesti
Telttareissu talvella ja kamppeet mär... cranberry Talvivaellusvarusteet 54 16.01.2016 21:15 Katso viimeisin viesti
Sevettijärvi-pulmanki talvella Matts Lappi 6 13.12.2015 12:55 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: