Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Oikean kokoisen vaelluskengän valinta?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Oikean kokoisen vaelluskengän valinta?
laphilainen
13.11.2014 8:33

Olen omistanut yhdet vaelluskengät Vikingin merkkiset. Vaikka olin kävellyt niillä pari vuotta, niin ensimmäisellä raskaalla vaelluksella lähti päkiöistä nahka ja tulipa kuusi päivä sairaslomaa. Se että miksi nahka lähti jäi mysteeriksi? Kengät olivat sopivat, mutta olivatko ne jopa liian suuret vai puristiko se sittenkin jalkapohjaa suppuun päkiän kohdalla.

Nyt olen katsonut Meindlin Dowre Extreme GTX ”wide” kenkiä. Mutta koska kokoja läheäkkäin ( 42, 42,5 ja 43) niin se tekee valinnan vaikeaksi. Tällä kokemuksella ei haluta uudestaan joutua tilanteeseen että olet 30 km päässä lähimmästä tiestä ja päkiän kohdalla nahka on rullalla.

Vinkkejä oikean koon valintaan?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
13.11.2014 9:52

Suurin joka ei holsky, ja linerin paksuutta varioimalla hoituu loput. Vaihdoin juuri 44,5 44 ja 2/3 kokoisiin, ja jouduin (silti) ottamaan tukipohjallisen pois toisesta, kun korkeus ei riittanykaan (Salomoneissa, muuten oikein hyvat).
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Pekka
13.11.2014 10:14

Jos kenkä hölskyy vähääkään, tulee hiertymiä. Ongelma on tietysti siinä, että sopivuuden tietää vasta jonkinmoisen käytön jälkeen.

laphilainen
13.11.2014 10:45

Hölskyminen on suhteellista, kun varren saa tiukalle niin hölskyminen on vähäistä.
Jokaisessa koossa pohjan pituutta on tarpeeksi, mutta se leveys on nyt valittavissa.
Jokatapauksessa jalkapohjan kai pitää aika vapaasti mahtua leveämään kun jalalle tulee painoa?

Jäi kammoa joten nyt vaikea tehdä päätös...
 Sivun alkuun

Pepi
13.11.2014 11:06

laphilainen kirjoitti:
Hölskyminen on suhteellista, kun varren saa tiukalle niin hölskyminen on vähäistä.

No ei tosiaankaan. Minulla on kapea jalka. Riittävän sutjakalla lestillä tehtyjä jalkineita on vaikea löytää. Edes varpaiden päältä asti alkava nauhoitus ei ole riittävä ratkaisu, jos pohja on liian leveä. Ja nauhojen kiristely kehräsluiden tason yläpuolelta ei auta hölskymiseen pätkääkään.

Minä en nauhoita koskaan vartta tiukalle nilkasta. Se estää osan kävelyssä tarpeellisesta liikkeestä. Askeltuntuman herkkyys suojaa nyrjähdyksiltä paremmin kuin paketointi. Parhaat jalkineet olisivat sellaiset, jotka istuvat hölskymättä, kiertymättä ja puristamatta nilkan alapuolelta, joiden pohja on taipuisa, mutta kiertojäykkä ja joiden nilkkaosa vain suojaa vedeltä, roskilta ja kolhuilta. Olen parit sellaiset rakentanut suunnistustossuista, mutta nyt olisi taas tarvetta uusille.

Paremman puutteessa olen käyttänyt verraten matalia, melko kapeita Hanwageja, joiden pohjan rullaavuutta olen muotoilemalla parantanut. Niitäkään en nauhoita lukkokoukkujen yläpuolelle. Paksu huopapohjallinen, vaellussukka ja paksu villasukka.

laphilainen
13.11.2014 11:14

Pepi kirjoitti:
laphilainen kirjoitti:

No ei tosiaankaan. Minulla on kapea jalka. Riittävän sutjakalla lestillä tehtyjä jalkineita on vaikea löytää. Edes varpaiden päältä asti alkava nauhoitus ei ole riittävä ratkaisu, jos pohja on liian leveä. Ja nauhojen kiristely kehräsluiden tason yläpuolelta ei auta hölskymiseen pätkääkään.

Ok, otan takaisin. Tarkoitin ehkä sitä että kun lesti on jokatapauksessa pitempi kuin jalka (1 - 2cm) niin onko pelko että se aiheuttaa rakko-ongelmia? Eli jalkapohja pääsee liukumaan jalkapohjan suuntaisesti...
Toinen kysymys on että kun jalkapohjani on leveähkö niin kuinka puristava sen kenkä saa olla päkiän kohdalta?

Nämä on joka tapauksessa myös suhteellisia asioita, koska kenkä muotoutuu jonkin verran. Sekä se potuttaa että ammattitaistoinen myyjä on huippuharvinaisuus, eli myyjältä ei saa yhtään apua.

Tämä nyt on saivartelua pelkästä kengän ostosta mutta kolmen sadan euron kengälle soisi käyttökilometrejä...
 Sivun alkuun

Al Bundy
13.11.2014 11:39

Mulle liian isot on hyvät.
Vaelluskenkäni ovat lähes poikkeuksetta olleet metsästyskenkiä, eli korkealla varrella.
Korkeavartisen kengän olen saanut aina kiristettyä niin että se pysyy paikallaan vaikka jalkaterän alueella onkin tilaa.
Jalkani on melko leveä ja olen huomannut että liian kapea lesti on aiheuttanut sen että gore-kalvo hajoaa todella nopeasti jalkaterän sivulta jos kenkä kiristää päkiän kohdalta sivuilta.
Jos olen arponut kahden eri koon välillä niin isomman olen valinnut ja hyvin on käynyt.

30 km rinkka selässä hiostavilla vaelluskengillä on jo niin pitkä matka että sukatkin on parempi olla laadukkaampia ja ainakin vaihtaa jossain vaiheessa kuiviin.
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Oikean kokoisen vaelluskengän valinta?
kaptu
13.11.2014 12:01

laphilainen kirjoitti:
Olen omistanut yhdet vaelluskengät Vikingin merkkiset. Vaikka olin kävellyt niillä pari vuotta, niin ensimmäisellä raskaalla vaelluksella lähti päkiöistä nahka ja tulipa kuusi päivä sairaslomaa. Se että miksi nahka lähti jäi mysteeriksi? Kengät olivat sopivat, mutta olivatko ne jopa liian suuret vai puristiko se sittenkin jalkapohjaa suppuun päkiän kohdalla.

Nyt olen katsonut Meindlin Dowre Extreme GTX ”wide” kenkiä. Mutta koska kokoja läheäkkäin ( 42, 42,5 ja 43) niin se tekee valinnan vaikeaksi. Tällä kokemuksella ei haluta uudestaan joutua tilanteeseen että olet 30 km päässä lähimmästä tiestä ja päkiän kohdalla nahka on rullalla.

Vinkkejä oikean koon valintaan?

Hankin itselleni aikoinaan ylisuuret Dovret, kun ei pienempiäkään ollut tarjolla...vaan ei ole haitannut lainkaan! Pohjallisia voi lisätä, sukkia paksuntaa ja lisäksi Dovret saa pitkistä varsistaan vallan hyvin kireälle ja näinkään ei ylikoko haittaa liikettä Idea
 Sivun alkuun

varg62
09.12.2014 19:26

Nyt tuli harkintaan vaelluskengät, kun norjan tuntureilla ramppaan joka vuosi ja kumpparit kuluu teräviin kiviin. Mitä suosittelisitte ja onko jollain käytössä noita kenkämalleja joilla kiipeillään pitkin 6 tonnisiä vuoriakin. Eli vaelluskengät kallioille haussa. Ei pitkävartiset kun nilkat kestää vaan ei ihan lenkkareitakaan ne on jo. Rullaava jäykkä pohja ehdottomasti on kokeiltu ja sopii hyvin Question Niin ja se rinkan paino on 25kg vuoristossakin Laughing
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

luuppi
09.12.2014 19:45

Ostin vahingossa tallaizet, eli siis ihan mallin korkeuden ja istuvuuden perusteella.
http://www.booniez.com/salomon-contagrip/

Vasta kun totesin pitavyyden paljon aikaizempaa vibramia paremmaksi, ryhdyin selvittamaan, etta mitahan tuli ostettua.

Loytyy aika monesta eri mallista.
 Sivun alkuun

varg62
09.12.2014 19:51

Katselin Scarpan tuotteita ja hyviltä vaikuttaa vaikka hintaa löytyy.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Korpijaakko
09.12.2014 19:53

varg62 kirjoitti:
Nyt tuli harkintaan vaelluskengät, kun norjan tuntureilla ramppaan joka vuosi ja kumpparit kuluu teräviin kiviin. Mitä suosittelisitte ja onko jollain käytössä noita kenkämalleja joilla kiipeillään pitkin 6 tonnisiä vuoriakin. Eli vaelluskengät kallioille haussa. Ei pitkävartiset kun nilkat kestää vaan ei ihan lenkkareitakaan ne on jo. Rullaava jäykkä pohja ehdottomasti on kokeiltu ja sopii hyvin Question Niin ja se rinkan paino on 25kg vuoristossakin Laughing

On vähän hyödytön vastaus, mutta sanoisin, että "6000m kengät" on turhia jos ei kiipeä joko korkeita vuoria tai jäätä kylmissä oloissa (niin kuin Suomessa). Ne on tosi jäykät muuhun käyttöön ja yleensä porukka kävelee esim. perusleirilähestymiset kevyemmillä kengillä, vaikkapa niillä lenkkareilla. Relaa.comin puolella on varmasti tietäjiä.

Sinänsä kiinnostava aihe, että itsellä on vähän samanlaista hakusessa. Vanhojen Meindleiden tilalle jotain kevyttä ja jäykkää johon sopisi hyvin jääraudat. Ei tartte toimia erittäin kylmässä eli jonkinlaiset kesäalppikengät.

boueme
09.12.2014 20:11

varg62 kirjoitti:

Mikä on kokosi? Minulla olisi myynnissä uudenveroiset jäykät Garmontit. Pitkällä varrella ja koko 45.

-B

varg62
09.12.2014 20:15

43 koko ja kapea jalka.
 Sivun alkuun

balggis
15.12.2014 20:58

Oliko sulla, laphilainen, muuten jaloissa yhtään urheiluteippiä? Ainakin omalla kohdalla vaellussukka-linersukka sekä päkiän ja joidenkin varpaiden teippaaminen on poistanut hiertymät jaloista. Teippaamiseen olen käyttänyt urheiluteippiä tai Compeedejä. Tosin on tähän vaikuttanut itselleni hyväksi osoittautunut kenkäkin, Meindl Taiga GTX. Taigojenkin kanssa saa päkiät vesikelloille, jos ei teippaa tai laita kunnon sukkia.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Nuotiopaikan valinta Ursus Luonnonsuojelu 28 06.05.2015 12:24 Katso viimeisin viesti
Kaasukeittimen valinta Loriane Ruoanlaittovälineet ja varusteet 168 25.08.2014 9:37 Katso viimeisin viesti
Trangian valinta Rintintin Ruoanlaittovälineet ja varusteet 35 08.04.2014 9:33 Katso viimeisin viesti
Vaelluskengän vuotava gore tex -kalvo... Eräpentti Muut varusteet 10 03.04.2014 20:55 Katso viimeisin viesti
Talvimakuupussin valinta sallatuulia Talvivaellusvarusteet 170 29.01.2014 19:11 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: