Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Gsm-kuuluvuus Käsivarren tunturialueella
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Gsm-kuuluvuus Käsivarren tunturialueella
sepeteus
16.03.2007 9:33

Kännykän kuuluvuusalueita on joskus sivuttu eri säikeissä.

Haluan silti koota ilman offtopicia napakkaa KOKEMUSTIETOA siitä, mistä yhteyksiä on saatu Käsivarren tunturialueella. Ne voisi eritellä myös operaattoreittain.

Nyrkkisäännöksi olen ymmärtnyt, että kuuluvuusalue löytyy, jos Saanan huipun mastolle on esteetön ilmayhteys. Hätänumeroon saattaa yhteyden saada huonommistakin paikoista.

Itse olen käyttänyt Radiolinja/Kolumbusta ja DNA:n palvelua ja ne toimivat Haltin huipulla (joskus pätkii) ja Kahperusvaaran huipulla mukaan lukien Kuonjarjoen tuvan takana Kahperustunturin rinteen yläosa. Kuonjarvaaran länsirinteeltä kylälle päin alkaa yhtenäinen kenttä.

Govdoskaisilla läntisimmältä sivuhuipulta yhteys pelasi, varmaan muiltakin huipuilta siinä tunturissa toimii.

Termisjärveltä olen myös yhteydet saanut aika läheltä tupaa.

Väitetään Porovaaralta myös onnistuvan, mutta itse en kenttää löytänyt (RL/Kolumbus) viime elokuussa. Ridnin huipun kokemukset myös kiinnostaa.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Varg62
16.03.2007 9:40
Vieras

Aikonani laitoin karttaan paikat josta sonera kuului.Yritän etsiä ne koordinaatit kunhan paranen pikkasen.Pieni vinkki kännyn käyttöön.Paina kännykkä kiinni poroaitaan eli antennipuoli tai antenni niin ainakin tekstareita voi lähettää mitä ihmeellisimmissä paikoissa.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Goodde
16.03.2007 9:52

Doskalilta olen soitellut mutta kännykkä oli silloin "turska verkossa".
Kartasta näkee aika hyvin mihin Saanan ( 1029m+masto ) masto voisi "kuulua". Vieläkös siellä Pitsusjärvellä on se "puhelintolppa" jonka juurella kännykän pitäisi kuulua ?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Villasukka
16.03.2007 9:55

Soneralla olen tavoittanut kentän Govddosgaisin ja Bihcosnjunnin välisestä satulasta, Ritnijärven seutuvilta, Ritnin päältä (toisinaan saattaa ohjautua norjalaiselle operaattorille), Haltilta, Terbmiksen tuvalta ja läheltä Norjan tietä Didnujoen varresta. Siinä kaikki.

Olen myös huomannut, että puhelinten välillä on varsin suuria eroja kuuluvuudessa. Monesti vähän vanhemmalla puhelimella, joka minulla on, on ollut parempi kuuluvuus kuin uusilla. Esim. Terbmiksen tuvalla v. 2005 olleilla miehellä ja hänen kummipojallansa ei ollut kenttä (liittymä oli sama, Soneran), vaikka minulla oli useita tolppia.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

karskinen
16.03.2007 10:20
Vieras

Wikipedia antaa 35 km maksimiksi. Tämä jostakin GSM-verkon tiukoista ajoituksista johtuen -radioaaltojen etenemisnopeus rajoittaa etäisyyttä, ei tehot eivätkä antennit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gsm

Lisäksi vaditaan periaatteessa näköyhteys tukiasemaan. Olen asiaa testaillut ja yhteys voi muodostua tuon 35 km säteen sisällä, jos Saanan näkee. Mitä lähempänä ollaan Saanaa, sitä enemmän voidaan tinkiä näkemisestä.
 Sivun alkuun

eräukko
16.03.2007 10:38

Huhun mukaan Saanan asemassa on tehoja rutistettu poikkeuksellisesti vähän enemmän ja kuulu yli 35 km päästäkin.

Aika hyvinhän tuossa tuli paikkoja jo mainittua, Kuonjarjoen tuvalla ei tarvitse nousta kuin puolirinteeseen, jos sinnekkään.

Ailakkajärven tuvalla luuri kuuluu, kun nousee rinnettä pohjoista kohti jonkin matkaa.

Poroaitajuttu oli uusi, pitääkin testailla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

kiilo
16.03.2007 12:34

2004 syksyllä kuului Terbmiksen kämpän pihalla myös DNA. Sisällä ei kuulunut, eikä kaveri soneran kortilla varustetulla puhelimella saanut yhteyttä.
 Sivun alkuun

Jussi
16.03.2007 12:46
Vieras

En tiedä tarkalleen kuuluvuus alueesta, mutta kyllä nykyset puhelimet ovat heikompia kuulumaan. Esim. Nokia 1610 kuului aikoinaan aika hyvinkin.
Saariselän maastossa tein saman lenkin kun hesarin jutussa, niillä oli ollut uudempi malli ja kuuluvuus melkein nollassa, itse sain muistaakseni ainakin tekstiviestin lähtemään samoista kokeilu pisteistä vähintään.
 Sivun alkuun

Jukkis
16.03.2007 14:15

Mulla on Ailakan tuvassa kuulunut kyllä sisälläkin, pöydän ääressä istuen. Mutta onkin wanha känny =)
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

eräukko
16.03.2007 14:42

Itse asiassa minulla joku Nokian romu näytti Ailakan pirtissä kolmea tolppaa mutta sitten kohta tipahti, eikä tullut takaisin, kun koitin viestiä lähettää.

Kertokaapa kokemuksia Ruotsin ja Norjan puolelta Kilpisjärven seudulta. Pältsanilla luulisi kuuluvan?
 Sivun alkuun

Pekka
16.03.2007 16:01

karskinen kirjoitti:
Wikipedia antaa 35 km maksimiksi. Tämä jostakin GSM-verkon tiukoista ajoituksista johtuen -radioaaltojen etenemisnopeus rajoittaa etäisyyttä, ei tehot eivätkä antennit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gsm

Lisäksi vaditaan periaatteessa näköyhteys tukiasemaan. Olen asiaa testaillut ja yhteys voi muodostua tuon 35 km säteen sisällä, jos Saanan näkee. Mitä lähempänä ollaan Saanaa, sitä enemmän voidaan tinkiä näkemisestä.

Näköyhteyttä ei vaadita, radioaallot kyllä kimpoilevat vaikka nurkan taakse. Jos on mistä kimpoilee.
Tuo 35 km on teknisesti rajoitettu etäisyydeksi siksi, että yhteys säilyy hyvänä.
Hätäpuheluja ei rajoiteta millään tavalla, kuuluvat huomattavasti pidemmän matkan.
Tuo yhteyden saaminen erämaassa voi olla 15 sentistä kiinni (kuinka tuo mitta taas kummittelekaan Wink ). Johtuu aallonpituuden kertoimista.
Saanalla ei tietääkseni ole kuin yhden operaattorin tukiasema, joten muille ei ole apua kuin hätätilanteissa.

Editoitu 16.3. klo 21.22
Sorry, Saanasta en tiedä, tarkoitin Ridniä.

Oman havainnon mukaan "varmoja" kuuluvuuspaikkoja DNA:n kortilla on Haltin kirjan alapuolella, n. 15-20 m Pitsuksen suuntaan. Siinä juuri tuo 15 sentin sääntö pätee.
Govdoskaisin molemmilta huipuilta saa yhteyden. Muualta ei havaintoja.

Viimeinen muokkaaja, Pekka pvm 16.03.2007 21:17, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun

karskinen
16.03.2007 16:58
Vieras

eräukko kirjoitti:

...
Kertokaapa kokemuksia Ruotsin ja Norjan puolelta Kilpisjärven seudulta. Pältsanilla luulisi kuuluvan?

Soneran liittymä toimii ainakin Pältsan huippujen välissä (ja ylempänä), Paras-tunturin edessä (ja huipulla). Juoksavatjunnin etelärinteillä kunnes saana häviää näkyvistä.

Melkein väittäisin, että olemalla paikassa, jossa on näköyhteys Saanan huipulle, niin kenttää löytyy hyvin. Sellaista paikkaa en ole löytänyt, jossa Saana näkyisi, mutta kenttää ei olisi. Taasen jos Saanaa ei näe, on kenttäkin hyvin epävarma (ainakin hieman kauempana).

Edit:
Tuo aikaisemmin mainitsemani 35 km maksimi ei taidakaan olla ehdoton. Ainakin Telenor mainostaa käyttävänsä vuoristoalueilla extended cell-teknologiaa, jolla päästään 70 km( tai 120 km) kantamaan. Täytyy yrittää selvittää miten Suomessa.
 Sivun alkuun

Jukkis
16.03.2007 20:37

Pältsan, Gappo, Golda, Trerik, kaikissa on kuulunut sen kummemmin kiipeilemättä, kun on hiukan hakenut paikkaa.
 Sivun alkuun

Pekka
16.03.2007 21:20

Lainaus:
Tuo aikaisemmin mainitsemani 35 km maksimi ei taidakaan olla ehdoton. Ainakin Telenor mainostaa käyttävänsä vuoristoalueilla extended cell-teknologiaa, jolla päästään 70 km( tai 120 km) kantamaan. Täytyy yrittää selvittää miten Suomessa.

Kyllä se on mahdollista Suomessakin ainakin tekniikan puolesta.
Sitä en tiedä, käyttääkö kukaan operaattori.

nuska
16.03.2007 22:29

Isommalla porukalla kun on oltu liikkeellä, niin hyvin on huomannut että eri puhelimet toimivat teiden ulkopuolella erilailla. Jokusen Nokian uudemman mallin kun saanut sulkea jo muutaman sadan metrin päästä tiestä. Joku vanha ericsson nysäantennillaan taas vastaavasti oli verkossa tosi pitkään.
Vielä toinen huomioitava asia on se, mitä verkkoa puhelinyhtiö käyttää. Kattavuus niissä edelleen erilaisia. Nykyään pidämmekin reissussa eri yhtiöiden verkkoa käyttävät puhelimet; varmempi kuuluvuus. Todettu on!

Ja yksi vinkki; jos lähdet reissuun alueelle jossa tiedät olevan ongelmia kuuluvuuden kanssa. Niin älä suotta pidä puhelintasi päällä kokoaikaa. Akku kuluu huomattavasti nopeammin kun puhelin taukoamatta hakee verkkoa. Tähän edelleen yllättävän moni sortuu. Moneen viestiin voi ihan varmana vastata viiveellä.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Käsivarren erämaa-alue JLo_ven Lappi 8 20.11.2016 22:09 Katso viimeisin viesti
Käsivarren vesi- ja kelitilanne Korpijaakko Lappi 7 25.08.2015 16:43 Katso viimeisin viesti
Käsivarren keskiosa mm. Munnikurkkio ... tiku Kuvagalleria 10 15.07.2015 6:25 Katso viimeisin viesti
Käsivarren kelkkailut 2015 Reissu Pete Lappi 16 23.01.2015 12:25 Katso viimeisin viesti
Käsivarren retkeilyopas-kirja sepeteus Tiedotuskanava 25 15.07.2014 8:34 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 9
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Siirry: