Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Treeniohjelma vaellusta varten?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Treeniohjelma vaellusta varten?
Eräpentti
28.09.2014 21:36
Vieras

Illan päätteeksi päätin googlettaa termejä kuten "fatigue resistance training, ultra endurance training", jne. Aika vähän löytyy tietoa siitä, miten ns. sitkeyttä voi treenata -- eli sitä, miten selviää ultrapitkistä aerobisista harjoitteista mahdollisimman pienellä ja kivuttomalla palautumisella. Eli siis miten pysyy virkeänä, notkeana ja reippaana pitkän reissun aikana, asetelmana paljon rauhallista kävelyä vaihtelevassa maastossa, selässä paljon kamaa?

Esimerkiksi juoksemisessa tullaan nopeasti tilanteeseen, jossa pitkäkestoisen tasaisen harjoituksen hyödyt saavutetaankin itse asiassa tehokkaammin intervalliharjoituksilla, lyhyillä juoksulkenkeillä ja lihasharjoitteluilla. Eli tullakseen vaikkapa hyväksi maratoonariksi onkin tehtävä ihan muuta kuin pitkää jolkottelua.

Toki kysymyksenasettelu tuntuu paljolti olevan se, kuinka pitkäkestoisissa urheilulajeissa voi lisätä ajallista tulosta. En hae takaa varsinaisesti tätä. Mitenpä lisätä sitä, että pitkällä vaelluksella kehon antama palaute pysyy mahdollisimman mukavana, eli miten harjoitella väsymystä vastaan (hyvin yleisesti tarkoittaen, aina nivel- ja lihaskivuista yleiseen virkeyden tunteeseen) ? Onko vastaus se tylsän yksinkertainen "harjoittele kattavasti lihaskuntoa ja kestävyyttä, venyttele välillä" ja "harjoittele nousujohteisesti, vaadi pikkuhiljaa lisää"? Voiko tästä puskea vielä pidemmälle, vai onko vaellusharrastuksen paras liikunnallinen tuki se perinteinen "hiihtoa, salia, lenkkeilyä, jotain palloilua"?

No onhan näitä oppaita toki vaelluskeskeiseen harjoitteluun:
http://www.bodyresults.com/p1outdoor-athlete-book.asp

Pelkäänpä vain, että näissä pyöritellään varsin yleisluontoisia ohjeita.

Ja taustoitukseksi vielä: Itse inhoan intervalliharjoittelua ja pidän pitkistä, rauhallisista juoksu-, melonta-, uinti- ja hiihtolenkeistä. Huoltavat kroppaa siinä missä sieluakin. Mutta karu totuus on, että näissäkin harrasteissa niitä aikoja parantaakseen pitää välillä mennä lyhyesti, kovaa ja pätkissä, sekä käydä salilla. Lieneekö sama resepti sitten paras yleissitkeyden parantamiseenkin?

Miten harjoitella optimaalisesti viikon-parin jotosta varten tavoitteena maksimaalinen viihtyminen, kyky sitkeästi taapertaa väsymättä ja kipeytymättä?
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Eräpentti
29.09.2014 9:39
Vieras

Tulipa yksi ihan käytännön spesifi treenaamistapa mieleen: avantouinti kehittää kylmänkestoa ja kehon lämmönsäätelyä. Toki tähän samaiseen asiaan auttaa myös oleskelu ulkona eri sääolosuhteissa ja kerrospukeutumiseen harjaantuminen (taito pukeutua tilanteen ja toiminnan mukaan). Silti menisin subjektiivisten kokemusten perusteella väittämään, että avantouintia tekee ihmisestä kylmää paremmin sietävän. Toki ei herkiltä alueilta (pää, kädet, kaula), mutta noin yleisesti.

Kuka sitten tällaista harjoitusta todella kaipaa, on eri juttu. Itse harrastan avantouintioa pörinöiden takia.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
kasperi
29.09.2014 11:31


Viestejä: 569
Eräpentti kirjoitti:
Itse harrastan avantouintioa pörinöiden takia.

Auttaakos se laktoosi-intoleranssiin? Laughing
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Eräpentti
29.09.2014 11:40
Vieras

^ Siihen ehdotan supistusharjotteita. Pidetään niin sanotusti mölyt mahassa. Tight upper lip, suu tiukasti supussa. Tasainen puristus.

Aikoinaan kun muutin vuosien tauon jölkeen takaisin Suomeen, kesti tottuminen paikalliseen bakteerikantaan todella pitkään. Silloin pörisi, onneksi ei enää.

https://www.youtube.com/watch?v=zMDs8MEktHE
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Setämies
29.09.2014 21:04


Viestejä: 186
Olen uros koiraa intervalli-kävelytettäessä pitäny päällä 16kg painoliivejä ja parin kilon nilkka painoja, liivit simuloi erittäin hyvin mun optimaalista rinkan painoa ja sitten vielä yritän kusetus reitille valita mahdollisimman paljon mäkiä Very Happy
Omasta mielestä ihan hyvää reeniä vaellukselle, varsinkin talvella kun on satanut lunta, eikä ole vielä aurattu.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
29.09.2014 22:41


Viestejä: 6935
Menee mutulla, mutta uskoisin, että paras treeni viikon-kahden jotoksiin, jotka eivät ole fyysisesti lähellekään maksimisuoritusta, on viikon-kahden jotokset ja niiden väliin sopivasti (viikko-kaksi?) palautumisaikaa. Erinomainen jotostelukunto löytynee tuolla tavalla jo muutamassa kuukaudessa ja sillä pitäisi pysyä kunnon yllä ja rutiinienkin kohdallaan.

Valitettavasti tuo on monelle vaikeaa ellei mahdotontakin kun elämässä haluaa panostaa enemmän muihin asioihin. Silloin joutuu soveltamaan enemmän. Reissu-Pete taisi sanoa joskus, että parasta treeniä Grönlannin jäätikön yli hiihtämiseen on pizzan syöminen ja lumisateen katsominen telkkarista sukset jalassa. Simulaatiota sekin. Wink

Avantouinnin vaikutukset kylmänkestoon muistaakseni todettu ihan tieteellisellä tutkimuksella (olisiko ollut Turun yliopiston tutkija/tutkimusryhmä): säännöllinen avantouinti lisää aktiivisen ruskean rasvan määrää ja siten lämmöntuottoa. Voi olla, että oli jotain positiivista vaikutusta ääreisverenkiertoonkin...
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mustikka
30.09.2014 1:17


Viestejä: 931
Edistyneemmän ohjelman puutteessa olen päättänyt kävellä tässä syksyllä (vähintään) yhden kympin lenkin viikottain, ei välttämättä aina edes ihan yhtenäisesti, mutta samana päivänä joka tapauksessa. Tarve putkahti päähän elokuun alkupuolella vaellukselta kotiin ajellessa.

Olen koittanut innostaa tähän tähän joitakin tuttuja, ja huomannut, että jopa tällainen suht vaatimattoman kuuloinen suoritus voi olla vähän haasteellinen nykyelämän keskellä. Silloin kun töitä on ja kelit sallii, mulle tulee työmatkafillarointia 18 km/päivä, mutta kävelylenkkeily on kuitenkin aika eri asia.

Tässä nyt ollaan täysin eri sarjassa kuin maratoonarit ja jäätikkövaeltajat tietenkin Very Happy. Kylmävesiuintiakin pitäis taas alkaa harrastaa, ihan vain mielenvirkistykseksi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pertti Kurki
30.09.2014 11:11


Viestejä: 1571
Mustikka kirjoitti:
Edistyneemmän ohjelman puutteessa olen päättänyt kävellä tässä syksyllä (vähintään) yhden kympin lenkin viikottain, ei välttämättä aina edes ihan yhtenäisesti, mutta samana päivänä joka tapauksessa. Tarve putkahti päähän elokuun alkupuolella vaellukselta kotiin ajellessa.

Olen koittanut innostaa tähän tähän joitakin tuttuja, ja huomannut, että jopa tällainen suht vaatimattoman kuuloinen suoritus voi olla vähän haasteellinen nykyelämän keskellä. Silloin kun töitä on ja kelit sallii, mulle tulee työmatkafillarointia 18 km/päivä, mutta kävelylenkkeily on kuitenkin aika eri asia.


Kun hommaa aktiivisen koiran ja totuttaa sen pennusta pitäen päivittäisiin lenkkeihin, jotka ovat pituudeltaan selvästi pitempiä kuin ns. kusetuslenkki, niin ei juuri tarvitse miettiä lenkille lähdön motivointia, koira hoitaa sen. Oma pystykorva, edellä kuvatulla taustalla, nyt kun se on kohta 2v vaatii joka ikinen päivä vähintään 8 km lenkin. Pari kertaa viikossa teen sen fillarilla, mutta useimmiten jalkaisin. Sen päälle 10 km työmatkapyöräily, niin isäntä pysyy iskussa...ja koira tyytyväisenä.
_________________
Kuvailutulkki
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
hannes
30.09.2014 12:11


Viestejä: 8889
Koira on tosiaan hyvä motivoija jokapäiväiselle lenkille.
En ole mittaillut kilometrejä mutta lenkit ovat puolest tunnista kahteen - päivän tilanteen mukaan, kuitenkin keskimäärin ne ovat noin tunnin mittaisia ja aina poluilla tai poluttomassa maastossa.

Vielä kun viitsisi aina ottaa pakatun rinkan selkään, niin vaelluksen alkupäivät eivät olisi sellaista helvettiä kuin ne ovat.
(Kolmantena päivänä muuten alan sopeutua rinkan kantoon tai ahkion vetoon jotoksella. Helpommalla siitnä pääsisi kun stimuloisi vaellusta tarpeeksi kotimaisemissa rinkalla tai ahkiolla).

Joskus käyn kuntosalilla laitteissa - en nostele painoja.

Tavallinen uintikin on hyvää.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
30.09.2014 13:00


Viestejä: 6935
Hyvää treeniä voisi olla myös fyysinen ulkotyö? Esimerkiksi vaikka huskyoppaan hommissa tulikin ajettua paljon moottorikelkalla helpoilla urilla, niin kyllä se 10-12 aktiivista tuntia ulkona päivässä tuntui auttavan. Umpihankijuoksu huopavuorikumppareissa on ihan hyvä laji. Samoissa hommissa kasvaa myös henkinen pinna ja kaaistuu olosuhteisiin. Varmasti myös esimerkiksi metsätyöt ilman motoa toimisivat yhtä hyvin.

Mutta olisiko oikotietä onneen? Paha sanoa. Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä on sitä.
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
zwak
30.09.2014 15:57


Viestejä: 293
Jos tavoitteena on vain pari viikkoa leppoisasti, niin sitten hyvä peruskunto ja lihaskunto varmaan riittää ihan hyvin, ei tarvi olla kovin lajinomaista. Ainakin mulla toistaiseksi riittänyt. Ja lihaskunto nyt ei ole edes kovin hyvä... Itse oon harrastannu kaikkea mikä tuntuu kivalta ja koettanu laskea ettei jäisi alle 50 tunnin kuussa liikuntamäärät.

Sen sijaan jos ruvetaan vetään pitkälle ja pitkään, niin lajitreeniä tai korviketta pitäis tehdä, kun ei paikat muuten kestä. Esmes umpihankeen hiihto rasittaa jalkoja kovin erilailla kuin latuhiihto. Kaveri oli vetänyt sukset koko matkalta pitovoiteella, kuulemma ihan ok hankien puutteessa. (ite en ollu, ja 12 h hiihtopäivät kipeytti jalat). Rinkan kanssa repun tai rinkan kantaminen on tarpeen, jos ei tule muuten kanniskeltua, tai reissujen välillä on pitkä aika. Hyvä kantolaite tosin vaatii vähemmän tottumusta (nykyisellä rinkalla viikon kamat ei aiheuta mitään ongelmaa, huonommilla on tuntunut raskaalta kauden ekalla reissulla.).

Virkeys ja notkeus on helppoja, pitää vaan olla hyvässä kunnossa ja venytelly paikat etukäteen ja reissun aikana, nukkua ja syödä tarpeeksi reissun aikana. Lepopäivä/helppo viikko liikunnasta kannattaa ajoittaa ennen vaellusta, eikä sen jälkeen, paitsi jos ollaan omilla rajoilla, niin sitten sekä että.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Appa
30.09.2014 17:52


Viestejä: 46
Itsellä ylämäkeen kävely (tunturit, vuoret) ja pidemmät päivämatkat alkoivat helpottaa kun aloin tekemään salilla jalkaohjelmaa. Hack-kyykky, etukyykky alkuun kevyillä painoilla, takareidet ja vielä pohkeet. Eri kerralla askelkyykyt. Rinkan kannossa auttaa myös että on keskivartalo kunnossa, eli salilla taas vatsoja ja selkää. Auttaa myös kävelyn sujuvuudessa pidemmillä matkoilla. Näistä pystyy soveltaen tekemään kaikkea myös kotona.

Nykyään harjoittelen kolmesta neljään kertaa viikossa salilla, kävelen työmatkat 12km yhteensä päivässä ja välillä kävelen pidemmänkin lenkin. Toisinaan poljen 30min kuntopyörää intervallityylisesti, se irrottaa hiet mukavasti ja hapottaa reisiä. Pidemmillä kävelyillä laitan muistiin mikä alkaa ensimmäisenä väsymään ja treenaan sitä sitten enemmän. Ei mikään ammattilaistreeni varmaan, mutta itselleni huomannut toimivaksi. Välillä kuulostelen miten muut harjoittelevat ja kokeilen miten itselle sopii. Tuo umpihankijuoksu kuulostaa aika rankalta myös, sitä vaan pääsee valitettavan vähän Helsingissä tekemään. Juokseminen yleensä varmaan on hyvää harjoitusta, mutta sitä en juurikaan tee.

Työmatka jos on sopivan mittainen niin sen käveleminen ei tunnu edes vievän päivästä liikaa aikaa, minulla bussiin verrattuna 27min vs 55min kävely per suunta. Eikä tarvi kärvistellä ruuhkabussissa Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mertzi
01.10.2014 21:59


Viestejä: 178
Ei kannata googlettaa maratontreenejä, vaan ultramaratoneille treenausta. Pitkillä ultrilla, etenkin maastosellaisilla, aina väkisinkin kävellään välillä ja yleensä kannetaan myös kohtuullisen paljon tavaraa selässä. Vastaa siis vähän tavallista vauhdikkaampaa ja fyysisesti&henkisesti vaativampaa vaellusta.

Suosittuja ovat ns. rypästelytreenit, eli muutamaan päivään sullotaan useita pitkähköjä lenkkejä, välillä myös pari, jopa kolme, samaan päivään. Itse olen mennyt vasta hyvin vaatimattomia ultria, mutta hyvä treeni oli esim. sellainen, että kahden vuorokauden aikana hölkkään maastossa yhteensä neljä puolimaratonia, eli aamuin illoin puolimara kahtena päivänä (henkistä kanttia voi testata myös sillä, että esim. ne iltalenkit vetää otsalampun valossa).

Noissa rypästelytreeneissä on paljon hyvää: opettavat kestävyyttä kropalle ja päälle, mutta välillä ehtii kohtuullisesti toipua, levätä, syödä kunnolla, vaihtaa kengät ja vaatteet, jne. eli vammat ja hiertymät jäävät minimiin ja palautuminen on paljon nopeampaa kuin jos rykäisisi vaikka jonkun 60-70 km lenkin kerralla.

Lihaskuntotreeneistä hyviä ovat koko kehon hallintaan perustuvat syviä lihaksia kehittävät pilates/joogatyyppiset jutut (jos ei jaksa perehtyä monimutkaisempiin setteihin, ns. lankutus on jo ihan hyvä alku) ja askelkyykyt jaloille.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
01.10.2014 23:02


Viestejä: 6935
Mertzi on varmaan oikeilla jäljillä, ja oikeassa ultramaratooneille treenaamiseen, mutta päteekö sama 1-2 viikon suhteellisen rennolle vaellukselel treenaamiseen? Eli pari puolimaratonia päivässä parina päivänä ja sitten huilia ja pilatesta/joogaan väliin?

Oma vähäinen kokemukseni on, että kävely ja juokseminen kuormittavat kroppaa eri tavalla ja yksi ei ole optimaalista treeniä toiseen. Samoin kuorman kanssa liikkumisen treenaamisessa on omat haasteensa, jotta välttää rasitusvammat ja turhan kropan kulumisen (joka sitten aikanaan voi johtaa kremppohin).

Sinänsä raskaiden treeni ryppäiden tekemisessä voisi olla etuna rasva-aineenvaihdunnan kehittyminen. Ultrajuoksuja harrastava kaveri on treenannut sitä pitämällä toisinaan vuorokauden paaston ja päälle sitten pitkät ylämäkitreenit. Kuulemma kun sopivasti toistaa, oppii kroppaa paremmin hyödyntämään rasvoja... En ole itse paastotreeniä kokeillut vaan koetan vaan mussuttaa vaelluksella riittävästi. Laughing
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mertzi
01.10.2014 23:30


Viestejä: 178
Omissa rypästelytreeneissäni sanoisin nimenomaan "sitkeyden" parantuneen. Siis joku sellainen puoliksi fyysinen ja puoliksi psyykkinen juttu, joka auttaa ensiksi lähtemään sille kolmannelle puolimaratonille (se pahin) ja sitten vielä neljännelle (ällistyttävän helppo) ja saavuttamaan voittajafiiliksen "ei tunnu missään".
Ja kun itse menen hitaasti, maastossa tai hiekkateillä, reppu selässä ja osittain pimeässä, niin kyseessä ei ole varsinainen juoksutreeni vaan jotakin muuta.

Siinä olet toki oikeassa, että esim. hyvin painavan rinkan kanssa mäkisessä maastossa kulkeminen kuormittaa kehoa eri tavalla. Minullakin tuollaisesta saattavat polvet kipeytyä, vaikka noiden rypästelytreenien jälkeen olen ihan vetreä. Oman polviongelmani olen paikallistanut todellisuudessa alamäkien ja kuorman aiheuttamiin superkireisiin pohjelihaksiin, ja siihen parhaat lääkkeet on pohkeiden pedanttinen venyttely sekä riittävä määrä myös sitä lajinomaista treenausta -- (ala)mäkiä painava reppu selässä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Me-Pa-Py vaellusta EKK-puistossa Kaappi Muu Suomi 0 27.06.2018 12:19 Katso viimeisin viesti
Treeniohjelma vaellusta varten, toine... TREKKING Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 8 04.10.2014 16:03 Katso viimeisin viesti
Vaellusta Alpeilla/Dolomiiteilla reif Muu maailma 14 28.12.2012 0:27 Katso viimeisin viesti
Vertikaalista vaellusta Timo Ylhäinen Hölynpöly... 23 14.10.2012 20:00 Katso viimeisin viesti
Vaellusta Toivotoivoton Parhaimmat leiripaikat ja kohdevinkit 24 13.06.2012 18:19 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 6
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Siirry: