Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Kulkijan käskyt
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Kulkijan käskyt
Vänkä
27.02.2007 11:04

Kulkijan käskyt - tuo ohjenuora, kuinka toimia autiotuvilla

Se ei vain mene jakeluun kaikille luonnossa liikkujille.

Oon ehkä pi..unnu..ija, tiukkapipo, moraalinsaarnaaja ja känkkäränkkä, mutta...
*EN voi sietää koiria tupien sisäpuolella, ulkopuolella nuo nelijalkaiset pysyköön. Voi allergikkoparkoja!
*EN voi sietää laatoituksia tupien sisäpuolella. Miksi pitää rypyporukoiden melskata ja laatoittaa tupa uuteen uskoon? Vaikken tässä uskoo valistakkaa. Itse luoja paratkoon, en oo joutunut siivoa puhdistamaan, on aina joku kaunosielu ennättänyt tuville ensiksi.

Onneksemme Kulkijan käskyä noudattamattomia on promillemäärä kulkijoista, mutta nämä muutamat pilaavat ihmissielun rummuttamaan eri tahtiin.

Useimmiten tuvat ovat siistejä. Roskat lattialta ja pöydiltä lakaistu. Pilkottuja puita löytyy laarista. Onpa joskus joku kiehisenkin taiteillut seuraavalle kulkijalle. Siistejä ovat useimmiten myös kämppien ympäristö.

Sanoistani, joku koiranomistaja vetää varmasti herneet nenäänsä. Mutta suotakoon hälle se. Sananvapautta levitän tässä.

Tällaista oon huomioinut Tunturi-Lapin tuvilla, etelästä ei tietoa ookkaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
ahma
27.02.2007 16:31

Koirat sisälle, tupakoitsijat ja piippu kaverit pihalle, sekä steariinit pois pöydiltä, jotta kehtaa leivän laskea, että koira saapi nuolla sen siitä. Laughing Laughing Laughing

Eräkulkuri
27.02.2007 16:59

Koiran paikka on ulkona. Ei sellaisella sylikoiralla kairassa mitään tee, joka ei tarkene ulkona.

Tapsa
27.02.2007 18:49

Ellen ihan väärin muista niin joissakin tuvissa on "koirakielto", allergikot eivät varmasti tykkää, minulla ei ole mitään koirien tupiin tuomista vastaan, mutta minun kokemuksesta useimmat pitivät koiransa ulkona,isännät/emännät useimmiten ovat sen verran fiksuja etteivät tuo tupiin koiria, sylikoiraa ei liene järkevää mukana raahata.

http://picasaweb.google.com/luontokuvaaja kuvagalleria
www.youtube.com/channel/UCTyFpaJiu5UVpEktkVgqV1A videogalleria
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Lemmikkieskustelu
Ursus
27.02.2007 19:56

Koiran kanssa vaeltamisesta ja "tupien käytöstä koirankoppina" on keskusteltu jo melko laajalti Lappi osastossa otsakkeen Koiran kanssa Kevon reitille alla. Kannatan keskustelun jatkamista siellä.
Taidan lopettaa itse tupien käytön kokonaan, kun kesien lämmetessä harrastajat ottavat pian mukaan tupaan niin käärmeensä kuin muut matelijansa - sekä lintuhämähäkkinsä. Ei paljon nukuttaisi vaikka sellainen olisikin alkuyöstä vain naapurin makuupusissa ;)

IkiHonka
27.02.2007 20:06

Huoh. Taas tämä koira/tupa -aihe.

Tässä vois jatkaa tuolta naapurisäikeestä:

Ennen: Kukaan mitään...

Nyt: Voi kauhistus, kiellot ja allergiat ja...

Tämän päivän asenteet, kielto/määräysviidakko, oikeudet ja niistä tiukasti kiinnipitäminen etc.

En silti vie, enkä ole vienyt koiriani tupiin. Kotonakin ne ovat yleensä aina ulkona tarhassa ...paitsi nyt, kun niitä ei ole enää kuin yksi. Viimeistä on pidetty enemmän sisällä, seuran vuoksi (koiran takia - laumaeläin)... siis silloin kun ollaan itse paikalla. Vaelluksella sitä seuraa koiralla on riittävästi aamusta iltaan. Tuvassa pistäytymisen ajaksi voi jättää odottamaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Vänkä
27.02.2007 20:21

Ursus kirjoitti:
Koiran kanssa vaeltamisesta ja "tupien käytöstä koirankoppina" on keskusteltu jo melko laajalti Lappi osastossa otsakkeen Koiran kanssa Kevon reitille alla. Kannatan keskustelun jatkamista siellä.

Höpöttelin issesseni YLEISELLÄ TASOLLA Kulkijan käskystä. Otin pari esimerkkiä, mitkä eivät aina toimi.

Ja koiran tuomisessa tupaan ei ole mitään ongelmaa. Sillä nyt vasta äkäsin, että koirahan on PERHEENJÄSEN!!! Ja perheenjäsenen saa ottaa sisään. Luontoon.fi -sivustolla puhutaan vain lemmikeistä...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

IkiHonka
27.02.2007 20:30

Vänkä kirjoitti:
Ja koiran tuomisessa tupaan ei ole mitään ongelmaa. Sillä nyt vasta äkäsin, että koirahan on PERHEENJÄSEN!!! Ja perheenjäsenen saa ottaa sisään. Luontoon.fi -sivustolla puhutaan vain lemmikeistä...

Hyvä huomio! Minä voin silti jättää perheenjäsenkin pihalle ilman omantunnontuskia. Mr. Green Emännän mie kyllä päästän tupaan, kun se on parempi kokkikin kuin minä. Enemmän se minulle lemmikki on kuin koirat. Wink
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

lompolo
27.02.2007 20:37

Kyllä jo vaellusperinteen nimissä pitäisi jokaisen runsaasti käytetyn autiotuvan seinään laittaa kulkijan käskyt mm. Käsivarren ja UKK-puiston alueella. Näin käskyt saisivat sitä arvostusta, mitä niille kuuluu ja samalla tekisivät valistustehtäväänsä. Onhan kirkoissakin raamitettuna ylipäällikön päiväkäsky...
 Sivun alkuun

NEMO
27.02.2007 21:00

--

Viimeinen muokkaaja, NEMO pvm 11.11.2007 0:34, muokattu 2 kertaa
 Sivun alkuun

pena
27.02.2007 21:25

lompolo kirjoitti:
Kyllä jo vaellusperinteen nimissä pitäisi jokaisen runsaasti käytetyn autiotuvan seinään laittaa kulkijan käskyt mm. Käsivarren ja UKK-puiston alueella. Näin käskyt saisivat sitä arvostusta, mitä niille kuuluu ja samalla tekisivät valistustehtäväänsä. Onhan kirkoissakin raamitettuna ylipäällikön päiväkäsky...

Eivätköhän Kulkijan käskyt ole aikanaan olleet kaikkien autiotupien seinillä, mutta useimmat ovat ajan myötä hävinneet. Esimerkiksi Kiertämäjärven tuvan ovessa oli vielä viitisen vuotta sitten aito valokopio (siis ennen näitä xerox-aikoja tehty):

Mutta enpä todella muista tätä plakaattia muuallla nähneeni. Nämä puolen vuosisadan takaiset käskyt ja kiellot ovat vähän vanhahtavia, mutta silti yhä ajankohtaisia.

Mm. Jounin sivuilla on hieman taustatietoa Kulkijan käskyistä ja esim. koirista tuvissa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

T. Salama
01.03.2007 11:00

Eräkulkuri kirjoitti:
Ei sellaisella sylikoiralla kairassa mitään tee, joka ei tarkene ulkona.

Mitä sillä koiralla pitäisi kairassa tehdä?

Jussi
01.03.2007 11:47
Vieras

Onkos sinulla Ikis kunnollista kuvaa Puvrrasjohkan kämpän käskyistä, eteisessä oli haalistuneet laput seinällä. Siinä oli muistaakseni ulkomaalaisille laitettu korkeampi maksu ? Muisti hiettää ja oma kuvani oli hyvin heikko tasoinen.

Minä en kyllä ala autiotupa poliisiksi, mutta oman korteni olen aina kekoon kantanut ja melkein aina mahdollisuus yöpyä myös ulkona tai laverin alla Laughing
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Eräkulkuri
01.03.2007 11:51

T. Salama kirjoitti:
Mitä sillä koiralla pitäisi kairassa tehdä?

Sitä minäkin ihmettelen. Metsästyskoirat ovat sitten asia erikseen. Niitähän näkee myös avoimilla kämpillä myöhemmin syksyllä, kun pyyntiaika on alkanut. Sehän on aivan ymmärrettävää toimintaa ja koiratkin ovat toista maata kuin nämä lemmikkieläimet, joiden paikka myös on ulkona.

T. Salama
01.03.2007 12:26

Ihmettelen, mitä Eräkulkuri tekee kairassa. Metsästäjät ovat sitten asia erikseen. Niitähän näkee myös avoimilla kämpillä myöhemmin syksyllä, kun pyyntiaika on alkanut. Sehän on aivan ymmärrettävää toimintaa ja miehetkin ovat toista maata kuin nämä vaeltajat, joiden paikka myös on ulkona.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 5
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Siirry: