Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Hiihtotakki
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Hiihtotakki
Pertti Kurki
19.02.2014 15:08

Meren jäällä hiihdellessä olen todennut, että kesätakin (Haglöfs Boa) tuulenpitävyys ei riitä, tulee vilu. Hakusessa olisi takki seuraavin speksein:
- windstopper-kalvo
- hyvä huppu
- 2-suuntainen vetoketju, jossa hyvä suoja leukaa vasten
- 2 isohkoa etutaskua ylös sijoitettuna
- 1 pieni ns. Napoloen-tasku
- hihansuut yksinkertaisesti säädettävissä (Boassa erinomaiset)
- ei vuorta
- keskivahva mieluiten joustava kangas, takin paino noin 500-600 g

Hinnalla ei ole väliä. Ehdotuksia, kiitos!

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
opmdevil
19.02.2014 18:00

Ei ihan vastaa speksejä mutta kandee tarkastaa jenkkien ylijäämästä ECWCS level-5 takki. Kyseessä on siis softshell takki joka tietenkin maastokuosissa. Taskuja ei kyllä ole riittävästi spekseihin nähnet mutta muuten melko erinomainen retkihiihtoon ja yleiseen puuhasteluun. Koko level-5 asu on melko erinomainen ja itse olen sillä useamman talviretken vetänyt. Jos tarvitsee sitten hieman hengittävämpää, niin hankkii level-4 takin. Löytyy ebaystä, hintaan alle 300 koko setti.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Korpijaakko
19.02.2014 18:10

Ei ole Windstopper-kalvoa, mutta tämän takin tuulenpitävyyden pitäisi kyllä riittää kun huomioi missä sitä on käytetty. Eikä kyllä muutenkaan osu ihan spekseihin (ei jousta, vähän painavampi), mutta vaihtoehtona: Bergans Antarctic Expedition Jacket. Itse kuolasin uudeksi retkihiihtotakiksi, mutta pitäydyn toistaiseksi Sastan Goretexissa paremman hupun vuoksi. Pitkä helma jakanee mielipiteitä, mutta minulle kelpaisi...

matti
19.02.2014 20:49

Ääni Sastalle. Hyvä suunnittelu ja kotimainen valmiste: takuu pelaa!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Korpijaakko
19.02.2014 20:54

matti kirjoitti:
Ääni Sastalle. Hyvä suunnittelu ja kotimainen valmiste: takuu pelaa!

Goretex-malli on hiostava jos vertaa kalvottomaan softshelliin. Ja olisi siinä muutama parannettava juttukin. En esimerkiski ymmärrä, miksi viimeisimpien mallien (The Pole ja Three Poles) rintataskut on muutettu huonommiksi... Samoin helma on vähän lyhyt. Huppu on kyllä edelleen maailman paras.

jotos
19.02.2014 21:48

Minulla on fjellun iceland winter housut joissa on ohut puuvillaa/polyesteri sekoitekangasta oleva vuori. Viime talvena hiihdin paljon järven jäällä ja siellä kyllä huomasi että ne pitivät tuulen paljon paremmin kuin vuorettomat housut. Miksei fjellu tai joku muu valmistaja tee takkia jossa olisi tuollainen vuori?
 Sivun alkuun

Korpijaakko
19.02.2014 23:36

jotos kirjoitti:
Minulla on fjellun iceland winter housut joissa on ohut puuvillaa/polyesteri sekoitekangasta oleva vuori. Viime talvena hiihdin paljon järven jäällä ja siellä kyllä huomasi että ne pitivät tuulen paljon paremmin kuin vuorettomat housut. Miksei fjellu tai joku muu valmistaja tee takkia jossa olisi tuollainen vuori?

Kai joku sentään tekee vuorellista puuvillapoly-takkia? Mielestäni vuori ei kuitenkaan ole hyvä retkihiihtotakissa, koska se: painaa, lämmittää, sitoo kosteutta, hidastaa kuivumista ja huonoimmassa tapauksessa vuoren ja pintakankaan väliin alkaa kertyä jäätä. Mielestä tuulenpitävyys on parempi hoitaa tiiviimmällä päällikankaalla ja lämpimyys erillisellä kerroksella. (Joskus topattu takki on kyllä paikallaan, mutta hiihtovaellushommissa mielestäni vain tulipalopakkasilla.)

Pertti Kurki
20.02.2014 8:55

Tuo Bergansin takki oli ainoa ehdotus siihen suuntaan mitä olen etsimässä, eli kiitos siitä. Onko Bergansin kalvo yhtä hengittävä kuin WS?

Löysin pari ehdokasta netistä. Toinen itse asiassa täyttää kaikki speksit, mutta etoaa tuo vetoketjujen korostaminen väreillä. Pikkujuttu mutta ketuttaa. Eli tämä http://www.haglofs.com/en-us/products/clothing/layers/soft-shell/men/rando_hybrid_jacket_en-us.aspx

Toinen on suurinpiirtein, mutta on vain 1-suuntainen vetoketju ja napoleon puuttuu, muuten luultavasti erittäin hyvä (kuten hintakin), http://arcteryx.com/product.aspx?language=EN&gender=mens&model=Venta-SV-Jacket

Onko kellään kokemusta Klättermusenin kalvoista, siis hiostavuus WS:iin verrattuna?

vetta
20.02.2014 9:55

Hyvä aloitus. Hiihtotakkiasia on itselläkin ajankohtainen. Luin kanssa tuon Bergansin takin speksin. Kalvo tuntui jotenkin tutulta ja muistin nähneeni siitä tehtyjä takkeja vuoripuron verkkokaupassa. Bergansin kuvaus takista on vähän hämmentävä: tuulen pitävä ja vettä HYLKIVÄ. Ainakin minä miellän termin "repellent" hylkiväksi enemmän kuin pitäväksi "proof". Esim. DWR käsittely. Muualla verkossa kalvoa kuvataan vedenpitäväksi. Ilmeisesti hengittävyys on Goren tasoa, vaikka tekniikka on täysin eri. Pelkään, että se ei riitä. Bergansin takki on Dermizax (EV?) 3L, mutta Dermizax 2L olisi hiukan hengittävämpi. Hengittävin Dermizax olisi NX, mutta siitä tehtyihin vaatteisiin en ole törmännyt. Taitaa olla uusi tuote. Windstopper on minullakin eniten mielessä ja ehkä joku muu tiivis materiaali kuten Ventile. Ilmeisesti Ventile pitää tuulta paremmin kuin G1000, jota esim. Fjällräven suosittaa kalvotakkejaan parempana retkihiihtoon. Katselen pelkkää kuorta ilman vuorta tai eristeitä, että lämpöä voi säätää ja kuivattamisen voi tehdä vaatekerrokset erillään.
 Sivun alkuun

Korpijaakko
20.02.2014 10:06

Linkittämäni Bergans Antarctic Expedition Jacket on kalvoton ja siksi myös vain vettähylkivä. Tiivistä tuulenpitävää nylonia, ei kalvoa. Ei omakohtaista käyttökokemusta, mutta siksi kiinnostaisi. Sisarmalli Bergans Arctic Expedition Jacket on Dermizax-kalvolla. Siitäkään ei omakohtaista käyttökokemusta, mutta speksit menevät monella nettisivulla iloisesti sekaisin.

Arcteryxin Venta SV näytti myös pätevältä. Kaulus näyttää hyvältä, huppu saisi olla syvempi... Ja tuossa on oltu rehellisiä, vaikka on Windstopper-kalvo on myös kainalotuuletukset. Itsellä ne ajaisivat 2-suuntaisen etuvetoketjun ohi.

vetta
20.02.2014 10:15

Korpijaakko kirjoitti:
Linkittämäni Bergans Antarctic Expedition Jacket on kalvoton ja siksi myös vain vettähylkivä. Tiivistä tuulenpitävää nylonia, ei kalvoa.

Nyt minä olen ihan sekaisin. Takin kuvauksessa on aivan selvästi Dermizax logo!? Keskellä esittelysivua. Samoin Information täbillä kuvataan Dermizax kalvon ominaisuuksia. Information täbi voisi tietysti olla yleinen ja sisältää tuotteeseen kuulumatonta tietoa, mutta kun Dermizax on nimenomaan tämän tuotteen kuvauksen alussa. Mihinkähän tässä uskoisi.
 Sivun alkuun

kasperi
20.02.2014 10:45

vetta kirjoitti:
Korpijaakko kirjoitti:
Linkittämäni Bergans Antarctic Expedition Jacket on kalvoton ja siksi myös vain vettähylkivä. Tiivistä tuulenpitävää nylonia, ei kalvoa.

Nyt minä olen ihan sekaisin. Takin kuvauksessa on aivan selvästi Dermizax logo!? Keskellä esittelysivua. Samoin Information täbillä kuvataan Dermizax kalvon ominaisuuksia. Information täbi voisi tietysti olla yleinen ja sisältää tuotteeseen kuulumatonta tietoa, mutta kun Dermizax on nimenomaan tämän tuotteen kuvauksen alussa. Mihinkähän tässä uskoisi.

Käy katsomassa valmistajan sivuja.
http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Jakke/Vindbeskyttende/Antarctic-Exp-Jkt-Black-Red-L--121234-p0000059633
 Sivun alkuun

Korpijaakko
20.02.2014 10:53

vetta kirjoitti:

Minua. Wink Tai yllä linkattuja valmistajan sivuja.

PS. Tuollainen Windstopper-takki näemmä kotimaassa tarjouksessa. Painoa ei ollut, mutta näytti muuten istuvan aika hyvin aloittajan vaatimuksiin.

Pertti Kurki
20.02.2014 12:26

Case closed. Tilasin tuon Berghausin takin. Se painaa 745 g (L), eli hieman tuhdimpi=lämpimämpi kuin aluksi ajattelin. Mutta muuten ihan napakymppi: rintataskut kiitettävän ylhäällä + napoleon, ei mikään lyhyt pusakka vaan enämpi ns. guide-pituinen. Hihansuissa lämpimät peukalonreikäresorit, joita en uskaltanut edes toivoa. Suomi-hinta ei ollut läheskään halvin, joka oli rahteineen 145.75 €, siis ebay.

kasperi
20.02.2014 13:04

Mielenkiintoisia takkeja rupeaa löytymään:
http://tunturiin.fi/vaatteet/asnes-topp-takki.html
Pertti Kurki kirjoitti:
Hinnalla ei ole väliä. Ehdotuksia, kiitos! ..........
Suomi-hinta ei ollut läheskään halvin, joka oli rahteineen 145.75 €, siis ebay.

Eihän sillä hinnalla pitänyt olla väliä Wink
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: