Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Käytättekö sadeviittaa?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
arcturus
13.04.2014 18:23

Inari74 kirjoitti:
Vuosien käytön jälkeen olen luopunut gorevaatteista vaelluksilla ja siirtynyt sadeviittaan. Sen päällä on myös mukava ottaa päivänokoset kesäkuumalla. Välillä mukana oli ns. metsurin sadeviitta, eli osittain edestä auki oleva sadetakki. Mutta totesin kokoviitan olevan kevyemmän ja suojaavan paremmin. Sadelahkeita olen myös harkinnut.
Häh? Miten muka joku sadeviitta kestää maassa rämpimistä "piknik" liinana?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

varg62
13.04.2014 18:27

Riippuu materiaalista tietenkin Laughing
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

arcturus
13.04.2014 18:29

varg62 kirjoitti:
Riippuu materiaalista tietenkin Laughing
Ei vissiin mitään ultralite reippailua Very Happy
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Inari74
13.04.2014 20:13
Vieras

arcturus kirjoitti:
Inari74 kirjoitti:
Vuosien käytön jälkeen olen luopunut gorevaatteista vaelluksilla ja siirtynyt sadeviittaan. Sen päällä on myös mukava ottaa päivänokoset kesäkuumalla. Välillä mukana oli ns. metsurin sadeviitta, eli osittain edestä auki oleva sadetakki. Mutta totesin kokoviitan olevan kevyemmän ja suojaavan paremmin. Sadelahkeita olen myös harkinnut.
Häh? Miten muka joku sadeviitta kestää maassa rämpimistä "piknik" liinana?

No saahan kaiken rikki jos haluaa, mutta kyllähän nuo sentään päällä köllöttelyä kohtuudella kestää. Itselläni taisi olla Vihe-halpisviitta käytössä jos oikein muistan, eikä varmasti kaikkein ohuin ja kevyin materiaali.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

tools
08.05.2014 2:04

Savotan sadeviitta kulkee mukana ja toimii absidin alustana enemmän ja paremmin kuin sadeasuna. Kerran kovassa sateessa olin lopulta märempi sisältä kuin ulkoa pelkällä sadeviitalla. Nepparit aukeilivat, helma kiipesi kinttuja pitkin ja vettä valui sisälle ties mistä. Housut olivat kaulukseen asti märät. Enkä ollut pelkästään märkä vaan raivon partaalla. Mutta absidissa toimii ja suojaa kaikki kamat maakosteudelta, sekä kestää isohkon koiran tassuttelut ja makoilut.
 Sivun alkuun

Tura
08.05.2014 6:05

Valtion Pukutehtaan hienointa ja kalleinta mallia käytin yhden kerran Yliperän raivoisassa tuulessa ja sateessa.

Tura, retkeilijäturisti
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Käytättekö sadeviittaa?
mettäantero
08.05.2014 6:45

Tontsa81 kirjoitti:
Jos niin millainen on sinun sadeviittasi vaelluksilla? Vai onko teillä lainkaan sadeviittaa mukana vaan riisutteko alasti ja annatte luonnon hoitaa pesun pitkällä metsäreissulla? Wink

Itäkairassa ennen pääsiäistä hiihtoreissulla tuli välillä taivaalta räntää ja vettä. Ei tullut jostain syystä mieleenkään riisua alasti, kuten yllä kyselet Laughing
Sadeviitta vain selkään ja näin pysyi metsässä laavulla mukavasti kuivana. Savotan sadeviitta toimi mainiosti. Kesällä myös lahkeet tarvittaessa käytössä. Toki käytän myös Suomen armeijan sadepukua...kestää ja toimii.. Smile
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Miten ihmeessä muut
Naatiskelija
12.05.2014 20:14

Olenko jotenkin hölmö, mutta en ole markkinoilta löytänyt niin suurta sadeviittaa ettenkö siihen "kuristuisi" jos selässä on 906 ja sen yläkaaressa teltta sekä solumuovimakuualusta.

Olen suosiolla laittanut rinkkaan oman suojansa ja rinkan selkään sadeviitan päälle. Hiukan kostuu selästä viitan alta, mutta tuulettuu silti paremmin sadelahkeidenkin kanssa kuin gore- tai sadepuvun kanssa. Oma subjektiivinen kokemukseni on, että hengittävää ja vedenpitävää vaatetta ei olekaan. On kokeiltu gorepukua ja jopa 4 kerrosta greenvaxia niin tulos on silti sama.

Nyttemmin alla puku, jossa muutama kerros vahaa, joka pitää pienen tihkun ja tuulen. Sateella siihen päälle viitta ja sadelahkeet niin olo on kokonaisuutena kaikkein kuivin. Toki kyllä taaperruksen vauhtiakin pitää hidastaa, mutta läpimäräksi ei kastu.
 Sivun alkuun

luuppi
12.05.2014 20:55

Olen kylla aina laittanut sadeviitan rinkan paalle. Eihan se ylla pohjaosastoon asti, mutta siella pidankin kamoja kuivapussissa, yhdessa tai useammassa. Maata vasten tihkumista paalla olevan painon takia tapahtuisi kumminkin.

Rinkka luo muodollaan sivuille sopivat ilmataskut, ja nain hikoaminen sadeviitan alla minimoituu, eika rinkka paina taysin tiivista kangasta myoskaan selkaa vasten.
 Sivun alkuun

dailymail
15.05.2014 8:53

Parilla reissulla olen aiemmin käyttänyt sadeviittaa ja molemmilla kerroilla ongelmia on ollut erityisesti vesisateella, ja siihen kun on tullut tuuli päälle niin meno on ollut kurjaa. Yhdellä reissulla viitta oli rinkan päällä ja toisella rinkka oli viitan päällä.

Aika kuitenkin kultaa muistot. Seuraavalle reissulle haaveilin taas viitan ottoa. Haaveet kuitenkin rapisivat saman tien kun eilen sovittelin viittaa pakatun rinkan kanssa. Tuli elävästi mieleen, että homma ei toimi. Rinkan päällä tuuli repii viitan auki ja työntää vettä reunoista sisään. Rinkan alla viittaa hiostaa suurin piirtein yhtä paljon kuin sadetakki. Lisäksi kädet on pakko pitää suojassa viitan alla etteivät ne kastu.

Viitta on kuitenkin houkuttelevan kevyt ja pakkautuu pieneen tilaan. Siitä huolimatta tänäkin vuonna mukaan lähtee perinteinen bw-gorepuku.

Viitta saattaisi olla hyvä ratkaisu lyhemmillä reissuilla ja pienen, ehkä alle 50L repun kanssa. Sellaisilla minulla ei yleensä ole ollut sadevehkeitä lainkaan. Muutaman kerran olen kastunut kunnolla.

Walker
15.05.2014 9:19

Sadeviittani on vuosien saatossa muuttunut pienen telttani maavaatteeksi. Cool

elreino
15.05.2014 9:27

Minulla on Vauden rinkankin päälle suunniteltu reilunkokoinen sadeviitta (ei ole enää valmistuksessa). Rinkan vaatiman "kyttyrän" saa tarvittaessa vetoketjulla piiloon.

Vaikka joku kalvo tässä on, ei viittaa viitsi yhtään turhaan päällä pitää. Säärystimillä saisi varmaan estettyä lahkeidenkin kastumisen ja myös niistä kenkiin valuvan veden. Metsä-Suomessa siis käyttökelpoinen vaate, mutta avotunturissa voi myrskyllä olla aikamoinen purje. Tosin luulen että tuunaamalla saisi sinnekin siedettäväksi.
 Sivun alkuun

Daddy
31.05.2014 19:47

Onko kellään kokemusta vaude valdipino ponchosta. Suunniteltu pyöräilyyn mutta toimisiko rinkan kanssa vaelluksella. Ei oikein löytynyt mitään kuvaa jossa rinkka olis selässä.
 Sivun alkuun

StefanG
31.05.2014 20:24

dailymail kirjoitti:
Rinkan päällä tuuli repii viitan auki ja työntää vettä reunoista sisään. Lisäksi kädet on pakko pitää suojassa viitan alla etteivät ne kastu.

Tuohon auttaa jos hankit Snugpak patrol poncho. Siinä on hihat ja kyljistä kiinni.

https://www.google.ee/search?q=snugpak+patrol+poncho&client=firefox-a&hs=TJ&rls=org.mozilla:en-US:official&channel=sb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=sB2KU6GDBuWwywPu8YLYDQ&ved=0CC0QsAQ&biw=1280&bih=895
 Sivun alkuun

Daddy
01.06.2014 19:15

Mahtuuko tuohon snugpak patrol poncho:n75 rinkka sinne alle sateen suojaan. Tai minulla on 60 ja ulkopuolella makuu alusta?

Ja millaisia sadehousuja/lahkeita StefanG lisäksi käytät?
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Käytättekö footprinttiä teltan kanssa? Harhailija Kesävaellusvarusteet 46 19.04.2011 6:25 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 3 Yht. 5
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Siirry: