Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Vaihtoehto pyöräteiden hiekoittamiselle
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Vaihtoehto pyöräteiden hiekoittamiselle
PKT
16.10.2013 21:16


Viestejä: 581
Onko sitä?
_________________
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rautu
16.10.2013 22:01


Viestejä: 6662
Entäs muiden teiden. Nimim. sunnuntaina 200 kilsaa kesärenkailla.
_________________

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
PKT
16.10.2013 22:10


Viestejä: 581
Eikö pyöräteistä voisi aurata ja tampata lumipintaisia? Pito nastoilla tai liukuesteillä.

Mahdollistaisi suksimisen, potkuroinnin, pyöräilyn ja kävelyn, eikä olisi tappajasepeliä puhkomassa.

Nykytilanne on hassu, koska vaikka kiveä kuinka kylvetään, niin silti pitoon ei voi luottaa.
_________________
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kaukomieli
16.10.2013 23:00


Viestejä: 205
PKT kirjoitti:
Eikö pyöräteistä voisi aurata ja tampata lumipintaisia? Pito nastoilla tai liukuesteillä.

Mahdollistaisi suksimisen, potkuroinnin, pyöräilyn ja kävelyn, eikä olisi tappajasepeliä puhkomassa.

Nykytilanne on hassu, koska vaikka kiveä kuinka kylvetään, niin silti pitoon ei voi luottaa.


Ja kun se nimenomaan on kiveä, ei soraa, kuten ennen. Tuo nykyään käytetty murskattu sepeli on sekä renkaiden että tuulilasien surma. Typerää kylvää moista rouhetta teille.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
akuusist
17.10.2013 1:40


Viestejä: 389
Hiekoituksessa on tosiaan pari ongelmaa:
1) Hiekoitus tuo valheellisen turvallisuuden tunteen - sepelinsirut eivät kuitenkaan osu aina juuri siihen jalan alle
2) hiekoitus painuu auringon vaikutuksesta heti syvemmälle ja pitää uusia
3) se haittaa liukuvien apuvälineiden, pulkkien ja kelkkojen käyttöä
4) se siirtää vastuun kulkijalta hiekoittajalle
5) se on melko kallista ja saastuttavaa
6) sepelimurska puhkoo renkaita

Paljon paremmin toimii nastoitettu karkeakuvioinen kenkä.
1) Nastat ovat aina juuri siinä jalan alla missä pitääkin
2) nastoitusta ei tarvitse uusia monta kertaa talvessa
3) se helpottaa liukuvien apuvälineiden käyttöä
4) kulkija voi ottaa vastuun omista kulkemisistaan
5) nastoitus on edullinen ja ympäristöystävällinen ratkaisu.
6) fillarinrengas ei puhkea vaikka poljet nastakengillä

Nastoituksessa on kuitenkin yksi huono puoli: Se ropisee ikävästi kauppojen ja toimistojen kivilattioilla. Tämä riittääkin monelle kumoamaan nuo vähäiset edut.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Umpihanki
17.10.2013 7:24


Viestejä: 3927
akuusist kirjoitti:


Nastoituksessa on kuitenkin yksi huono puoli: Se ropisee ikävästi kauppojen ja toimistojen kivilattioilla. Tämä riittääkin monelle kumoamaan nuo vähäiset edut.


Ainakin Icebugeihin on saatavana nastansuojia. En tiedä millaiset ovat käyttää. Monelle suojan laittaminen voi olla ylivoimainen tehtävä, jos ne ovat liian hankalat laitettavat.

Mitä itse sannoitukseen tulee, niin uhrattuun hyötyyn nähden se taitaa olla melko huono investointi. Silloin hiekoitus tuo parhaimman hyödyn ( estää tapaturmia ) kun kaikki kulkevat vain hiekoitettuja reittejä pitkin. Joka paikkaan vain ei santaa eikä hiekoittajia riitä, se on kylmä tosiasia. Viikonloppuisin olipa keli mikä hyvänsä ei enää nykyisin pistetä pitoa kaduille.

Hiekoitusta kun kaikesta huolimatta käytetään vastakin, niin ainakin se pitäisi tehdä niin, että silloin kun on todella jäätikkö keli niin hiekkaa tai sepeliä laitetaan niin, että siitä todella on apua. Tilanne on monesti niin, että hiekoitus on hoidettu silloin lakipykälien mukaan, kun 27 murusta löytyy neliömetriltä, olipa keli mikä hyvänsä.
Eli pitoa kenturalle silloin kun sitä todella tarvitaan, ja muulloin voi kaluston pitää pilttuussa.

Paras konsti on pistää pitoa omien anturoidensa alle, eikä sekään tosin takaa kaikissa tilanteissa pystyssä pysymistä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kaukomieli
17.10.2013 9:55


Viestejä: 205
Ostin taannoin Hanwagin talvikengät, joissa on pohjan kumin seassa jotain lasirouhetta. Toimii hyvin liukkaalla pinnalla, eikä rapise kiveyksillä. Varjopuolena voisi sanoa että niillä kun pito irtoaa, se irtoaa yllättäen ja totaalisesti eli sitten mennään eikä meinata. Tosin se raja on aika korkealla eikä tule usein esille mutta tulee joskus.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
JBay
17.10.2013 15:04


Viestejä: 1582
Ainakaan pyöräilijä ei tarvitse tappajasepeliä kevyenliikenteenväylille. Renkaan kuvio pitää lumella ja nastat sileällä jäällä. Sileällä jäällä hiekasta/sepelistä on vain haittaa kun se estää nastaa pureutumasta jäähän eikä hiekka/sepeli pidä renkaan alla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Umpihanki
18.10.2013 5:57


Viestejä: 3927
JBay kirjoitti:
Ainakaan pyöräilijä ei tarvitse tappajasepeliä kevyenliikenteenväylille. Renkaan kuvio pitää lumella ja nastat sileällä jäällä. Sileällä jäällä hiekasta/sepelistä on vain haittaa kun se estää nastaa pureutumasta jäähän eikä hiekka/sepeli pidä renkaan alla.


Nastat alla kun kaikilla ois,
niin vois,
jättää sannankin pois.

Vaan kaikilla kun ei oo,
niin santaakaan ei jättää nyt voi,
tieltä pois,
vaikka monen toive se ois.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pekka
18.10.2013 8:11


Viestejä: 4144
Jos kengistä puhutaan, niin oman kokemukseni mukaan Kuomat ovat erinomaiset myös talvella. Pito on yllättänyt myönteisesti. Viime talvena en liukastellut nurin kertaakaan. Ja mikä parasta, Kuomat ovat suomalaiset, Kuomiokosken kenkätehtaan tekemät. Hintakin on ihan kohtuullinen, alle 60 euroa, tarjouksessa alle viiskymppiä.
_________________
Kun eksyn, lähden kotiin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Diesel
18.10.2013 9:13


Viestejä: 29
Onko kellään kokemusta sievin nastasysteemistä? Sievi

Vaikuttaa hyvältä idealta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Jii.Pee
22.10.2013 18:56


Viestejä: 1074
Kaukomieli kirjoitti:
Ostin taannoin Hanwagin talvikengät, joissa on pohjan kumin seassa jotain lasirouhetta. Toimii hyvin liukkaalla pinnalla, eikä rapise kiveyksillä. Varjopuolena voisi sanoa että niillä kun pito irtoaa, se irtoaa yllättäen ja totaalisesti eli sitten mennään eikä meinata. Tosin se raja on aika korkealla eikä tule usein esille mutta tulee joskus.


Mulla on myös sellaiset, mutta ei niissä kyllä pitoa ole ollenkaan. Jäälläkin ne luistaa niin kuin tavalliset kengät.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
wirsuwaari
23.10.2013 10:39


Viestejä: 310
Beesaan kuomaajaa, mutta fillarin nastarengas ei tahdo aina riittää pitoon. Minulla "paksut kuviolliset" renkaat ja eivät ole moksiskaan sepelistä/hiekasta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Lundhagsin kalvottomat kengät vaihtoe... tumssi Kesävaellusvarusteet 1 13.10.2019 13:57 Katso viimeisin viesti
Vaihtoehto jalkojen kuivana pitämiseksi saraisan Talvivaellusvarusteet 21 05.04.2016 7:16 Katso viimeisin viesti
Ehkä parasta, "lisää vain vettä&... TiMoKo Ruokaohjeet ja vinkit 10 21.09.2012 21:57 Katso viimeisin viesti
Kevyempi vaihtoehto kairalle Korpijaakko Talvivaelluksiin liittyvät yleiset vinkit 5 15.02.2012 13:39 Katso viimeisin viesti
Aamupuuro vaihtoehto IkiHonka Ruokaohjeet ja vinkit 165 09.09.2009 21:27 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: