|
|
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
tmustak 07.10.2013 20:40
 Viestejä: 1827 |
tuleepas, ja Kirkkoniemeen.
ja aika nopeasti. _________________ kaikki matkat alkavat ensimmäisestä askeleesta. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
luuppi 07.10.2013 20:40
Viestejä: 4853 |
Ministeri naytti olevan jalat maanpinnalla-tyyppia, ja selvitykset ovat selvityksia. 3 mrd:n murto-osiin mahtuu monta selvitysta, nyt ja jatkossa.
Vaikka jaanmurtajat kalliita onkin lillutella kesat pitkat, niin tuskin P-Suomen satamia halutaan pakettiin laittaa? |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Gártanoaidi 09.10.2013 9:25
Viestejä: 599 |
Lapin Radiossa oli aiheeseen liittyen hiljattain parikin puheenvuoroa: lappilaiset kansanedustajat Rundgren ja Autto hahmottelivat näkymiä etenkin työllisyyden näkökulmasta. Rundgren oli ollut pitkähköllä tutustumismatkallakin mm. Kirkenesissä ja Murmanskissa.
Jäämeren rataa on kuulemma suunniteltu jo massalaskelmienkin muodossa. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
George 09.10.2013 12:27
 Viestejä: 3343 |
Ihmeellistä hypetystä tuo Jäämeren rata. Joulupukkiako varten sitä tarvitaan? _________________ Inarinjärvi kansallispuistoksi |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
omat polut 09.10.2013 12:54
Viestejä: 2974 |
Niinpä, juuri torpattiin Kainuussa talkkikaivoshanke kun lahdenpohjukassa viitasammakko ja puussa siipioravan risupesä, voi elämä. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
tmustak 09.10.2013 21:39
 Viestejä: 1827 |
eihän tässä uskalla mennä kyykkypasqualle erämaissa, jos vaikka joku sammakko hyppää juuri alle kun kauan odotellut rutistus saa päivänvalon.
eikä kyllä uskalla nuotiota enää polttaa, jos vaikka joku pinkkiselkätikka lentää tuliin ja kärventyy. hmmmm. minkähän makuine tuo olisi? _________________ kaikki matkat alkavat ensimmäisestä askeleesta. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
hannes 10.10.2013 7:59
Viestejä: 8182 |
omat polut kirjoitti: |
Niinpä, juuri torpattiin Kainuussa talkkikaivoshanke kun lahdenpohjukassa viitasammakko ja puussa siipioravan risupesä, voi elämä. |
Siitä hankkeesta eivät paikallisetkaan olleet innostuneet päästöjen pelossa . Luultavasti heidän asenteensa vaikutti päätökseen enemmän kuin on uutisoitu.
Hankehan ei ole vielä lopullisesti nurin!! |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
sepe 10.10.2013 8:01
Viestejä: 180 |
On ilmeistä että koillisväylää ja jäämerta tullaan tulevaisuudessa hyödyntämään monella tapaa riippumatta siitä rakentaako Suomi jäämeren rataa vai ei. Kysymys onkin haluaako Suomi olla jotenkin mukana siinä ja mahdollisesti jopa osaltaan olla vaikuttamassa siihen että jäämerellä toimitaan ympäristön kannalta mahdollisimman kestävästi. Radan kanssa alkaa olemaan kiire, sitä pitäisi rakentaa jo. Paras linjaus, luonnonkin kannalta, olisi luultavasti Inarijärvi kiertäen länsi ja pohjoispuolelta samaan käytävään Näätämöntien kanssa. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Patikoitsija 10.10.2013 18:42
Viestejä: 1419 |
Minen oikein ymmarra, miten Sodankylän malmit liikkuisi vaihtoehto C:n avulla (Sallan rata > Murmansk? Vai onko nuo kaivosmalmit sivuseikka jos verrataan kaasun ja öljyn raijaamiseen Jäämerestä. Mutta voisihan sitä malmikuljetusta käyttää keppihevosena siten, että Luostollekin pääsisi raiteita pitkin lysthin pitoon. Samoin Sokli: linkin mukaan kolmesta vaihtoehdosta ei mikään kulje Soklin kautta, mutta hyvä juttu ettei sinne perukkaan asti raiteet koskaan yltäisikään! Että kumirenkailla kai ne Soklin tuotokset sitten joka tapauksessa ainakin alkutaipaleen menisi? Samoin Vätsäri jätettävä rauhaan, kiskot Sevetin tien luiskaan, kiitos. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
p.kivela 11.10.2013 11:02
 Viestejä: 775 |
Varmaan tuo malmin hintakehitys yms. näyttelee yhtä osaa ja kaivosten malmimäärät yms. 2 miljardin investoinnissa myös rahoituksen tutkiminen. Yksi linjaus on Sallasta Vienanmerelle joka tietysti haluaa satamalle käyttöä kautta maksuja. Rekkaralli jää ilman sivurataa keskilappiin edelleen. Jos Sallan radasta tulisi strategisesti tärkeä niin sitä voidaan Venäjällä käyttää kiristysruuvina. Tämä on jo tuttua strategiaa kun Venäjä yrittää saada Länsi-Euroopan riippuvaiseksi energiastaan. Siksi ymmärtääkseni Eurooppa rakentaa kaasuputkilinjaa myös Turkin halki. Oliko se Nabucco vai mikä. Riskit on laskettu ja pyritään hajauttamaan ja hallitsemaan. Radan matkailukäyttö on nähdäkseni pelkkä bonus eikä kovin iso kannattavuutta lisäävä tekijä. Nykyään on lennotkin melko edullisia tai ainakin VR hintojen kanssa kilpailukykyisiä. Lentäen säästää pari lomapäivää lisää.
En kyllä usko, että koillisväylä tuo jäämeren radalle oikein mitään. Aasian laivat ovat kolmen jalkapallokentän kokoisia eikä niitä kannata purkaa vasta kuin Euroopan ytimessä kuten Amsterdamissa ja Hampurissa. 18 000 konttia. Jos aluksen kuljettama konttimäärä pantaisiin peräkkäin, junan pituus olisi 110 kilometriä.
Radalle jää näin vain Lapin malmin kuljetus. Kaasu ja öljy taas tulee putkessa parhaiten. Jos Sakatti ja muut isot saavat kaivosluvat niin hanke voi nytkähtää eteenpäin. Jos niistä valitetaan, kuten varmaa on, se vie vähintään 10 vuotta ennen kuin kukaan uskaltaa alkaa investoimaan rataan.
 |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
George 12.10.2013 14:29
 Viestejä: 3343 |
Suomen hyöty Pohjoisen jäämeren uusista mahdollisuuksita jäänee mitättömäksi. Äskettäin julkaistu arktinen strategia on poliittista jargonia ilman reaalista pohjaa. Kovasti uhotaan arktisesta osaamisesta, mutta sekin vähä mitä osataan -tarkoitan jäämurtajien käyttöä - näyttää äskeisten tapahtumien valossa kielletyltä. Samaisesta osaamisesta uhottiin norjalaisten Snövitt-kenttien rakentamisen yhteydessä n 10 vuotta sitten, mutta käytännössä suomalaiset olivat ulkona kuin lumiukot.
Eli realismia tarvitaan _________________ Inarinjärvi kansallispuistoksi |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
tyy 12.10.2013 15:22Vieras
|
Mielestäni suomalaiset ovat pihalla omaa syytään. Joku muu vie hyödyn. Kyllä kiinalaiset uskaltavat, jos muille ei kelpaa. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Pirunportti 12.10.2013 16:46
 Viestejä: 1474 |
George kirjoitti: |
Suomen hyöty Pohjoisen jäämeren uusista mahdollisuuksita jäänee mitättömäksi. Äskettäin julkaistu arktinen strategia on poliittista jargonia ilman reaalista pohjaa. Kovasti uhotaan arktisesta osaamisesta, mutta sekin vähä mitä osataan -tarkoitan jäämurtajien käyttöä - näyttää äskeisten tapahtumien valossa kielletyltä. Samaisesta osaamisesta uhottiin norjalaisten Snövitt-kenttien rakentamisen yhteydessä n 10 vuotta sitten, mutta käytännössä suomalaiset olivat ulkona kuin lumiukot.
Eli realismia tarvitaan |
Kun mielipiteensä päättää viisauteen, että realismia tarvitaan, niin voiko kukaan olla eri mieltä?
Jos suomalaiset ovat sitä mieltä, että suomalaista jäänmurtajaosaamista ei saa hyödyntää jäämeren öljyvarojn etsimisessä, niin silloin businessmahdollisuus on tietysti menetetty.
Arktista osaamista eli toimimista kylmissä olosuhteissa Suomessa kyllä on. Sen lisäksi suomalaisilla tuotteilla on edelleen kova maine - erityisesti Venäjällä. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Patikoitsija 12.10.2013 18:51
Viestejä: 1419 |
kivelän pee tuossa edellä esitti minun mielestä järkeenkäypiä ja loogisia päätelmiä. Juuri tuo pääomittaminen on varmaan suurin este aloittamiselle ja perässähiihtäjänä on peli jo tavallaan hävitty ja Suomeen virtaavat ulkomaiset rahat menevät siinä tapauksessa muihin valtioihin. No mitäpä se Suomi uusilla tulonlähteillä tekisikään (vitsivitsi). Ja asia, jota ei ensihätään tule ajatelleeksi, on justiin tuo seikka kun päämiehet Sauli ja Vladimiri kohtaavat vaikkapa kahden kesken niin onpahan sitten machoilevalla naapurin isännällä hyvä konsti kiristellä Saukkaa siinä tapauksessa että päädyttäisiin halvempaan Sallan radan jatkamiseen. Tosiasiat ovat kylmiä kuin arktinen ympäristö. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
matsoni47 12.10.2013 23:25
Viestejä: 732 |
En pitäisi ihmeenä vaikka joku hanke toteutuisikin. Kymmeniä vuosia siinä firmassa touhunneena voin sanoa, että kaikki tapahtuu justiinsa silloin kun ei mistään ole puhe.
Ja taas kovat valmiit suunnitelmat menevät arkistoon. Kelloselkään menee jo rata. Ja Taivalkoskelle, vaikka onkin mettittynyt. Teknisesti kumminkin hyväkuntoinen pohja. Ja justiinsa olin kesällä prätkällä ajelemassa saksalaisten sota-aikaista " kuolemanrataa" Hyrynsalmelta Kuusamoon.
Tosin ei siellä kiskoja ole, ja vanhalle ratapohjalle on tehty teitä ja VR teki Suomussalmelle asti normaalilla raideleveydellä rataa Pesiökylään asti samalla, tai lähes samalla linjalla saksalaisen kapearaiteisen päälle.
Ja siitä Suomussalmelle onkin uutta ratalinjaa. |
|
Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|