Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Jäämeren rata tulee?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 14, 15, 16  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
23.06.2017 0:08


Viestejä: 6932
honkamukka kirjoitti:
- - Minun puolestani junarata voi tulla, kulkumaata riittää. Olemme jotenkin irtautuneet luonnosta niin paljon, että kokonaisuutta palvelevat hankkeet tuntuvat kokoansa suuremmilta.


Minun puolestani ei, kulkumaista viis. Olemme.irtautuneet luonnosta niin pajon, että emme ymmärrä sen arvoa ja tärkeyttä. Yksikään tie ei johda erämaahan, ei edes rautatie. Vähiin käyvät erämaat ennen kuin loppuvat.
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
23.06.2017 6:58


Viestejä: 6481
Erämaa on suomen kielessä joskus vähän vaikea käsite. Alkuaanhan se on tarkoittanut viljelemättä tuottavaa aluetta, jota ihminen on hyödyntänyt. Nykyisin sitä pidetään muiden kielien koskematonta luontoa (wilderness ym.) tarkoittavien sanojen vastineena.

Alkuperäiseenkin erämaahan oli kulkuyhteys, joskin harvoin, ehkä vain kerran vuodessa käytetty. Hyödyntäminen oli niin pienimuotoista, ettei se kovinkaan nopeasti muuttanut alueen luonnetta. Suomen selkoset eivät ole olleet koskemattomia tai luoksepääsemättömiä sen jälkeen, kun niistä tuli erämaita. Mutta ihmiset eivät paljonkaan muuttaneet niitä käynneillään. Samaa toivoisin jatkossakin, vaikka meillä ei enää olekaan täydellisen villiä maata.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
honkamukka
23.06.2017 10:29


Viestejä: 3566
Perustan tuon puoltoni rautatiehen sillä, että alueella kulkee jo tiemaita, mitä käytämme, mennessämme sinne erämaan oloiseen seutuun. Tavaran kuljetustarve etelä-pohjoissuunnassa ja päinvastoin kasvaa tulevaisuudessa, jolloin kiskoilla kuljetetus suoritteen hiilijalanjälki on pienempi, mitä nykyisin käytössä oleva. Eikö näin.

Ikä-Alpin miniä sanoi, että itäkaira on talvella kuin "verkonsilmillä", kun suksien jälkiä on niin paljon, eli jollain ne sinnekin tulevat, tuon erämaan laitaan.

Aiheesta sivuun, mutta kuulin myös, että Savukoskelaiset asujat ovat myös alkaneet vastustaa Soklin uutta tulemista, ei yksin poromiehet. Kylän kirkollakaan ei näy kuleskelemassa kaivostyöhön pystyviä, eli joutilaista aika on ajanut ohi.
Mitä sitten tämä mahdollinen kaivoksen tulemattomuus vaikuttaa rautatie suunnitelmiin, siihen en ole perehtynyt.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
23.06.2017 12:03


Viestejä: 4853
Onhan se nyt muutenkin
" kiskoilla kuljetetus suoritteen hiilijalanjälki on pienempi, mitä nykyisin käytössä oleva. Eikö näin. "
kuulumattomampi kauemmas, eika sen varteen nouse kaikenlaisia hirvityksia
- ostakaamme vaeltajien kuljetukseen varatun Jere-Jarruvaunun pysakeiksi naamioverkoin varustettuja joukkuetelttoja, joissa on hyva odotella pari kertaa viikossa kulkevaa junaa

Kiirunan vastaava rautatie ei ole paljon saanut haukkumisia, ehka joku vaeltaja on silla jopa mennyt ja tullut (eika autollaan)?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Aaro
23.06.2017 12:13


Viestejä: 752
Jokainen hanke tuhoaa vain osan erämaista, eikä tunnu siis hirveän pahalta, mutta jatkuvana prosessina vääjäämättä nakertaa erämaat pieniksi läikiksi alkuperäisistä. Tätä prosessia on syytä vastustaa/hidastaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
diver
23.06.2017 12:13


Viestejä: 231
Sehän tuommoinen rata sotii muutenkin tätä
Nykyistä sini vihreää poltiikkaa vastaan.tuohan
Saattaa pahimmillaan tuoda työtä vaurautta ja
Hyvinvointia pohjois suomeen jolloin viimeiset
Ihmiset ei haluakkaan muuttaa etelän kaupunkeihin
Kunnan elätiksi ja antamaan kerrostalon takapihalla
Lapsilleen luonto elämyksiä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
TREKKING
23.06.2017 12:24


Viestejä: 3517
luuppi kirjoitti:
Kiirunan vastaava rautatie ei ole paljon saanut haukkumisia, ehka joku vaeltaja on silla jopa mennyt ja tullut (eika autollaan)?


Varmaan vaeltajiakin menee Kiirunasta Abiskoon (Kungsledeniä Nikkaluoktaan -> Kiirunaan), mutta eiköhän pääosin talvella laskettelijoita alueen hiihtokeskuksiin.
_________________
http://trekking.omablogi.fi/
Kyllä Siperia opettaa!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Hanu
23.06.2017 12:44


Viestejä: 2158
Yleisesti pidän hyvänä, että niin isot tiet, rautatiet, sähkölinjat ja kaasuputket tehtäisiin samaan käytävään. Näin pirstoavat mahdollisimman vähän. Eli nelostien varteen, jos Jäämerelle pitää päästä. Ja Norjaan yhteys pitäisi saada eikä Venäjälle. Ja siellähän rata jo onkin.

Sokli saattaa kyllä jossain vaiheessa tulla kaivettavaksi. Fosfori alkaa olla kohta niukkuustuote.
_________________
Epäsosiaalisen median kaipuu....
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Marko Häkkinen
13.07.2017 14:55


Viestejä: 183
Enontekiön Sanomissa oli hiljattain juttu, jonka mukaan liikenneministeri Bernerin aloitteesta on sovittu Suomen ja Norjan yhteisestä selvityksestä Jäämeren radan toteuttamiseksi. Jutun perusteela minulle jäi mielikuva, että sekä Suomen että Norjan hallitus suhtautuu myönteisesti ratahankkeeseen.

Yle uutisoi aiheesta viikko sitten:
Lainaus:
Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti tiistaina pyytäneensä Liikennevirastolta selvitystä mahdollisen Jäämeren radan toteuttamisesta ja taloudellisesta kannattavuudesta.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ei osaa vielä sanoa, otetaanko saamelaiskäräjiä mukaan tähän selvittelyhankkeeseen.

Suomen saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tiina Sanila-Aikio näkee, että saamelaisten kotiseutualueen maankäyttöön kohdistuvassa hankkeessa saamelaiskäräjien tulisi olla mukana neuvotteluissa alusta asti.

Selvitys tehdään yhteistyössä Norjan rautatieviranomaisten kanssa. Se valmistuu aikataulun mukaan viimeistään 28. helmikuuta vuonna 2018.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Inari74
13.07.2017 15:15
Vieras

https://www.nrk.no/sapmi/finland-vil-utrede-en-jernbane-fra-finnmark-1.13589205

Tuossa juttua asiasta nrk:n uutisoimana
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Marko Häkkinen
13.07.2017 15:24


Viestejä: 183
^Norjalainen uutisointi vaikuttaa neutraalimmalta kuin suomalainen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
13.07.2017 15:29


Viestejä: 4853
Yleensa kuitenkin selvityksia tehdaa neuvottelemisen pohjaksi, eika nain pain?
"tulisi olla mukana neuvotteluissa alusta asti"
- siis Saamelaisparlamentin, tuossa yhta ylempana lainatussa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
varsijousi
14.07.2017 14:59


Viestejä: 897
Kannattais ensin tehdä selvityksiä radan liiketaloudellisesta kannattavuudesta. Kauppamerenkulun asiantuntijat ovat tyrmänneet hankkeen täysin. Koillisväylän rahtiliikenne (Aasia-Eurooppa) on vähäpätöistä verrattuna Intian valtameren kautta kulkevaan ja sellaisena se pysyykin seuraavat 50 vuotta. Ei sitä lisää yksi piskuinen suomalainen radanpätkä. Koillisväylän laivaliikenne on hyvin kallista, hyödyt ovat varsin vähäisiä kustannuksiin verraten. Sensijaan öljynporaus Jäämereltä (lähellä pohjoismaiden rannikkoa) saattaa muuttaa tilannetta, kuka tietää???
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Patikoitsija
14.07.2017 15:06


Viestejä: 1419
Ainut tässä taitaa tosiaan olla se että kuljetettava puuttuu. Kassilohet tietysti pääsis kiskoa myöten Vantaan kiitotienpäähän, josta Airbus 350 veis ne japsille sushipöytään. Maistuu kuulemma nykyään Japanissa tämä, aiemmin ei.

Jatkossa sitten niin ne kaasut ja napaseutujen öljyt, mutta kun investointeja ei ole ollut tapana tehdä varalta, vaan tulipalonsammutuksenomaisesti vasta silloin kun on myöhäistä.
_________________
Pakinoitsija
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
14.07.2017 15:39


Viestejä: 4853
Kysymys on kai " Koillisväylän laivaliikenne on hyvin kallista, hyödyt ovat varsin vähäisiä kustannuksiin verraten. " ei niinkaan tasta, vaan siita etta hallitus myi yhden maailman rikkaimpia fosfaattiesiintymia norskeille enemman kuin puoli-ilmaiseksi.

Muiden esiintymien ehtyessa, norskit pitavat nama maan uumenissa seur. 30-50v ja kypsyttelevat suomalaiset maksamaan radan heille.
- ja ennen sita itkettiin, etta kun niilla on oljya jo, niin pitaako nyt kaikki kullat viela vieda hiihtokisoistakin
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 14, 15, 16  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Se tulee sittenkin TREKKING Hölynpöly... 33 14.03.2018 16:26 Katso viimeisin viesti
Sähkö tulee Pekka Muut varusteet 1 05.02.2018 9:22 Katso viimeisin viesti
Tie tulee Tarvantovaaran erämaahan jänkkäkoira Lappi 4 24.08.2017 12:14 Katso viimeisin viesti
Miksi ahkio tulee vinossa? tunturisusi Talvivaellusvarusteet 22 12.10.2016 11:15 Katso viimeisin viesti
Tunnelmia Färsaarilta, pimennys tulee.. Janne Pyykkö Norja, Ruotsi, Venäjä ja muut lähialueet 18 16.03.2015 16:09 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 10 Yht. 16
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 14, 15, 16  Seuraava
Siirry: