Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Jäämeren rata tulee?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Jäämeren rata tulee?
Mystinen metsätyömies
07.10.2013 12:04


Viestejä: 163
En ainakaan löytänyt vastaava topiccia aiemmin, joten avataanpa tämä. Lappiin on suunnitteilla kolme ratahanketta:
-Jäämeren rata Rovaniemi-Sodankylä-Ivalo-Kirkkoniemi.
-Kolari-Skibotni välille suunniteltu hanke, kulkisi käsivartta rajan tuntumassa.
-Kemijärvi(Sallasta) Muurmanskin rataan suunnitteilla oleva rataosuus.

Mikäli Sakasti ja Sokli toteutuvat, alkaa ratahankkeille olemaan aika kovat paineet. Ratojen, varsinkin Kirkkoniemeen menevän, vaikutus tulisi olemaan elinkeinoelämälle merkittävä. Tavaraa kun liikkuisi molempiin suuntiin.Suomesta malmia ja pohjoisesta öljyä ja kaasua. Vaikutukset luonnolle ja erämaille sekä poronhoidolle herättävät varmasti tunteita? Esim. Jäämeren radan suunnitelmissa on vaihtoehtoina kiertää Inarinjärvi itä- tai länsikautta?
Itäpuolihan tarkoittaisi koskemattoman Vätsärin läpirakentamista. Tai osittain norjan puolelle menemistä. Länsipuolella rata kulkisi ilmeisesti Sevetintietä mukaellen? Erittäin hurjalta tuntuisi ajatus mennä junalla Vätsäriin??? Oikeastaan järkyttävältä.
_________________
Korpi soittaa kuolinkellot heikkojen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rautu
07.10.2013 12:08


Viestejä: 6662
täytyypä alkaa etsiskellä resiinaa.
_________________

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
07.10.2013 12:16


Viestejä: 4699
Ois kiva kun edes nykyisia rataosuuksia (matkustaja)liikennoitaisiin.

Kuusamon kaupunkikaavassakin on ratavaraus, vaikka se nayttaakin enemman koivukujan ja kesantopellon yhdistelmalta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Sokosti Suomujoki
07.10.2013 13:00


Viestejä: 2405
Muorravaarakkaan tulee vaeltajien asema, vähän niinkuin Norjan Finse, jonne pääsee vain junalla.

Linjaus tulee olemaan Soklista pohjoiseen ja Hammaskurun kautta Muorravaarakanlaaksoon.
Akanhärkäkurun ali vedetään tunneli, koska nousua ja laskua tulisi liikaa sille kohdalle.

Nimeksi tälle osuudelle tulee aitokepulaiseen henkeen Urho Kekkosen rata.
_________________
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
omat polut
07.10.2013 13:17


Viestejä: 2898
Ymmärsin että joku noista kolmesta vaihtoehdosta tehtäisiin, jos ylipäätänsä jotain tehdään. Sallasta sinne Kantalahden radalle tietysti fiksuin, ei vaatisi periaatteessa kuin lyhyen pätkän uusia kiskoja Venäjän puolelle, varmaan jotain vahvistuksia pitäisi lisäksi laittaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
tyy
07.10.2013 14:05
Vieras

Uskon, että rata Kirkkoniemeen tulee toteutumaan.

Järkevin reitti olisi minusta ehkä Inarijärven länsi/pohjoispuolelta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lapin_rautatiesuunnitelmat

--

(edit: itä korjattu länneksi, aivoja ei saa korjattua)
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Lehtokurppa
07.10.2013 14:58


Viestejä: 56
Jos rata tehdään niin se tehdään luonnollisesti edullisinta reittiä. Näin maallikon silmissä ainoa järkevä vaihtoehto olisi Sallasta Venäjälle ja Murmanskin radalle. Mikäli olen ymmärtänyt siinä suurin ongelma on Venäjän laivaston epäsäännölliset harjoitukset jotka sulkevat ajoittain Murmanskin sataman siviililiikenteeltä. Sinne ollaan kuitenkin rakentamassa lisää satamakapasiteettia eli tämä ongelma voisi olla poistumassa.

Norjalaiset tietysti haluaisivat radan Kirkkoniemeen ja korostavat kaupunkinsa etuja. He eivät kuitenkaan ole valmiita maksamaan siitä yhtään ylimääräistä. Radan käyttäjille on täysin yhdentekevää missä satama on kunhan homma vain toimiin. Minä kannatan Murmanskia. Jokainen autolla Näätämön kautta Kirkkoniemeen ajanut varmasti on nähnyt, että aivan helppoa ei junaradan teko sinne olisi. Puhumattakaan korvaamattomista luontoarvoista mitä rata aivan varmasti vahingoittaisi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
tyy
07.10.2013 15:08
Vieras

Tuossa aiheeseen liittyvää taustaa.

http://www.kirjastovirma.net/kuusamo/ratahankkeet/6
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
8xkg
07.10.2013 16:07


Viestejä: 238
Tuossa myös tuore juttu asiasta.
Siinä pääpaino Kirkkoniemeen menevällä vaihtoehdolla.
Rakennettaisiin kahdessa vaiheessa joista ensimmäinen Rovaniemeltä Sodankylään voisi olla valmis 2020.

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2013/09/29/junalla-helsingista-jaamerelle-suomi-paattaa/201313285/12
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Gártanoaidi
07.10.2013 18:07


Viestejä: 599
Melko tuore pääkirjoituskolumni Hesarista.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
OS
07.10.2013 18:55


Viestejä: 6738
Liikenneministerin näkemys asiasta.

http://yle.fi/uutiset/jaita_hattuun_jaameren_radan_rakentamisessa/6868767
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
TiMoKo
07.10.2013 19:02


Viestejä: 2976
Ja tässä suora lainaus Käsivarren kansallispuisto selvityksestä, vaihtoehto 1:stä

"Vaihtoehto ulottuu pieneltä osalta valtatien länsipuolelle. Valtatie ja valtatien reunaa kulkeva moottorikelkkaura halkaisevat alueen, joka muuten ulottuu lähelle Kilpisjärven matkailualueen rakennuskaavoitettavaa osaa, Mallan luonnonpuistoon, Norjan rajaan ja Siilasjärveen. Alueen eteläreuna on rajattu valtatieltä itään Tsahkaljärven pohjoispuolitse. Valtatien vaatima reittikäytävä on noin 200 m, missä on otettu huomioon mahdolliset kunnostustarpeet ja Jäämeren ratalinjaus.""

Korostus minun lisäämänä.
_________________
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
murku
07.10.2013 20:00


Viestejä: 761
Ennustan monen vaeltajapolven ehtivän siirtyä paremmille kulkumaille ,ennenkuin Suomesta kiskoja pitkin jäämerelle päästään.Sallan suunta tuntuu vähimmän utopistiselta,mutta taitaa sekin jäädä haaveeksi.


Aloita jälkiruuasta,elämä on epävarma.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
tyy
07.10.2013 20:24
Vieras

^Mulle tuo käy. Mutta en olisi siitä kovin varma.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Kaarle Suurehko
07.10.2013 20:30


Viestejä: 1740
Ei tule rataa. Kovasti suunnitellaan ja suunnittelutarverahat käytetään ja hankerahaa haetaan ja YVA kalliilla tehdään ja ratalinjaus rahalla tutkitaan ja hienot paperit aikaansaadaan. Mitään ei kuitenkaan tule vaikka rahaa saadaan palamaan hurumykkä ja kaikki asianomaiset ovat tämän alusta asti tienneet mutta lompakkoihinsa jääviä euroja ajatelleet. Lisäksi siinä sivussa vastustajat hieman talkootyönä kapinoivat ja Mauri Pekkarista kovistelevat.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Tie tulee Tarvantovaaran erämaahan jänkkäkoira Lappi 4 24.08.2017 12:14 Katso viimeisin viesti
Miksi ahkio tulee vinossa? tunturisusi Talvivaellusvarusteet 22 12.10.2016 11:15 Katso viimeisin viesti
Tunnelmia Färsaarilta, pimennys tulee.. Janne Pyykkö Norja, Ruotsi, Venäjä ja muut lähialueet 18 16.03.2015 16:09 Katso viimeisin viesti
Nettierätarkastaja tulee - Oletko val... Korvapuoli Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 15 11.04.2014 17:05 Katso viimeisin viesti
Poronhoito tulee kieltää kokonaan NGC223 Luonnonsuojelu 90 15.03.2013 23:13 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 11
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Seuraava
Siirry: