Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Erilaisten puukkojen teroituksesta
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Erilaisten puukkojen teroituksesta
rance
23.01.2017 19:12


Viestejä: 1120
Tässä moninaisten puukkojen teräaineiden viidakossa on tullut mieleen, miten minkäkinlaatuinen terä olisi paras teroittaa, että sen saisi mahdollisimman teräväksi.

Omien kokemuksieni mukaan tavallinen hiiliteräs teroittuu moninaisesti. Öljy- tai vesikivellä, mutta timanttikiven käyttö on näillä terillä tuhlausta, kuitenkin helppokäyttöisyytensä vuoksi usein käytettyä.

Entäpä, kun mennään ruostumattomien ja tms. terien teroitukseen? Timattiteroitinta käyttävät varmaan monet, mutta kun halutaan sitä "partaveitsen" terävyyttä?
Itse olen käyttänyt suomalaista vesikiveä, jolla saa ihan kohtuullista jälkeä, mutta partaveitsenä en sitä käyttäisi.

Netissä myydään kovalla hinnalla erilaisia vesikiviä, joilla mainoksien mukaan saadaan huipputeräviä lopputuloksia, vaikka tomaattia leikkaisi vaakasuoraan millin siivuiksi toisella kädellä tomaatista tukematta.

Kaikkea netistä ei kannata uskoa, joten jos haluaisin uskoa edes vähäisen, niin kaipaan hiukan uskon vahvistusta?

Mites teillä? Onko puukot hyvässä terässä ja kuinka ne on saatu siihen?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
varg62
23.01.2017 19:24


Viestejä: 5602
Lanskyn sarjaa käytän ja kyllä parran ajaa isoimmallakin rambo veitsellänikin. Ei timantteja vielä mutta hankinnassa on ja nahka samoin viimeistelyyn. Teroitan aina kuukaudenkin yhtä puukkoa eli hitaasti hyvä tai paras tulee. Cool
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rautu
23.01.2017 20:57


Viestejä: 6662
Ihan ensimmäiseksi sellainen ohje, että älä päästä puukkoa kovin tylsäksi, niin materiaalia ei tarvitse poistaa paljon, eikä silloin teränsuu pyöristy liikaa.

Rosteria on vaikea saada huipputeräväksi kotikonstein, mutta niinkuin kaikissa terissä, lopuksi kiven täytyy olla hyvin hienokarkeuksinen.

Minä käytän usein Helsinki knife showsta ostamiani muovirunkoisia hiomalevyjä, joissa on erittäin hieno hiomapinta. en muista puukontekijää, joka näitä myy, enkä muista hioma-ainettakaan, mutta ovat tosi käteviä. Usein laitan sellaisen tekemäni puukon kylkiäiseksi.

Hiomakiviä on vertailtu muuten ainakin erä-lehdissä ja juutuubi on täynnä teroitusohjeita.
_________________

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
varg62
23.01.2017 21:01


Viestejä: 5602
Ja jos niin tumpelo kuin minä että hiottaessa ei tule lasta ei paskaakaan pelkän kiven tai tahkon kanssa niin Lanskyn kanssa ei epäonnistu ikinä sillä aina oikea kulma.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Al Bundy
23.01.2017 22:00


Viestejä: 345
Minäkin käytän nahkaa usein viimeistelyyn. Lethermanin ja Spydercon raggaripuukot eli taittoveitset saa vanhalla nahkavyöllä todella teräväksi. Varsinkin kun ne teroittaa aina käytön jälkeen joka on vähäistä.
Martinin edukkaampia ruostumattomia ole kokeillut Lapstonen timantiksi ja Fjällknivenin DC4:llä mutta en ole niitä ihan huippukuntoon saanut.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
4lbert
24.01.2017 2:50


Viestejä: 201
varg62 kirjoitti:
Ja jos niin tumpelo kuin minä että hiottaessa ei tule lasta ei paskaakaan pelkän kiven tai tahkon kanssa niin Lanskyn kanssa ei epäonnistu ikinä sillä aina oikea kulma.


Kerrotko tästä lisää, millainen teroitin kyseessä? Pikaisesti googlesta katselin, mutta malleja oli useampia tarjolla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
varg62
24.01.2017 7:18


Viestejä: 5602
Jalalla ja ohjurilla toimiva paketti. Varaosia saa eli erilaisia kiviä aina lisää. Myös sahalaita puukkoihin löytyy sopiva kivi.

https://www.lamnia.com/fi/haku?gid=23&mid=48&ref=adwords&gclid=CLawluuC2tECFRZJGQodS3UIlQ

https://www.youtube.com/watch?v=KW64B0MZVOE

Itse ostin kerralla Premium Ceramicin ja hankin timanttia lisäosina myöhemmin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rance
22.02.2017 19:06


Viestejä: 1120
Tulihan tässä vinkkejä, samalla testasin erilaisia, mahdollisimman halpoja ja ja helppoja vaihtoehtoja. Päädyin omalta kohdaltani seuraavaan ratkaisuun:

Ensin teroitetaan terä tarvittaessa karkeasti, ensim. Lapstonen timattiteroittimen karkealla puolella, karkeus 350 mesh.
Heinommalta puolelta samasta teroittimesta, löytyy 600 mesh karkeuksinen teroitin, joka joillekin saattaa kelvata.
Kun tämä ei tarkoille teroittajille kelpaa, niin kotimaasta löytyy tähän jatkoa, höyläkivi on kaksipuolinen hiomakivi, jossa käytetään vettä, ei missään tapauksessa öljyä.
Sen karkeampi puoli on noin 1000 mesh, jolla saa jo hyvää terävyyttä.
Lopullinen, aivan loistava terävyys ja peilinkirkas pinta tulee hienommalta puolelta, joka on karkeudeltaan noin 3000 - 4000 mesh.

Työlästähän se on, mutta palkinnoksi saa terän, joka on kuin partaveitsi ja joka luistaa tiukassakin puussa. Älkää katkoko sormianne, näin saa hiottua terävän "kirurgin" terän.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rautu
22.02.2017 19:46


Viestejä: 6662
Pitkästä aikaa vääntäydyin pajalle. Pari leukua on just työn alla ajon kuumuudessa. Kaksi ystävääni täyttääpyöreitä tänä vuonna ja mitäpä sitä muuta lahjaksi antaisi lapinkävijöille. Nämä lahjat on ihmisen hiki nokisella otsalla työstettävä. Tunteella ja lahjan saajaa miettien.
_________________

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
22.02.2017 20:13


Viestejä: 5010
rance kirjoitti:

Kun tämä ei tarkoille teroittajille kelpaa, niin kotimaasta löytyy tähän jatkoa, höyläkivi on kaksipuolinen hiomakivi, jossa käytetään vettä, ei missään tapauksessa öljyä.
Sen karkeampi puoli on noin 1000 mesh, jolla saa jo hyvää terävyyttä.
Lopullinen, aivan loistava terävyys ja peilinkirkas pinta tulee hienommalta puolelta, joka on karkeudeltaan noin 3000 - 4000 mesh.

Työlästähän se on, mutta palkinnoksi saa terän, joka on kuin partaveitsi ja joka luistaa tiukassakin puussa. Älkää katkoko sormianne, näin saa hiottua terävän "kirurgin" terän.


Kiitos rance, pistin tuonne kirjanmerkin. Patevatko nuo yo. karkeudet kaikkiin kokoihin (sivustolla on vertaus hiekkapaperiin, joka ei minulle kerro -satasen "00" jalkeen - yhtaan mitaan)?
- esim. Koko 120x30x10mm

Eräkivi puukon teroitukseen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
22.02.2017 20:15


Viestejä: 5010
PS Viela tuli mieleen, meneeko puukossa kulmat pilalle, jos tekee alkuteroituksen Fiskarsin keittioveitsille tarkoitetulla timanttiteroittimella?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rance
22.02.2017 22:02


Viestejä: 1120
mesh on tapa ilmoittaa verkon tai partikkeleiden tiheys

Siitä voidaan laskea yhden hiovan rakeen keskimääräinen läpimitta:

350 mesh on 0,0437 mm
600 mesh on 0,0231 mm
1000 mesh on 0,015 mm
4000 mesh on 0,0038 mm

Santapaperin ja metallin hiomiseen käytetty märkähiontapaperin merkintä on suoraan tuo mesh.

Esim. 40:n santapaperi sisältää 0,38 mm rakeita ja 100:n paperi 0,15 mm rakeita.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
23.02.2017 0:21


Viestejä: 5010
Non-nih, johan selkis:
0,15 (verrokki)
0,023 (karkea puoli)
0, 015 (eli "000" koulun veistossa; silloin jatin kylla finistelyn sikseen, mutta eikohan puukko sen ansaitse)
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rance
23.02.2017 11:46


Viestejä: 1120
Ihmettelin usein, miksi tuo mesh ei oikein täsmää tuohon tuuma asteikolle, kunnes selvisi se, että hiomarakeiden kiinnityskin vie osansa lasketusta määrästä ja jonka suhde vielä riippuu hiomavälineen rakenteesta.

Tuolta kohdasta Particle Size Conversion voi katsoa mitä alunperin tarkoittaa mesh. Sitä on sovellettu sittemmin hiomalaitteissa ja työkaluissa. Tosin joskus hyvinkin tulkinnanvaraisesti.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rance
29.11.2018 20:21


Viestejä: 1120
Aivan "uuni" tuore vinkki:

Monelle on asennettu vuolukivitakka. Siitä jää useinkin epämääräisiä vuolukiven palasia, joskus pieniä ja joskus isompia.
Nämä palaset ovat erinomaisia veitsien ja puukkojen teroitukseen. Varsinkin jos ne ovat joltain sivuiltaan tasaisia ja väriltään tasalaatuisia.
Värin (väripisteiden) vaihtuminen vuolukivilaatassa kertoo kiven tiheyden (kovuuden) vaihtelusta. Silloin se ei ole tasaisuudeltaan hyvä teroitukseen.
Parasta vuolukivilaatta on vesihiontaan, sillä saa ihan kalliiden timattiteroittimen veroista jälkeä, jopa parempaakin, jos jaksaa hioa niin kauan, että veteen irtoaan hienompaa ainesta vuolukivestä.
Tulos ei tietysti vastaa erityisen hienojen japanilaisten hiomakivien jälkeä, mutta hakkaa useinkin markettien öljykivien tulosta ja paljon ekologisempaa ja halvempaa.
Epämääräiset vuolukivet voi sahauttaa vuolukiviverstailla sopivan muotoiseksi ja saa monta sopivaa palaa muutamalla eurolla.

Vuolukivipinnan tasoitus käy esim. smirgelituubilla tai rautakaupan timanttitasoittimella.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Erilaisten tavaroiden saatavuudesta Shuri Muut varusteet 6 07.02.2011 23:57 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: