Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Tekninen alusasu ei hengitä riittävästi(?)
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Tekninen alusasu ei hengitä riittävästi(?)
MikkoL
09.01.2010 12:17

Otsikkohan on nyt vähän provosoiva, mutta menköön.

Ensimmäiseksi täytyy sanoa, että olen vasta aloittelemassa vaellusharrastusta ja siksi edessä on lista varusteita, joita pitäisi ensi kesän vaellusreissua varten hankkia. Alusasut ovat nyt seuraavana listassa.

Innokkaana kalamiehenä ja retkeilijänä olen itse ollut henkeen ja vereen puuvillamiehiä sen miellyttävyyden, lämpimyyden ja mukavuuden takia, enkä muutama vuosi sitten voinut muuta kuvitellakaan alusasuksi. Sitten tulivat armeijan leirit, joissa puuvillan kuivumattomuuden aiheuttaman kylmyyden kanssa sai taukojen aikana taistella. Kaveri viereisessä poterossa vinkkasi, että hanki tämmöset kosteutta siirtävät tekniset kalsongit! Ajattelin silloin, että ihmehifistelyä ja noinkohan toimivat.

Intistä päästyäni ostin kalastukseen, lenkkeilyyn ym ulkourheiluun tuommoisen teknisen alusasun. Materiaali 100% polyesteriä tms tekokuitua. Ja ei muuta kun lenkille uudenkarhean aluspuvun ylpeänä omistajana. Puolen kilometrin juoksemisen jälkeen liikennevaloissa pysähtyessä huomasin, kuinka inhottavat ne olivat ihoa vasten ja lisäksi älyttömän hiostavat. Henkittävyydestä ei mielestäni ollut tietoakaan.

En kuitenkaan lannistunut ensimmäisestä huonosta kokemuksesta, vaan hankin tuon puvun jälkeen vielä toisen hieman laadukkaamman teknisen alusasun (joka myös 100% tekokuitua). Tulos oli kuitenkin aivan sama. Lenkillä ollessa hiki pakkautuu ihon ja sen "hengittävän" alusasukerroksen väliin ja se saa aikaan todella ahdistavan tunteen. Lisäksi materiaali kutittaa ja on aivan jotain muuta kun miellyttävä päällä. Kotiin päästyäni otin puvun pois ja iho oli kuuma ja aivan kostea. Alusasu pysyikin suht kuivana. Very Happy Ei ihan toiminut niin, kuin olin kuvitellut. Rolling Eyes

Mikä minua eniten hämmentää on se, että monesti hehkutetaan sitä, kuinka hyvin ne nimenomaan siirtävät kosteutta iholta ulompiin vaatekerroksiin. Sama lause lukee jo alusasupaketin kyljessäkin. Lisäksi samaan hengenvetoon paketissa lukee, että hylkii vettä. Siis häh? Miten se vesi voi mennä siitä "todella hyvin" läpi, jos se kerran hylkii vettä? Ilmeisestikin tarvitaan toinen, hyvin vettä imevä materiaali teknisen alusasun päälle, jotta se toimisi mahdollisimman hyvin. Tämä tietää kuitenkin lisäkerrosta, ja vielä kun tähän lisätään ulkokuori, on kerroksia jo aikas monta kesävaellukselle.

Syyksi näihin negatiivisiin kokemuksiin olen miettinyt seuraavaa:
-hikoan yksinkertaisesti liikaa, eli asun kosteuden- ja lämmönsiirtokapasiteetti ei riitä, vaan kosteus ei ehdi siirtyä ulompiin kerroksiin, vaan lämmittää ihon ja asun väliin jäädessään lisää ihoa, joka taas aiheuttaa lisää hikoilua, joka taas jne..

Puuvilla on ollut kaikista miellyttävin kokemus itse liikunnan aikana. Ymmärrän sen täysin, koska se ilmeisestikin imee heti (ja tämä "heti" tarkoittaa nimenomaan heti ja nopeasti) kaiken kosteuden ja sen mukana lämmön iholta. Näin ollen iho pysyy suht viileänä eikä kuumuuden aiheuttamaa tukalaa ja epämiellyttävää tunnetta jne oravankierrettä pääse syntymään. Vaelluksella puuvilla ei välttämättä kuitenkaan ole paras mahdollinen, sen hitaan kuivumisen takia. Lisäksi sen vettyessä, puku venyy eikä pysy muodossaan ja saattaa aiheutta kankaan ruttaantumisen ja myöhemmin ihon hiertymisen.

Helposti hikoilevana ihmisenä olen nyt vähän niin kuin umpikujassa. Puuvilla, tekninen vai niiden sekoitus? Vaiko ihan joku muu? Olen lukenut jonkin verran myös villasekoitteisista alusasuista, jotka kuivuisivat paremmin kuin puuvillaiset..

Uskon, että muillakin paljon hikoilevilla on ollut samanlaisia alusasuongelmia, joten nyt pyytäisin apua teiltä. Auttakaahan vaeltajan alkua mäessä! Lisäksi kommentoikaahan mielipiteitäni ja ajatuksiani vapaasti ja korjatkaa ehdottomasti, jos olen jotain ymmärtänyt väärin.

Kiitos kommenteista jo etukäteen!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
p.kivela
09.01.2010 12:29

Oma Polartecin Powerdry kankaasta tehty on alusasu ollut mahtava. Tämä on eri luokkaa kuin ne halvimmat "urheilukerrastot".

Mutta voit myös kokeilla Finnsvalan verkkoalusasua, joka on tehty polypropyleenistä. Mahtava tuote. Tämä päälle pitää vetää jokin vartalonmyötainen asleusasu, kuten ensin tai viimeksi mainittu, muuten tuntuu kylmältä. Yhdessä toimii hienosti eikä kosteus tunnu olenkaan, hyvä lämpimällä kelillä sekä pakkasilla.

Finnsvalan Extreme villakerrasto ei ole ihan niin hyvä hikiliikunnassa kuin em. muoviasut, ainakaan omalla kohdalla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Tekninen alusasu ei hengitä riittävästi(?)
Ahonlaitaa
09.01.2010 12:35

MikkoL kirjoitti:
Mikä minua eniten hämmentää on se, että monesti hehkutetaan sitä, kuinka hyvin ne nimenomaan siirtävät kosteutta iholta ulompiin vaatekerroksiin.

En tiedä, onko siirtäminen oikea termi, mutta ainakaan ne eivät ime kosteutta. Sen huomaa siitä, että kosteus välittyy alusvaatetuksen kautta kuorikerrokseen. Kovalla pakkasella Gore-takki on sisältä yltäpäältä jäässä ja huonosti hengittävät tuulipuvun housut kastuvat läpimäriksi aluskerroksen ollessa vain lievästi kostea.

Väitän siis havaintosi olevan väärä. Materiaali toki saattaa tuntua epämukavalta, eikä asiaa helpota, jos on pukeutunut liian lämpimästi. Vähennä vaatetta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Joronjälki
09.01.2010 12:49

Itselläni oli ensimmäisenä ns. teknisenä alusasuna jostain marketista ostettu kaksikerroksinen asu, sisäpinta polypropyleeniä ja ulkopinta jotain puuvillasekoitetta. Siihen en olut tyytyväinen, hikoillessa se tuntui liimaantuvan ikävästi ihon pintaan, eikä kosteuden siirtyminen mielestäni toiminut hyvin.
Nyt on käytössäni verkkokankaasta tehty norjalainen Brynje-merkkinen alusasu, materiaali taitaa olla myös polypropyleeniä. Se sopii minulle, asu tekee ihon ja seuraavan vaatekerroksen väliin lämmittävän ilmakerroksen ja ihoa vasten oleva verkkokangas kuivuu nopeasti päällä ollessaan. Ennen tämän Brynjen ostamista sain tuntumaa verkkokankaan hyvyyteen vertaamalla puuvillaista verkkopaitaa ja tavallista puuvillaista T-paitaa hikoiltaessa, siinäkin huomaa eron.
Verkkokankaisia alusasuja valmistavat muutkin kuin tämä norjalainen, retkeilykauppojen verkkosivuilta löytyy kyllä mainoksia.
 Sivun alkuun

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Tekninen alusasu ei hengitä riittävästi(?)
K-nen
09.01.2010 12:54
Vieras

MikkoL kirjoitti:
....
Intistä päästyäni ostin kalastukseen, lenkkeilyyn ym ulkourheiluun tuommoisen teknisen alusasun. Materiaali 100% polyesteriä tms tekokuitua. Ja ei muuta kun lenkille uudenkarhean aluspuvun ylpeänä omistajana. Puolen kilometrin juoksemisen jälkeen liikennevaloissa pysähtyessä huomasin, kuinka inhottavat ne olivat ihoa vasten ja lisäksi älyttömän hiostavat. Henkittävyydestä ei mielestäni ollut tietoakaan.

En kuitenkaan lannistunut ensimmäisestä huonosta kokemuksesta, vaan hankin tuon puvun jälkeen vielä toisen hieman laadukkaamman teknisen alusasun (joka myös 100% tekokuitua). Tulos oli kuitenkin aivan sama. Lenkillä ollessa hiki pakkautuu ihon ja sen "hengittävän" alusasukerroksen väliin ja se saa aikaan todella ahdistavan tunteen. Lisäksi materiaali kutittaa ja on aivan jotain muuta kun miellyttävä päällä. Kotiin päästyäni otin puvun pois ja iho oli kuuma ja aivan kostea. Alusasu pysyikin suht kuivana. Very Happy Ei ihan toiminut niin, kuin olin kuvitellut. Rolling Eyes
...

Mikä oli tämä uloin kerros näillä kuumankosteilla lenkeillä?
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Sokosti Suomujoki
09.01.2010 14:46

Käytän alusasuna fleeceä, jos tarvitsen lämmintä. Joskus olen käyttänyt näitä siirtäviä muoveja, mutta kokemusten mukaan ne eivät lämmitä juurikaan. Ehkä pikkupakkasella menevät pitkien kalsareiden sijasta, mutta ei missään hikikäytössä.

Kesäreissulle pakkaan mukaan pienen fleecekerraston ja sillä olen pärjänny myös syksyllä. Se on mukava myös pikkupakkasilla makuupussissa.

Puuvillaisia alusasuja olen karttanut kuivatusongelmien takia. Lyhythihaisena aluspaitana käytän jotain haglöfsin muovipaitaa. Se on inhottava kosketella, mutta pysyy kuivana.

Aloittajalle suosittelisin kokeiltavaksi näitä paljonpuhuttuja merinovillaisia alusasuja. Dressman näytti myyvän sellaisia paketteja kohtuuhintaan. Itse en ole vielä sellaista kokeillut, ehkä kokeilen jossain vaiheessa, kun keksin, missä voisin tarvita sellaista.

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun

Tura
09.01.2010 15:04

Olen vuodesta 1989 alkaen kokeillut retkilläni monia erilaisia vaatekokonaisuuksia.

Viime vuonna, 2009, oikea setti kesäkeleille löytyi - vihdoinkin:
1) merinovilla-alusasu,
2) Windstopper-fleece ja
3) 3-kerros-Gore-Tex

Tura, retkeilijäturisti
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Sokosti Suomujoki
09.01.2010 15:13

Mihin ihmeeseen kesällä tarvitsee tuommoista settiä, jolla itse voisin liikkua -15 asteen pakkasessa?

Minulla on kesällä katkolahkeiset reisitaskuhousut ja t-paita. On on vilpoisampi keli, niin t-paidan päällä on anorakki. Jos tulee nollakeli ja pitää istuksia paikallaan, kiskaisen fleecet alle.

Kerran olen palellut, se tapahtui Kuonjarilla elokuussa, kun oli pakkasta reippaasti. Syy oli kepoisessa makuupussissa.

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
 Sivun alkuun

boueme
09.01.2010 15:14

Alle puuvillaa. Sitten villaa ja päälle nahkaa tai turkista tai öljykangasta. Tekniset kalberit voi käyttää vaikka nuotion sytykkeinä, samoin kuin muutkin muovivaatteet. Jos tulee hiki, pitää hiljentää tahtia. Jos tulee kylmä, pitää ottaa naukku Tapio-viinaa.

-B

tyy
09.01.2010 15:18
Vieras

Sokosti Suomujoki kirjoitti:
Mihin ihmeeseen kesällä tarvitsee tuommoista settiä, jolla itse voisin liikkua -15 asteen pakkasessa?

Eikai sitä liikkuessa paljoa tarviikkaan, vaan entäs asennolla? Kun ikää kertyy, pitkät kalsarit otetaan pois vasta juhannukseksi, jos sittenkään.

Mulla on myös merinovillakerrasto mukana kesällä, eikä tasan ole liikaa.

Viimeinen muokkaaja, tyy pvm 09.01.2010 15:20, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Tura
09.01.2010 15:19

Tura kirjoitti:
Olen vuodesta 1989 alkaen kokeillut retkilläni monia erilaisia vaatekokonaisuuksia.

Viime vuonna, 2009, oikea setti kesäkeleille löytyi - vihdoinkin:
1) merinovilla-alusasu,
2) Windstopper-fleece ja
3) 3-kerros-Gore-Tex

Tura, retkeilijäturisti

Jos on lämmin, pelkkä kerrasto (tai ei sitäkään). Jos on kylmä ja sataa, kaikki vaatteet päällä.

Tura, retkeilijäturisti

P.S. Tyy ehtikin jo vastata...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Ahonlaitaa
09.01.2010 15:53

Mihin ihmeeseen kesällä tarvitsee tuommoista settiä.

Olen joskus ihmetellyt, kuinka samankaltainen on sydäntalven ja alkusyksyn varustus. Kaipa se on niin, että vaatetuksella pitää osua väliin, jossa elimistö pystyy huolehtimaan lämmönsäätelystä. Tuo väli lienee aika laaja, koska eri vuodenaikoina vaatetuksen ero ei ole suuri.
 Sivun alkuun

jaakko33
09.01.2010 16:02

MikkoL kirjoitti:
Uskon, että muillakin paljon hikoilevilla on ollut samanlaisia alusasuongelmia, joten nyt pyytäisin apua teiltä.

Hikoilen minäkin juostessa, hiihtäessä, pyörällä sekä uinnin aikana. Uinnissa sitä hikoilua ei tosin huomaa. Vaatetus löytyy ihan itsestään kuntoilua harrastaville ja sitä on moneen kertaan testattu harjoituslenkeillä.
 Sivun alkuun

Vänkä
09.01.2010 16:49

Minulla on kesällä katkolahkeiset reisitaskuhousut ja t-paita. On on vilpoisampi keli, niin t-paidan päällä on anorakki. Jos tulee nollakeli ja pitää istuksia paikallaan, kiskaisen fleecet alle.

Kerran olen palellut, se tapahtui Kuonjarilla elokuussa, kun oli pakkasta reippaasti. Syy oli kepoisessa makuupussissa.

Tätä ihmettelin aikoinani, kuinka ihmiset esim. ruska-aikaan +10-15 asteen lämmössä pukeutuvat kovin lämpimästi itseeni verrattuna liikkeessä ollessa? On fleeceä, pipoa...

Sen jälkeen vanha tätini sanoi kerran viisaasti, ettemme ole tehty samasta puusta.

Enää en ole ihmetellyt.
 Sivun alkuun

varg62
09.01.2010 16:59

Ennen oli noita perhana kalliita alusasuja keinokuitu ja viikon päästä jos ei pessyt haisi,kuin rankki tynnyri jopa omaan nokkaan.Nyt aina merinovilla alusasut mukana kesät talvet.Ne hengittää ja ei haise kuukauden reissullakaan kun huuhtasee kylmässä vedessä ja tuulettaa niitä.Ei tarvitse pestä koko kesänä pesuaineella ja kehtaa vaikka ravintolaan mennä reissun jälkeen,kun ei dunkkaa paskalle.Nyt noi erikois asut eli alusvaatteet on koirankusetukseen sopivia ei muuhun.Villa on villaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Back on track alusasu. JHuhta Talvivaellusvarusteet 1 10.02.2017 15:29 Katso viimeisin viesti
Tekninen asu? Pekka Muut varusteet 53 02.07.2013 0:13 Katso viimeisin viesti
Villa vai Silkkivilla alusasu?? Varg62 Kesävaellusvarusteet 73 08.03.2008 20:07 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 6
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Siirry: