|
|
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
hannes 10.06.2007 5:21
Viestejä: 8811 |
Petrin ideasta(teleskooppisalot) intiaanien käyttämiin purilaisiin ei olekaan enää pitkä matka.On vain itse hevosena.
Kohta tämänkin pyöräkehittelyn ympyrä sulkeutuu ja joku keksii,että hei!...rinkanhan voi kantaa selässäkin..  |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Umpihanki 10.06.2007 19:55
 Viestejä: 3927 |
hannes kirjoitti: |
Kohta tämänkin pyöräkehittelyn ympyrä sulkeutuu ja joku keksii,että hei!...rinkanhan voi kantaa selässäkin..  |
Mutta ennen sitä aion tehdä tänä pyörällä ( huom, yksikkömuoto ) kulkevan prototyyppini, tuohon roippeiden kuljettamiseen.
Siitäkin huolimatta, että näillä paikallisilla markkinoilla on ilmennyt tiettyä epäilyä hankettani kohtaan. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Jussi 12.02.2009 16:40
 Viestejä: 385 |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
tyy 12.02.2009 21:16Vieras
|
Umpihanki kirjoitti: |
hannes kirjoitti: |
Kohta tämänkin pyöräkehittelyn ympyrä sulkeutuu ja joku keksii,että hei!...rinkanhan voi kantaa selässäkin..  |
Mutta ennen sitä aion tehdä tänä pyörällä ( huom, yksikkömuoto ) kulkevan prototyyppini, tuohon roippeiden kuljettamiseen.
Siitäkin huolimatta, että näillä paikallisilla markkinoilla on ilmennyt tiettyä epäilyä hankettani kohtaan. |
 |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Umpihanki 13.02.2009 7:46
 Viestejä: 3927 |
tyy kirjoitti: |
 |
Taitaa käydä niin, että täytyy turvautua noihin yleisvekottimiin, koska projektini ei ota tuulta alleen.
Viritykseni päätökseen saaminen lipuu käsistäni, koska tarve on karannut tarvitsijaltaan. Tosin mielenkiintoa pitää yllä se, että kyhäelmä on tuolla parvekkeella muistuttamassa olemassaolostaan.
Vaikka elämäni sponsoroija ei tosin vaikutakaan kovinkaan myötämieliseltä hankettani kohtaan, niin siitä huolimatta olen vielä näihin päiviin saakka uskaltanut uhmata auvoisaa rinnakkaiseloa, enkä ole haudannut unelmaani kellarin pimentoon.
Pilvilinnani lopullinen särkyminen saattaa tosin olla edessä samaan aikaan kun aurinko alkaa heloittamaan lämmittäviä säteitään parvekkeelle.
Kova on kohtalo, ainakin näpräämiseen taipuvaisella äijänkäppänällä.
M.A.Nummisen osakkeet nousivat minun pörssissäni silloin, kun hän sisusti mieleisensä olohuoneen Stockmannille eräiden muiden julkimoiden kanssa.
Numminen oli asettanut höyläpenkin keskellä olohuonetta sillä perusteella, että koska hän pitää nikkaroinnista, niin silloin höyläpenkki täytyy olla kunniapaikalla.
ps. En ole onnistunut samaan tuota ajatusta lävitse omalla kohdallani. Unelmia pitää silti olla, vaikka ne olisivat sitten kuinka utopistisia hyvänsä. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
p.kivela 13.02.2009 9:36
 Viestejä: 777 |
Jotenkin tuntuu, että jos on vaan yksi pyörä niin keikuttaminen rasittaa lantiota/selkää vääntömomentillaan, koska systeemi pysyy pystyssä pelkastaan vetäjän avulla.
Jos pannaan kaksi isompaa ja pehmeämpää pyörää niin laitos pysyy paremmin linjassaan. Matalapainerenkaat tasoittavat ryppyjä. Toki vaakaheilunta tulee sallia "laakerilla" jottei se siirry valjaisiin raakana.
Laakeri voi olla jopa kiinnitys lantiovyöhön.
Eberlestock Humperista voisikin tehdä proton rapakon tällä puolen ja laittaa testiin? Vapaaehtoisia? Alumiini / komposiittirakenne ei ole välttämättä painava. Varmasti toimii ainakin kangasmaastossa ja reiteillä.
Juttu pitäisi saada johonkin lehteen, mikä ei ongelma. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
George 13.02.2009 10:14
 Viestejä: 3343 |
Kanoottikärryjen rakentamisesta ja käytöstä on sellainen kokemus että ne kaksi pyörää pitää panna peräkkäin teliksi. Silloin pääsee Vätsärin kivikossakin. Akselilla varustettu peli on tarkoitettu tasaisten teiden käyttöön. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
p.kivela 13.02.2009 12:43
 Viestejä: 777 |
George kirjoitti: |
Kanoottikärryjen rakentamisesta ja käytöstä on sellainen kokemus että ne kaksi pyörää pitää panna peräkkäin teliksi. Silloin pääsee Vätsärin kivikossakin. Akselilla varustettu peli on tarkoitettu tasaisten teiden käyttöön. |
Hyvinkö menee kaatumatta?
Jos laittaa kaksi "kottikärrynrengasta" ihan toisiinsa kiinni? |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
George 13.02.2009 14:14
 Viestejä: 3343 |
p.kivela kirjoitti: |
Hyvinkö menee kaatumatta?
Jos laittaa kaksi "kottikärrynrengasta" ihan toisiinsa kiinni? |
Inkkarikanoottia varten tehdyssä kärryssä työnjako on sellainen että toinen vetää ja toinen pitää tasapainon.
Jos on kyse tuosta "kottikärryideasta" niin siinä sama henkilö vetää ja pitää tasapainon. Siinäkin tuo telipyörästö helpottaa oleellisesti maastossa liikkumista. Akselin teko sen sijaan vaikeuttaa olipa se kuinka lyhyt tahansa. Saman asian huomaa kun vetää autolla peräkärryä. Telipyörästölla varustettu on tunteeton tien kuopille. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Vihtahousu 13.02.2009 18:55
Viestejä: 213 |
Kahden vierekkäisen pyöräparin käytöstä on paljon kokemusta matkalaukuissa. Tasaisella (lentoterminaaleissa) se vielä toimii jotenkin, mutta maastossa laukku ottaa nopeasti vaikeasti hallittavan heiluriliikkeen puolelta toiselle. Syynä on se, että useinkaan kivi tai muu kohouma ei satu yhtäaikaa kummallekin pyörälle. Toiselle osuessaan se heittää kuorman kevyesti voimakkaaseen sivuttaiseen heiluriliikkeeseen, jota on vaikea pysäyttää. Olen itse kokenut tämän ja myös nähnyt monen muun kiireisen matkaajan pysähtyvän hillitsemään ilmiötä.
Koska yhden pyörän (tai kahden peräkkäisen) ratkaisussa pyörä sijaitsee keskellä kuorman alla, niin pompun aiheuttava voima kohdistuu useimmiten lähes suoraan ylöspäin ja on helpompi hallita. _________________ Jos maailma ei hymyile minulle, minä hymyilen maailmalle. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
OS 13.02.2009 19:18
 Viestejä: 7391 |
George kirjoitti: |
Kanoottikärryjen rakentamisesta ja käytöstä on sellainen kokemus että ne kaksi pyörää pitää panna peräkkäin teliksi. Silloin pääsee Vätsärin kivikossakin. Akselilla varustettu peli on tarkoitettu tasaisten teiden käyttöön. |
Täällä on esitelty tuommoinen telipyöräversio, mutta valitettavasti kuvaa ei enää löydy. Weketable saisi laittaa sen uudelleen kaikkien nähtäväksi. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Umpihanki 14.02.2009 9:04
 Viestejä: 3927 |
p.kivela kirjoitti: |
Jotenkin tuntuu, että jos on vaan yksi pyörä niin keikuttaminen rasittaa lantiota/selkää vääntömomentillaan, koska systeemi pysyy pystyssä pelkastaan vetäjän avulla.
|
Yhden pyörän käytössä oleellista onkin, että kuorma keskittää itseään niin, että vetäjä joutuu tekemään mahdollisimman vähän kallistelujen estämiseksi. Omissa kokeiluissani olen huomannut, että akselin alapuolelle kiinnitettävät aisat on vakaampi ratkaisu, kuin akselin yläpuolinen kiinnitys tai suoraan akselille tapahtuva.
Akselin alapuolisessa kiinnityksessä on vain se pulma, että aisat tulevat lähelle maanpintaa, jossa ne osuvat helpommin kiviin ja muihin esteisiin. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Umpihanki 14.02.2009 9:15
 Viestejä: 3927 |
hannes kirjoitti: |
Kohta tämänkin pyöräkehittelyn ympyrä sulkeutuu ja joku keksii,että hei!...rinkanhan voi kantaa selässäkin..  |
Just noin 99,9 % tapauksissa taakan kuljetus toimiikin parhaiten, mutta 0,1% erityistarpeisiin tuo pyörä toisi helpotusta.
Eli niissä tapauksissa jolloin raahattavaa on niin paljon, että kuorman siirtäminen onnistuisi paremmin pyörän/pyörien varassa, kuin selässä kantaen, joko taakan painosta tai tilavuudesta johtuen. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
akuusist 21.02.2009 1:36
Viestejä: 389 |
Umpihanki kirjoitti: |
0,1% erityistarpeisiin tuo pyörä toisi helpotusta. |
Umpihanki kirjoitti: |
Yhden pyörän käytössä oleellista onkin, että kuorma keskittää itseään niin, että vetäjä joutuu tekemään mahdollisimman vähän kallistelujen estämiseksi. |
Onhan tämä isompi kuin tuhannesosan erityistarve, kuten OS:n ja Georgenkin kommenteista huomaamme. Kuva on huono mutta selvän saa: kun pyörän maahankosketuskohdan ja kantokahvan välinen linja kulkee taakan painopisteen yli keskittää kuorma oikein hyvin. Kajakkia vetää fillarilla asfaltilla ihan hyvää matkavauhtia.[/url] |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Umpihanki 21.02.2009 5:51
 Viestejä: 3927 |
akuusist kirjoitti: |
kun pyörän maahankosketuskohdan ja kantokahvan välinen linja kulkee taakan painopisteen yli keskittää kuorma oikein hyvin. Kajakkia vetää fillarilla asfaltilla ihan hyvää matkavauhtia.[/url] |
Just noin. |
|
Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|