|
|
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Sipulin kuivaus |
boueme 25.09.2013 17:40
Sattuneesta syystä olen palaamassa itsekuivattujen retkiruokien pariin. Viime kesän ja kuluvan syksyn kokemukset valmissapuskoista haluan unhoittaa mahdollisimman pian.
Emäntä toi pyynnöstäni kaupasta kymmenen komeaa sipulia. Pilkoin ne about sentin kokoisiksi palasiksi ja laitoin kuivuriin. Aika näyttää, miten sipulin kuivaus onnistuu. Miksipä ei onnistuisi, ajattelin. Silmiä kirvelee, mutta makuhermoja kutkuttaa jo, kun ajattelen tulevien reissujen herkullisia itsekuivatuista aineksista keiteltyjä pöperöitä. Niin, sipuleita kuivaan nyt, koskapa ne ovat nyt edullisia ja hyväkuntoisia, toisin kuin kevätpuolella eivät ole. Toivotan hyvää kuivailusyksyä kaikille savusilmille, älkääkä missään nimessä haksahtako valmisreitereihin- tai muihin vastaaviin. Minä vielä kerran haksahdin.
-Boueme _________________ Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
sau~n 25.09.2013 18:14
Itsekuivattu on kyllä hyvää ja työn arvoista. Ja juuri nyt on luonnollisesti paras aika kuivatella, vaikkapa sitä sipulia.
"Pierupasta" on jo klassinen käsite, joten on aika helppo kuvitella, etteivät pussiruoat passaa kaikille.
Kuppikeitot ovat ihanan helppoja, mutta aika äkkiä sitä oppii näkemään vähän vaivaa, kun se kuppikeiton maku tankkautuu suuhun takaperin useiden tuntien ajan. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Timoa 25.09.2013 19:32
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Perttu 25.09.2013 19:34
K-kaupassa sipuli tarjouksessa, kilohinta oli 69 senttiä. Ei ole sipuli kallista kuivattavaksi Toisaalta valkosipuli on hinnoissaan joka paikassa, Venäjällä mummot jo pyytää 1 euroa kipaleelta Kohta on talvivalkosipulin istutusaika, helppoa viljellä kunhan muistaa laittaa reilusti kakkaa...... |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
luuppi 25.09.2013 19:35
Jos jatetaan vamisruuat pois, miten on uunikuivattujen ja kaupankuivattujen sipuleiden/porkkanoiden kanssa? Kauanko pitaa esiliuottaa, ennenkuin ne ovat valmiita kaytettavaksi kokkauksen ainesosina? Onko eroa, eli siis kaiketi kuivuusasteessa?l |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
tyy 25.09.2013 21:20Vieras
|
Sipuli kuivuu parahiten ohuiksi renkaiksi leikattuna. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
rellusitikka 25.09.2013 22:03
Onko vaara että kuivaan "liikaa", jos näin, niin mitä ?
Nimimerkillä: Uuden kuivurin "onnellinen" omistaja.
Jauhelihat, ärtsoppa onistuneesti kuivattu ja syöty,
alle viikon ripulilla selvitty, mutta intoa piisaa.  _________________ Aina eksyssissä, missä olen nyt ? |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Hobelf 25.09.2013 23:10
Crispy deep fried onion flake maksaa alle euron /pussi, joka mun käytöllä kestää noin viikon. Eineksessä on energiaa kuin pienessä kylässä suolaakaan ei tarvitse nuudeleihin lisätä, kun tuota pistää lisäksi, joten en viitsisi tuolla hinnalla kuivata. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Kullervo 26.09.2013 7:22
Hobelf kirjoitti: |
Crispy deep fried onion flake maksaa alle euron /pussi, joka mun käytöllä kestää noin viikon. Eineksessä on energiaa kuin pienessä kylässä suolaakaan ei tarvitse nuudeleihin lisätä, kun tuota pistää lisäksi, joten en viitsisi tuolla hinnalla kuivata. |
Noi kaupan paahdetut kuivatut sipulikökkäreet on usein itse asiassa friteerattuja. Energiaa (=rasvaa) toki on kuin pienessä kylässä, mutta ei ihan sama juttu kuin itse kuivattu.
Itsekin oon kyllä käyttänyt sekä että. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
hannes 26.09.2013 9:30
Minä vähän petyin itsekuivattuihin sipuleihin. Niistä tuli niin mietoja.
Omaan suuhun parempi teho tulee kun tekee valmissörsselin, jossa sipuli luonnollisena ainesosan seassa.
(valmissörsseli: mm. jauheliha, tomaatti, sipuli, mausteet. Perunat kuivaan erikseen.) |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
PPP 26.09.2013 11:00
Sipulin kuivauksesta jää voimakas sipulin tuoksu huoneeseen jossa kuivuri pöhisee.
Haju ei lähde päivässä eikä parissa pois.
Meillä ei onnistu toista kertaa kuivata sipulia  |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Vuonni 26.09.2013 15:45
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
tyy 26.09.2013 15:47Vieras
|
rellusitikka kirjoitti: |
Onko vaara että kuivaan "liikaa", jos näin, niin mitä ?
Nimimerkillä: Uuden kuivurin "onnellinen" omistaja.
Jauhelihat, ärtsoppa onistuneesti kuivattu ja syöty,
alle viikon ripulilla selvitty, mutta intoa piisaa.  |
Älä kuivaa mitään liian kuumassa! Kuivaa mieluummin kauemmin.
Noudata kuivurin ohjeita. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
tyy 26.09.2013 15:51Vieras
|
PPP kirjoitti: |
Sipulin kuivauksesta jää voimakas sipulin tuoksu huoneeseen jossa kuivuri pöhisee.
Haju ei lähde päivässä eikä parissa pois.
Meillä ei onnistu toista kertaa kuivata sipulia  |
Mie kuivaan kaiken parvekkeella juuri tästä hajuhaittasyystä. Keleistä tietysti kiinni, voiko näin tehdä. Lasitettu parveke auttaa, jos semmonen on.
(kerrostaloasunnossa: varo vihaista naapuria!) |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
boueme 26.09.2013 16:07
Sipulikokkareet ovat pian vuorokauden pöhisseet kuivurissa, mutta eivät ole vieläkään rutikuivia. Onhan tässä aikaa odotella. Fetajuustoa, oliiveja ja sieniä laitoin myös kuivumaan.
Minua ei sipulinkitku haittaa, kotoinen tuoksuhan tuo on. Ihan kuin olisi ruokaakin laitettu.
-B _________________ Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton. |
|
Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|