Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Vaelluskenkien hoitoväli
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Vaelluskenkien hoitoväli
arcturus
07.07.2013 22:50

Miten useasti vaelluskengät täytyy puhdistaa ja hoitaa?

Jokaisen reissun jälkeen, jos on likaantunut?

Täytyykö rasvata jokaisen pesun jälkeen?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Virsu
08.07.2013 6:26

Riippuu varmasti kenkien ominaisuuksista, vaellusten pituudesta, keleistä jne.

Itselleni on tullut tavaksi, että huollan kengät jollain tapaa joka vaelluksen jälkeen. Paitsi tietenkin, jos olen ihan parin yön reissuja tai jos on ollut pelkästään kuivat kelit, niin sitten huoltoväli pitenee.

Mielestäni nahka kaipaa rasvausta jokaisen pesun jälkeen, ainakin jos käyttää jotain pesuainetta.

Kuvakertomuksia isommista ja ennen kaikkea pienemmistä reissuista
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

arcturus
08.07.2013 12:15

Minulle tuota liiallista rasvausta varoiteltiin että pehmentää nahkan ja kengän tukevuus menee. Sitä juuri, että riittääkö tavallisen reissun jälkeen pelkkä harjaus ja vesipesu? Sen lisäksi sitten 2-4 kertaa vuodessa käytön mukaan rasvaus?

En ostanut tuota suihketta, mutta siitä olisi kai etua juuri tuon nahkan vettymisen estämisessä.

Eilen pesin vedellä ja ei nuo koppuran kuivaksi ole menneet, ehkei vielä tarvitse rasvata kun ihan vasta ennen käyttöönottoa rasvasin?
 Sivun alkuun

arcturus
08.07.2013 12:21

Äh, tuplat tuli.
 Sivun alkuun

Virsu
08.07.2013 13:00

Äh, vastasin liian epämääräisesti: laitan kenkiin siis vahaa, en varsinaista rasvaa.

Kuvakertomuksia isommista ja ennen kaikkea pienemmistä reissuista
 Sivun alkuun

manja
23.08.2013 19:35

Jatkan nyt tähän.

Eli ostin uudet kengät (nahkaa) ja laiton milestäni ohjeiden mukaisesti ensit sitä vedenesto suihketta ja sit vahaa päälle. Ja aloin ajaa niitä sisään pururadalla ja frisbeegolfradalla (ainoat joissa tääl on mäkiä). No kengät tuli melkosen harmaiksi. Kuivaa siis on ollut, ne ei ole varmaankaan kertaakaan kastuneet. Ja sit mulle iski paniikki, olenko vallan pilannut kenkäni.

Kysyin sit uudestaan myyjältä ohjetta ja hän sanoi että nyt vesikraanan alle vaan ja sit harjaan ne siinä.Antaa kuivua yön yli. Ja sitten pyyhkeilen jollain rätillä ja katon tarviiko viel vahata. Jos vahaan, niin sit kanssa pyyhin ne ylijäämävahat pois rätillä. Ja se on sit siinä.

Mua kyllä nyt hirvittää. Kengät oli mun budjetilla niin kalliit, et niiden oli tarkoitus kestää kauan.

Onko toi saamani ohje nyt oikein? Kiitos, jos saan apuja. En haluaisi pilata kenkiäni.

Reissu olis tiedossa kolmen viikon päästä ja kenkien pitäisi sit olla iskussa. Koskas sitä suihketta sit laitetaan?
 Sivun alkuun

manja
23.08.2013 19:38

[quote="manja"]Jatkan nyt tähän.

Eli ostin uudet kengät (nahkaa) ja laiton mielestäni ohjeiden mukaisesti ensin sitä vedenesto suihketta ja sit vahaa päälle. Ja aloin ajaa niitä sisään pururadalla ja frisbeegolfradalla (ainoat joissa tääl on mäkiä). No kengät tuli melkosen harmaiksi. Kuivaa siis on ollut, ne ei ole varmaankaan kertaakaan kastuneet. Ja sit mulle iski paniikki, olenko vallan pilannut kenkäni.

Kysyin sit uudestaan myyjältä ohjetta ja hän sanoi että nyt vesikraanan alle vaan ja sit harjaan ne siinä.Antaa kuivua yön yli. Ja sitten pyyhkeilen jollain rätillä ja katon tarviiko viel vahata. Jos vahaan, niin sit kanssa pyyhin ne ylijäämävahat pois rätillä. Ja se on sit siinä.

Mua kyllä nyt hirvittää. Kengät oli mun budjetilla niin kalliit, et niiden oli tarkoitus kestää kauan.

Onko toi saamani ohje nyt oikein? Kiitos, jos saan apuja. En haluaisi pilata kenkiäni.

Reissu olis tiedossa kolmen viikon päästä ja kenkien pitäisi sit olla iskussa. Koskas sitä suihketta sit laitetaan?[/quote]
 Sivun alkuun

opmdevil
23.08.2013 20:49

Mun on tapana hoitaa silloin kun vesi selvästi ei enää valu kengän päältä kuin hanhen selästä. Itse käytän vahatuotteita ja kengät on kalvottoman lundhagsit. Ja siitä tietää että ei kannata vahaa tai öljyä lisää kun se ei enää imeydy. Ja kun ei imeydy enää, pyyhkii ylimääräiset pois. Ja kun ohuita kerroksia ja antaa välillä kuivua, ei pitäisi olla ongelmia.

Paitti itse nykyään tiedän milloin ei kande enää lisätä mutta perus konsepti on tämä.
 Sivun alkuun

JBay
23.08.2013 21:12

manja kirjoitti:
Jatkan nyt tähän.

Eli ostin uudet kengät (nahkaa) ja laiton milestäni ohjeiden mukaisesti ensit sitä vedenesto suihketta ja sit vahaa päälle. Ja aloin ajaa niitä sisään pururadalla ja frisbeegolfradalla (ainoat joissa tääl on mäkiä). No kengät tuli melkosen harmaiksi. Kuivaa siis on ollut, ne ei ole varmaankaan kertaakaan kastuneet. Ja sit mulle iski paniikki, olenko vallan pilannut kenkäni.

Reissu olis tiedossa kolmen viikon päästä ja kenkien pitäisi sit olla iskussa. Koskas sitä suihketta sit laitetaan?

Ons tää joku provo vai mitä sä panikoit?

Jos ostit uudet kengät niin vähän rasvaa pintaan ja se on siinä. Kolmen viikon päästä ei pitäisi olla mitään ongelmaa kenkien kanssa. Jos tuntuu että ongelmaa pukkaa niin ota vaikka joku rauhoittava nappi. Laughing

Myyjä kyllä myy vaikka mitä kenkien sumutteluun ja rasvailuun, mutta nahkakenkä ei tarvitse muuta kuin vähän rasvaa silloin-tällöin pintaan.
 Sivun alkuun

manja
24.08.2013 12:05

[/quote]

Ons tää joku provo vai mitä sä panikoit?
...
[/quote]

Siis ei tää mikään provo ole. Jotkut, siis mä, vaan on niin tyhmiä Embarassed , ettei osaa hoitaa kenkiään. Ja tosiaan iski paniikki, kun noi kengät muuttu ihan harmaiksi, vaiks on siis ruskeat. Pelkäsin siis ihan tosissaan pilanneeni kenkäni.

Kuten aikaisemmasta ilmenee mä suihkuttelin ja vahasin ne, nyt on ollut sisäänajovaihe käynnissä ja kengät on ihan harmaat. Paniikissa sit kysyin uudestaan myyjältä mitä teen ja hänen antama ohje tohon harmaantumiseen siis oli , että kraanan alle ja harjausta eli niinkun pesen ne kengät. Sit jos tarvii niin vahaa lisää ja ylijäämävaha pitää pyyhkiä pois rätillä. Siis ton rätillä pyyhkimisenhän mä jätin tekemättä, kun eka kerran laitoin sitä vedenestosuihketta ja vahaa kenkiin ennen sisäänajoa.

No, mä panikoijana aloin epäillä sitä myyjän uutta ohjetta ja siks täällä viisaammilta aloin kysellä, että mitä mä teen.

Sorry vaan, ehkä konkareiden on enää mahdotonta muistaa, millaista tää noviiseille on. Sad
 Sivun alkuun

Korvapuoli
24.08.2013 12:26

Minun kokemukset kalvokengistä on, että vedenpitävyys voi kestää korkeintaan kolme vuotta, eli minun vaellusajoissani pari kuukautta hoiti kuinka hyvin tahansa. En huomannut onko yllämainituissa tapauksissa kysymys kalvokengistä. Vahaus ei varmaan paljonkaan vaikuta muuhun kenkien kestoon. Ne hajoaa jos hajoaa vain pohjan ja varsiosan yhtymäkohdasta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

luuppi
24.08.2013 13:12

Vahauksesta sanoo mukana tullut hoito-ohje, etta se. vahentaa hengittavyytta.

Sikali "hyvat" ohjeet, etta alaosan paksuun nahkaan vain vanhanaikaista kenkalankkia, ja nubuckiin vedenestoruisketta (ja tarvittaessa harjaamista, ettei pinta ylitiivisty).
- aika nayttaa, miten kay
- gorekokemuksista (talla palstalla) kauhistuneena otin jotain muuta kuin gorea, taytyy kaivaa kaavio esiin, etta mitakohan mahtoi olla
 Sivun alkuun

TREKKING
24.08.2013 13:27

luuppi kirjoitti:

Otapas tuollainen parin millin paksuinen pintakäsitelty nahanretale ja yritä puhaltaa ilmaa sen läpi ja mieti siinä samalla kun pää alkaa punottaa, että mitä merkitystä sellaisella "hengittävyydellä" on käytännössä minkään asian kannalta! Wink

TREKKING
24.08.2013 13:28

Tuplaviestiä pukkaa, mikäs siihen olikaan syynä?

Viimeinen muokkaaja, TREKKING pvm 24.08.2013 15:58, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Korvapuoli
24.08.2013 13:35

TREKKING kirjoitti:
luuppi kirjoitti:

Otapas tuollainen parin millin paksuinen pintakäsitelty nahanretale ja yritä puhaltaa ilmaa sen läpi ja mieti siinä samalla kun pää alkaa punottaa, että mitä merkitystä sellaisella "hengittävyydellä" on käytännössä minkään asian kannalta!
Tuota olen monesti ajatellut. että kun kengän kastelisi sisältä ja sulkisi varren suun, tiiviisti. Kauanko näillä hengittävillä kengillä kestäisi, että kenkä olisi sisältä kuiva.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Vaelluskenkien muotoutuminen JN Kesävaellusvarusteet 1 25.08.2017 14:17 Katso viimeisin viesti
Vaelluskenkien huolto talven jäljiltä Vaeltava Sirvikäs Kesävaellusvarusteet 26 03.03.2014 17:20 Katso viimeisin viesti
Vaelluskenkien korjaus Tuntureiden Tuula Muut varusteet 41 04.07.2011 18:51 Katso viimeisin viesti
Vaelluskenkien vettyminen reissussa akallio Kesävaellusvarusteet 112 11.04.2011 0:17 Katso viimeisin viesti
Vaelluskenkien käyttöikä? Resupekka Kesävaellusvarusteet 51 16.09.2009 1:00 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 3
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Siirry: