Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Lemmenjoki must
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Lemmenjoki must
Virsu
18.06.2013 8:35

Juhannuksen jälkeisellä viikolla kuusi päivää maastossa. Eka kerta alueella ja paljon pitäisi nähdä, mutta n.15km:n päivävauhtia kulkea. Toki tietysti vauhti menee myös maaston mukaan.

Täältä ja muualtakin olen lukenut upeista paikoista, joissa olisi ihan pakko käydä: Morgam-Viipuksen näköalat, Oahujoen mykistyttävän komea laakso ja sen yhdellä Lapin kauneimmista paikoista sijaitseva tupa, Latnjoaivin sykähdyttävät näkymät, Ravadasjärven länsipuolen mainiot telttapaikat, Maarestatunturit ja niiden takana köllöttävä Vaskojoki tupineen (ja saunoineen), merkatun reitin parhaat maisemat Kultalasta Ravadaskönkäälle jne. Ja tietysti myös itse Lemmenjoki, Ravadasköngäs ja alueen kultahistoria.

Ymmärrän, että kaikkea ei ehdi, mutta kaipaisin kuitenkin reittivinkkejä, josko jotain highlighteja saisi bongattua. Minulla on vielä mukana sellainen ylellisyys kuin suunnistustaitoinen kaveri, eli kerrankin pääsen kurkistamaan myös merkattujen polkujen ulkopuolelle.

Kuvakertomuksia isommista ja ennen kaikkea pienemmistä reissuista
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Usmi
18.06.2013 13:40

Tein seuraavanlaisen reissun Lemmenjoella muutama vuosi sitten kesäkuun ekalla viikolla. Tällä reitillä sai melko monipuolisen kuvan Lemmen metsä- ja tunturimaastoista, sekä vielä ripauksen kultamaita. Ei ollut rengasreitti eli vaatii liikkumista yleisillä kulkuneuvoilla tai auton siirtopalvelua.

Lähtö Angeliin menevän tien varresta suunnilleen Vaskon Suoppujärven kohdilta. Polkua Kruununtuvalle ja edelleen omia reittejä Matti Mustan kämpälle yöksi. Hienoa vanhaa metsää, suota ja vesistöjä.

Seuraavana päivänä pitkähkö taival Searikjärvelle, josta vaivanpalkaksi taimen iltaruoaksi. Edelleen metsäistä maastoa. Yö laavussa.

Sitten komeata Maarestan tunturiylänköä melkein loppuun asti Vaskojoen kämpälle yökylään.

Aamulla taas tiukka nousu Latnjoaiville ja siitä Jäkäläpään lentokentän Karhu-Korhosen kirjastoon ja kulttuurikeskukseen tutustumaan. Laskeutuminen Jäkälä-Äytsiin ja shokki konekaivuulla myllätystä maastosta. Olihan tuo tiedossani, mutta tähän asti olen aluetta visusti karttanut. Fiilis laski kyllä reilusti mönkijätietä Morgamojan Kultalalle tallailessa. Onneksi tuvalla oli ihan hyvää seuraa loppuillaksi ja yöksi eli nelihenkinen perhe + koira ja nuotiomakkaratkin he tarjosivat. Nämä olivatkin ainoat retkeni kämppäseuralaiset.

Seuraavana aamuna oli edessä sitten etukäteen eniten jännittämäni, alkukesän tulvassa oleva Lemmenjoen ylitys (siltaahan ei enää ole), mutta pahin tulva olikin onneksi jo ohi ja ylitys oli helppo kapeasta kohdasta läheltä poroaitaa. Taas erittäin kova nousu Morgam-Viibuksen huipulle. Palkinto odotti kyllä sitten aherruksen jälkeen eli hienot näköalat Lemmenjoen laaksoon ja loistavaa kulkumaastoa tunturinummella melkein Oahojoen söpölle tuvalle asti. Sääkin oli aurinkoinen ja sopivan lämmin.

Aamulla suuntasin jo kohti Njurgalahtea ja merkitylle reitille tulin Joenkielisen huipun kautta. Vielä yksi yö laavussa Sotkajärven nuotiopaikalla Lemmenjoen varressa. Hieman raekuuroja ja ukkosta illalla.

Seuraavana aamuna vielä lyhyt patikointi Ahkun tuvalle pesulle, syömään ja odottamaan postitaksin kyytiä Inariin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Virsu
18.06.2013 20:38

^Kiitos Usmi. Sulla on ollut ihan reippaat päivämatkat, meillä varmaan jää lyhkäisemmiksi. Meillä on tarkoitus tehdä rengaslenkki Njurgalahdesta käsin. Venekyyti jompaan kumpaan suuntaan tietysti antaisi lisäaikaa maastossa liikkumiseen.

Sivun alkuun

seppo
19.06.2013 8:12

Ensimmäisessä viestissäsi on jo reittisi; laita mainitut paikkasi kartalle ja tee sitten rengas. On makuasia, kulkeeko myötäpäivään vai vastapäivään. Morgam Viibukselta näkee hyvin, joten se saattaisi olla hyvä reissun loppupuolella.

Jos kuljet veneellä, jää Ravadasjärven tuvalla pois. Sieltä sitten Maarestatuntureiden yms. kautta Vaskojoelle, sieltä Kultalaan ja huolellisesti Lemmenjoen ylitys ja edelleen Morgam Viibukselle ja Oahojoen suuntaan. Joenkielisen kautta paluu Ahkun tuvalle.

Etsi vaellusnetistä "haku-toiminnolla" tietoja Lemmenjoen ylityksestä liki Kultasatamaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Luiro
19.06.2013 9:28

Lemmenjoen voi kahlata yli Kultalan yläpuolelta, poroaidan vierestä. Kannattaa kuitenkin mennä poroaidan "tuolle puolelle", siis yläjuoksun puolelle ennenkuin ylittää joen. Vettä viimeviikolla oli noin puoleen reiteen eli ei tullut alapesua. Kun saapuu Kultalaan, polku poroaidalle jatkuu siitä vessojen ohi kohti yläjuoksua. Rinkan kanssa vaan tuskallista kulkea kun rannalla paljon kaatuneita puita, joiden ali joutuu menemään. Parempi reitti löytyy kun kävelee Kultalasta mönkijä ura vain hieman ylemmäs, noin satakunta metriä, erään harjun päältä lähtee lähtee polku vasemmalle, joka vie poroaidalle. Matkaa Kultalasta poroaidalle noin kilometri.
Itse kuljin Njurgalahdesta Joenkieliselle ja sieltä Oahon kautta Morgam-Viipukselle matkalla yöpyen. Joki poroaidalta yli ja sitten yö Kultalassa. Väkeä liikkeellä jo kovasti, Ravadaksella lukuisia telttoja ja tupa täynnä. Lopulta saapuminen Njurgalahteen.
Koko matkan selvisin matalilla vaelluskengillä, kumpparit tarpeettomat, joen ylitin tennissukissa ja crocseissa. Maasto on helppoa kävellä, aluskasvillisuus matalaa.
Juhani Valli, 2007
 Sivun alkuun

Virsu
19.06.2013 15:41

Sepon ehdotusta katselin kartalta ja se näyttäisi aika mukavalta, paitsi että Lemmenjoen ylitys suoraan sanottuna vähän arveluttaa - varsinkin jos vettä noinkin paljon kuin Luiro kertoo. Joka tapauksessa kiitos Luirolle ylityskohdan vinkistä. Ymmärsinkö oikein, että ehdottamasi ylityspaikka on poroaidan lounaispuolella, ja juuri siellä vedenkorkeus oli puolireiteen? Millainen virtaus siinä on? Tällaisille keskipituisille, vähän kokemattomille naisimmeisille saattaa jo tuo mainitsemasi korkeus olla liikaa, jos on runsas virtaus. Kävelysauvoista saattaisi olla tukea, jos niitä oppisi mukanaan kuljettamaan.

Sivun alkuun

varg62
19.06.2013 15:52

Pari heppua tuli reissusta tänne kylille ja kumppareilla pääsee yli jo poroaidan kohdalta.Vesi laskenut,kun ei ole satanut ollenkaan täällä ja ei sadakkaan.Metsäpalovaroituskin tuli uudelleen ,kun oli peräti pari päivää poissa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kuukkeli
19.06.2013 17:08

Usmin alkutaipale on mulle tuttua seutua Maarestalle asti. Suosittelen.
Kuvia.
---------------------------------------------------
Perisoreus Infaustus
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

hannes
19.06.2013 20:58

Minun kartassa on merkitty kaksi venelossia Lemmenjoen yli. Härkäkosken paikkeilla ja toinen viitisen km sitä ennen Njurkunlahdesta tullessa. Eikö niitä enään ole?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

varg62
19.06.2013 21:06

Molemmat on
 Sivun alkuun

Luiro
20.06.2013 7:35

hannes kirjoitti:
Minun kartassa on merkitty kaksi venelossia Lemmenjoen yli. Härkäkosken paikkeilla ja toinen viitisen km sitä ennen Njurkunlahdesta tullessa. Eikö niitä enään ole?

Juu, kuten varg sanoi, molemmat on mutta monet retkuilijat haluavat Njugalahdesta lähdettäessä nähdä Ravadaskönkään ja sen jälkeen Morgam-Viipuksen. Tällöin joki pitää ylittää Ravadaskönkään yläpuolelta ja siellä ei ole venelosseja eikä enää siltaakaan.

Ja Virsulle: poroaita on juuri siellä lounaispuolella, Kultalasta vain kävellään yhä kapenevaa jokivartta ylöspäin. Virtaus ei ollut mitenkään kova ja itse otin maassa lojuneen kepin tueksi mutta ei sitä paljon tarvinnut. Pohja oli aidan kohdalla aika tasainen, ei isoja kiviä eikä suuria monttuja.
Juhani Valli, 2007
 Sivun alkuun

Virsu
20.06.2013 7:59

Kiitos vargille ajankohtaistiedosta, Luirolle lisäinfosta ja Kuukkelille poikkeuksellisen upeista kuvista ja matkakertomuksesta. Vierähtivätpä aamun tunnit nopeasti, kun seurasin karttani kanssa kulkuasi. Sinulla on ollut hieno reissu, kokemasi tunnelmat välittyivät aidon tuntuisesti sekä komeista kuvista että selkeästä kertomuksesta.

Sivun alkuun

hannes
20.06.2013 11:02

Luiro kirjoitti:
hannes kirjoitti:

Juu, kuten varg sanoi, molemmat on mutta monet retkuilijat haluavat Njugalahdesta lähdettäessä nähdä Ravadaskönkään ja sen jälkeen Morgam-Viipuksen. Tällöin joki pitää ylittää Ravadaskönkään yläpuolelta ja siellä ei ole venelosseja eikä enää siltaakaan.

.

Jos meno-tai paluumatkalla Morgam-Viipukselle, silloin tietysti kannattaa ylittää kerran kahlaamalla.
itse on niin fiksautunut vain toispuolen jokkee ettei tullut tuo mieleen.

Aina silloin tällöin on Lemmenjoen kartat nokan edessä, sillä viime kesäreissusta siellä on aikaa. Hyvä tietää että venelossit toimivat. Kiitos molemmille tiedosta!

Viimeinen muokkaaja, hannes pvm 20.06.2013 11:03, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

heluna74
20.06.2013 11:02

Sopiva hetki löytyi minullekin katsoa ja lukea Kuukkelin upea vaellusreissu. Kiitos!

Itselläni on vielä Lemmenjoki kokonaan kokematta, mutta siellä se odottaa minua... Very Happy!

Virsulle oikein hienoa vaellusta toivottelen!!
 Sivun alkuun

Virsu
21.06.2013 6:43

Kiitos toivotuksesta Heluna. Juhannus vielä ja sitten matkaan.

Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Bussikuljetus Järvenpää-Lemmenjoki-Jä... mikkoj Seuraa retkille 0 01.07.2016 6:47 Katso viimeisin viesti
Tarjotaan kyytiä Tampere-Lemmenjoki-T... jhs1 Seuraa retkille 0 04.09.2015 19:43 Katso viimeisin viesti
Lemmenjoki - Suomen suurin kansallisp... JHuhta Lappiin liityvä kirjallisuus 0 11.01.2015 11:51 Katso viimeisin viesti
Lemmenjoki, kesäkuun ensimmäinen viik... Kuukkeli Kuvagalleria 11 21.11.2014 22:23 Katso viimeisin viesti
Lemmenjoki 6-7/13 Virsu Kuvagalleria 15 05.07.2013 9:14 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 5
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Siirry: