Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Napapiiri ja kaamos
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Napapiiri ja kaamos
Luiro
30.11.2009 10:47

Yritinpä "söötsillä" hakea mutta en täältä vastausta löytänyt seuraavaan mieltäni askarruttaneeseen asiaan.
Onko napapiirillä ja kaamoksella jonkinlainen astronominen yhteys?
Kaamoksella tarkoitan tässä rajaa, aluetta, missä aurinko ei nouse horisontin takaa, siis aurinko ei näyttäydy.
Nyt kun lähestytään vuoden pimeintä päivää, talvipäivän seisausta niin onko tuona kyseisenä päivänä auringon "nousuton" raja sama kuin napapiiri ?
Napapiirihän on liikkuva käsite eli se vaeltaa ja tarkoittamani kaamos ei kai vaella.

Onkohan savusilmissä ketään tähtitieteilijää....
Juhani Valli, 2007
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Louestaja
30.11.2009 10:56

Kyllä se näin on ajateltu. http://fi.wikipedia.org/wiki/Napapiiri

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Metsän Omena
30.11.2009 11:14

Lainaus:

Se tuppaa lihomisen vuoksi venymään talvella.

Lainaus:

Napapiirin määritelmä perustuu auringon keskipisteeseen.
Kaamos talvella ja Yötön yö kesällä ovat havaitsijan silmissä, eli auringon jonkin osan näkymisessä.
Kun tarkastellaan viimeisenä auringosta näkyvää osaa, yläreunaa, rajat siirtyvät kauemmas napapiiristä. Lisäksi ilmakehä taittaa valoa. Ja maastonmuodot vaikuttavat asiaan.

Käytännössä pohjoisella pallonpuoliskolla tämä tarkoittaa, ilman maastonmuotojen huomioimista, kaamoksen eteläisimmän leveyden sijaitsevan noin Sodankylän tasalla ja yöttömän yön eteläisimmän leveyden sijaitsevan noin Kemin tasalla.

Kaamoksen ja yöttömän yön näennäiset rajat ovat napapiirin lailla maan ja auringon suhteista riippuvia asioita ja siten napapiirin myötä liikkuvaisia.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Pomokairan kaamos akuusist Lappi 7 10.11.2017 17:45 Katso viimeisin viesti
Ukk-Kaamos Melanvilauttaja Lappi 27 12.12.2014 14:58 Katso viimeisin viesti
Tundran kaamos AnttiH Kuvagalleria 11 05.01.2013 13:59 Katso viimeisin viesti
Kaamos - The Polar Night AnttiH Kuvagalleria 7 25.01.2011 23:23 Katso viimeisin viesti
Kaamos AnttiH Kuvagalleria 14 12.01.2011 1:25 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: