Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Mikä luetaan vaellukseksi?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Mikä luetaan vaellukseksi?
reppureissaaja
16.07.2008 12:58

Kaverin kanssa tuli keskustelua siitä, minkä pituista reissua voi kutsua kirkkain silmin vaellukseksi?

Moni kutsuu vaellukseksi jo muutaman tunnin patikkaretkeä metsän siimeksessä, mutta toisten mielestä vaellus on vaellus vasta silloin, jos reissulla yövytään luonnossa vähintään yhden yön verran.

Itse olisin taipuvainen laskemaan rimaa sen verran alas, että päivävaellukseksi voi nipin napin kutsua myös sen verran pitkää päiväreissua, että pitää ottaa reppu ja eväät mukaan... Very Happy

Mielipiteitä?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Lunkentus
16.07.2008 13:02

Jonkin mittapuun mukaan pitää vähintään yöpyä matkalla jotta sitä voi kutsua vaellukseksi.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

blueraven
16.07.2008 13:20

Jokaisella tuntuu olevan omat mittapuunsa.
Itse en kutsunut vaellukseksi esimerkiksi Sarmitunturissa viettämääni viikkoa jolla leiriydyin neljän kilometrin päähän autolta.

Tulihan siellä reppua kannettua päivittäin, mutta vaelluksella pitäisi leiriä edes muuttaa pariin otteeseen...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Mikä luetaan vaellukseksi?
Orbus
16.07.2008 13:29
Vieras

reppureissaaja kirjoitti:
Kaverin kanssa tuli keskustelua siitä, minkä pituista reissua voi kutsua kirkkain silmin vaellukseksi?

Moni kutsuu vaellukseksi jo muutaman tunnin patikkaretkeä metsän siimeksessä, mutta toisten mielestä vaellus on vaellus vasta silloin, jos reissulla yövytään luonnossa vähintään yhden yön verran.

Itse olisin taipuvainen laskemaan rimaa sen verran alas, että päivävaellukseksi voi nipin napin kutsua myös sen verran pitkää päiväreissua, että pitää ottaa reppu ja eväät mukaan... Very Happy

Mielipiteitä?

Päiväretki on päiväretki. Vaellus on kestoltaan pidempi, eli yli yhden päivän. Mutta jos vaelluksella tekee päiväretken, niin katkaiseeko se vaelluksen, eli tuleekin tehtyä vaellus+päiväretki+vaellus? Vai onko vaelluksen kestettävä vähintään 3 päivää, että sen voisi erottaa viikonloppuretkestä? eli päiväretki, viikonloppuretki, vaellus? Oikeasti onko sillä väliä millä nimellä reissua kutsutaan? Norjalaiset ovat käsittääkseni aina "på tur" kun ovat maastossa, olipa kyseessä muutaman tunnin patikointi tai kahden viikon vaellus.

Vai tulisiko "vaellusta" pitää yläkäsitteenä, jonka alalajeja ovat päivävaellus, viikonloppuvaellus ja (varsinainen) vaellus?
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

eräukko
16.07.2008 16:28

Käsittääkseni norjassa dagstur = päiväretki, tur = pidempi reissu. Tuo voi toki riippua alueesta, norjassa on kaksi eri kieltä ja kymmeniä murteita.
 Sivun alkuun

Pepi
16.07.2008 17:08

Minulle ne kaikki ovat retkiä. Jos retki on niin lyhyt, ettei yövytä välillä, se on päiväretki. Jos taas mennään niin pitkälle, ettei pois pääse kohtuudella yöpymättä välillä, voi alkaa puhua vaelluksesta.

Tällä määritelmälläni huomaan, että vaellus voi olla jo kolme yötä, jos päivämatkat ovat yläkantissa. Kahden yön reissulla ei koskaan olla kauempana kuin puolentoista suunnitellun päivämatkan päässä lähtö- tai päätepisteestä ja tarpeen vaatiessa sen voi taivaltaa yöpymättäkin.

Orbus
16.07.2008 17:40
Vieras

eräukko kirjoitti:
Käsittääkseni norjassa dagstur = päiväretki, tur = pidempi reissu. Tuo voi toki riippua alueesta, norjassa on kaksi eri kieltä ja kymmeniä murteita.
niin tietenkin, eihän norjan kieli (tai murteet) tässä suhteessa ole sen köyhempi kuin suomikaan. Löytyy myös sanat vandre ja vandring. Silti usein kuulee vain "på tur".
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Korvapuoli
16.07.2008 18:08

Jokainen voi omassa mielessään (kunhan ei minulle kerro) määrittää vaelluksen kuinka tykkää, mutta itse ymmärrän sen niin, että se sisältää vähintään 2 yön yöpymisen.
2 yötä siksi, että nuorena poikana, vaan ei juurikaan pienempänä käytettiin yhden yön reissuista nimitystä yöretki. Yhden päivän retki ei täytä mielestäni missään nimessä vaelluksen kriteereitä. Jos joku kertoo minulle käyneensä päivän vaelluksella en valitettavasti voi pitää turpaani kiinni, vaan oikaisen käsitystään.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

reppureissaaja
16.07.2008 21:52

Niin, taitaa olla hieman niin, että käsitteenä vaellus on kärsinyt pienen inflaation, kun esim. elämysfirmat markkinoivat jopa vain noin neljän tunnin pituisia patikkaretkiä ja hevosilla tehtäviä ratsastusretkiä vaelluksina.

Toisaalta saahan niillä edes pienen pintaraapaisun siitä, mitä vaeltaminen on. Ehkä ne innostavat lähtemään oikeille vaelluksille.
 Sivun alkuun

TiMoKo
17.07.2008 6:17

Itse käytän suunnilleen seuraavaa jakoa.
Puuhastelua lähimaastossa (muutama tunti) kuuluu sarjaan ympäristöoppia ja askartelua
Päivän tai korkeintaan yhden yön reissu: jos se tapahtuu kodin läheisyydessä, niin kuuluu sarjaan lähiretkeilyä, jos se tapahtuu kauempana, niin retkeilyä
Tätä pitemmät reissut yleensä edellyttävät varaamaan mukaan jo vähän retkeilyvarusteita ja jonkin laisen kantolaitteen varusteille, joten ne kuuluu minulla ryhmään vaellus.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla AIM Osoite Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Paha Susi
17.07.2008 7:57

Minä en ole vielä vaeltanut, kai. Minä vain lähden metsään tai maastoon tms., joko lyhyemmäksi tai pitemmäksi aikaa.

Lapinkauha
17.07.2008 13:34

Vaellus: vähintään kolme yötä ja vähintään puolet öistä itse kannetussa majoitteessa (tai taivasalla).

Perusteluna, että oman kokemuksen mukaan kaksi yötä menee aina miten vaan - ekan yön jälkeen voi ajatella, että enää yksi jäljellä. Kolme yötä vaatii jo kestävyyttä, suunnittelua, voimien oikeaa jakamista yms.

Lisäksi vaelluksen ideaan kuuluu minusta tietty omavaraisuus. Pelkästään tai enimmäkseen kämpissä nukkumalla on niistä riippuvainen.
 Sivun alkuun

Walker
17.07.2008 14:00

Onpa mielenkiintoinen aihe.
Olin kolmisekymmentä vuotta sitten ensi kertaa Saariselällä. Eräs nainen hotellin ovella sanoi kavereilleen, että nyt tytöt lähdetään vaeltamaan. Pari tuntua myöhemmin näin hänet taas lähtöpaikassa.
Siitä lähtien olen miettinyt mitä vaeltaminen oikeastaan on. Olen kaikessa kirjoittelussani välttänyt tätä termiä tietoisesti. Koulussa luettiin kansainvaelluksista. Se touhu oli aivan jotain muuta. En saa millään mahtumaan satojen vuosien tapahtumia ja omia vähäisiä korkeintaan parin viikon mittaisia pistäytymisiäni luonnosa samaan kategoriaan.
Käsitykseni mukaan vaeltaminen on lopullista lähtöä jostakin ja saapumista johonkin pysyväisesti. Minä palaan aina kiltisti kotiin.
Reissu-Petetkin olivat naparetkellä tai missälie tutkimusmatkalla.
Ihmiselämää voidaan kuvailla sanalla vaellus. Moni onkin kirjoittanut omaeläkertansa ja kutsuu sitä omaksi maalliseksi vaelluksekseen .
No. Tästähän voidaan peistä kääntää vaikka kuinka paljon. Näkemyksiä on niin pljon kun on näkijöitäkin.
Minä vaan edelleen retkeilen tai harrastan eräretkeilyä. Very Happy

Mava
17.07.2008 14:19

Walker kirjoitti:

Minä vaan edelleen retkeilen tai harrastan eräretkeilyä. Very Happy

Mä taas lähden mettään, oli puita tai ei. Cool
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä

Mustavilja
17.07.2008 14:21

Jaa-a.

Täytyy selvitä kaikista olosuhteista ja tilanteista omiin kykyihin ja välineisiin turvaten ilman ulkopuolisten tukea ja autiotupia käyttämättä vähintään 18 vuorokauden ajan.

Tuossa ajassa ja noissa olosuhteissa korostuvat varusteiden oikea valinta ja niiden asianmukainen huolto, fyysinen kestävyys ja ravinto-opin oikeellisuus sekä yleinen suunnitelmallisuus. Kevättalvien tuvalta tuvalle sujuttelijoita en osaa vaeltajina pitää, vaikka päivämatkat olisivat komeitakin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Mikä kämppä jutavi Tietokilpailut ja kuva-arvoittelut 6 31.08.2018 8:24 Katso viimeisin viesti
Mikä nimi varsijousi Tietokilpailut ja kuva-arvoittelut 52 01.07.2018 22:02 Katso viimeisin viesti
Mikä firma myy Lundhagsin kenkiä? esakuni Kesävaellusvarusteet 5 29.09.2017 9:20 Katso viimeisin viesti
Kyytiä kemihaara, ivalo, vätsäri vai ... leukuperse Seuraa retkille 0 11.08.2017 21:08 Katso viimeisin viesti
Mikä drone rinkkaan? PyyMetso Muut varusteet 18 07.09.2016 7:14 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 3
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Siirry: