Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Piirtovälineet
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Piirtovälineet
Mangrove
26.01.2008 23:17

Tykkään kannella piirtovälineitä mukanani vaeltaessani. Alkuaikoina tuli pidettyä kameraa mukana, mutta lopputulos on mielestäni hienompi kun pysähtyy jonkin hienon maiseman eteen piirtämään. Lisäksi ei tule ainakaan samanlaista jälkeä kuin sadalla edellisellä valokuvaajalla samasta maisemasta!

Yleensä matkassa on A4 -kokoinen piirustuslehtiö ja lyijykynä / kuulakärkikynä. Paikanpäällä kuluu aikaa muutamasta minuutista puoleen tuntiin piirustaessa. Lopputuloksen mustaan sitten kotona.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Echo
26.01.2008 23:51

Ei ole koskaan reissussa ollut mukana, mutta muuten olen tykännyt maisemia piirrellä/maalata akvarellikynillä.

http://www.pelastetaankoirat.com/
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Piirtovälineet
Tapsa
27.01.2008 0:18

Martti Kujansuu kirjoitti:
Tykkään kannella piirtovälineitä mukanani vaeltaessani. Alkuaikoina tuli pidettyä kameraa mukana, mutta lopputulos on mielestäni hienompi kun pysähtyy jonkin hienon maiseman eteen piirtämään. Lisäksi ei tule ainakaan samanlaista jälkeä kuin sadalla edellisellä valokuvaajalla samasta maisemasta!

Yleensä matkassa on A4 -kokoinen piirustuslehtiö ja lyijykynä / kuulakärkikynä. Paikanpäällä kuluu aikaa muutamasta minuutista puoleen tuntiin piirustaessa. Lopputuloksen mustaan sitten kotona.

Tuohon lauseeseen "ei tule ainakaan samanlaista jälkeä kuin sadalla edellisellä samasta aiheesta" että kyllä kameralla voi saada hyvinkin erilaisia kuvia samasta aiheesta! Vaikka nykyisillä digikameroilla on hyvät mahdollisuudet onnistua, tarvitaan valokuvaukseen sentään ihan oikeaa keskittymistä,teknistä osaamista,kykyä sommitella kuva,kärsivällisyyttä odottaa oikeaa hetkeä, eikä kuvat vain synny "räpsimällä" jonkinlainen puolihuolimaton kuva. Legendaarinen eräkirjailija A.E.Järvinen teki kirjojen lisäksi maalauksia,akvarelleja joita on ainakin yhdessä hänen kirjassaan (Erämaan valo). Minulla on ollut kyllä piirtely/maalaus useasti mielessä reissuissa hienojen maisemia katsellessa, mutta toistaiseksi ne on tullut ikuistettua kameralla tai runon,novellin muodossa, mutta ehkä tulevaisuudessa voisi yrittää...

http://picasaweb.google.com/luontokuvaaja kuvagalleria
www.youtube.com/channel/UCTyFpaJiu5UVpEktkVgqV1A videogalleria
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

eräukko
27.01.2008 0:24

Pitäisiköhän ottaa öljyvärit, hieman tärpättiä, muutama pensseli ja jokunen kangaspohja mukaan reissulle. Painoa tulisi ehkä alle 500 g, vaan olisipa tekemistä moneksi tunniksi. Varsinkin jos kuivattaa värejä välissä.

Kotona olen maalaillut retkeilyhenkisiä juttuja vesiväreillä, mutta retkihommissa vesivärit voisivat olla turhan herkkiä kosteudelle.

Ja sitten toki hifistelyyn. Puhalletaan makuualusta reiluun ylipaineeseen, tai jopa pumpun avulla, jolla sitten saadaan painetta kynäruiskulle. Laughing
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

ruijanpolku
27.01.2008 1:00

Nyt on pakko tähän tarttua: mieliaiheita.
Vesivärit (pieni suljettava muovi tai peltirasia) ovat erittäin kätevä ja kevyt vaihtoehto. Kosteudesta ei ole yhtään haittaa kun antaa työn kunnolla kuivua ja käyttää tiivistä pussia suojana. esim minigrip on oivallinen. Ja pari tukevaa kartonkia tietysti mukana, lehtiön taustapahvi ja vielä toinen toiselle puolelle ja puhdas välipaperi jokaisen työn väliin.
Itse kuljetan yleensä paria lyijäriä ja paria tussipiirrintä ja vain A5 lehtiötä kun toistaiseksi en ole malttanut pysyä paikoillani niin pitkään että muunlainen maalaus onnistuisi. Suunnitteilla on maalauspitoinen retki jonne otan öljyvärit mukaan mutta se on ihan eri juttu kuin nämä tavalliset vaellukset ovat.
Valokuvauksesta Tapsan kanssa samoilla linjoilla. Hankittuani vuosi sitten kunnollisen digikameran olen nauttinut kuvaamisesta ja olen ollut aika tyytyväinen myös tuloksiin. Nuorena kuvailin järjestelmällä paljonkin mutta sen rikkouduttua on ollut välissä vuositolkulla kuvaamatonta aikaa. Nyt olen sen nautinnon taas löytänyt. Kumpikin tapa, piirtäen ja fotoillen, auttaa jäsentämään nähtyä ja näkemään asioita joihin ei ilman em. tulisi kiinnittäneeksi huomiota. Siis tuotos ei aina ole tärkein vaan näkemisen laajeneminen ja elämyksellisyys.
 Sivun alkuun

Kaarnikka
27.01.2008 1:36

Juu ihan pakko vastata... Very Happy Minulla myös mukana "matkavesivärit" pari lyijäriä ja A5 lehtiö, paksu taustapahvi etc... Digikameran hankinnan jälkeen maalailtua on tullut vähemmän... kuvattua sitäkin enemmän, silti raahaan tuon saman setin mukana joka reissulle Smile Lisäksi on vielä vihko ja kynä vaellus-muistiinpanoja varten.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Piirtovälineet
Mangrove
27.01.2008 12:40

Tapsa kirjoitti:

Tuohon lauseeseen "ei tule ainakaan samanlaista jälkeä kuin sadalla edellisellä samasta aiheesta" että kyllä kameralla voi saada hyvinkin erilaisia kuvia samasta aiheesta!

Yleensä kuitenkin ne tunnetut maamerkit kuvataan melkein metrilleen samasta paikasta ja pokkaridigillä jossa ei ole paljon mahdollisuutta sommitella kaukana näkyvää kohdetta (zoom yms.). Niillä syntyy sellaista jälkeä mille edes laki ei anna enempää kuin 50 vuotta suojaa. Smile
 Sivun alkuun

silmäilijä
27.01.2008 15:41

Kiva lukea, että muutkin kuljettavat piirustusvälineitä mukana. Itse olen pitänyt niitä mukana joka vaelluksella. A5 ja lyijykyniä. Pidän kameraa kaulalla myös ja kuvia kyllä tulee ja niistä olen maalaillut useampia öljyväritöitä. Lapin maisemista tulee töitä myös kerättyjen mielikuvien ja fiilisten kautta. Mutta piirustuksia ei vaan ole tullut itse vaelluksella. Sitä kun pääsee erämaahan niin huomio on koko ajan itse vaelluksesssa ja sen tarjoamissa mahdollisuuksissa - kalastus, paikkojen tarkempi tutustuminen, uusien huippujen tarjoamat maisemat, luonnontapahtumien seuraaminen ja päämäärätön kuljeskelu erämaassa - ja kun pääsee taas leiriin, onkin niin fyysisessti väsynyt, ettei ruuanlaiton jälkeen jaksakaan kuin nauttia ahvenfolion annista, näkkäristä ja kahvista kuksassa ( tein -70 Kopsusjoen varrelta löytyneestä pahkasta). Olen kyllä usein miettinyt ottavani aikaa enemmän kuin se viikko ja keskittyä joinakin päivinä vain maalaamiseen jonkin maiseman ääressä. Mutta siihen pitäisi varautua useamman kilon lisäkantamuksilla ja sitä ei selkä enää kestä. Niinpä haaveilenkin nykyään tehdä pyhiin- ja maalausvaelluksen Santiago de Compostelaan. Reitti on vain jalan, pyörillä tai ratsain pyhiinvaellusta suorittaville (tietenkin kulkee myös paikallisteitä pitkin). Parhaillaan teen eräänlaista kärryä, jota valjain vedän perässäni maalaus- ja vaellustavaroita kyydissä. Renkaat pyöristä jarruin ja iskunvaimentimin. Painoa tulisi kaikkineen n. 40 -50 kg sillä päivittäinen maisemien ja kanssavaeltajien kuvaaminen piirtäen ja maalaten öljyväreillä vaatii varsin paljon materiaalia. Varsinkin kangaspohjat , jotka teen itse maalaustavalleni sopivaksi, painavat yht. liki 10 kg (50 kpl 50x65 cm). Pyhiinvaellukselle haaveilen kahden kuukauden ajan, sillä vaellan vain 15 km:n päivävauhdilla, kun maaalaamiseen ajattelisin käyttäväni neljä tuntia siestan aikana päivänvarjon alla. Saisi siinä ainakin aineistoa työhuonetyöskentelyyn. Peukkuja!
 Sivun alkuun

Pepi
27.01.2008 18:39

Pallaksen Lumikerolta aukesi 10.4.1995 upea maisema, kun länsipuolen kuusenlatvat pilkistelivät laajasta, valkeasta sumumerestä. Laskin kohti Suaskurua.

Koivikon partaalla oli öljymaalari, joka oli juuri saanut telineen pystyyn ja valkeaksi pohjustetun kankaan paikalleen, kun pölähdin kohdalle. Samalla sumu oli kohonnut ja peittänyt kaiken, lähikoivutkin, läpinäkymättömään valkoiseen.

Minä: Näyttääkin jo ihan valmiilta Twisted Evil
Maalari: Cool
...

George
27.01.2008 20:11

silmäilijä kirjoitti:
Olen kyllä usein miettinyt ottavani aikaa enemmän kuin se viikko ja keskittyä joinakin päivinä vain maalaamiseen jonkin maiseman ääressä. Mutta siihen pitäisi varautua useamman kilon lisäkantamuksilla ja sitä ei selkä enää kestä. Niinpä haaveilenkin nykyään tehdä pyhiin- ja maalausvaelluksen Santiago de Compostelaan.

Vanheneminen tulee itse kullekin eteen ennemmin tai myöhemmin ja selästä se alkaa kantrata. Samalla elintasovaatimukset jostain syystä kasvavat. Tuo Espanjan reitti on hyvä idea. Me ratkaisimme tuon ongelman siirtymällä melontaretkeilyyn. Pari päivää melontaa, sitten leiri, josta päiväretkiä fiiliksen mukaan. Näin tutustuu paljon isompaan alueeseen kuin rinkalla kiertäen. Ei tietysti käy joka paikkaan. Mutta elintaso nousee kohisten, eikä tarvitse miettiä joka grammaa.
Tässä kuva Kyyneljärveltä unelmakesänä 2004
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: