|
|
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Osmo 23.02.2021 10:10
Viestejä: 82 |
Muistan nähneeni jossakin tuvassa erillisen kuivaushuoneen. Lämmönlähteenä tuvan puolelta tuleva kamiinan hormi (suojaverkotetun turva-alueen sisällä).
Turhikselta hyviä muistutuksia monesta seikasta. Mm: rinkkavaeltajat eivät varmasti ole Rautulammen tupien suurin käyttäjäryhmä. Varmaan itsekin tulen lähivuosina piipahtamaan niitä uusia tupia katselemassa juurikin hiihtolenkin myötä. On se hieno lenkki ja lämmin taukotupa Rautulammella on herkkua.. jäätävän syöksylaskulähestymisen päälle.  _________________ https://www.instagram.com/_nokipannu/ |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
johtamaa 23.02.2021 10:34
 Viestejä: 1677 |
Ensimmäiset kuivatushuoneet tehtiin Itäkairaan Mantoselälle, Karhuojalle ja Hirvashaudalle. Tämän jälkeen tehtiin vielä yksi kuivatushuoneellinen kämppä, nimittäin Luirojärven tupa. Luirojärven tupa on ensimmäinen omalla kaminalla varustettu kuivatushuoneellinen tupa Suomessa. _________________ Jouni Ohtamaa
Videot: http://www.youtube.com/user/johtamaa
Kuvat: http://dy.fi/lqz
Viestit ja keskustelu: http://dy.fi/4m2 |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
akallio 23.02.2021 10:44
Viestejä: 1777 |
Haltin uudessa tuvassa on myös kuivaushuone.
Aluksi katsoin, että onpa outo rakennus. Mutta nyt asiaa mietittyäni ei se välttämättä paha olekaan. Muistuttaa sellaista rakentamista, mitä harrastetaan Alpeilla ja myös Norjassa.
Pitkät räystäät taitavat olla aika suomalainen juttu. Norjassa mielestäni silmiinpistävin ero rakennuskannassa on räystäiden lyhyys tai täysi puuttuminen. Syynä lienevät tuulisemmat olosuhteet. Jos vesi tulee joka tapauksessa vaakasuoraan ja voimalla, niin seinärakenteet pitää tehdä vettä pitäviksi ja räystään rooli on enää esteettinen. Ja mitä estetiikkaan tulee, niin mielestäni tavallinen räystäs ei ole kaunis, mutta se onkin sitten toinen tarina.
Räystäällä toki voi olla myös muita hyötyjä, koska se tarjoaa kuivaa säilytystilaa. Mutta tuossa avotunturin reunassa se sateensuoja, mitä rinkoille räystään alla on tarjolla, voi olla aika kehno. Vaikuttaisi, että tuvan tuulikaappi on tilava, joten ehkäpä siellä on samat säilytystilat tarjolla. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
LauriA 23.02.2021 10:58
Viestejä: 223 |
johtamaa kirjoitti: |
Kannattaa lukea kirja Manu Humppi: Kammit ja autiotuvat ; Lapin kairojen kulttuuriperintö. Siinä jo esitellään tuo nykyaikainen autiotupamalli ja kerrotaan miksi se on parempi avoimeen tunturimaastoon kuin vanhan mallinen pyöröhirrestä tehty autiotupa. |
Tuollahan oli vähän ko. arkkitehdin ajatuksen juoksua. ==> s. 151-153
https://issuu.com/kirjakaari/docs/kammit_ja_autiotuvat_netti
Viimeinen muokkaaja, LauriA pvm 23.02.2021 11:50, muokattu 1 kertaa |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Pepi 23.02.2021 11:02
 Viestejä: 7054 |
Nammalakurulla on kuivaushuone ja tuulikaappi. _________________ Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Ursus 23.02.2021 11:33
Viestejä: 7927 |
Turhankävelijältä oli erinomaisen monipuolista analyysiä yllä. Kuivatushuuone Luirolla oli uutena varustettu kaminalla ja ikkunalla mutta ei korvausilmaa tuovalla venttiilillä. Tuon havaitessani ja nähdessäni puiston huoltomiehiä kehotin poraamaan eteisen ja kuivaushuoneen väliseen oveen reikiä tai tekemään ihan venttiilillisen aukon oveen. Muistaakseni reiät on sitten porattukin. Eli kuivatushuoneen toimivuus riippuu paitsi lämmöstä myös ilmanvaihdosta. Jos arkkitehti on perehtynyt kammeihin ja tupiin, uskoisin ilmanvaihdon olleen mielessä suunnitelmaa tehdessään. Räystäiden tarpeellisuus rinkkojen suojaksi oli hyvä havainto, mutta jos arkkitehti ei ole rinkan kanssa vaeltanut hän ei ehkäole ymmärtänyt räystäiden tarkoitusta tuossa mielessä. Jospa toisella puolen olisi räystäs! Jonkinlainen katos ja ripustusvalmius rinkoille olisi kyllä tarpeen, muutoinhan ne helposti viedään tupaan.
Ministerimyrskyn aikaan Rautulammin katto lensi taivaan tuuliin, joten kyllä siellä saattaa myrskytän räystäitäkin koettelevalla tavalla.
Ulkonäkö minuakin ensi näkemältä eniten hätkähdytti, ja siksi ensi kommenttini oli niin tyrmäävä.
Herroille ja narreille ei pitäisi esitellä keskeneräisiä töitä - laittakaa minut kumpaan kastiin haluatte. _________________ Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ... |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Metsän Omena 23.02.2021 12:11
Viestejä: 2060 |
Metallihormin läpiviennistä tupa palaa. Tässä tapauksessa hormin paloturvallisen läpiviennin toteuttaminen ja säännöllinen tarkastaminen on perinteistä ullakkotilallista rakennusta haastavampaa, jossa eristetyn hormin ympärille yläpohjaeristeeseen on vapaa tila tai hiekkalaatikko, sekä kulku päätykolmiosta, helposti järjestettävissä.
Oikeanlaiset eristeet ja hyvin tuulettuva tilava ullakko jyrkän vesikaton alla sallivat autiotupakäytössä enemmän pelivaraa mm. kondenssille, kuin loiva alta vaaksan oleva rako.
Mikä osa rakennuksesta ensikunnostuksen yhteydessä vaihdetaan ja miten? Seinien pääasiallinen rakenne lienee monikerroslevyelementti eli ristiinliimattua lautaa.
Vanhimmat tuvat on tehty hitaastikasvaneista männyistä veistetyistä hirsistä. Ne kestävät erilaisia sääolosuhteita pitkään. Eikä niitä kaikkia tarvitse vaihtaa kerralla, vaakasuunnassa kun ovat.
Lisäys:
Ulkonäkö on sivutuote ja syntyy käyttökelpoisuuden myötä. Vertaa kirves, kattila tai kompassi.
Viimeinen muokkaaja, Metsän Omena pvm 23.02.2021 12:19, muokattu 2 kertaa |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
hannes 23.02.2021 12:13
Viestejä: 9296 |
Toisella katselukerralla tupa näyttää jo siedettävällä, kolmannella varmaan jo hyvältä.
Elementeistä saadaan helpommin ja halvemmalla rakennus tehtyä.
Toimivuus ratkeaa käytössä, silloin tehdään parannuksia tarpeen mukaan.
Rinkoille voisi tehdä erillisen ripustuskatoksen kun räystäitä ei ole.
Tuskin tämä tähän jää tupien suhteen. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
seppo 23.02.2021 12:20
 Viestejä: 2527 |
Olihan Aillakan oranssi muovitupa aivan kauhea, mutta silmä tottui siihen eikä se sitten näyttänytkään kauhealta. Päinvastoin, kun lumituiskussa lähestyi kämppää, helpotus oli melkoinen. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Pepi 23.02.2021 12:56
 Viestejä: 7054 |
Ursus kirjoitti: |
... Räystäiden tarpeellisuus rinkkojen suojaksi oli hyvä havainto, mutta jos arkkitehti ei ole rinkan kanssa vaeltanut hän ei ehkäole ymmärtänyt räystäiden tarkoitusta tuossa mielessä. Jospa toisella puolen olisi räystäs! Jonkinlainen katos ja ripustusvalmius rinkoille olisi kyllä tarpeen, muutoinhan ne helposti viedään tupaan. |
Et ehkä ole lukenut Humpin kirjaa. Sen ensimmäiset sanat ovat "Olen kulkenut Lapin erämaissa viidentoista vuoden ajan."
Tämä tupatyyppi on suunniteltu avotunturioloihin. Siellä räystään merkitys rinkkojen tai minkään muunkaan suojana on lähes olematon. Rinkkoja varten on tuulikaappi. Metsäisiä seutuja varten Humppi esittelee toisen tupatyypin, hirsikämpän. Hyvin minimalistisen sellaisen. _________________ Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
J_u_k_k_a 23.02.2021 12:58
Viestejä: 71 |
Osmo kirjoitti: |
Muistan nähneeni jossakin tuvassa erillisen kuivaushuoneen. Lämmönlähteenä tuvan puolelta tuleva kamiinan hormi (suojaverkotetun turva-alueen sisällä).
|
Pöyrisjärven tuvassa on tuollainen kuivaushuone.
Rautulammen majoista kaksijakoiset mielipiteet. Ulkonäkö hieman vieras, mutta kaiketi noihin ohikulkiessaan tottuu. Maisemaikkunoiden tarvetta ihmettelen... eikö se maisema näy paremmin kun astuu tuvasta ulos pällistelemään?
Se mitä pelkään on, että melko pian huoltotietä pitää jatkaa Luulammelta koska lisääntyneen käyttäjämäärän takia (lisääntyhän se!?) (kesä)huollonkin tarvekin lisääntyy ja tietä pitkin ajamalla säästää aikaa kun mönkijällä voi ajaa kovempaa.
Ja sähköpyöräilijöillekin tarvitaan paremmat reitit  |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
akallio 23.02.2021 14:47
Viestejä: 1777 |
J_u_k_k_a kirjoitti: |
Ja sähköpyöräilijöillekin tarvitaan paremmat reitit  |
Nyt on tasaiset reitit Niilapään tuvalle asti, mutta siitä eteenpäin on jyrkkää ja kivistä. Sähkö toki häivyttää ensiksi mainitun, mutta ei sinne silti kovin kepeä ole polkaista. Toinen suunta kurun pohjaa oli ehkä vielä kivisempää ja ainakin pusikkoisempaa. Alueen pyöräreiteistä tuo on vaativimpia ja saisi minusta sellaisena pysyäkin, koska reitti ei luonnostaan kovin helpoksi muotoudu. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Ursus 23.02.2021 15:17
Viestejä: 7927 |
Kun tuvan suunnitellut arkkitehti kerran on kokenut vaeltaja, niin tuvan yllättävästä ulkomuodosta huolimatta voimme kaiketi odottaa toimivaa ja käytännöllistä tupaa Rautulammen rannalle. Hienoa kun Metsähallitus on käyttänyt tuollaisen tutkimustyön ja harrastustaustan omaavaa arkkitehtia. _________________ Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ... |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
seppo 23.02.2021 15:22
 Viestejä: 2527 |
kansanedustaja Mikko Kärnä ilmoitti Twitterissä keskustelleensa mh:n kanssa. Rautulammen rakennushanke on kuulemma kokeilu. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
peurakorva 23.02.2021 16:56
Viestejä: 502 |
Tuon on hyvännäköinen, kun lyödään turpeet päälle. |
|
Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|