Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Miten houkutella nuoria mukaan?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
tst
22.10.2016 7:36

Olen siis onnistunut antamaan vanhemmalle tytölleni alkukipinän näihin touhuihin (voi tietysti olla että homma olisi alkanut ilman minun avustustakin) ja hän liittyi nyt työpaikkansa retkeilyjaostoon. Jos seura vielä jatkossa kelpaa, no kelvannee koska aiheesta oli jo hieman puhetta, niin voisi viedä hänet avariin maisemiin jotka tuntuivat miellyttävän kaikkein eniten. Vaihtoehtoja olisi muutamia mutta uskaltaako kaikkein uljaimpiin viedäkään nimittäin jos niitten jälkeen mikään muu ei tunnu enää miltään ja kauas on pitkä matka? Confused Rima ainakin nousisi. Tätä polkua tieltä seuraten Guijaurelle voisi olla yksi vaihtoehto niin isäkin voisi jallitella ylönköjärvillä rautua ja vähän alempana on hyvä taimenjoki. https://goo.gl/TmaIYy
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Tapsa
22.10.2016 8:35

Kyllä minäkin omat lapseni sain hyvin mukaan leikki-iässä ja ala-aste iässä mutta teini-iän lähestyessä kaivataan toiminnallisuutta ainakin geo kätköilyllä saa teinitkin metsään kuten myös melonta sekä kalastustouhut. Oman havaintoni mukaan retkeilijöiden keski-ikä pyörii kieltämättä 50:n korvilla, lapsiperheitä näkee alueilla jonne autolla pääsee lähelle, oma lukunsa on tietysti nuorten kaljasakit lähilaavulla mutta se ei olekkaan retkeilyä Evil or Very Mad

http://picasaweb.google.com/luontokuvaaja kuvagalleria
www.youtube.com/channel/UCTyFpaJiu5UVpEktkVgqV1A videogalleria
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

NorP
22.10.2016 23:30

Täältä ilmoittautuu yksi nuori yksin vaeltelija! (Ja vaellusnettiä aktiivisesti seuraileva)
Kokemusta en vanhempien seurasta ole saanut, partiosta kylläkin. Itse olen myös 8-vuotiasta kummitytärtä vienyt päiväretkille ja tykännyt on, muistaa aina kysellä että 'koska taas mennään retkelle'.
Itse olen partiossa ollut, tiedä sitten onko kipinä lähtenyt sieltä vaiko vaarin (ja netissä olevista) tarinoista.
Minulla on edelleen hengissä oleva vaari, joka on Pirkan hiihdon mennyt moneen kertaan nuorempana ja muutenkin tykkää luonnossa liikkua. Lupasi joskus, että lähtee kanssani Karhunkierroksen, mutta huono kunto ja huonot raajat sen estävät.. Tanahornille olemme kerran yhdessä kiivenneet..
Yhteisen reissumme rajoittaa se, että joka yö pitäisi olla tuvalla (missä pääsee nukkumaan 'korkealla' alustalla, teltta ei tule kuuloonkaan), rinkan pitäisi painaa alle 15kg ja eikä nousuja saisi olla lähes yhtään.

Mutta nuori retkeilijä/veltelija itse olen. Lappiin olen jo muutaman kerran kerinnyt ja jälleen menen kunhan kerkiän ja rahatilanne sen sallii.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

dailymail
23.10.2016 7:11

NorP kirjoitti:
Täältä ilmoittautuu yksi nuori yksin vaeltelija! (Ja vaellusnettiä aktiivisesti seuraileva)
Kokemusta en vanhempien seurasta ole saanut, partiosta kylläkin. Itse olen myös 8-vuotiasta kummitytärtä vienyt päiväretkille ja tykännyt on, muistaa aina kysellä että 'koska taas mennään retkelle'.
Itse olen partiossa ollut, tiedä sitten onko kipinä lähtenyt sieltä vaiko vaarin (ja netissä olevista) tarinoista.
Minulla on edelleen hengissä oleva vaari, joka on Pirkan hiihdon mennyt moneen kertaan nuorempana ja muutenkin tykkää luonnossa liikkua. Lupasi joskus, että lähtee kanssani Karhunkierroksen, mutta huono kunto ja huonot raajat sen estävät.. Tanahornille olemme kerran yhdessä kiivenneet..
Yhteisen reissumme rajoittaa se, että joka yö pitäisi olla tuvalla (missä pääsee nukkumaan 'korkealla' alustalla, teltta ei tule kuuloonkaan), rinkan pitäisi painaa alle 15kg ja eikä nousuja saisi olla lähes yhtään.

Mutta nuori retkeilijä/veltelija itse olen. Lappiin olen jo muutaman kerran kerinnyt ja jälleen menen kunhan kerkiän ja rahatilanne sen sallii.
Vanhempana ja mahdollisesti ainakin raha- ja aikatauluasioissa kokeneempana retkeilijänä uskallan väittää ettei rahaa ja aikaa ole koskaan riittävästi. Asian alkaa ymmärtää viimeistään kun uusien "polvien" ostaminen tulee ajankohtaiseksi. Wink

Mutta joka tapauksessa, tervetuloa joukkoon ikääntyvään!

Tapsa
23.10.2016 9:57

NorP kirjoitti:

Hieno homma, jatka samaan malliin Very Happy

http://picasaweb.google.com/luontokuvaaja kuvagalleria
www.youtube.com/channel/UCTyFpaJiu5UVpEktkVgqV1A videogalleria
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

tst
27.09.2017 7:13

Nuoret ovat kiinnostuneet retkeilystä yhä enemmän, hyvä. https://goo.gl/1eXdbk
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

dailymail
27.09.2017 13:38

Joo, mutta kun ei ryve vaatteet nokisina kenttäpakin kanssa vaan ajelevat fatbikella ja melovat koskissa. Ruokansakin ne syövät suoraan pussista.... Smile

Heksa
27.09.2017 15:47

Eivätkä edes rupia pyöreitä kivilöitä meitin polkujeim varrelle asettelemaan. Wink
 Sivun alkuun

Metsän Omena
28.09.2017 14:48

Nuoria saa mukaan ottamalla heidät mukaan.

Minkä hinnan laitat sellaiselle.

Vesi yltää polveen ja virtaa mukavasti. Nouset kuivalle maalle ja heilautat kädellä merkin tulla. Lähtörannalla kahluutasi katsonut nuori poika alkaa liikkua empien vesirajassa. Kuin karhunpentu jonka emo on jo vastarannalla. Näet pojan käyvän kamppailua mielessään huutaakko sittenkin hakemaan. Vai yrittääkkö itse. Lopulta hän pysähtyy ja jähmettyy paikoilleen. Katse nauliintuu veteen. Kaikki muu katoaa. Siinä on se hetki. Hän rohkaistuu lähtemään yli.

Seuraavalla joella haluaa hän mennä jo ensin .
 Sivun alkuun

honkamukka
28.09.2017 20:49

Minun nuorisoni toi nuorikkonsa maille, jossa tuon poikani kanssa jo vuosia sitten kuleskeltiin. Pari päivää olin tausta oppaana ja viikoksi jäivät jälkeeni. Nuorttin kanjonin kävivät keskenään katsomassa ja muitakin muistoja verestämässä.
Nuorikkokin sai ojiltamme saalista ja luulen hänenkin jääneen seutukunnan koukkuun. Katsottavaa ja käytävää jäi tulevillekin vuosille hetkeen, kun kerkiää.
 Sivun alkuun

Hanu
01.10.2017 11:14

Metsän Omena on oikeassa. Nuoriso tai oikeastaan lapset, lähtee vanhempien mukaan ja pärjää, jos vanhemmat uskoo heidän pärjäävän.

Reilun kymmenen vuoden jälkeen voin tehdä yhteenvedon miten omat lapset aikustuttuaan suhtautuvat retkeilyyn. Kaikki ovat sitä tehneet syntymästään asti. Kaikki olleet mökillä liki autiotupa-olosuhteissa ennen ristiäisiä. Nyt ovat vielä innolla mukana. Myöhemmin into kasvaa tai sitten eivät mistään hinnasta lähde maastoon. Saa nähdä.

Retkeilytavat muuttuvat ja myös välineet. Kemppisen kirjoissa jo puhutaan uusien välineiden halveksunnasta. Minä en niitä itse juuri kaipaa, mutta ei minua ne muilla häiritse. Kukin tyylillään. Minä kannan putkirinkalla trangiani ja ei se paina kuin omaa selkääni.

dailymail
01.10.2017 11:36

Nykyään näyttävät opettavan retkeilyä alakouluissakin. Juuri pyysivät trangiaa lainaan kurssia varten.

korvenkummajainen
01.10.2017 17:23

Suurin osa hiihtovaelluksilla ja kesän vaelluksilla tapaamistani ihmisistä ovat olleet 20-40 vuotiaita. Siis autiotuvilla ja laavulla, missä ihmisiin yleensä törmää. Käsivarressakin suurin osa vastaantulevista oli nuorta polvea. En siis ole kovinkaan huolissani nuorten mukaan saamisesta. Vaikuttaisi olevan nosteessa oleva harrastus.
 Sivun alkuun

jnejnejne
01.10.2017 19:41

Vähän aihetta sivuten itse olen houkutellut omasta kaveri/tuttavapiiristä porukkaa (25-65 ikäisiä) mukaan reissuille tekemällä sen mahdollisimman kivuttomaksi osallistujalle:
-etukäteistyö kohteen valinnassa, tarvittaessa kohteeksi sellainnen missä on jo itse tullut käytyä aikasemmin
-etukäteistyö reitin valinnassa (esim. vaellus.net:in käyttäjiä haastattelemalla), jokaisella mahdollisuus vaikuttaa
-varusteita lainaamalla joko itseltä tai muualta kaveripiiristä
-kyydit järjestelemällä
-majoituksia järjestelemällä, jos kohteen lähtöpisteeseen tai takaisin on turhan pitkä ajomatka
-mahdollisimman vähän pätemällä itte reissussa, jos jonkun asian voi tehdä kahdella tai useammalla eri tavalla ja minun vinkkaama tapa ei miellytä, niin siinähän tuhertakoot
-huijaamalla uudelle osallistujalle näennäisesti tärkeä tehtävä, esimerkiksi vastuu suunnistamisesta paikoissa mitkä itse osaa ulkoa
-osallistumalla yhteisen hyvän eteen (kokkaus, tiskaus yms.) siinä missä muutkin (en tiä pitäiskö tätä itsestäänselvyyttä edes mainita)
-omista tavotteista luopuminen, toiset tykkää käydä joka ainoan kivikasan päällä, toisia kiinnostaa uittaa Beten Lottoa joka ainoassa lutakossa

Tärkeintä on ollut kuitenkin ihmistuntemus, että reissuilla on mahdollista onnustua. Saman henkistä (liian helposti ei saa tulla suru puseroon yms.) ja fyysiseltä kunnoltaan suurin piirtein samanlaisella porukalla ollaan tähän asti menty.

tst
16.01.2020 19:20

dailymail kirjoitti:
Hanu kirjoitti:
... Aikuisen pitää jättää liika järki matkasta... Razz
Ei tee tiukkaa...

Mutta teinihän ei ole terve, jos se lähtee vanhempiensa kanssa vapaaehtoisesti metsään/vaeltamaan, ainakaan jos retkeily on vanhemmille erityisen tärkeä asia. Mikä olisi parempi tapa toteuttaa isän/äidin murhaa, kuin jäädä uhmakkaasti pois matkasta. Smile

Isovanhemmat eivät ole teinille tietenkään samanlainen "uhka".
Dailymail oli oikeassa sillä tyttöni ja poikani (yli 20 v. tosin molemmat) lähtee järjestetylle ryhmämatkalle Lemmenjoelle elokuun viimeisellä vkolla. Olin aikeissa houkutella heitä jonnekin Lappiin ja Ruotsihan se oli taas mielessä. Isäpapalle tuo ei olisi mieluisin tapa, mutta kukin taaplaa tyylillään eikä siinä todellakaan ole mitään pahaa. Hyvä kun homma kiinnostaa. Ps. keskimmäinen ei edelleenkään lähde tuonne kirveelläkään, mutta lasketteluhommiin taas halajaa eniten joten Sappee tai Tahko kutsuu.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Miten kertoisin retkeilystä? seminaar... Reissu Pete Tiedotuskanava 14 12.09.2018 19:03 Katso viimeisin viesti
Vaellusnet.com - Domain - 16 vuotta m... admin Tiedotuskanava 1 05.05.2018 13:39 Katso viimeisin viesti
Muutamia vinkkejä miten parantaa kala... Pihkasilmä Kaarnakorva Kalastus 27 01.05.2018 8:42 Katso viimeisin viesti
Luento: Miten retkeilykirjat syntyvät? Jouni Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 35 08.03.2018 12:03 Katso viimeisin viesti
Härkävaaraan alkukesästä - mutta mite... kaptu Lappi 3 27.02.2018 12:32 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 3
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Siirry: