Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Riisitunturi
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
04.02.2014 11:28

Koljat/Goljat on hyva laavu siina mielessa, etta on aukeat nakymat
- tiytysti tuulen suunta voi talvella kaantaa tuon plussan miinukseksi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

akpoika
13.02.2014 15:43
Vieras

Kiitos myös yksityisviestillä lähetetyistä suksienvuokrausvinkeistä. Lyhyen kyselykierroksen jälkeen vaikutti kuitenkin helpoimmalta ja halvimmalta ottaa menopelit matkaan jo täältä Tampereelta, kun satuin paikallisenkin vuokraajan löytämään, jolla oli mielestäni hokeille ja kareille ihan siedettävä hintakin. Alle viidellä kympillä saan käyttööni 147 senttiset Karit vajaaksi viikoksi. Sama hinta oli myös hokeille, mutta vuokraaja suositteli Kareja. Mukava päästä niitäkin vähän Kriisitunturiin sitten koeajamaan.. Smile

Viikon päästä reissuun. Matka siirtyi eilen yhtäkkiä viikolla lähemmäksi, kun olin aiemmin luullut hiihtoloman (kutsutaan koululla intensiiviviikoksi Very Happy ) olevan vasta kahden viikon päästä, mutta eilen joku valaisi minua siinä asiassa...
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Kullervo
13.02.2014 17:05

Oliko hokit/karit paikallisesta Hiking Travel HIT Ky:stä?
Itseäkin kiinnostaisi kokeilu.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

akpoika
13.02.2014 18:29
Vieras

Kullervo kirjoitti:
Oliko hokit/karit paikallisesta Hiking Travel HIT Ky:stä?
Itseäkin kiinnostaisi kokeilu.

Sieltäpä hyvinkin Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

dailymail
29.08.2016 22:01

Riisitunturin alueessa minua ei viehättänyt niinkään itse tunturi vaan sitä ympäröivät metsäalueet. Alue on sopiva 1-4 yön reissulle, riippuen siitä ottaako Karitunturin mukaan ohjelmaan vai ei. Itse Riisitunturi taitaa olla päiväretkeilijöiden suosiossa, väkeä oli paljon.

Laavut ovat aika pieniä, mutta siistejä ja kunnossa, paitsi Liittolammen laavun lautakatto joka vuotaa. Riisitunturin tupaa lienee kunnostettu, koska oli varsinkin päälle päin idyllisessä ja siistissä kunnossa. Reititkin olivat hyvässä kunnossa ja osittain remontin ja uudelleen linjauksen alla. Polttopuut olivat pitkinä rankoina ja hieman kosteita.

Ainakin kuivempina kesinä juomavesi voi olla vähissä, jos on asian suhteen kovin tarkka. Nyt sateiden aikaan virtaavaa vettä riitti yltä kyllin ja lampienkin vesi oli ihan kelvollista. Vastaavasti tunturialueen ulkopuolella kumisaapas oli oikea kenkävalinta. Rinteet ja rinnesoiden ympäristöt ovat märkiä ja upottivat paikoitellen puolisääreen saakka. Riisitunturin sorastetuilla poluilla pärjää arkilenkkareilla.

Käymisen arvoinen paikka ja aion käydä toistekin, nyt tutustuminen jäi vähän puolitiehen.

OS
29.08.2016 22:19

Heinäkuussa 2015 kierrettiin reilun 10km:n mittainen Riisin rietas-reitti. Komeaa kuusimetsää ja muutenkin mukava reitti. Paikoin silmiin pisti erikoisen tasaiset metsänpohjat, teltan olisi voinut pystyttää melkein mihin vain. Varmaankin vastaavia alueita on muuallakin, mutta nämä nyt jostain syystä kiinnittivät huomion.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

dailymail
30.08.2016 8:31

OS kirjoitti:
Heinäkuussa 2015 kierrettiin reilun 10km:n mittainen Riisin rietas-reitti. Komeaa kuusimetsää ja muutenkin mukava reitti. Paikoin silmiin pisti erikoisen tasaiset metsänpohjat, teltan olisi voinut pystyttää melkein mihin vain. Varmaankin vastaavia alueita on muuallakin, mutta nämä nyt jostain syystä kiinnittivät huomion.
Nuolivaaran rinteellä niitä oli. Eräskin oli kuiva ja hiekkainen kangas, joka suorastaan pakotti pysähtymään. Oivallinen leiripaikka vaikka komppanialle retkeilijöitä eikä vesikään muistaakseni ollut kaukana.

luuppi
30.08.2016 8:51

Jos saa kulkemisen organisoitua niin Posiolta Riisille on just sopiva 2 pvan rupeama.

"Ainakin kuivempina kesinä juomavesi voi olla vähissä, jos on asian suhteen kovin tarkka." Tuo pitaa paikkansa. Jos kulkee lounaasta kasin Ahmaskampan ja pian sen jalkeen tulevien pikkujarvien jalkeen on vain yksi kunnon puro ennen Liittolampia (joissa vesi vaikuttaa uskomattoman puhtaalta, samanlainen pohja kui havaituissa komppanian telttapaikoissa). Rinnesoista virtaa kesallakin, mutta olin kuitenkin niiden suhteen ehka turhankin tarkka (ei ollut mitaan tabletteja tai mekaanista puhdistajaa mukana).
- ja kuten sanottu, jai se laavun lahella (kuulemma) oleva vesipaikkakin loytamatta
- tuon reissun jalkeen olenkin noudattanut nyrkkisaantoa, etta vesipaikalta ei poistuta ilman, etta olisi vahintaan puolitoista litraa taytettyna
 Sivun alkuun

dailymail
30.08.2016 12:26

luuppi kirjoitti:
Jos saa kulkemisen organisoitua niin Posiolta Riisille on just sopiva 2 pvan rupeama.

"Ainakin kuivempina kesinä juomavesi voi olla vähissä, jos on asian suhteen kovin tarkka." Tuo pitaa paikkansa. Jos kulkee lounaasta kasin Ahmaskampan ja pian sen jalkeen tulevien pikkujarvien jalkeen on vain yksi kunnon puro ennen Liittolampia (joissa vesi vaikuttaa uskomattoman puhtaalta, samanlainen pohja kui havaituissa komppanian telttapaikoissa). Rinnesoista virtaa kesallakin, mutta olin kuitenkin niiden suhteen ehka turhankin tarkka (ei ollut mitaan tabletteja tai mekaanista puhdistajaa mukana).
- ja kuten sanottu, jai se laavun lahella (kuulemma) oleva vesipaikkakin loytamatta
- tuon reissun jalkeen olenkin noudattanut nyrkkisaantoa, etta vesipaikalta ei poistuta ilman, etta olisi vahintaan puolitoista litraa taytettyna
Kantapään kautta olen itsekin oppinut noudattamaan tuota samaa 1,5 litran sääntöä. Tosin määrästä 6 dl kulkee kuumana termospullossa. Käytännössä - ellei rinkka ole aivan ääriraskaaksi pakattu - 3 litraa vettä kulkee mukana ilman että sitä juuri lisäpainona huomaa.

Eipä käynyt mielessä, että voisi Posioltakin lähteä. Riisi on sen verran lähellä (150 km/2h Rovaniemeltä), että sinne tulee ajan mittaan varmaan tehtyä useampikin reissu nyt kun sain pään auki.

Marjo
09.09.2019 15:04

No niin, Syötteen seudulle piti lähteä, mutta sitten sain vinkin Riisitunturista. Ajomatka kyllä pitenisi, mutta muuten jotenkin viehättää enemmän. Ehkä se, kun on tuota näkymää vähän erilailla, ilmeisesti. Mitenkäs näin syksyllä; onko vettä saatavissa matkan varrella kulkiessa vai pitääkö tosiaan raahata vettä mukanaan? En ole turhantarkka ollut, mutta kun kuitenkin saan herkähkösti bakteereista taudin (olen saanut elinsiirron ja syön lääkkeitä, jotka alentavat omaa ns. suojaa). Jos tuonne lähdemme, niin kannattaisi lähteä Riisitunturin vai Karitunturin seudulta? Plussat ja miinukset Smile?

dailymail
10.09.2019 16:21

Metsäisiä seutuja molemmat ja karttaa kannattaa lukea sillä silmällä, että reitin varrelle osuu vesipaikkoja. Vettä voi joutua välillä kantamaan ainakin sen verran, että selviää seuraavalle leiripaikalle. Jos vedenlaatu huolettaa, niin kannattaa ottaa vedenpuhdistustabletteja mukaan.

Oman makuni mukaan jos vertaan Riisitunturia ja Syötettä, niin Syöte taitaa viedä voiton. Tosin en ole käynyt siellä 30 vuoteen. Maisemien lisäksi siellä on vesipaikkojakin enemmän. Riisitunturi on hieno, mutta lopulta aika pieni alue ainakin jos aikoo pysyä polulla. Itse tunturin seutu sopii paremmin päiväretkiin.

mhuttu
10.09.2019 19:19

Kyllä tuolla riisitunturin reitillä vettä on puroja ja lampia, eri asia sitten uskaltaako juoda.
Mielestäni hienoa seutua varsinkin jos poikkeaa reitiltä koljatinlaki-ruokamojärvi-rytivaara akselilla
pääsee erämaiseen tunnelmaan eikä ole juuri muita kulkijoita, tai nyt kun metsästys alkaa saattaa olla. Ehkä lähteä kannattaa kirintövaaran päästä, itse riisitunturihan on nykyisin aika ruuhkainen
 Sivun alkuun

Metsän Omena
10.09.2019 20:30

Riisitunturilla ei tarvitse veden monenkaan rinnesuon kautta valua kunnes on samaa mitä alunalkaen. Juomavesihysteria tuntuu olevan vauhdissaan.
 Sivun alkuun

Marjo
11.09.2019 10:08

Niin, jäi tässä ketjussa mainitsematta, että olemme valitettavasti vain 2-3 yötä maastossa. Pääsen Pirkanmaalta lähtemään vasta tiistaina työpäivän jälkeen illansuussa Sad. Täytyypä tutkailla tuo Mhuttu:n mainitsema poikkeus polulta. Ei tosiaan tarvitse olla merkittyä polkua tuon matkan Smile. En koe olevani hysteerinen lainkaan veden suhteen, jos Metsän Omena minua tarkoitit. Sain elinsiirron myötä mahdollisuuden vielä jatkaa näitä vaelluksia, mutta en halua saada mieletöntä vatsatautia reissulla, joka vie minut sitten melko heikkoon kuntoon joksikin aikaa ja myös vaellus menee pahasti persiilleen Sad.
Vielä tuohon kun lähden täältä ajelemaan niin ajattelin ajella likemmäs Oulua illan aikana, jos jaksan ja vetäytyä sitten koirakamun kanssa autoon pitkälleen (farmari). Olisiko ehdotuksia kivasta ja rauhallisesta paikasta, johon voisi auton kanssa parkkeerata?

hannes
12.09.2019 10:22

^Oletko miettinyt vedenpuhdistinta? Itse olen saanut muutaman kerran pahan vatsa/kurataudin juomalla maastossa vettä. Se on tuuristakin kiinni, vaan koskaan ei tiedä...

Olin juuri Käsivarressa vaeltamassa, ja vaikka siellä puhtaat vedet ovatkin - noin pääsääntöisesti- kannoin vedenpuhdistajan rinkassa .
Kylmät maansisästä tulevat vedet ovat puhtaita, lämminvesisitä pikku puroista käytin veden suodattimen läpi tai keitin sen.

Eka kertaa oli käytössä GRAYL- merkkinen puhdistin. Paino 360gr, umpiputki, sisällä sylinteri jonka päässä filtteri. Toimii painamalla filtterisylinteri vedellä täytetyn umpiputken pohjaan. Nopea!!
Luultavasti ostin tuon joskus Partiokaupasta - ja unohdin kokonaan, kunnes kesällä kaapissa siihen törmäsin...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Korouoma vai Riisitunturi? Jyri C Ukkonen Lappi 26 20.09.2010 19:55 Katso viimeisin viesti
Hossa, Oulanka vai Riisitunturi? Ainoa Muu Suomi 11 10.08.2010 15:41 Katso viimeisin viesti
Riisitunturi, jatkettu abumatic Lappi 1 22.09.2008 9:54 Katso viimeisin viesti
Syöte-Riisitunturi Mangrove Lappi 12 15.05.2008 18:15 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 2
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Siirry: