Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Kansallispuistoon maastopyörällä ??
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 52, 53, 54, 55, 56  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Yeti
12.08.2019 14:22


Viestejä: 136
Olen aikaisemmin puolustanut maastopyöräilyä tässä foorumissa, mutta en enää kehtaisi. Idiottien prosentuaalinen osuus saattaa olla sama, mutta absoluuttinen määrä on nyt kasvanut liikaa. Huomataan muuallakin kuin kansallispuistoissa.
_________________
www.yetirides.com
https://vimeo.com/user9678848
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korvapuoli
12.08.2019 17:17


Viestejä: 2575
Kaikki mistä ei joudu tiilenpäitä lukemaan on nykyään suvaittava ainakin tekijän mielestä. Jos jostain huomautat on vastaus "mitä vit... se sinulle kuuluu!" Valvontaan kun ei ole resursseja, eikä se johtaisi kuitenkaan mihinkään, niin tuolla asenteella kaikki vastaava vaan lisääntyy.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
omat polut
12.08.2019 17:56


Viestejä: 3252
Vaikea nähdä maastopyöräilyä erityisenä ongelmana, pyöräilijät ohjautuvat automaattisesti jo olemassa oleville poluille. Polku-urien ylenpalttisesta kulumisesta vastaavat pääsääntöisesti kävelijät.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
AnttiH
13.08.2019 6:16


Viestejä: 1304
Sähköfatbiket. Ongelma.

Saa laittaa muistiin.
_________________
https://www.anttihaataja.fi
https://facebook.com/anttihaatajaofficial/
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
J_u_k_k_a
13.08.2019 7:14


Viestejä: 45
Yeti kirjoitti:
Olen aikaisemmin puolustanut maastopyöräilyä tässä foorumissa, mutta en enää kehtaisi. Idiottien prosentuaalinen osuus saattaa olla sama, mutta absoluuttinen määrä on nyt kasvanut liikaa. Huomataan muuallakin kuin kansallispuistoissa.


Tismalleen samaa mieltä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
J_u_k_k_a
13.08.2019 7:17


Viestejä: 45
omat polut kirjoitti:
Vaikea nähdä maastopyöräilyä erityisenä ongelmana, pyöräilijät ohjautuvat automaattisesti jo olemassa oleville poluille. Polku-urien ylenpalttisesta kulumisesta vastaavat pääsääntöisesti kävelijät.


Ongelma on se, ettei sääntöjä noudateta. Jos vain osa poluista on sallittuja pyöräilyyn (UKK) niin silloin sinne kielletyille ei pitäisi mennä. Enemmän sekoittaa (monia?) varmaan sellainen, että toisaalla saa taas ajella kaikkia polkuja (Ylläs-Pallas).

Helpointa olisi kieltää ajelu kansallispuistoissa kokonaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
omat polut
13.08.2019 11:03


Viestejä: 3252
^Täyskielto on järjettömin mahdollinen reaktio. Oikea tapa on merkitä reitit kunnolla, siten ettei mitään väärinymmärryksen vaaraa ole, omatunto- ja sosiaalinen kontrolli pitävät lopusta huolen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
akallio
13.08.2019 11:08


Viestejä: 1669
Millaisia ongelmia nimenomaan te itse olette kohdanneet maastopyöräilyyn liittyen?

Itseäni keskustelu hieman hämmästyttää, koska oma kokemukseni on, että Suomen metsät ja tunturit ovat pääasiassa aika tyhjiä. Ainoa itselleni vastaan tullut todellinen ärsyke ovat luontoon heitetyt roskat. Niitäkin on muihin maailmankolkkiin verrattuna kovin vähän, mutta sekin tuntuu liialta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
retkuilija
13.08.2019 11:26


Viestejä: 81
Vähäistä hiertämistä, johtuu varmaan siitä että itsekin pyöräilen. Fiiliksiä se kyllä tahtoo laskea kun on monta päivää patikoinut kohteeseen ja sinne lennähtää pari maastopyöräilijää imemään geelipusseja mainoksilla kirjailluissa räikeissä tiimipaidoissa. Jotenkin sillä hetkellä tuntuu ettei pahaa maailmaa pääse karkuun vaikka mitä tekisi.
_________________
"...matkalla jossain päin Suomea..."
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
akallio
13.08.2019 12:27


Viestejä: 1669
Tuon huolen kyllä tunnistan itsekin. Kun tekniikka kehittyy, niin ilmestyy sähköhärveleitä, jotka eivät jätä jälkeä, päästä pakokaasuja tai pidä ääntä. Herääkin kysymys, että pitääkö ylipäänsä liian helppo liikkuminen kieltää? Kieltämättä harmittaisi, jos pidemmällä hiihtovaelluksella sähkömoottorikelkat pyörisivät ympärillä jatkuvasti.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korvapuoli
13.08.2019 17:32


Viestejä: 2575
Aina on niitä joita omatunto ei ohjaa yhtään mihinkään.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
omat polut
13.08.2019 17:47


Viestejä: 3252
akallio kirjoitti:
Tuon huolen kyllä tunnistan itsekin. Kun tekniikka kehittyy, niin ilmestyy sähköhärveleitä, jotka eivät jätä jälkeä, päästä pakokaasuja tai pidä ääntä. Herääkin kysymys, että pitääkö ylipäänsä liian helppo liikkuminen kieltää? Kieltämättä harmittaisi, jos pidemmällä hiihtovaelluksella sähkömoottorikelkat pyörisivät ympärillä jatkuvasti.


Sähkökelkkaa koskee samat lait kuin polttistakin, ajo vain maanomistajan luvalla/merkityllä reitillä ja jäällä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
akallio
14.08.2019 10:56


Viestejä: 1669
omat polut kirjoitti:

Sähkökelkkaa koskee samat lait kuin polttistakin, ajo vain maanomistajan luvalla/merkityllä reitillä ja jäällä.


Kyllä, mutta pohdiskelin sitä todellisuutta lakien takana. Sen lisäksi, että moottoriajoneuvoilla liikkuminen helposti tuo liikaa väkeä paikalle ja kuluttaa maastoa, niin polttomoottorikäyttöisinä ne myös tuottavat pakokaasuja ja melua. Maaston kuluminen on lähinnä kiinni siitä millainen laite on kyseessä, esimerkiksi maastopyörät ja moottorikelkat eivät kovin syntisiä siinä suhteessa ole. Pakokaasuja ja melua sähkölaitteista ei tule, eli jäljelle jää enää väkimäärien hallinnan tavoite.

Tällä hetkellä ymmärtääkseni kaasukahvallisella sähköfatbikella saa ajaa varsin monessa paikassa. Sähkökäyttöisellä moottorikelkalla taas ei. Toinen laitteista on noussut polttomoottorien maailmasta, kun taas toisen tausta on lihasvoimin liikkumisessa. On vähän vaikea nähdä, että miksi nykymaailmassa näitä kahta pitää kohdella niin eri tavoin. Luontokohteiden ylikansoituksen kannalta ovat ainakin periaatteessa yhtä iso uhka.

Kuvittelisin, että aika pian luonnossa liikkumista sääteleviä lakeja pitää arvioida uudelleen kokonaisuutena sähköisten laitteiden näkökulmasta ja miettiä, että millä periaatteilla avustettua liikkumista tulee rajoittaa.

Mutta tämä sähkökeskustelu nyt meni vähän sivuraiteelle. Ainakin minun mielestä lihasvoimin maastopyöräily on riittävän hikistä puuhaa, jotta "lunastaa" paikkansa siellä luontokohteessa mihin on päätynyt.

Yhä minua kyllä kiinnostaisi kuulla, että millaisiin omakohtaisiin havaintoihin ja kohtaamisiin perustuu tuo ajatus siitä, että maastopyöräily on riistäytynyt käsistä?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
4lbert
15.08.2019 2:20


Viestejä: 253
Kävijämäärät lisääntyy niin ongelmat kasvaa. Ihan turha osoitella sormella mitään tiettyä ryhmää kun itsekkäitä ihmisiä löytyy jokaisesta ryhmästä. Vastahan täällä päiviteltiin miten vaeltajat varaa autiotupia käyttöön jne.

Enemmän vain tiedotusta säännöistä ja tavoista. Kyllä se siitä tietoisuus lisääntyy.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mr_C
15.08.2019 3:57


Viestejä: 2887
akallio kirjoitti:
Tällä hetkellä ymmärtääkseni kaasukahvallisella sähköfatbikella saa ajaa varsin monessa paikassa. Sähkökäyttöisellä moottorikelkalla taas ei. Toinen laitteista on noussut polttomoottorien maailmasta, kun taas toisen tausta on lihasvoimin liikkumisessa. On vähän vaikea nähdä, että miksi nykymaailmassa näitä kahta pitää kohdella niin eri tavoin. Luontokohteiden ylikansoituksen kannalta ovat ainakin periaatteessa yhtä iso uhka.


Sähköavusteisien polkupyörien avustuss lakkaa vauhdin noustua 25 Km/tunnissa, muistaakseni oli tuo rajana laissa. Jossa lisäksi oli moottorin teholle maksimirajoitus.
Tehokkaamman sähköavusteisen polkupyörän joutuu vakuuttamaan ja laittamaan vakuutuskyltin, samalla tavalla kuin mopoissa.
Sähkömoottorikelkoissa ei taida olla nopeus tai tehorajoja ?
Lisäksi kun huomioidaan kuinka paljon ajellaan laittomasti missä sattuu ja voidaan tuhota luontoa, kun lumen alla olevat taimet ja kitukasvuiset tunturikoivut yms kärsii, niin on hyvin perusteltua rajoittaa moottorikelkalla ajelua riippumatta moottorin toimintatavasta. Vaurioihin altistaa myös moottorikelkan paino, joka aivan eri luokkaa verrattuna polkupyörään, sähköavusteisenakaan.

akallio kirjoitti:
Mutta tämä sähkökeskustelu nyt meni vähän sivuraiteelle. Ainakin minun mielestä lihasvoimin maastopyöräily on riittävän hikistä puuhaa, jotta "lunastaa" paikkansa siellä luontokohteessa mihin on päätynyt.

Yhä minua kyllä kiinnostaisi kuulla, että millaisiin omakohtaisiin havaintoihin ja kohtaamisiin perustuu tuo ajatus siitä, että maastopyöräily on riistäytynyt käsistä?



Itsellä ei ole muistaakseni ikäviä kokemuksia maastossa kohtaamisissa polkupyöräilijöiden kanssa. Mutta voin kuvitella monia tilanteita joissa pyöräilystä voi tulla ärsyyntymistä, mm. jos toinen ajaa kuin maailman omistaja tai kuin pullopersesika pellossa, niin ei varmasti tunnu kivalta jos meinaa jäädä alle. Silloinkin todellinen syy ei ole se polkupyörä, vaan kuljettajan toiminta ja käyttäytyminen. Joka olisi varmastikin syvältä p*rseestä jalkaisinkin kulkiessa.

Rajoituksien merkintä olisi hyvä olla selkeitä, niin kuin parissa kohtaa on hiihtämisen kieltomerkkikin Luulammen lähellä. Jos merkinnät on huonot ja polku selkeä voi erehtyä, varsinkin jos ei ole ennestään tuttu alue.
Polkujen kulumisen kannalta tehokkain suojelukeino olisi kieltää jalan kulkeminen. Se on aihauttanut suurimmat maaston kulumiset ja jäljet maastoon.

Jo olevien polkujen kulumisessas jalankulkijan ja polkupyörän vertaamisessa pyörä aiheuttaa pienemmän lisävahingon.
Maastopyörän 45 - 55 mm leveän renkaden (etu ja takarengäs) kosketuspinta-ala vastaa (tai on suurempi kuin) keskimääräinen kenkien pinta-ala.
Fatbiken renkaiden kosketuspinta-ala taas on reilusti isompi kuin kenkien pinta-ala.
Kengistä siis aiheutuu suurempi paine maastoon ja siten suurempi eroosio.
Kun vielä huomioidaan että kävellessä ollaan vuoron perään vain toisen jalkineen päällä, mutta polkupyörässä paino on käytännössä koko ajan molemmilla renkailla, niin kenkien aiheuttama eroosio on vielä suurempi suhteessa renkaisiin.
Varsinkin jos kulkeminen on sallittua vain poluilla, niin polkupyörä ei aiheuta enempää kulumista kuin jalan kulkeminen. Näkyvää kulumista vain pehmeässä hiekassa tai mutaisella paikalla, mutta silloinkin vain erilaisena renkaan tekemänä jälkenä, eikä kengän painaumana.

Pidempien useamman päivän fillarivaellusten käyttäjilä on ainakin lähes aina pelkällä lihasvoimalla kulkeva laite. Akun kapasiteetti loppuu ja vara-akut painaa sen verran että hyötysuhde laskee kovaa tahtia, nousevan hinnan mukana. Akun loputtua aiheuttaa sähkömoottori polkupyörässä vastusta, johon lisättynä suurempi paino vähentää nopeasti haluja jatkaa matkaa.

Tämä pyöräilijöistä aiheutuva ongelma ja siitä keskustelukaan ei koske edes kaikkia, kun osa on sellaisia omien polkujen kulkijoita että ei käytä valmiita, eikä varsinkaan merkittyjä polkuja. Ja missään tapauksessa ei yövytä tuvilla.
He kylläkin saattaisivat "törmätä" poluilta "harhautuneeseen" pyöräilijään, viikko myöhemmin. Kun osuisivat kohdalle jossa ajettu suonsilmään ja upottu, jättäen muistoksi vain kelluvan kypärän.
Vitsi vitsi, ei siinä mitään kypärää kellu. Se on kiinni leukahihnalla ja uponnut ajajan mukana. Cool
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 52, 53, 54, 55, 56  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Annapurna Circuit maastopyörällä marr... iku Pyöräily 0 29.12.2018 9:32 Katso viimeisin viesti
Kansallispuistoon pyörillä (taas) akuusist Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 2 02.12.2014 1:23 Katso viimeisin viesti
PUISTOMESTARI - Kurjenrahkan kansall... psaarinen Tiedotuskanava 7 10.01.2014 13:08 Katso viimeisin viesti
Maastopyörällä kevään hankikannoille Ribox Lappi 12 13.12.2012 11:44 Katso viimeisin viesti
Mihin asti Sulaojalta pääsee maastopy... LilyOfValley Lappi 8 29.05.2012 17:04 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 53 Yht. 56
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 52, 53, 54, 55, 56  Seuraava
Siirry: