Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Jäämeren rata tulee?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
13.03.2018 11:08


Viestejä: 4889
Kukapa ei tulisi "valmiiseen poytaan"?

--
Porot eivät myöskään kuulema voi vastustaa leikatun nurmikon tuoksua. Wink
--
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
hannes
13.03.2018 14:04


Viestejä: 8218
Nyt kun virallisesti Jäämeren rata on todettu kannattamattomaksi, on keksitty huoltovarmuus tilalle. Jos noin on niin lähelle itärajaa- kuten suunniteltu- sitä ei ainakaan kannata tehdä.

Parantasivat pohjoisen maantiet paraatikuntoon niin huolto pelaa. Säästyneet 1.5miljardia ratahankkeesta voidaan satsata pitkän ajan varmuusvarastoihin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
sahamies
13.03.2018 14:10


Viestejä: 3881
Ei voi tosiaan huoltovarmuudesta puhua, jos rata kulkee tykinkantaman matkan päässä rajasta.
Berneri jälleen eilen päästeli sammakkoja suustaan. Luuleekohan se että kaikki tuollaiset höpö-jutut uppoavat kansaan?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
TREKKING
13.03.2018 14:43


Viestejä: 3594
Mitä edullisuuteen tulee, niin lähimmät junanjäljethän Lapissa löytyy Ruotsin Svappavaarasta (kaivosrata sekin), sinne on Kolarista linnuntietä vain 120 kilometriä ja tietenkin Ruotsi rakentaa senkin välin, kun vain kauniisti pyydetään. Cool
Sitäpaitsi Pajalan kaivoskin avataan vielä joskus, kunhan malmin hinnat asettuu taas kohdilleen.
_________________
http://trekking.omablogi.fi/
Kyllä Siperia opettaa!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
honkamukka
13.03.2018 17:08


Viestejä: 3656
Suomessa on Ruotsista poikkeava raideleveys. Pohjoisen rata rakennettaisiin Kirkkoniemeen, tai mihin niemeen vuononperään sitten menisikin, tällä meidän 1524 mm raideleveydellä. Se mahdollistaisi samoilla teleillä myös Venäjän liikenteen, huolimatta siitä, että heidän raideleveytensä on 1520 mm. Samoin ilmeisesti samaan pakettiin liittyvä Tallinnaan suuntaava tunneli mahdollistaisi jo Viron, Latvian ja Liettuan suunnan liikennöinnin samalla kalustolla, eli aika pitkälle. Laivaliikenne Perämereltä ja Itämerellä on myös riskialtista, kuten Merenkurkun ainutlaatuisuus. Samoin Englannin kanaalin ympäristön satamat ja liikenne on ylikuormittunutta muun Euroopan suuntaan. Eli jos Koillisväylää pystytään käyttämään, niin Kirkkoniemi on vahvasti esillä ja ne Kiinan intressit Euroopan markkinoille pääsyyn. Lentorahti on kallista, samoin eteläisempi merireitti huomattavasti pidempi ja myös riskialtis.

Aika paljon löytyy mahdollisuuksia kokonaishyödyn puolelle lisänä näiden omien tarpeidemme. Kuis se menikään; pienistä puroista..., eikä aina niin pienistäkään.

Lainaus ratahankkeen mielipideosiosta:

"Tällä radalla yhdistettynä Tallinnatunnelin kautta Eurooppaan Suomi siirtyy aivan uuteen aikkakauteen.Tämän jälkeen olemme tien varressa, emme sen päässä."
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
sahamies
13.03.2018 17:33


Viestejä: 3881
Tämän artikkelin kun lukee, niin käy aika selväksi tarvitaanko tuota rataa vai ei.

http://aripesonen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/252121-jaameren-radan-linjauksessa-unohdettiin-sotilaalliset-nakemykset-taysin?ref=karuselli
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Patikoitsija
13.03.2018 18:27


Viestejä: 1475
^ Huh, voisiko ne junanjäljet piirtää sittenkin Tromssaan 😨
_________________
Pakinoitsija
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
seppo
13.03.2018 18:48


Viestejä: 2317
Huoltovarmuusnäkökulma on turha, sillä Torniosta on jo nyt raide Haaparantaan ja sitä reittiä pitkin Ruotsin raideverkkoon.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
honkamukka
13.03.2018 19:28


Viestejä: 3656
honkamukka kirjoitti:
"tai mihin niemeen vuononperään sitten menisikin, tällä meidän 1524 mm raideleveydellä."


Haaparannan ja Tornion välillä on tämä molempien maiden käyttämä raideleveys. Tarkennuksena, että tämä yhteys on neliraide ja vain muutaman sadan metrin matkalla.

Näitä itänaapuriyhteyksiä on muitakin, tai ainakin pienellä vaivalla yhdistettäviä osuuksia. Aiemmin oli näiden suuntauksien huomioiminen eri tasolla, mistä mm. muistona on Raatteen ja sen suunnan tapahtumat.

Sinänsä en vielä usko tuon pohjoisen radan toteutumista omana aikanani, mutta vuodet näyttävät tarpeet ja intressit.


Viimeinen muokkaaja, honkamukka pvm 13.03.2018 19:39, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Micke
13.03.2018 19:30


Viestejä: 1349
seppo kirjoitti:
Huoltovarmuusnäkökulma on turha, sillä Torniosta on jo nyt raide Haaparantaan ja sitä reittiä pitkin Ruotsin raideverkkoon.

Suomestahan ei kulje raide Ruotsin raideverkkoon. Raideväli on erilainen. Se taas on toinen asia, että romu kyllä kulkee kumipyörilläkin tarvittaessa. Malmia ym vaan olisi järkevää kuljettaa raiteilla.

Jäämerenrata kannattaisi linjata mielestäni ystävämaan kautta Murmanskiin. Raidevälikin olisi riittävän samanlainen jo valmiiksi....
_________________
"Niin kauan hain mä tuulelta suojaa,
kerran jo luulin mä tyyntyneen sen"
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
13.03.2018 22:17


Viestejä: 6523
Wikipedia:
Tornion ja Haaparannan rautatieasemat yhdistävä neljän kilometrin pituinen rata mahdollistaa sekä leveäraiteista että normaaliraiteista rataa kulkevan kaluston liikenteen asemien välillä. Kahden eri raideleveyden pienen 89 mm:n eron vuoksi rata on jouduttu toteuttamaan nelikiskoisena.

Rata ylittää valtakunnan rajan Tornionjoen rautatiesillalla.

Tornion ratapihalla on lisäksi raideleveyden vaihtolaite, jolla voidaan muuttaa erikoispyöräkerroin varustettujen vaunujen raideleveyttä. Nämä vaunut voivat liikennöidä sekä leveäraiteisellä että normaaliraiteisella radalla, eikä tavaroiden siirtokuormausta tarvita.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
niittäjä
14.03.2018 12:09


Viestejä: 445
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/jaita-hattuun-jaameren-radan-kanssa/Ni6zgCkc
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
StefanG
14.03.2018 14:07


Viestejä: 1172
niittäjä kirjoitti:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/jaita-hattuun-jaameren-radan-kanssa/Ni6zgCkc


Tärkein kohta tuosta:
Lainaus:
Ministeriön mielestä Jäämeren rata parantaisi huoltovarmuutta, kun Suomella olisi käytössään Itämerelle vaihtoehtoinen kuljetusreitti.

Jos Suomi joutuisi tilanteeseen, jossa Itämeren yhteydet olisivat poikki, mikä takaisi, että pohjoisen yhteys toimisi? Suomelle ainoa turvallisuusuhka on Venäjä. Todennäköisesti kriisin sattuessa itäinen naapuri pystyisi helposti katkaisemaan myös Kirkkoniemen yhteyden.


Tämän takia ainoat vaihtoehdot ovat Narvikiin tai Tromssaan menevä rata. Mahdollisimman kaukana Venäjän rajalta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Aaro
14.03.2018 14:36


Viestejä: 771
StefanG kirjoitti:


Tämän takia ainoat vaihtoehdot ovat Narvikiin tai Tromssaan menevä rata. Mahdollisimman kaukana Venäjän rajalta.
Narvikiin kai jo menee rata joten mitä lisäarvoa Tromsan rata toisi? Huoltovarmuus mielessä raideleveys ei tosi paikan tullen ole aivan hirveä ongelma vaikka kylläkin hidaste.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
niittäjä
14.03.2018 15:28


Viestejä: 445
En tunne ruotsi rataverkostoa mutta eikö haaparannalta lähde jo rata
norjan rannikolle narvikiin. Autolla kun on sitä kulkenut norjaan niin rata on menny vieressä.

En tiedä ketähän lobbareita on missäkin mutta jotenkin tuntuu että näitä ratkaisuja
tehdään sumussa jossa ei nähdä nenää pidemmälle.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Se tulee sittenkin TREKKING Hölynpöly... 33 14.03.2018 16:26 Katso viimeisin viesti
Sähkö tulee Pekka Muut varusteet 1 05.02.2018 9:22 Katso viimeisin viesti
Tie tulee Tarvantovaaran erämaahan jänkkäkoira Lappi 4 24.08.2017 12:14 Katso viimeisin viesti
Miksi ahkio tulee vinossa? tunturisusi Talvivaellusvarusteet 22 12.10.2016 11:15 Katso viimeisin viesti
Tunnelmia Färsaarilta, pimennys tulee.. Janne Pyykkö Norja, Ruotsi, Venäjä ja muut lähialueet 18 16.03.2015 16:09 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 14 Yht. 16
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16  Seuraava
Siirry: