Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Kaldoaivi maaliskuussa
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Kaldoaivi maaliskuussa
untuvikko
07.02.2018 0:08

Hei kokeneet Kaldoaivin hiihtäjät.
Tarkoituksenani olisi mennä Vetsijärven tienoille maaliskuun loppupuolella ahkiota vedellen. Matkaa maantieltä olisi noin pari kymmentä kilometriä.
Yleensä kantaako hanki jo siihen aikaan?
Aion lähteä Utsjoen tien varresta, joten mihin kannattaisi jättää auto? Mierraslompola?
Reittisuosituksia ja muita vinkkejä vastaanotetaan?

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Inari74
07.02.2018 10:08
Vieras

Lähdin itse joku vuosi sitten samaan suuntaan huhtikuun loppupuolella. Auto kannattaa jättää Mieraslompolon isolle P-paikalle, pitäisi olla kyllä aukaistu. Sen pohjoispuolta en suosittele, koska tie lasketuu alemmas ja ylämäki kairan suuntaan suurenee.

Se ihan alku parkkipaikalta on vähän sekava, pahimmassa tapauksessa kannattaa jopa tiedustella alkupätkä lähimmälle jängälle ilman ahkiota, jos et satu huomaamaan hyvää jälkeä. Kun siihen ekalle jängälle pääsee niin helpottaa ja siinä menee todennäköisesti myös kelkkajälki koillisen suuntaan, eli Ivvanasvarrin itäpuolelta kohti Vetsijärveä. Sitten vaan avoimia jänkiä ja järviä pitkin kohti Vetsijärveä fiiliksen mukaan. Hyvällä kelillä väli menee päivässä.

Suunnistus on tuolla talvella haastavaa, jossain voi joutua turvautumaan gepsiin oman sijainnin paikantamisessa. Välillä on tosi vaikea erottaa jänkiä ja pieniä järviä. Mutta itse otin tuolla rennosti, kunhan suunnilleen oikeaan suuntaan menee. Kun kaikki tarvittava on koko ajan ahkiossa, ei ole niin väliä onko ihan jatkuvasti kartalla.

Oma reittini meni silloin Vetsijärven eteläpuolelta, telttailin jonkun järven rannalla ja menin toiseksi yöksi Aadolfinkammille. Se oli melko kova väli huonokuntoiselle, noin 25 km Wink Sitten alkoi satamaan vettä ja paluu meni soseessa kahlomiseen, viimeisen yön olin Vetsijärven itäreunalla vesisateessa. Viimeisenä päivänä käytin etelästä Vetsijärvelle tulevaa kelkkareittiä hyväksi niin paljon kuin pystyin, mutta päivä oli todella raskas ennenkuin olin taas autolla. Yksittäinen vanha ja kova kelkanjälki pelasti sillä kertaa ja säästi ylimääräiseltä yöpymiseltä vielä ennen tietä. Jänkiä ei tunnistanut enää lopussa samoiksi ja homma meni ihan pelkäksi vesihiihdoksi viimeisen parin kilometrin matkalla.

Maaliskuun lopussa ei vielä kelit lopu, mutta muuten säätä on melkein mahdoton ennustaa. Mutta jos viimeisten viikkojen aikana ei sada kovin paljon lunta, on hiihtokelit siellä todenäköisesti ihan hyvät. Jos varaudut tässä vaiheessa suunnitelmissa 10-15 km päivämatkoihin, uskon että onnistuu. Ja hyvällä säällä vaihdat sitten lennossa suunnitelmia Smile

Ja tuolla suunnalla ei varmasti tarvitse juuri muita kulkijoita katsella, sen voin luvata Very Happy
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

untuvikko
07.02.2018 19:47

Voi kiitos vinkeistäsi!
En todellakaan ollut aikaisemmin ko alueella, joten kaikki kokemustiedot ovat tervetulleita.

seppo
07.02.2018 19:59

Olen kulkenut pari reissua, toinen Mieraslompolosta käsin, mutta huhtikuun puolivälissä (selostus tuolla) ja toisen maaliskuussa, mutta eri reittiä (selostus tuolla).

Vaisjoen kammi saattaa olla joko kokonaan purettu tai ainakin ilman puuhuoltoa. Sellaista on ollut ilmassa. Alue muutoin on mitä miellyttävintä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

untuvikko
09.02.2018 17:59

Ihan mielenkiintoiset vaellukset sepolla. Hyvät linkit. Kiitos!
En itse nyt tarvii noita majoituksia kunhan selviäisin päivässä Vetsijärvelle. Sen jälkeen ohjelma on selvä.
Muuten se ei ehkä ole ongelma, mutta jos hanki ei kanna eikä moottorikelkan jälkeä satu aiemmin kuin Utsjoen kelkkareitti etelään, niin siinä eka kympissäkin on vetämistä.
Täytyisköhän ottaa 'pakkaspussi' varalta, jos ei kuitenkaan jaksa Vetsijärvelle päivässä Question

Peurat
09.02.2018 18:34
Vieras

Puksalan kohdalta voi olla kelkkaura Vetsijärvelle .
Laitan tietoa lisää kun kuljen ohi paikasta.
 Sivun alkuun

Inari74
09.02.2018 18:36
Vieras

Onko sinulla majoitus jossain Vetsijärven kämpässä? Melko rohkeaa lähteä yksin(?) ilman varamajoitetta tuota 20 kilsan väliä menemään, varsinkin jos menet sinne ensimmäistä kertaa. Ota nyt ainakin kunnon makuupussi mukaan jos kuitenkin ahkiota kiskot...
 Sivun alkuun

untuvikko
09.02.2018 19:51

Inari74
No joo, on.
Yksin olen hiihtänyt aiemmin tuolla Kilpisrvi-Golda-Gappo-Peltsa-Rosta-Kuohkimajärvi välillä joskus upottavassa umpihangessa, mutta en Kaldoaivissa.
Mulla on Fjäll Rävenin Safety pussi eli sellainen jonka sisällä saa tuulisuojan (vastaa hätätilanteessa telttaa) ja sitten tietenkin kunnon makuualusta ja makuupussi. Jätän ne ahkioon ja muut kamppeet voi mennä ennakkoon Vetsijärvelle.
GPS:ään olen tallentanut reittipisteet ko välille ja tietenkin kartta ja kompassi on mukana.
Lähtöpäivääkin voidaan muuttaa vähän kelien mukaan. Tää on meidän eläkeläisten etuoikeus Smile
Oon jo hiihtänyt sen matkan monta kertaa mielessäni Wink
Toivottavasti kaikki onnistuu!!!

untuvikko
09.02.2018 19:53

Peurat kirjoitti:
Puksalan kohdalta voi olla kelkkaura Vetsijärvelle .
Laitan tietoa lisää kun kuljen ohi paikasta.

Voi kiitos! Tuo olisi hyvä tieto Very Happy

Inari74
09.02.2018 21:22
Vieras

untuvikko kirjoitti:
Inari74
No joo, on.
Yksin olen hiihtänyt aiemmin tuolla Kilpisrvi-Golda-Gappo-Peltsa-Rosta-Kuohkimajärvi välillä joskus upottavassa umpihangessa, mutta en Kaldoaivissa.
Mulla on Fjäll Rävenin Safety pussi eli sellainen jonka sisällä saa tuulisuojan (vastaa hätätilanteessa telttaa) ja sitten tietenkin kunnon makuualusta ja makuupussi. Jätän ne ahkioon ja muut kamppeet voi mennä ennakkoon Vetsijärvelle.
GPS:ään olen tallentanut reittipisteet ko välille ja tietenkin kartta ja kompassi on mukana.
Lähtöpäivääkin voidaan muuttaa vähän kelien mukaan. Tää on meidän eläkeläisten etuoikeus Smile
Oon jo hiihtänyt sen matkan monta kertaa mielessäni Wink
Toivottavasti kaikki onnistuu!!!

No tämmöistä tämä on, kun anonyyminä kirjoitellaan, ei voi aina tietää toisen lähtötasoa. Hankalakin väli kyllä menee kunhan säät suosii, siitähän se eniten on kiinni.

Sen verran kuitenkin totean, että jotain tuulipussia ei todellakaan pidä verrata telttaan. Tuulipussissa voi varmaan maata makuupussissa suojassa, mutta teltassa voi käytellä keitintä, ruokailla ja pitää itsensä toimintakykyisenä pitkänkin myräkän aikana. Mutta tämän toki varmaan itsekin tiedät, kokeneena retkeilijänä.
 Sivun alkuun

Peurat
12.02.2018 16:56
Vieras

Puksalasta on moottorikelkan ajoura Vetsijärvelle.
Siinä on myös P- paikka mihin voi auton parkkeerata.
 Sivun alkuun

Inari74
12.02.2018 17:02
Vieras

Peurat kirjoitti:
Puksalasta on moottorikelkan ajoura Vetsijärvelle.
Siinä on myös P- paikka mihin voi auton parkkeerata.

Siinä taitaa olla melkoinen ylämäki heti alkuun? Toki ylhäällä on sitten tasaista maastoa.
 Sivun alkuun

Peurat
12.02.2018 18:54
Vieras

Kerroppa Inari74 missä kohtaa Utsjokikurusta ylös tunturiin on paikka mistä ei ole vastamäkeä.
Sinä kun tiedät kaikesta kaiken.
 Sivun alkuun

Inari74
12.02.2018 19:05
Vieras

Peurat kirjoitti:
Kerroppa Inari74 missä kohtaa Utsjokikurusta ylös tunturiin on paikka mistä ei ole vastamäkeä.
Sinä kun tiedät kaikesta kaiken.

Ihan asiallisesti yritin tuon kohdan ylämäestä kysyä, katsos kaikki jutustelu ei ole aina henkilökohtainen hyökkäys sinun tietojasi vastaan. Mutta sinun kanssa ei näköjään pysty mistään keskustelemaan, kiitos vain tästäkin kohteliaisuudesta Shocked
 Sivun alkuun

Peurat
12.02.2018 19:29
Vieras

Minun kanssa voi keskustella vaikka vasemman jalan kumisaappaasta, mutta sitä en ymmärrä
miksi laitat kaikki toisten mielipiteet ehdolle.
Et kai vain ole itseesi rakastunut opettaja. Evil or Very Mad Mr. Green
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Kaldoaivi, pääsy Junkersia katsomaan Marjo Lappi 5 07.08.2018 8:05 Katso viimeisin viesti
Kaldoaivi & jokien ylitettävyys Eräpolku Lappi 2 17.08.2017 15:50 Katso viimeisin viesti
Kaldoaivi vaellus syyskuun alku pasirajal Lappi 7 22.06.2016 21:42 Katso viimeisin viesti
Kaldoaivi, syyskuun alku 2014 Kuukkeli Kuvagalleria 14 22.04.2015 21:40 Katso viimeisin viesti
Käsivarteen helmi-maaliskuussa Mikael Lappi 67 18.12.2014 22:39 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 2
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Siirry: