Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Oletko koskaan yöpynyt lumiluolassa
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Oletko yöpynyt lumiluolassa
En ole koskaan tehnyt lumiluolaa
23%
 23%  [ 12 ]
Olen tehnyt lumiluolan, mutta en ole yöpynyt
30%
 30%  [ 16 ]
Olen yöpynyt lumiluolassa "huvin" vuoksi
44%
 44%  [ 23 ]
Olen yöpynyt lumiluolassa olosuhteiden pakottamana ("hätätila")
1%
 1%  [ 1 ]
Hätämajoittuminen lumiluolaan on pelastanut henkeni
0%
 0%  [ 0 ]
Ääniä yhteensä : 52
      Sivun alkuun  

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Oletko koskaan yöpynyt lumiluolassa
dailymail
16.05.2017 9:23

Alan kirjallisuudessa puhutaan usein lumiluolien tekemisestä ja niiden käytöstä hätätilanteissa. Itseäni on alkanut mietityttämään onko kyseessä vain retkeilyoppaiden traditio vai käytetäänkö lumiluolia yleisesti. Siksipä tällainen kysely.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Reissu Pete
16.05.2017 9:47

Olen luolien tekoa harjoitellut, kuten Iglujen ja muidenkin lumimajoitteiden, mutta vain kerran yöpynyt sellaisessa orastavassa hätätilanteessa.
1990 luvun kultaisina vuosina matkailimme porukalla Kebnekaisen maastoissa. Lähdimme Nikkaluoktasta pohjoiseen ja tunkeuduimme jonkun päivän päästä johonkin älyttömän jyrkkään ja pieneen kuruun. En muista nimeä. Päällä oli luonnollisesti sarkaa ja puuvilla-anorakkia. Kumisaappaat ja eräsukset eräsiteillä. Mulla oli ahkio, jonka aisat olivat menneet poikki jo ekana päivänä ja muilla rinkat. Sekin oli todella huono yhdistelmä. Ja telttana oli itse tehty pyramidi teltta, jonka pystytys oli kokemattomuuttamme hankalaa jo tyynessäkin. No siellä jossain kurun perukoilla alkoi hirvittävä myrräkkä. Lämpötila oli suojalla ja kastuimme pahanpäiväisesti kaiken aikaa. Mukana oli "onneksi" kenttälapio Smile ja jokin tavallinen autolapio. Jollain ilveellä saimme kaivettua rinteeseen 3 metriä pitkän ja noin 80 cm leveän 1,5 metriä syvän uran. Levensimme uraa sen alareunoista ja päädyistä siten, että nukkumatila neljälle oli lopuksi noin 4 metriä x 1,2 metriä. Teimme reiän tilan keskelle alaviistoon, mistä päästä sisälle. Lopuksi laitoimme sukset ja porkat kattoaukon päälle ja pyramiditeltta niiden päälle ja kaiken päälle lunta reilusti. Pieni happiaukko katonrajaan. Onni oli löytää kuiva sätkäpaperi ja vetäistä kunnon haikut tuulelta suojassa. Nukuimme aamuun tyynessä ja hiljaisessa ja palailimme aamulla takaisin kohti Nikkaluoktaa. Jatkossa pysyttelimme alavammilla mailla. Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

StefanG
16.05.2017 11:21

Lapsena tehtiin monesti lumiluola kun syvään ojaan oli kerääntynyt lunta pihan kolaamisen takia. Mutten koskaan aikuisena ole semmoista harrastanut.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Firelake
16.05.2017 18:02

Huvin vuoksi tehty ja yövytty. Lumiluola rakennettu tyyliin lunta ensin kasaksi ja lumilapiolla sitten kaivettu ontoksi. Hyvä oli nukkua, mutta meneehän rakentamiseen aikaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Pekka
17.05.2017 12:10

Yöpynyt lukuisia kertoja vaelluksilla joko itse tehdyissä tai toisten tekemissä luolissa. Vakipaikaksi muodostui Goddejärven etelärannan rinne. Jostain syystä siinä oli runsaasti lunta.
Mukava nukkumispaikka, ei kuulu maailman hälyt eikä pure pakkanen.

Korpijaakko
22.05.2017 15:36

Oln rakentanut ja yöpynyt lumiluolassa usein huvin ja harjoituksen vuoksi, mutta koskaan en ole joutunut turvautumaan siihen hätätilanteessa. Nykyiset laadukkaat teltat ovat varmaan osaltaan vähentäneet todellista tarvetta hätämajoittumiseen, varsinkinnjos tietää miten niiden kanssa tulee toimia ja jos retkueessa on useampi teltta rikkoutumisen varalle.

En silti pitäisi hätämajoittumistaitoa (lumiluoma tai muu lumimajoite, varsinkin epäoptimaalisissa oloissa on syytä osata valita toimivin ratkaisu) turhana taitona. Kyky kunnollisen lumimajoitteen tekemiseen olisi voinut esimerkiksi johtaa siihen, että viime syksyistä Tunturtiturvallisuus-seminaaria ei olisi pidetty kun sen inspiroineet tapaukset eivät olisi päätyneet mediaan...

Pari tapausta tiedän, joissa kaverini ovat tehneet luolat tarpeeseen. Toinen oli Sarekissa ja toinen Käsivarressa. Molemmissa oli kova myrsky jabolivat epävarmoja kyvystään pystyttää teltat ja/tai niiden kestävyydestä. Teltat eivät siis olleet vielä rikki vaan lumiluolia pidettiin turvallisempana vaihtoehtona.

dailymail
23.05.2017 8:19

Hyvät teltat ja etukäteen varautumisen ottaminen vakavasti varmasti vähentävät lumiluolan tarvetta. Äänestyksen jakaumassa 1/29 on luolaa oikeasti tarvinnut, joten ei se turha ole. Ja 15/29 on käynyt luolassa viihtymässä ihan muuten vain, mikä ei ole turhaa sekään.

Harhailija
02.06.2017 8:25

Lumiluolassa on lämmin nukkua verrattuna telttaan kovalla pakkasella, vaikka ei hifistelisikään suuaukkoa lattiapinnan alapuolelle.

Lumiluolahan kestää yleensä koko talven, ei niitä viitsi kasaamalla ja kovertamalla huvin vuoksi montaa talvessa tehdä. Lumikuoppa on helpompi ja vähemmän vaatteita kastelevampi tehdä, elikkä kaivaa kuopan lumeen ja kattoon jotain tueksi ja lumet päälle, itse kyllä arvostan aitoa lumiholvikattoa.

Tykkään tehdä lumesta sänkykorotuksen luolaan, elikkä sillein että sillä on kiva istua jalat 90 kulmassa, kuin tuolilla, ei tarvitse ruokailla, tai pukea polvillaan tai istua lattialla polvet korvissa.

Porontaljat havujen päälle on paras makuualusta.

Harhailija
10.01.2018 12:32

Joko 0let tänä talvena lumiluolassa yöpynyt? Itse en vielä ole, mutta viime päivinä on mielessä pyörinyt. Smile Keski-Suomessa matsua rupeis jo olemaan.

Ursus
10.01.2018 13:18

Lapsena on tehty jos minkälaista linnaa ja luolaa. Jokaisen talvivaeltajan kannatta opetella edes teoriassa, miten lumiluola tehdään ja miten siinä yövytään. Se voi pelastaa joskus oman tai kaverisi hengen. Luolahan voidaan tehdä useammalla tavalla. Jos lunta on kasaantunut tiiviiksi useamman metrin verran esim jyrkänteen alla, voi kovertaa luolan sinne ylöspäin johtavine käytävineen. Jos lunta on edes toista metriä ja se on tiivistä, voidaan kaivaa takaosastaan himan levenevä käytävä, joka katetaan käytävästä leikatuilla lohkareilla ja tiivistetään irtolumella. Kun tällaisen luolan katon alaosan vielä tukee oksilla, suksilla, tarpilla tai louteella, se on turvallisempi käyttää.
Itse en ole lumiluolassa yöpunyt ja tuskin yövynkään. Lumilapio ei muuten ole turha kapine talvivaelluksella lumiluolan rakentamistarve huomioiden. Jollain paistinpannnulla luolan tekeminen on turhan hidasta. Ratkaisevaa selviytymisessä on, että luolan tekemiseen ryhtyy ajoissa ennen pimeää ja täydellistä simahtamista, kun on vielä valoa ja voimia.
Tällaiset ovat mietteeni lumiluolasta. Kokeneemmat korjaavat ja täydentävät tarvittaessa.

luuppi
10.01.2018 13:50

Jos on hata kasilla, niin varmaan on pieni kiiruskin. Ja kaikkein viimeiseksi haluaisi vaatteita kastella enaa sen enempaa kuin mka on jo tilanne.
- siksi tama lahestymistapa puhuttelee: " Lumikuoppa on helpompi ja vähemmän vaatteita kastelevampi tehdä, elikkä kaivaa kuopan lumeen ja kattoon jotain tueksi ja lumet päälle,"

Ohjeita nakee kuitenkin, lumiluoliin verrattuna, yllattavan vahan?
 Sivun alkuun

OS
10.01.2018 19:15

Lapsenahan noita luolia kaivettiin lumikasoihin, mutta äänestyksen mukaista yöpymistä en ole tehnyt.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

honkamukka
10.01.2018 19:47

Aika monta luolaa tuli ennen rippikouluikää tehtyä ja muutama sen jälkeenkin. Mutta yöpynyt en ole. Siihen aikaan, kun noita tuli tehdyksi, niin talvihuvit maalla olivat enimmäkseen lumen kanssa peuhaamista. Kyllä sinne luolan pohjalle vietiin hakoja tai heinäsäkki ja saattoi torkutkin yllättää. Omat poikani olivat myös innokkaita lumiluolien tekijöitä kavereineen.
 Sivun alkuun

Louestaja
11.01.2018 9:44

Kerran olen yöpynyt lumikuopassa, johon tehtiin katto riu'uista ja pressusta, joiden päälle lumi.

Tässä muutama vuosi sitten, kun oli niitä hyvälumisia talvia, katselin haaveillen parkkipaikkojen valtavia lumikasoja. Niihin olisi saanut hyvän luolan. Mutta olin varma, että mun säkällä juuri sinä yönä kasoja oltaisiin alettu ajaa muualle ja olisin herännyt siihen, että kauhakuormaajan kauha puskee suoliani kasvoilleni. Sad

Kerran ajattelin, että tehdään partion talviretkellä lumikammi jäälle ja siinä voi halutessaan yöpyä. Kolasin lumikasan viikkoa aiemmin, että varmasti jäätyisi kunnolla. Kammin teko olikin jo hyvässä vauhdissa ja koverrettu mittoihinsa, kun jouduin kääntämään selkäni hetkeksi. Hetihän kakarat pomppivat sen hajalle. Se siitä. Twisted Evil

Raato
14.02.2018 15:12

Olen tehnyt ja nukkunut vähintään kymmeniä erilaisia lumimajoitteita ja kehitellyt uusia ihan mielenkiinnosta. Välillä hiihdellyt talvisessa maisemassa ilman mitään majoituslaitetta patjan, makarin, lapion ja sahan kanssa, niillähän rakentuu aina kämppä. Joskus on ollut teemapäiviä jolloin olen yöpynyt joka yö erilaisessa lumiasennossa ja samalla kellottanut miten kauan tekemiseen menee, tavoitteena yksi tunti ja valmis sääsuoja. Tuntiin pääsemiseksi täytyy oikeasti tietää mitä tekee, kannattaa harjoitella. Hyvä harjoittelupaikka on vaikka autiotuvan piha välipäivänä niin tulee huvi ja hyöty.
Tuolla aikaisemmin joku jo sanoikin, että on tärkeää aloittaa rakentaminen vielä hyvissä voimissa. Toisaalta valmis luola/iglu/jokumuu on ainoa kestävä suoja todella kovassa kelissä, oikeastaan immuuni ulkokelille.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Oletko valmis vähentämään kulutustasi? Jouni Hölynpöly... 92 14.11.2017 14:30 Katso viimeisin viesti
Oletko Hörhömagneetti? SportMan Hölynpöly... 16 27.10.2016 14:08 Katso viimeisin viesti
Oletko julkaissut eräjuttuja? Pekka Muut lajit 16 30.03.2015 17:29 Katso viimeisin viesti
Nettierätarkastaja tulee - Oletko val... Korvapuoli Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 15 11.04.2014 17:05 Katso viimeisin viesti
Oletko kulkenut Rinimistä ylöspäin ? vanha akka Norja, Ruotsi, Venäjä ja muut lähialueet 1 20.08.2013 19:52 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: