Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Mitkä akut Garminiin ?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mr_C
05.09.2008 5:47


Viestejä: 2818
makro kirjoitti:
Menee hiukka ohi alkuperäisen aiheen, mutta oletko jo päivittänyt XP:hen uudemman (& tehokkaamman) LED:in?


Ei ole tullut vaihdettua. Katselin niitä ohjeita silloin joskus aiemmin jo, mutta jäi ajatuksen asteelle silloin. Kun sitten tuli hankittua se uudempi Belt-versiona, kylmiin oloihin, niin voisi vaikka katsoakin joskus. Sen verran näkyy olevan eroa tuolla uudemmalla.

Uudenkin ohjeessa kielletään lithium-paristot.

Onko tietoa että toiminasta uudessa versiossa, tai voiko käyttää tuolla ohjeen mukaisen korjauksen jälkeen vanhassa ?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
makro
05.09.2008 12:31


Viestejä: 349
Mr_C kirjoitti:

Uudenkin ohjeessa kielletään lithium-paristot.


Tarkoitin itse uudella tulevalla mallilla MYO RXP:tä, joka on reguloitu ja litium paristojen kanssa yhteensopiva. Tuossa on käyttäjän mahdollista itse opettaa haluamansa kirkkaudet. Tulee ilmeisesti kaupan hyllylle vasta ensivuoden alussa.
http://outside-blog.away.com/blog/2008/08/the-gear-junk-1.html

Mr_C kirjoitti:

Onko tietoa että toiminasta uudessa versiossa, tai voiko käyttää tuolla ohjeen mukaisen korjauksen jälkeen vanhassa ?


Tarkoitat ilmeissesti tämän että voiko LED:in vaihdon jälkeen käyttää litium paristoja? Ei voi, koska tämä uusi käytännössä kuumenee samalla lailla. CandlePowerForumissa oli joskus juttua XP:n jäähdytyksen parantamisesta, joku oli askarrellut LED:ille uuden järeämmän jäähdytysprofiilin. Samoin jos haluaa käyttää lampussa NiMH akkuja, pitäisi tehdä neljän pariston/akun kotelo alkuperäisen kolmen tilalle. Akkujen pienempi jännite kun ei riitä nykyversion optimaaliseen syöttöön, siitä oli jotain mittaustuloksiakin ko. forumilla. Uusi ensivuoden malli onkin reguloitu niin, että sekä kelpuuttaa valotehon kärsimättä sekä litiumit että ladattavat.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mr_C
05.09.2008 13:53


Viestejä: 2818
makro kirjoitti:
Tarkoitat ilmeissesti tämän että voiko LED:in vaihdon jälkeen käyttää litium paristoja? Ei voi, koska tämä uusi käytännössä kuumenee samalla lailla.


Sitä juuri tarkoitin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Savolainen
04.04.2010 19:19


Viestejä: 349
Garmin Colorado gepsissä käytin Panasonic Evoia alkalipattereita 2kpl, patterien tyhjentymisen jälkeen latasin ne Saitek Eco Charger patterien latauslaitteella.



myönteinen yllätys oli, että Garmin Colorado toimi vielä 9,5h näillä uudelleen ladatuilla Panasonic Evoia pattereilla.


Joissakin ulkolaisissa jutuissa arvioidaan alkaliparistoja voivan ladata jopa 10 kertaa.

Alkaliparistoja ei pidä laittaa tavalliseen NiMH/ NiCd -akkulaturiin, POKS!!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pepi
04.04.2010 22:22


Viestejä: 6329
Savolainen kirjoitti:
Joissakin ulkolaisissa jutuissa arvioidaan alkaliparistoja voivan ladata jopa 10 kertaa.

Riippuu kovasti siitä, miten alkaliparit on "viritetty" varsinaiseen käyttötapaansa ja kuinka tyhjäksi ne on aluksi päästänyt. Joidenkin parien rakenne ei kestä jälleenlatauksia juuri ollenkaan, joidenkin ikää Saitek pystyy jatkamaan huomattavasti. Kokemukseni mukaan mitä parempi käyttötulos tuoreeltaan, sitä huonompi suhteellinen lataustulos.
_________________
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Savolainen
05.04.2010 8:03


Viestejä: 349
Pepi kirjoitti:
Joidenkin parien rakenne ei kestä jälleenlatauksia juuri ollenkaan

Tästä johtuen laite ollut yli 5v käyttämättä, ensimmäiset kokemukset olivat huonot nyt tosin nämä Evoia paristot olen ladannut 3 kertaa hyvin tuloksin.

Myös patterien latausaika on huomattavan pitkä verrattuna akkujen latausaikaan, Saitekilla on uudempikin malli ja siinä on 9V patterien lataus mahdollisuus (palovaroittmen patteri)
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Savolainen
28.09.2017 17:42


Viestejä: 349
Ladattavien AA- ja AAA-akkujen uusin tulokas on Ansmannin nikkeli sinkkiakut.
Sinkkiakkujen nimellisjännite on 1,6V ja latauksen jälkeen sama kuin Energizer Ultimate Lithium paristojen 1,8V.


Ansmann on tehnyt oman laturin sinkkiakuille eikä niitä voi ladata NiMh akkujen laturilla.

Keväällä oli lehtikirjoitteluissa arvioita, että sinkkiakuilla yritettäisiin korvata litium-akut.
Nikkeli-sinkki korvaa litiumin akuissa Julkaistu: 02.05.2017

Sinkkiakun ominaisuuksia vertailin NiMh-akkuihin ja alkali paristoihin ja se piti jännitteensä korkealla lähes koko kapasiteetin ajan. Kahden sarjaan kytketyn akun jännite pysyi 11h 50min yli 3v.


Kaavio osoittaa jännitteen ja kuinka kauan Garmin Colorado GPS pysyi päällä yhtäjaksoisesti eri virtalähteillä, laitteessa kaksi sarjaan kytkettyä akkua tai paristoa ja otti virtaa 120-140mA.

Ansmann sinkkiakuilla 12h 09min
Eneloop NiMh akuilla 13h 36min
AgfaPhoto Platinum alkali paristoilla 11h 03min

Sinkkiakkujen ja Energizer Lithium paristojen korkeampi jännite (1,6-1,8V) ei soveltune ihan kaikille laitteille.

Nickel-Zink Akkus als Alternative
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Savolainen
12.10.2017 16:47


Viestejä: 349
Ladattavia AA-akkuja vertasin tunnetusti parhaimpaan paristoon mitä on tarjolla eli Energizer Ultimate Lithium L91 AA-paristoon joilla gepsi toimi huoneenlämmössä hiukan yli 29h.
Selvän kakkostilan otti Panasonic Eneloop Pro NiMh-akku 20h
Kolmas ja neljäs sija tuli GP Recyko+;lle ja Panasonic Eneloopille.
Ansmannin Nikkeli Sinkki-akku ei pärjännyt NiMH-akuille mutta oli kertakäyttöistä paristoa parempi.
Sinkkiakun etuna on korkea jännite koko kapasiteetin ajan joten sillä toimii hyvin laitteet jotka vaativat NiMh-akkuja korkeampaa jännitettä (jotkut koiratutkat ja metallinetsimet)



Kylmän vaikutusta testasin laittamalla AA-akut paristokoteloon ja -21C pakastimeen, pakastimesta tuli johto ikkunalaudalla olevaan Garmin Colorado gepsiin ja mittasin kauanko akut antoivat riittävästi virtaa, että laite pysyi päällä.
Tässäkin voittaja Energizer Ultimate Lithium L91 oli selvä,
kakkostila samoin Eneloop Prolle ja seuraavat kahden tunnin marginaalilla Eneloop, Gp Recyko+ ja Ansmann NiZn.


Paristoja en enää tuhlannut pakastintestiin kun luin kevään kuluttajalehden paristotestin jossa suuri osa paristoista menetti merkittävästi varauksestaan jo -0C lämpötilassa.
Paristotesti

Pakastintesti osoitti uusien NiMh-akkujen hyvät kylmäominaisuudet ja laitteiden näytöt ja muu elektroniikka taitaakin olla syynä siihen miksi ne sammuvat kovalla pakkasella aika lyhyessä ajassa.
GP;ltä on tulossa uusi akku GP ReCyko+ Pro Professional AA 2000mAh jolle luvataan 6v tai 1500 latauskerran takuu.

NiMh-akut latasin Powerex MH-C9000 AA / AAA NiMH laturi / analysaattorilla.

NiZn-akut Ansmannin omalla laturilla.

Energizer Ultimate Lithium L91 AA-paristoja tilattaessa/ostaessa kannattaa varmistua niiden tuoreudesta.


Tällä hetkellä niissä "use by:" on 12.2036 ja patterin kyljessä päiväys 0217, joissakin nettikaupoissa on vielä vanhoja tarjolla (use by: 2026)
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
12.10.2017 22:52


Viestejä: 6901
Kiitos nimim. Savomainen hyvistä testeistä!

Vastaa omia käytännönkokemuksiani Energizerin litium-paristoista ja Eneloop-akuista. Taidan uusiksi akuiksi ostaakin Eneloop Pro -mallia, varsinkin kylmässä ero näyttää olevan merkittävä. Olen siirtynyt käyttämään alle kahden viikon reissuilla akkuja, kun ero on aika pieni. Pitkät reissut tulee vielä mentyä litium-paristoilla ja on niitä setti varalle lyhyemmillekin reissuille. Omani ovat "parasta ennen 2026", mutta onhan siihenkin vielä melkein vuosikymmen!
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Savolainen
13.10.2017 5:19


Viestejä: 349
Korpijaakko kirjoitti:
Pitkät reissut tulee vielä mentyä litium-paristoilla..

Kun paristoja tarvitaan paljon mukaan niin taitaa noiden Energizer litium-paristojen keveyskin silloin korostua, vain puolet tavallisesta NiMh-akun painosta?
Oma kokemus, että NiMh-akkujen laturiin kannattaa se kuuskymppia uhrata, silloin saa laturin jossa säädettävät lataus ja purkuvirrat ym toiminnot.
Vaikka noissa uusissa NiMh-akuissa on merkintä "Ready to Use" niin ne eivät ole täydessä latauksessa uutena ja niiden "käyttöön ottaminen" on helppoa hyvällä laturilla.
-ensin purku pienellä 200-300mA virralla (laturi lopettaa purkamisen kun jännite akussa alle 1V)
-lataus täyteen pienellä 200-300mA virralla ja akku on täysi/käyttövalmis.

Akkujen pikalataus isoilla 500-1000mA virroilla kuumentaa joitakin akkuja ja olisiko silla myös kielteinen vaikutus akkujen käyttöikään (omaa mutua)
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Mitkä lihat tunnistaisit käristyksenä... PKT Hölynpöly... 6 13.03.2013 15:17 Katso viimeisin viesti
Mitkä "vaelluskengät" baref... Vaeltajavain Kesävaellusvarusteet 33 14.03.2012 22:18 Katso viimeisin viesti
Hyvät kiikarit, mitkä ja mistä? Virsu Muut varusteet 105 18.02.2012 22:12 Katso viimeisin viesti
Mitkä ovat nämä varrelliset vaelluske... Poterro Kesävaellusvarusteet 7 25.10.2011 9:18 Katso viimeisin viesti
Akut tyhjänä jänkäjussi Muut varusteet 29 30.04.2011 16:26 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 3 Yht. 3
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Siirry: