Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Lapin erämaat ja mettäkoirat
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Inari74
06.08.2017 21:09
Vieras

Very Happy

Ai että, tämä onkin klassikko vääntö. Pitääpä seurata Laughing
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Veljmies
07.08.2017 17:31

Eiköhän siirrytä vääntämään hirvikoiran koulutuksesta ja metsästyksestä johonkin toiselle palstalle. Olisiko SHHJ:n foorumi hyvä?

Leukuperse kirjoittaa omasta tilanteestaan ja minä omastani. En näe tuossa mitään eroa. Minun tarkoitukseni on ollut vain valaista, ettei asia ole yksipiippuinen. Minun koirani eivät sovellu erämaassa metsästämiseen, mutta monesti vaarana on, että ne riistaa seuratessaan joutuvat tiettömään ja kentättömään paikkaan, josta en voi niitä paikantaa enkä siksi myöskään noutaa. Sellaisessa tilanteessa todellakin toivon, että joku tavatessaan ottaa koirani kiinni. Tätä olen selittänyt, mutta jostain syystä koet sen hyökkäykseksi itseäsi kohtaan.

Kerran olen ollut tuollaisessa tilanteessa. Ammuin sillon hirven vasan seisontahaukkuun, ja koira lähti seuraamaan emää. Se pysähtyi noin 80 km:n siirtymän jälkeen klo 24 yöllä Lemmenjoen puiston eteläreunoilla. Koiran pois saadakseni kävelin ja annoin yöllä useita karkkoja, mutta koira ei antanut periksi vaan jatkoi hirven seuraamista ja haukkumista. Seuraavana aamuna loppui tutkapannasta virta koiran haukkuessa noin 5 km päässä lähimmältä tieltä ja seurattuaan siihen mennessä jo 100 km. Tilanne tuntui vaikealta ja mielessäni valmistauduin jo pitkään etsintäoperaatioon. Onneksi tilanne kuitenkin selvisi ja koira löytyi. Kävelin viimeiseen paikannuspisteeseen ja tunnin verran koiraa kutsuttuani se tuli väsyneen mutta onnellisen näköisenä. Sain koiran metsästä noin klo 11 sunnuntaiaamuna. Keskiviikoksi olin ilmoittanut sen haukkukokeeseen. Siellä se pyöritteli koko päivän tuplavasaporukkaa, haukkui ykkösen, mutta oli sen jälkeen täysin jalaton. Pari päivää piti kantaa ulos tarpeilleen.

Sellaisia sinnikoita ovat harmaat hirvikoirat. Molemmat rodut kai samanlaisia. Yleensä suurin vaikeus on saada koira pois metsästä.

Tällaisen koiran saa pilattua pelkästään ampumalla hirviä. Minunkaan koirilleni ei ole ammuttu kuin haukussa olevia eläimiä. Jotkut tavoittelevat koirillaan vain koepalkintoja, eivätkä ammu riistaa ollenkaan. Tällöin koirat voi saada kutsumalla pois haukulta ja metsästä, jolloin tottelevaisuudesta saa kokeessa maksimipisteet. Minä pidän koiria metsästystarkoituksessa, ja kokeet ovat vain harrastuksen sivujuonne.

Ehkä tämä valaisi vähän näiden koirien luonnetta ja käyttöä. Minulla lähes 50 vuoden metsästyskokemus, joten en tunne kaipaavani sen suhteen suuremmin neuvoja.

Kuten edellä olen kertonut, olen harkinnut myös erämaa olosuhteisiin soveltuvan koiran hankkimista. Ymmärrän, että niissä olosuhteissa koiran pitää olla erilainen eikä tarkoitukseni ole mitenkään halveerata mitään koiraa tai rotua.

Tämä oli viimeinen kirjoitukseni tässä hirvikoiraketjussa. Toivottavasti se ei aiheuta mitään hyökkäystä. Aihe on mielenkiintoinen, mutta ei kuulu näille sivuille. Jatketaan toisaalla.

jääleinikki
07.08.2017 18:05

^Täältä Turinoistakin löytyy palsta "muut lajit". Siellä on jutusteltu metsästyksestä ja toivottavasti jutustellaan jatkossakin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

leukuperse
07.08.2017 18:21

Veljmies kirjoitti:
Eiköhän siirrytä vääntämään hirvikoiran koulutuksesta ja metsästyksestä johonkin toiselle palstalle. Olisiko SHHJ:n foorumi hyvä?

Leukuperse kirjoittaa omasta tilanteestaan ja minä omastani. En näe tuossa mitään eroa. Minun tarkoitukseni on ollut vain valaista, ettei asia ole yksipiippuinen. Minun koirani eivät sovellu erämaassa metsästämiseen, mutta monesti vaarana on, että ne riistaa seuratessaan joutuvat tiettömään ja kentättömään paikkaan, josta en voi niitä paikantaa enkä siksi myöskään noutaa. Sellaisessa tilanteessa todellakin toivon, että joku tavatessaan ottaa koirani kiinni. Tätä olen selittänyt, mutta jostain syystä koet sen hyökkäykseksi itseäsi kohtaan.

Kerran olen ollut tuollaisessa tilanteessa. Ammuin sillon hirven vasan seisontahaukkuun, ja koira lähti seuraamaan emää. Se pysähtyi noin 80 km:n siirtymän jälkeen klo 24 yöllä Lemmenjoen puiston eteläreunoilla. Koiran pois saadakseni kävelin ja annoin yöllä useita karkkoja, mutta koira ei antanut periksi vaan jatkoi hirven seuraamista ja haukkumista. Seuraavana aamuna loppui tutkapannasta virta koiran haukkuessa noin 5 km päässä lähimmältä tieltä ja seurattuaan siihen mennessä jo 100 km. Tilanne tuntui vaikealta ja mielessäni valmistauduin jo pitkään etsintäoperaatioon. Onneksi tilanne kuitenkin selvisi ja koira löytyi. Kävelin viimeiseen paikannuspisteeseen ja tunnin verran koiraa kutsuttuani se tuli väsyneen mutta onnellisen näköisenä. Sain koiran metsästä noin klo 11 sunnuntaiaamuna. Keskiviikoksi olin ilmoittanut sen haukkukokeeseen. Siellä se pyöritteli koko päivän tuplavasaporukkaa, haukkui ykkösen, mutta oli sen jälkeen täysin jalaton. Pari päivää piti kantaa ulos tarpeilleen.

Sellaisia sinnikoita ovat harmaat hirvikoirat. Molemmat rodut kai samanlaisia. Yleensä suurin vaikeus on saada koira pois metsästä.

Tällaisen koiran saa pilattua pelkästään ampumalla hirviä. Minunkaan koirilleni ei ole ammuttu kuin haukussa olevia eläimiä. Jotkut tavoittelevat koirillaan vain koepalkintoja, eivätkä ammu riistaa ollenkaan. Tällöin koirat voi saada kutsumalla pois haukulta ja metsästä, jolloin tottelevaisuudesta saa kokeessa maksimipisteet. Minä pidän koiria metsästystarkoituksessa, ja kokeet ovat vain harrastuksen sivujuonne.

Ehkä tämä valaisi vähän näiden koirien luonnetta ja käyttöä. Minulla lähes 50 vuoden metsästyskokemus, joten en tunne kaipaavani sen suhteen suuremmin neuvoja.

Kuten edellä olen kertonut, olen harkinnut myös erämaa olosuhteisiin soveltuvan koiran hankkimista. Ymmärrän, että niissä olosuhteissa koiran pitää olla erilainen eikä tarkoitukseni ole mitenkään halveerata mitään koiraa tai rotua.

Tämä oli viimeinen kirjoitukseni tässä hirvikoiraketjussa. Toivottavasti se ei aiheuta mitään hyökkäystä. Aihe on mielenkiintoinen, mutta ei kuulu näille sivuille. Jatketaan toisaalla.

Hyvä ja asiallinen kirjotus, kiitos siitä. Ja mikäs se täällä palstalla on asiasta lätissä, moni sellanen joka ei harrasta pyytöhommia lueskelee näitä ja kenties oppii lukemastaan, ja mikä vielä hienompaa, kiinnostusi mettästämisestä ja ehkä sitäkautta myös vaikka saatasiin uusia harrastajia koirienkin pariin!

Kokemusta sinulla on touhuista enempi ko minulla, enkä aliarvioi sinua mitenkään, nämä asiat nyt on tosiaan niinko sanoit joskus kakspiippusia. Itteasiassa olen touhuumassa omalle puimurille pantaan tekstiä "älä ota minua kiinni, löydän kyllä isäntäni luokse" tämän hedelmällisen jutustelun inspiroimana, ja koska on kuitenkin suuri todennäkösuus että jossain vaiheesa niitä turisteja tai ketä ny onkaan, tulee vastaan koiran työmaalla.

Ja tosiaan tämä "kaapatun koiran" perässä kävely ottaa joskus vieläkin aivoon koska siinä tuhraantu käytönnösä kolme päivää, ja siinä tilanteesahan sitä ei halua kuulla keneltäkään vastalauseita kun joku pilaa hommat tietämättömyydellä kun sitten asiakseen yrittää kertoa että sellanen ei passaa missään olosuhteissa.

Ja mitä tulee tuohon porotalouden mollaamiseen tietyiltä.tahoilta erämaan pilaajana, niin miettikääpä kuinka hakattuja osa kairoista olisi eikä meillä olisi niitäkään alueita mitä vielä on, ellei suomesa olisi poroja. Minun mielestä se on hienoa että meän maassa hoidetaan kaikki hyvässä yhteistyössä tai.ainakin yritetään, ja maasta pystyy nauttimaan niin porot, poromiehet, vaeltajat, marjastajat, pyytömiehet, ja siihen kun vielä osataan yhistää luonnonsuojelu ja pyyntihommmat niin että kannat pysyy kurissa/elinvoimasina. Yhteistyö ja ymmärrys on se tämän päivän juttu.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Lapin tietyöt amatööri Lappi 15 09.07.2017 22:18 Katso viimeisin viesti
Vinkkejä Lapin halki vaellukselle Kukko Lappi 17 14.05.2017 10:23 Katso viimeisin viesti
Kullervo Kemppinen-Lapin eräretkeilyn... OS Tiedotuskanava 7 15.10.2016 6:25 Katso viimeisin viesti
Lapin ruska 2016 rance Lappi 33 27.07.2016 20:16 Katso viimeisin viesti
Lapin geologiset retkikohteet Veljmies Lappi 61 29.03.2016 17:57 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 4 Yht. 4
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Siirry: