|
|
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Kun hätä nro. 2 iskee erämaassa |
Pihkasilmä Kaarnakorva 01.06.2017 5:49
Veikkaan, että täälläkin asian tiimoilta löytyy erilaisia koulukuntia ja siten asiasta keskustelua (ja kokemuksia). Tässä on oma perspektiivini asiaan tuoreimman blogitekstini muodossa. _________________ Blogini: http://vakisinluontoon.blogspot.fi/ |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Pepi 01.06.2017 8:17
On sinulla kireät housut, jos pelkkä polviin laskeminen ei riitä kykkimiseen. Alemmas laskettuinahan ne rajoittavat nilkkaväliä ja tulevat vaaravyöhykkeelle. _________________ Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
markkut 01.06.2017 8:25
Housujen laskemista vain polviin asti pitääkin kokeilla. Itse olen kokenut hankalaksi näissä toimituksissa ainoastaan sen, että kun siinä yleensä tulee samalla se numero ykkönenkin, niin suihku tahtoo suuntautua kinttuihin laskettujen housujen suuntaan. Muutenhan tuo kyykkypaskominen kyllä todellakin toimii. Vaelluksella riittää kerta/päivä, kun normaalielämässä tarvitaan vähintään kaksi. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
KaukoAntero 01.06.2017 8:37
"Harrikkamenetelmästä" en ole ennen kuullutkaan. Tuntuu vähän ylilyönniltä. Vastaava onnistuu ilman vöitä ja muita virityksiä, kun valitaan sen kokoinen tukipuu, että siitä saa sopivasti kädellä kiinni. Yksi käsi riittää ja hyvin siinä jaksaa toimituksen ajan, ellei ole valtavaa ummetusta.
Kauko |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
kasperi 01.06.2017 9:06
KaukoAntero kirjoitti: |
"Harrikkamenetelmästä" en ole ennen kuullutkaan. Tuntuu vähän ylilyönniltä. Vastaava onnistuu ilman vöitä ja muita virityksiä, kun valitaan sen kokoinen tukipuu, että siitä saa sopivasti kädellä kiinni. Yksi käsi riittää ja hyvin siinä jaksaa toimituksen ajan, ellei ole valtavaa ummetusta.
Kauko |
Jotkut puhuvat myös surffipaskasta. Liekö asento sitten jollain tavalla muistuttaa surffaajaa? Mutta ei tämä mielestäni reisiin ota juurikaan (toisin kuin blogitekstissä uumoillaan)... |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Eräkulkuri 01.06.2017 9:22
Vähissä ovat asia-aiheet, kun pitää paskantamisasentoja pohtia. _________________ Elämä opettaa, nimittäin eräelämä |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Pepi 01.06.2017 9:28
Onhan aiheesta kirjoitettu bestseller-kirjakin. Aihe on eräelämään tottumattomalle aloittelijalle yhtä tärkeä kuin joidenkin perusvarusteiden tai ruokareseptien vertailu. _________________ Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
StefanG 01.06.2017 9:56
Metsäpaska onkin suurin syy miksi minua ei kiinnosta enää muut kuin päiväretket. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
dailymail 01.06.2017 10:22
Kesällä hommassa ei ole mitään ihmeellistä tai vaikeaa, mutta kun on kunttaan asti upottavaa lunta kainaloihin saakka....
Minulla housut ovat yleensä niin löysät, että ne tippuvat nilkkoihin kun vyön aukaisee, paitsi tietenkin talvella...
Perinteinen kyykkypaska on ainoa oikea tapa, kukin kyykkää tyylillään. Tärkeintä on että saappaat ja muut kamppeet pysyvät puhtaina. Pitempiaikaisessa leirissä on syytä tehdä riuku.
Monille nykyihmisille luontoon paskominen näyttää olevan ylivoimainen ihmetyksen paikka. En käsitä miksi. _________________ Mikään ei ole niin varmaa kuin minä |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Korvapuoli 01.06.2017 10:24
Vaikka vanha huojuvainen käppyrä olenkin, niin en tuohon toimitukseen ole vielä selkänojia tarvinnut. Jos riuku on luonnon tarjoamana sopivasti oikealla kohdalla, niin käytän sitä, mutta ei se ole välttämätön. Kahdella jalalla seison istuma-asennossakin, enkä ole koskaan tuotokseni päälle horjahtanut. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Korpijaakko 01.06.2017 11:55
dailymail kirjoitti: |
- -
Perinteinen kyykkypaska on ainoa oikea tapa,
- -
Pitempiaikaisessa leirissä on syytä tehdä riuku.
Monille nykyihmisille luontoon paskominen näyttää olevan ylivoimainen ihmetyksen paikka. En käsitä miksi. |
Olen samaa mieltä, mutta mihin ihmeeseen sitä riukua tarvitaan? Se tulee hyvin usein esille, vaikka tosiaan parhaimmillaan edellisessä lauseessa sanotaan, että "kyykkypaska on ainoa oikea tapa". Eräopaskurssillakin piti (tai olisi pitänyt) rakentaa kahden yön leiriin riuku. Samoin armeijassa niitä rakennettiin melkein joka leiriin... Osaahan sitä ihminen kyykkiä useampana päivänä peräkkäin ja isommasta porukastakin jokainen osaa yleensä asettua kyykkyyn. Isompaan tarpeeseen voi kaivaa isomman kuopan (syvempi/pidempi, levettä kyykkiminen toki rajoittaa) tai useamman. Tietysti jossain autiotuvalla on hyvä olla riukula tai huussi, mutta jos on oman porukan pidempiaikainen leiri, niin kaikille voitaneen ohjeistaa kyykkiminen kaivannon äärellä. Tai näin olen ainakin menestyksekkäästi menetellyt. Ei tarvitse käyttää aikaa rakenteluun ja purkamiseen ja saadaan tuo elimistön kannalta edullinen kyykkyasentokin säilymään.
Se mikä isompien porukoiden paskan "käsittelyssä" mietityttää on esteettinen ja muu kuormitus. Mikä on paras tapa ratkaista asia? Erityisesti talvella kun maa on roudassa.
Oma logiikkani on ollut, että alueella, jolla lumisulaa kesäksi ja on kasvillisuutta, jokainen hoitaa omat tarpeensa ja jätökset hajautetaan. Näin ne ehkä hajoavat nopeammin? Jäätiköillä tai kovin karuissa paikoissa on jätökset puolestaan keskitetty. Koska ne eivät kuitenkaan siellä maadu, niin pilaavatpahan pienemmän alueen. Parasta olisi tietty kantaa kaikki paskat pois tuollaisilta alueilta, mutta en taida siihen pitkillä reissuilla (useampi viikko) ryhtyä vapaaehtoisesti... Vessapaperi tuodaan luonnollisestikin pois tai poltetaan tuhkaksi. _________________ Galleria ja blogi |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
vilves 01.06.2017 12:02
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
zag 01.06.2017 15:19
Kesällä hommassa ei ole mitään ihmeellistä tai vaikeaa,... |
Ja minä kun eniten pelkään tuota toimitusta juuri kesällä, Lapissa, räkkäaikaan  |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
hannes 01.06.2017 15:38
Taitaa aloittaja kirjoittaa pilke silmäkulmassa, sen verran monimutkaisia tapoja esitellään. En ole älynnyt toimituksesta luonnossa ongelmaa olevan - ainakaan tähän mennessä.
Itse peittelen jätöksen , metsässä sammalella, risuilla .., avotunturissa irtokivillä... Pyyhkimäpapereita en ole poltellut, mielestäni ne maatuu maan kosketuksessa tarpeeksi nopsaan. Avotunturissa jo tuuli on ongelmallinen, tekee tiukkaa saada kaikki kivien alle ilman että tuuli ryöstää - sählää siinä sitten vielä tulen kanssa.
Osataan täällä maallakin vessa-asiat: erään talon emäntä alkoi ihmettelemään eteisestä/vessasta päin kuuluvaa ihmeellistä ähinää - oli jo vähän paniikissa. Kohta naapurin (1km) isännän pää pilkisti ovenraosta. Tiellä ohi kävellessä oli iskenyt salamahätä ja syöksynyt naapurin vessaan ehtimättä tervehtiä. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Korvapuoli 01.06.2017 15:48
zag kirjoitti: |
Kesällä hommassa ei ole mitään ihmeellistä tai vaikeaa,... |
Ja minä kun eniten pelkään tuota toimitusta juuri kesällä, Lapissa, räkkäaikaan  |
Eetwarttia se vaan tekee, kun paha veri imetään pois. |
|
Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|