Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet pikakartta
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
dailymail
31.05.2017 15:51

^Jep, eli käännä kymmenen pykälää (astetta) myötäpäivään.

Aaro
31.05.2017 17:48

dailymail kirjoitti:
Mikä se myötäpäivä on. Sano suoraan lisätäänkö 10 vai vähennetäänkö niin tyhmäkin ymmärtää
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

dailymail
31.05.2017 18:56

Aaro kirjoitti:
dailymail kirjoitti:
Mikä se myötäpäivä on. Sano suoraan lisätäänkö 10 vai vähennetäänkö niin tyhmäkin ymmärtää
Pullonkorkki menee kiinni myötäpäivään, koska se on positiivinen asia. Aurinkokin kiertää myötäpäivään eli vasemmalta oikealle tai idästä länteen... Kompassin neularasian asteluku kasvaa myötäpäivään... Smile

Eli vähennetään kartalta otetusta asteluvusta erannon määrä, tässä tapauksessa 10 astetta.

Erannon korjaaminen kompassisuuntaan on asia, joka jostain syystä ei avaudu kenellekään. Asiaa joutuu pähkäämään aina uudelleen. itselleni asia valkeni luonnolliseksi ja järkeenkäyväksi neularasian myötäpäivään kääntämisen avulla...(muistisääntö siis).

Retkisuunnistuksessa pärjää myös ilman erannon korjaamista kunhan noudattaa neuvoa, jonka kapiaiset antoivat minulle ampumaharjoituksissa kun huomasivat likinäköisyyteni. Eli, "Dailymail (nimi muutettu) tähtää sitten lähelle ja isoon maaliin...". Sillä neuvolla tienasin kultaisen ampumamerkin. Smile

Eranto kannattaa silti korjata aina, vaikka tuolla 10 asteen nyrkkisäännöllä ellei tiedä tarkkaa lukua. Peitteisessä maastossa kuten tiheässä metsässä kannattaa erannon korjaamisesta huolimatta noudattaa tuota kapiaisten antamaa neuvoa.

Eli korjaa eranto vähentämällä asteluvusta ja valitse suurikokoinen ja helposti löytyvä kohde korkeintaan kilometrin tai kahden päästä, niin suunnistamisesta tulee helpompaa ja vähemmän sressaavaa. Luultavasti löydät myös perille kohteeseen.

PPP
31.05.2017 19:27

Vielä tarkennan tuota kun tässä on kerrottu asteista, piiruista ja pykälistä kun tehdään kokonaiskorjaus kompassilukemaan. Jos kompassi on jaettu 360 asteeseen, niin kompassinkehälle on tehty merkkiviirut 2 asteen välein (ainakin niissä kompasseissa jotka itselläni ovat). Silloin jos vähennetään 6 astetta niin se on kolme merkkiviivan väliä myötäpäivään.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Aaro
31.05.2017 19:59

Törmäsin yllättäen suunnan korjaustarpeeseen aikanaan suunnistaessani Kessissä matkalla Sevettijärvelle. Siellähän on paljon samanlaisia järviä lähekkäin ja pieniä soita jne, mutta näkyvyys tasaisuuden ja metsien takia heikko. Ihmettelin kun aina sattui suunnistus järven väärälle sivulle, jossa oli se kartettava suo tai sitten väärälle järvelle jne. Siinä lennossa sitten aloin tulkita kartan alareunasta erantoa ym mystisiä lukuja ja kompassissani on vielä sellainen ruuvi mistä korjauksen voi siihen kiertää pysyvästi. Oli aika stressaavaa päätellä asia ja käytännössä kokeilla, kun pieleen mennessä olisi voinut pudota pahastikin kartalta. Yritin vaan tehdä tässä itselleni mahdollisimman yksinkertaisen muistisäännön asiaan, Kiitos kärsivällisyydestä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Luiro
31.05.2017 20:39

Noku minä olen ilmeisesti vielä vanhempi jäärä kuin tuo Eräkulkuri kun minun kompassi on armeijan marssikompassi piirujaotuksella.
Se käsittääkseni tarkoittaa sitä, että 1 piiru on 11,25astetta, joten minun kompassissani vähennän suunnasta 1 piirun.
Menikö oikein ?

Edit: Ei muuten tainnut mennä oikein!
Taisin tehdä laskutoimituksen käyttäen merikompassia, jonka jako on kai 32.
Marssikompassin jako on se 6000, jolloin 1 piiru taitaapi olla 6astetta !
Mielenkiintoista....
Juhani Valli, 2007
 Sivun alkuun

dailymail
31.05.2017 22:44

Marssikompassin kehällä on 60 jako-osaa. 1 jako-osa on 100 piirua eli 6 astetta. 10 asteen korjaus on siten osapuilleen 1,5 marssikompassin jako-osaa.

makkonem
05.06.2017 16:12

Sheikko kirjoitti:
Onko tämä jotenkin parempi, kuin retkikartta.fi?
Siinähän saa tulostettua suoraan mittakaavaan!

Ai miten retkikartasta saa tulostettua suoraan mittakaavaan??
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
O: A3 väritulosteita 10 kpl. (pikakar... Timoa Ostetaan ja Myydään 2 09.09.2017 0:55 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 3 Yht. 3
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Siirry: