Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet pikakartta
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
zwak
09.06.2015 7:37

MML 1:50 000 rasterikartassa ei näy 10 x10 metriä pienemmät rakennukset. Eli autiotivista näkyy vain murto-osa. Tai ainakin vuosi sitten näin. Toki ne voi siihen lisätä, mutta oma hommansa sekin. Sykkeeltä löytyy koordinaatit ilmaiseksi.

Itse suosin Suomessa mittakaavaa 1:66666 (1cm = 1.5 km), esim nuo 1:50000 rasterit voi tulostaa helposti siihen ja säilyvät luettavina ja suunnistettavana.

Retkikartta.fi:llä ei saa tulostettua vaellureittiä järkevässä ajassa ja retkenkin reitin tosi onnettomalla laadulla. (tai saa, mutta vain fuskaamaalla. Ja taas näin ainakin vuosi sitten)

Pikakartassa voi määrittää ison PDF:n ja sitten julistetulostaa sen läjälle A4siä. (jälkimmäiseen tarvitsee siis toisen ohjelman tai fiksun tulostusajurin)

Peruskartan pienennös on 1:50000 mittakaavassa juuri ja juuri luettavissa, mutta sitä pienemmäksi sitä ei voi pienentää. Itsekin siksi kaipaisin vastaavaa 1:50000 ainestoa (jonka voisi pienentää 1:66666), kun harmillisesti mun ohjelmat ei ymmärrä MML uudempaa rasteriformaattia suoraan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Resupekka
09.06.2015 11:06

Tuli suoritettua tulostekokeilua eri ohjelmilla ja karttasivuilla: Pikakartta, Karttapaikka, Karttaikkuna ja BaseCamp (MML:n kartoilla). Mikään noista ei vedä lähellekään vertoja QGIS:lle, jolla tulostin Avoimien aineistojen tiedostopalvelusta ladatut 1:50000 kartat alkuperäiseen mittakaavaan.

Tuloste on valehtelematta parempi kuin alkuperäiset topokarttani.

Ja kyllä tuossa aineistossa näkyy mielestäni ainakin kaikki UK-puiston autiotuvat ml. Peskihaara ja Manto-oja, jotka ovat sieltä pienimmästä päästä...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

zwak
11.06.2015 8:32

Oiskohan MML parantanut myös aineistoa samassa yhteydessä kuin muuttivat formaattia. Harmillisesti ei se uusi formaatti toimi mun vanhojen työkalujen kanssa, täytyy siis taas opetella jotain uutta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kore
19.04.2017 13:30

Pikakartan pdf:n tuottamisessa on tällä hetkellä ja ollut ilmeisesti jo jonkin aikaa ongelmia, eli ei toimi. Onko kukaan tiedustellut tai muuten tietäisi mistä vika mahtaa johtua ja onko palvelu taas jossain vaiheessa tulossa toimintaan?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Hamalainen
19.04.2017 15:11

Kore kirjoitti:
Pikakartan pdf:n tuottamisessa on tällä hetkellä ja ollut ilmeisesti jo jonkin aikaa ongelmia, eli ei toimi. Onko kukaan tiedustellut tai muuten tietäisi mistä vika mahtaa johtua ja onko palvelu taas jossain vaiheessa tulossa toimintaan?

Lähetin pari viikkoa sitten postia Pikakartan ylläpidolle mutta en ole saanut vastausta.
 Sivun alkuun

Luiro
28.05.2017 16:49

Pikakartan tulosteessa 1:25000 ei näy koordinaattiviivoja.
Onko karttapohjoinen niissä aina kartan yläreunassa ?
Siis kun kompassilla suunnistaa niin pohjoinen ylös, niinkö ?

-Juha-
Juhani Valli, 2007
 Sivun alkuun

tiku
28.05.2017 21:06

Pikakartan tulosteissa pohjoissuunta ei ole vakioinen, ylös, vaan vaihtelee sen mukaan onko tuloste itäisestä vai läntisestä Suomesta.
 Sivun alkuun

Luiro
28.05.2017 21:18

Mistä sen tietää, miten se käyttäytyy ?
Mikä on tilanne esim. Sodankylä, Ivalo, Inari kohdilla ?

-Juha-
Juhani Valli, 2007
 Sivun alkuun

tiku
28.05.2017 21:49

Kaikissa noissa paikoissa pohjoinen on Pikakartan tulosteissa aika tarkkaan ylhäällä. Niissä käytetyn ETRS-TM35FIN-koordinaatiston keskipituuspiiri eli -meridiaani on 27°, ja nuo ovat joko sillä kohdalla tai lähellä sitä. Itäkairan Kemihaarassa (29°) pohjoissuunta on noin 2° vasemmalla, Kilpisjärvellä (21°) 5-6° oikealla.

Tuo pohjoissuunnan muutos on suurempi pohjoisessa kuin etelässä, mutta kaikkialla Suomessa se on vähän vajaa 1° yhtä pituusastetta kohti.

Alla on kuva Pikakartan tulosteesta Käsivarresta ja sen päälle lisätty astekoordinaatisto, joka osoittaa pohjoissuunnan.
pikakartta web by phototiku, on Flickr

Viimeinen muokkaaja, tiku pvm 05.06.2017 21:16, muokattu 2 kertaa
 Sivun alkuun

Luiro
29.05.2017 7:43

OK, asia selvä!
Kiitos !
Juhani Valli, 2007
 Sivun alkuun

zwak
30.05.2017 22:11

Muista vielä huomioida neulapohjoisen ja napapohjoisen ero, jos haluat kompassilla tarkasti suunnistaa. Se ero isompi kuin karttapohjoisen ja napapohjoisen ero ETRS-TM35FIN koordinaatistolla.

Karttapohjoinen on aina kartan yläreunassa, mutta sehän ei tosiaankaan ole sama kuin napapohjoinen. Ja sitten on vielä neulapohjoinen, joka on siis se mitä kompassi näyttää. Nämä eivät ole sama suunta käytännössä varmaan juuri missään...

ETRS-TM35FIN koordinaatistolla Suomessa käytännössä voi kokonaiskorjauksena käyttää koko Suomessa 10° jos ei paremmasta tiedä, ei heitä montaa astetta missään, kun eranto on suurempi idässä ja karttapohjoisen ja neulapohjoisen ero lännessä ja ovat vastakkaisiin suuntiin. Vai ajattelinko jotenkin väärin? Näissä menee varsin herkästi sekaisin...
 Sivun alkuun

Pepi
31.05.2017 7:48

^ Just noin. Nyrkkisääntönä on karkeasti, että magneettinen kompassi näyttää koko Suomessa noin 10 astetta liikaa oikealle karttapohjoiseen verrattuna. Jäljelle jäävä virhe on käytännön suunnistuksessa jokseenkin merkityksetön.

Juurakko2
31.05.2017 10:39

Tuollaisen löysin, kun kuukkeloitsin erantoa Varangissa:

http://www.magnetic-declination.com/

Eräkulkuri
31.05.2017 10:47

Pepi kirjoitti:
^ Just noin. Nyrkkisääntönä on karkeasti, että magneettinen kompassi näyttää koko Suomessa noin 10 astetta liikaa oikealle karttapohjoiseen verrattuna. Jäljelle jäävä virhe on käytännön suunnistuksessa jokseenkin merkityksetön.

Mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että otat aina kulkusuunnan kymmenisen astetta kompassisuunnasta vasemmalle. Muutoin virhepoikkeama kilometrin matkalla on lähes 200 metriä (175 m).

No, nämähän on näitä vanhojen jäärien jorinoita. Nuoremmat menee gepsin kanssa aina suoraan perille.

Aaro
31.05.2017 15:19

Eräkulkuri kirjoitti:
Pepi kirjoitti:

Mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että otat aina kulkusuunnan kymmenisen astetta kompassisuunnasta vasemmalle. Muutoin virhepoikkeama kilometrin matkalla on lähes 200 metriä (175 m).

No, nämähän on näitä vanhojen jäärien jorinoita. Nuoremmat menee gepsin kanssa aina suoraan perille.
Tyhmä voi mennä piirun verran pieleen näissä erannoissa. Miten se käytänössä siis menee? Minulla on kädessä kompassi, jonka kehä on jaettu 360 osaan (asteeseen?) Jos otan kartalta vaikka suunnan 120 niin käännänkö 10 pykälää pienemmäksi 110 kohdalle ja menoksi vai kuinka se nyt onkaan?
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
O: A3 väritulosteita 10 kpl. (pikakar... Timoa Ostetaan ja Myydään 2 09.09.2017 0:55 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 3
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Siirry: