Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Vanhemmat kompassit.
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Glottis
24.01.2017 13:11

StefanG kirjoitti:
Eli otetaan hypoteettinen ongelma: mittaan kartalta että kulkusuuntani on 140 astetta, linkin mukaan eranto missä olen on 9 astetta. Mihin suuntaan kierrän kompassin niin että se ottaa huomioon erannon? 140+9 vai 140-9?

Oikea tapa, eli virheen vähentäminen on jo kerrottukin. Itselläni on jäänyt mieleen muistisääntö "kun otan niin otan". Eli suuntaa ottaessa otetaan vielä erantokin pois kompassilukemasta.

Vastaavasti jos tähtäät kompassin luonossa olevaan kohteeseen ja yrität hakea sitä kartalta, pitää kompassiin lisätä eranto.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

StefanG
24.01.2017 13:33

Very Happy Kiitokset vastauksista. Ei tuo (erannon korjaaminen) ole niin vaikeaa kuten olen kuvitellut. Kun lukee ohjeita netistä tai kirjoista niin ne on niin monimutkaisesti esitetty; pitää laskea vuotuinen muuttuminen ja mitä kaikkea ja matikka on minulla heikoissa kantimissa.

Minulle riittää että osaa ottaa kartalta kurssi ja sitten vähentää sopivä astemäärä tämän mukaan, riippuen missä on. http://ilmatieteenlaitos.fi/eranto-suomessa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

StefanG
24.01.2017 13:58

Sad Hmmm....oliko sittenkään niin helppoa...
Kun tämä Suunnon marssikompassi on piirujaotuksella ja numerot suurenevat kompassia vastapäivään kierrettäessä. Asteikkojaotuksella taas numerot suurenevat myötäpäivään.

Se tuli selväksi että astejaotuksella korjauksessa kierrän säätörenkaan myötäpäivään.

Kun teen piirukompassilla korjauksen erannon takia, kierränkö säätörenkaan myötäpäivään vai vastapäivään?
 Sivun alkuun

Pepi
24.01.2017 14:15

Paras muistisääntö on, että Suomessa neula näyttää aina liikaa oikealle. Kartalta otetun suunnan jälkeen neularasiaa kierretään neulan perään, eli oikealle. Asteikkojen erisuuntaisuus johtuu siitä, että marssikompassin asteikko on piirretty kiinteään runkoon, suunnistuskompassin kiertyvään neularasiaan.

StefanG
24.01.2017 14:20

Thänks! Alkaa pikkuhiljaa aivoni ottamaan faktat itseensä.
 Sivun alkuun

dailymail
25.01.2017 13:55

Maanmittarit ja matemaatikot ovat kaksi asiantuntijaryhmää joiden kanssa homma menee aina vaikeaksi. Eranto on siitä hyvä esimerkki. Minä olen aina pyöritellyt sitä rasiaa vaaditun määrän myötäpäivään.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Kompassit tinder Muut varusteet 24 23.01.2012 12:12 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 3 Yht. 3
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Siirry: