Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Vaelluskengät ilman turhia hipleitä
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Vaelluskengät ilman turhia hipleitä
boueme
05.01.2017 13:12

Pitkän varustehankintatauon jälkeen olen päättänyt sijoittaa rahaa rakastamaani harrastukseen. Nyt ei kuitenkaan puhuta ryyppäämisestä. Haluaisin vaelluskengät, joissa ei olisi kalvoja eikä muutakaan helposti rikkoutuvaa. Lestin pitää olla leveä. Varren pituudella ei ole niin merkitystä, mutta nilkkaa se saisi tukea. Uretaanivälipohjat, ei kiitos. Suosituksia?

-Boueme

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
05.01.2017 13:27

Hmm... Jostain (Varustelekasta nyt loppu) etsit tällaiset: https://www.varusteleka.fi/fi/product/ruotsalaiset-taistelijan-kengat-kumipohjilla-ruskeat-ylijaama/27406 Ei kalvoja, ei turhia hipleitä, polyuretaania ei varmaan ollut vielä kensitty kun nuo on tehty. Itsellä on yhdet sisäänajossa. Jäi vaan homma kesken kun kumisaappaat oli paremmat syksyn tarpeisiin.

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Vaelluskengät ilman turhia hipleitä
kaptu
05.01.2017 13:44

boueme kirjoitti:
Pitkän varustehankintatauon jälkeen olen päättänyt sijoittaa rahaa rakastamaani harrastukseen. Nyt ei kuitenkaan puhuta ryyppäämisestä. Haluaisin vaelluskengät, joissa ei olisi kalvoja eikä muutakaan helposti rikkoutuvaa. Lestin pitää olla leveä. Varren pituudella ei ole niin merkitystä, mutta nilkkaa se saisi tukea. Uretaanivälipohjat, ei kiitos. Suosituksia?

-Boueme

Meindl Borneo (2MFS) Idea
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Glottis
05.01.2017 13:52

Korpijaakko kirjoitti:
Hmm... Jostain (Varustelekasta nyt loppu) etsit tällaiset: https://www.varusteleka.fi/fi/product/ruotsalaiset-taistelijan-kengat-kumipohjilla-ruskeat-ylijaama/27406

Kengän painon melko dramaattinen vaikutus suorituskykyyn todistettiin vasta 1983, joten noi n. 50v vanhat mallit kannattaa kiertää kaukaa jos vaelluskäyttöön haluaa. Erittäin suurella todennäköisyydellä kestävyyden takia painoa on niin että riittää.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Vaelluskengät ilman turhia hipleitä
StefanG
05.01.2017 14:22

boueme kirjoitti:
Haluaisin vaelluskengät, joissa ei olisi kalvoja eikä muutakaan helposti rikkoutuvaa. Lestin pitää olla leveä. Varren pituudella ei ole niin merkitystä, mutta nilkkaa se saisi tukea. Uretaanivälipohjat, ei kiitos. Suosituksia?

Tässähän kyselemäsi on:
https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-classic-nilkkavarsikengat-mk-ii-ruskeat/32571?ref=nahka-ja-kangasvarsikengat

Sivun alkuun

oml
05.01.2017 15:24

Korpijaakko kirjoitti:
Hmm... Jostain (Varustelekasta nyt loppu) etsit tällaiset: https://www.varusteleka.fi/fi/product/ruotsalaiset-taistelijan-kengat-kumipohjilla-ruskeat-ylijaama/27406 Ei kalvoja, ei turhia hipleitä, polyuretaania ei varmaan ollut vielä kensitty kun nuo on tehty. Itsellä on yhdet sisäänajossa. Jäi vaan homma kesken kun kumisaappaat oli paremmat syksyn tarpeisiin.

Savenmaasta näyttää löytyvän kahta kokoa, mutta onkohan nuo kuinka hirveässä kunnossa kun hintakin on 20 kertaa halvempi kuin Varustelekan eli tasan 1€.
https://www.savenmaa.fi/tuote/armeijan-nahkakengat-tretorn/arm0000000185/
EDIT: Nuo olivatkin tuota kumiterä-mallia jota varustelekassakin on hyllyssä, ja lopussa olevat kengät olivat kokonahkaisia.

Viimeinen muokkaaja, oml pvm 05.01.2017 15:30, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

oml
05.01.2017 15:30

....
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Al Bundy
05.01.2017 19:54

StefanG kirjoitti:

Tässähän kyselemäsi on:
https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-classic-nilkkavarsikengat-mk-ii-ruskeat/32571?ref=nahka-ja-kangasvarsikengat

Saumaa sauman päällä, kapea lesti, julmetun huono hengittävyys, täysin turha koristerantu kärjessä, hitaat ja vaikeat pukea.
Noissa sukka liikkuu huonosti ja iltti aukeaa niin vähän että ilman pikahakasia nuo on todella hitaat kengät laittaa jalkaan. Lesti on kapea jos vertailukohtana on Sievi, Jalas, Lundhags, Alpina, Salomon...
Olis kyllä tyylikkään näköiset ilman noita kaikkia saumoja.
Mulla ei ole yksikään kenkä kestänyt käytössä metsässä yli kahta vuotta jos alaosa on ollut nahkaa ilma kumireunaa.

Miksi ei saa olla PU välipohjaa?
En ole ollut niin kiinnostunut kengistä että tietäisin oikeastaan mitään PU:n ominaisuuksista välipohjassa verrattuna johonkin muuhun materiaaliin. Sen tiedän että se hapertuu jos kenkiä ei käytä ja kuulemma hapertuu kymmenessä vuodessa muutenkin mutta ei se vaelluskenkä muutenkaan yli viittä vuotta kestä jos sitä oikeasti käyttää.
 Sivun alkuun

Firelake
06.01.2017 12:04

Ostin Savenmaan myymät kengät kokeeksi, mutta ne haisevat pesun ja hajunsyöjänkin käytön jälkeen niin voimakkaasti etteivät omaan käyttöön ole vielä päätyneet. Edes sisätiloissa en viitsi niitä säilyttää. Ehkä kun ovat koko talven kuistilla, saattaa haju olla jo hälvennyt. Laughing Sinänsä ovat muuten hyvässä kunnossa ja nahkakin muotoutuu kosteana eli varrensuun saa kyllä levennettyä. Halvathan ne ovat, jos vertaa uusiin Lundhagsin versioihin samasta ideasta. Rolling Eyes

Särmä Classicit (vanha malli) ovat itsellä arkikäytössä. Ylimmistä lenkeistä en ole nauhoja pujottanut, että jalkaan laittaminen olisi nopeampaa. Hyvin ovat kestäneet sen muutaman vuoden, mitä ovat olleet käytössä.
 Sivun alkuun

tst
06.01.2017 12:19

Ei otsikon mukainen mutta tiedän että kysyjä osaa helposti raakata tämän kenkävaihtoehdon tarvittaessa pois. Hipleitä siis löytyy mutta nilkkaakin tukee juuri tuon hipleen ansiosta. Minulla mukana joskus jos on sovelias maasto. http://www.sievinet.fi/verkkokauppa/turvajalkineet/sievi-roller-high-xl-s3/ PS. Mukavata että Bouemekin heräilee pikku hiljaa hiljaiselostaan. Smile
 Sivun alkuun

StefanG
06.01.2017 13:08

Al Bundy kirjoitti:
Saumaa sauman päällä, julmetun huono hengittävyys, täysin turha koristerantu kärjessä, hitaat ja vaikeat pukea.

Nahkakenkiä ei voi tehdä ilman että nahkapalat menevät limittäin, niitä ei voi kiinnittää reuna reunaa vasten. Kärjessä on tuplanahka, päällimmäin kerros ommeltu alempaan kerrokseen, siksi se ommel kärjessä.
Hitaat ja hitaat, minulla menee se muutama sekunti kun laitan ne jalkaan. Ihan kuten Firelake niin en käytä ylintä reikäparia. Minulla on käytössä MkI eli malli jossa on ommelltu pohja. Minulla ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa näistä. Parinkymmenen kilometrin käytön jälkeen alkoivat istua jalkaani erinomaisesti. Käytän ympäri vuoden, kesälläkin, kaksi paria sukkia näissä kengissä.
Ja hengittävyydestä en osaa sanoa koska olen rasvannut omani niin että pitävät vettä kuin kumisaapas, joten hengittävyys luonnollisesti kärsii.

PS. Sinullako on ollut tämä kenkä käytösssä?
 Sivun alkuun

luuppi
06.01.2017 13:39

tst kirjoitti:
Ei otsikon mukainen mutta tiedän että kysyjä osaa helposti raakata tämän kenkävaihtoehdon tarvittaessa pois. Hipleitä siis löytyy mutta nilkkaakin tukee juuri tuon hipleen ansiosta. Minulla mukana joskus jos on sovelias maasto. http://www.sievinet.fi/verkkokauppa/turvajalkineet/sievi-roller-high-xl-s3/ PS. Mukavata että Bouemekin heräilee pikku hiljaa hiljaiselostaan. Smile

Kaverillani on vastaavat Sievin jalkineet kattohommissa (niissa on erikoispohja liukastumisten estamiseen) ja han kehuu nitta myos yleiskaytossa parhaiksi, mita koskaan on ollut
 Sivun alkuun

Al Bundy
06.01.2017 13:53

^
Oli tuo sama malli. Lekan mallistosta esim Alpina Trapperissa on mielestäni huomattavasti fiksummat saumat kuin tuossa niiden omassa mallissa. Yleisesti ottaen olen huomannut että parhaat jalkineet saa niiltä valmistajilta joilla on pitkä kokemus niiden tekemisestä. Takeissa joskus uusi valmistaja voi yllättää positiivisesti mutta jalkineissa näin ei ole käynyt. Lekallakin malli vaihtui nopeasti ja joitain hyviä tuotteita on poistunut valikoimista kun on niin kova kiire saada omaa tuotantoa myyntiin. Tuotekehitys ei ole mielestäni noissa kengissä pysynyt aikataulussa ja ne on suunniteltu hätäisesti. Käyttötarkoitus on vähän city-maasturi tyylinen, ei kai niitä tosissaan vaelluskengäksi ole tarkoitettukaan.
Lesti tietysti on sellainen asia että sitä ei voi oikein arvostella. Minulle nuo kengät sopivat erittäin huonosti, jollekin muulle varmaan täydellisesti.

Olisko aloittajalle Lundhags sopiva?
Niissä on tarpeellinen eikä mitään turhaa.
 Sivun alkuun

Pertti Kurki
06.01.2017 14:22

boueme kirjoitti:

-Boueme

Oma kokemus ns. vaelluskengistä on vähäinen, koska olen omistanut vain yhdet, joissa oli uretaanipohjat, jotka tippuivat 18. käyttövuotena. Sen sijaan läpiommellut Suomen armeijan M75 varsikengät ovat vieläkin täysin ehjät vaikka ikää on 41 vuotta. Niihin on uusittu pohjat yhden kerran. Tosi leveä lesti, olleet lähinnä talvikäytössä. Savenmaalla nuita on kaupan. Uusissa kengissä vaihtoehtoja lienee vähän. Hanwagilla on Double stitched-sarja, jotka on tehty vanhan liiton tyyliin. Hienoja kenkiä (ostin yhdet pyhäkengiksi). Meindelillä on Perfekt, mutta taitaa olla liian jämy jängälle.

markkut
06.01.2017 16:37

Lestiä tietty vaikea kommentoida. Ihmettelen kyllä, miten tuota Varustelekan nilkkuria voi kapeaksi sanoa, kun jopa minun räpyläni mahtuu villasukan kera. Minulla Mk. I ollut kolmisen vuotta talvikäytössä. Samoin ihmettelen kommenttia pukemisen hitaudesta. En oikeasti käsitä, miten voisin kengät enää nopeammin jalkaani vetää, vaikka ovat ylös asti nauhoitetut. "Pika"hakasten kanssa härvätessä sitä aikaa vasta kuluukin, ainakin minulla.

Mutta en minä noita vaelluskengiksi suosittelisi, ovat liian lötköt kuitenkin. Tuollaisia kolmen kruunun hiihtomonojakin olen kokeillut ja ne eivät ainakaan ole lötköt. Laughing
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Mahdollisimman jäykät vaelluskengät (... kukkonet Kesävaellusvarusteet 48 12.04.2017 12:00 Katso viimeisin viesti
Retkelle ilman makuupussia? kaptu Kesävaellusvarusteet 12 12.04.2017 8:52 Katso viimeisin viesti
Poistettu: Lundhags Vandra vaelluskengät Maxwell Ostetaan ja Myydään 1 07.04.2017 20:37 Katso viimeisin viesti
M: Meindl koko 42 gore-tex vael... hekrules Ostetaan ja Myydään 7 30.03.2017 20:11 Katso viimeisin viesti
Jämäkät metsästys / vaelluskengät kilpis72 Ostetaan ja Myydään 0 02.02.2017 7:21 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: