Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita Osaatko tehdä tulta käyttäen vain Suomen kasveja ja kiviä?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Glottis
05.08.2016 11:32

Onko täällä kukaan tehnyt taulaa? Olen pari kertaa yrittänyt mutta jotenkin siitä tulee vääränlaista. Esim. taula tummuu minulla lipeäliuoksessa ollesaan kun taas näkemäni "kunnollinen" taula oli säämiskänruskeaa. Tämä tummentunt taula ei sitten ota tultakaan ihan yhtä hyvin. Olisko liian voimakas liuos tai pitkä aika? Vai kenties jotain ihan muuta vikaa?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Fieldmore
05.08.2016 15:31

Glottis kirjoitti:
Onko täällä kukaan tehnyt taulaa? Olen pari kertaa yrittänyt mutta jotenkin siitä tulee vääränlaista. Esim. taula tummuu minulla lipeäliuoksessa ollesaan kun taas näkemäni "kunnollinen" taula oli säämiskänruskeaa. Tämä tummentunt taula ei sitten ota tultakaan ihan yhtä hyvin. Olisko liian voimakas liuos tai pitkä aika? Vai kenties jotain ihan muuta vikaa?

Olen tehnyt Ilkka Seikun ohjeiden mukaan, ja onnistui ihan hyvin. Lipeänä toimi koivun tuhkasta tehty. https://www.youtube.com/watch?v=qTIwoQXNxt0 Tuossa vielä itse ohje
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä MSN Messenger

Korpijaakko
05.08.2016 17:25

Glottis kirjoitti:

Enpä ole, mutta Anton Kalland kertoili aiheesta ja sanoi, että lipeäkäsittely ei olisi välttämätön. Käävän pitää olla tuore, jotta se kestää hellää nuijintaa ja sitten vaan kuivataan. Olen itse luullut, että lipeäkäsittely olisi välttämätön, mutta ilmeisesti se vain tekee taulusta hieman helpommin syttyvää. Pitää katsoa jos syksyn jahtien lomassa ehtisi kokeilla...

Toinen kaverini, joka on paljon kitkatulien kanssa puuhastellut, piti koko taulan tekoprosessia turhan työläänä ja käyttää mieluummin pehmeää kuivattua pakuria, jota on helpompi "valmistaa".

RAAKKU
05.08.2016 19:21

Joskus 30v sitten kokeilin taulantekoa ilman lipeää, vain vesiliotusta ja pientä puunuijaa käyttäen. Aines pyrki repeilemään aika herkästi ja lopputulos oli hieman säämiskän tyyppistä taulaa. Olisi voinut kokeilla muuta nuijimistyökalua mutta jäi kokeilematta.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Glottis
06.08.2016 0:14

Fieldmore kirjoitti:

Olen tehnyt Ilkka Seikun ohjeiden mukaan, ja onnistui ihan hyvin. Lipeänä toimi koivun tuhkasta tehty. https://www.youtube.com/watch?v=qTIwoQXNxt0 Tuossa vielä itse ohje

Aika mustaltahan nuokin näyttivät ennen taputtelua. Taitaa olla vain saanut liian vähän nuijaa ja venyttelyä se mun taula.

Korpijaakko kirjoitti:

Toinen kaverini, joka on paljon kitkatulien kanssa puuhastellut, piti koko taulan tekoprosessia turhan työläänä ja käyttää mieluummin pehmeää kuivattua pakuria, jota on helpompi "valmistaa".

Jep, se on hyvä, mutten viitsi vieraista metsistä kerätä. Huomattavasti vähemmän herkkä kosteudelle kuin taula.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Suomen keskuspuisto? Kumivasara Muu Suomi 10 31.05.2018 23:53 Katso viimeisin viesti
Suomen hienoimmat metsät? kossu Parhaimmat leiripaikat ja kohdevinkit 11 27.02.2018 10:49 Katso viimeisin viesti
Suomen Luonto valitsi fleecekankaan v... Mangrove Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 123 14.12.2017 9:47 Katso viimeisin viesti
Hiilinielut ja Suomen metsät Pertti Kurki Luonnonsuojelu 105 17.08.2017 20:03 Katso viimeisin viesti
Suomen Matkailuliiton eräkurssimoniste Vänkä Lapin historia 4 03.02.2017 12:19 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 3 Yht. 3
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Siirry: