Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Käytätkö hiihtovaelluksella nousukarvoja (Suomessa)?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Käytätkö hiihtovaelluksella nousukarvoja (Suomessa)?
kyllä, aina
21%
 21%  [ 14 ]
kyllä, joskus
33%
 33%  [ 22 ]
en, mutta olen joskus kaivannut
15%
 15%  [ 10 ]
en käytä
30%
 30%  [ 20 ]
Ääniä yhteensä : 66
      Sivun alkuun  

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
akallio
18.04.2016 9:45

Jouni kirjoitti:
Ja hei niin, kun käytän aina metsäsuksia, jotka ovat lähemmäs kolmen metrin pituisia, niin varmastikaan koko suksen mittaisia nousukarvoja ei ole olemassakaan? Eli ei varmaan ole mahdollista, että karvat olisivat kiinni edessä kärkilenkillä ja takana menisivät kannan yli?

Nousukarvaa saa myös metritavarana, joten ei pitäisi olla mahdotonta löytää metsäsukseenkin täyspitkää mallia.

Jouni kirjoitti:
Löytyykö karvaisilta hiihtäjiltä Smile siihen arveluja tai tietoa, miksi nousukarvat eivät pysyneet suksieni pohjissa kiinni?

Minäkin arvelisin syyksi parafiinia. Joskus olen itsekin kynttilää laittanut, mutta kokonaisuudessaan karvat ovat nähneet hyvin vähän muuta kuin puhdasta suksen pohjaa. Kerran on ollut ongelmia tarttumisen kanssa, mutta siinä syy oli jäätyminen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Korpijaakko
18.04.2016 11:13

Jouni kirjoitti:

- -
Palasin juuri Paistuntureilta ja Muotkalta. Ostin ennen reissua tuollaisen Madshus Inteligrip -karvat ja suurin toivein kokeilin niitä. En kyllä ollenkaan ollut tyytyväinen, sillä
1) karvat eivät mielestäni juuri lisänneet pitoa, mutta heikensivät selvästi luistoa
2) karvat eivät pysyneet kiinni suksissa.

1-kohtaan syynä on varmaan paljolti se, että sukseni olivat 270-senttiset eli karvaosa oli vielä edempänä kuin kaamoksella. Kotona olin kokeillut 240-senttisillä, joissa tuntuivat kyllä antavan pitoa ihan hyvin. Ahkiota vedin. Karvat pitäisi saada kiinnitettyä keskemmälle suksea ja ehkä leveämmät karvat? Mutta miten ne siellä pysyisivät kiinni, kun sitten ei olisi kärkilenkkiäkään varmistamassa asiaa?

2-kohtaa mietin pitkin reissua moneen kertaan: miksi? Nimittäin heti ekassa ylämäessä nousukarvat rullautuivat kummassakin suksessa alapäästään irti. Lumi oli äärimmäisen märkää sosetta eli karvatkin olivat saman tien läpimärät. Olisiko siinä syy liiman pettämiseen? Eli sopivatko nousukarvat vain keskitalvelle ja eivät kevättalvelle?

Vai olisiko syy parafiinissa? Sulatan kerroksen parafiinia suksenpohjiin aina ennen (vähintään keväisiä) hiihtovaelluksia. Nousukarvojen mukana tulleesa ohjeessa sanottiin, että liisterillä voideltuun sukseen ei saa kiinnittää, mutta ymmärsin että muita voiteluja ei kielletty.
- -
Onko teillä muilla ollut ongelmia nousukarvojen kiinni pysymisessä? Jos ei, niin mitä arvelette syiksi, että minulla eivät lainkaan pysyneet kiinni?
- -

1) Kokemukseni Madshus Inteligripeistä suomupohjaisessa Madshus VOSS MGV+ -suksessa on samantyyppinen: Pito ei lisääntynyt olennaisesti, mutta luisto ladulla parani. Karvan ala on pienempi (ja lyhyempi) kuin suomupohjan, joten se lienee luonnollinen selitys asialle. Tuon vuoksi eivät ole nähneet paljonkaan käyttöä, mutta sen verran, että...

2) Myös tämä ongelma tuli tutuksi. Veikkaan itse syylliseksi itse karvaa, tai tarkemmin sen liimaa. Ei vaan tunnu toimivan yhtä hyvin kuin esim. Coltex MIX:n liima, joka pysyy oikein hyvin. Parafiinia laitan suksiin aina kauden alussa ja jos tulee hiihdeltyä reilummin ilman karvoja, niin uudelleen kesken kauden. Tämän en ole havainnut haittaavan liiman toimintaa, jos enimmät siklaa normaaliin tapaan pois. Myöskään lyhyemmäksi (kärjestä kantapään alle) pätkäisty karva ei ole aiheuttanut ongelmaa muissa kuin tuossa nimenomaisessa tuotteessa. Ja jonkin verran (pari sataa kilometriä?) olen hiihtänyt muilla skineillä myös lainehtivilla jäillä tai kunnon vesisohjossa. Sekään ei ole aiheuttanut ongelmia. Epäilin huonoiksi yksilöiksi, mutta voikin olla tyyppivika.

Jos haluaa karvoja käyttää (parhaimmillaan painavan ahkion kiskomisessa tai jos pitää kulkea "hands free"), niin kokeilisin metsäsuksilla joko parin metrin pituisia 38mm leveitä Coltex MIX:ejä tai rakentelisin itse jonkinlaisen pitoalueen nousukarvan. Aiheesta on keskusteltu täälläkin. Vaatii mielestäni vähintään urat suksien pohjiin, metallilistat skinien etuosaan ja ruuvikiinnityksen.

Inari74
18.04.2016 14:14

Itselläni myös kokemusta Coll tex mix-karvoista. Ne ovat 210 cm pitkät ja 240cm metsäsuksen pohjassa pitoa on erittäin hyvin, mutta heikentää selvästi myös luistoa. Minusta karvat tekevät hiihdosta "tasaisen raskasta" eli leikkaavat ääripäät pois. Tämä sopii kyllä ahkion kiskomiseen oikein hyvin, lähinnä tuo luiston puute on henkisesti vaikeinta kestää. Kyllä se vauhti on tasaisella silti aivan hyvää kävelyvauhtiin verrattavaa. Ja nuo karvat pysyivät itselläni kevään reissussa erittäin hyvin kiinni.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Jouni
18.04.2016 15:17

Hienoa, kiitos näistä kokemuksista ja tiedoista. Olen seurannut sitäkin säiettä, jossa rakennellaan nousukarvoja uraa tekemällä metsäsuksiin, mutta en ryhdy sellaisiin askareisiin itse. En itse siis ole kaivannut enkä kaipaa nousukarvoja hiihtovaelluksilla, mutta halusin kerätä hieman omaa kokemusta niistä. Ilmeisesti tuli valittua huonoliimaiset karvat ja sikäli tuli huonompi kokemus kuin parempiliimaisilla olisi ollut.

Kukin taaplaa tyylillään, ja tärkeintä on että löytää omaan tyyliin sopivat varusteet. Smile
 Sivun alkuun

luonnossa kävijä.
18.04.2016 15:51

Jostain sain tietooni, että käyttämällä pohjaparafiinia, missä on teflonia, on pahinta nousukarvojen liimalle. Siksi tunturihiihtosuksissani parafiini oli ilman teflonia, mutta ahkion pohjassa parafiini teflonpitoista. Hyvin toimii.
 Sivun alkuun

Buli
19.04.2016 0:57

Inari74 kirjoitti:
Itselläni myös kokemusta Coll tex mix-karvoista. Ne ovat 210 cm pitkät ja 240cm metsäsuksen pohjassa pitoa on erittäin hyvin, mutta heikentää selvästi myös luistoa. Minusta karvat tekevät hiihdosta "tasaisen raskasta" eli leikkaavat ääripäät pois. Tämä sopii kyllä ahkion kiskomiseen oikein hyvin, lähinnä tuo luiston puute on henkisesti vaikeinta kestää. Kyllä se vauhti on tasaisella silti aivan hyvää kävelyvauhtiin verrattavaa. Ja nuo karvat pysyivät itselläni kevään reissussa erittäin hyvin kiinni.

Minulla on nuo samat karvat 270 suomupohjaisissa Peltosissa käytössä ja kyllä niistä vaan kova apu on nousuissa ja ahkiota kiskoessa. Varsinkin semmoisissa paikoissa, missä pitäisi muuten jo haarakäyntiä mennä ja se ei noin pitkillä suksilla hääviä ole. Koko ajan ne ei tosiaankaan pohjassa ole, vaan vain silloin kun jo otsallakin näkee, että kohta otetaan nopeita ylimääräisiä takapotkuja jos ei karvoja viitsi kiinnittää.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Autiotuvan tunnelmaa Etelä-Suomessa? Osmo Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 1 06.09.2017 7:58 Katso viimeisin viesti
Rengasreitti Itä-Suomessa Riti Muu Suomi 9 06.06.2017 21:02 Katso viimeisin viesti
Taukotakki hiihtovaelluksella Paimenpoika Talvivaellusvarusteet 95 07.01.2017 22:14 Katso viimeisin viesti
Käytätkö keittiövaakaa? Kore Muut varusteet 17 11.08.2016 20:26 Katso viimeisin viesti
Millä etenet talvivaelluksella (Suome... Jouni Talvivaellusvarusteet 29 01.02.2016 9:46 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 4 Yht. 4
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Siirry: