Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Lappi Ikävä tapaus
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Tämä aihe on lukittu, et voi muokata vastauksia tai kirjoittaa uusia vastauksia Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
13102013
26.01.2016 23:04


Viestejä: 406
Seuraavat antaneet lausuntoja tai muuten mukana:
Palopäällikkö
Tutkinnanjohtaja
Etsintäpartion johtaja
Poroisäntä
SPR Lappi
Vapeka Sompio
Lapin pelastuslaitos
Lapin poliisi
Poliisin Oulun johtokeskus
Oulun hätäkeskus
Maanmittauslaitos
Rajavartiolaitos
Rajavartioston helikopteri
Pelastushelikopteri Aslak
Lähes jokainen lausunto annettu ammattitaitoisesti eli herättänyt enemmän kysymyksiä kuin antanut tarkkaa tietoa.
Tätäkin luettu yli 3000 kertaa vuorokaudessa. Pitäisi tehdä puolueeton tutkinta tai ainakin selvitys jossa koottaisiin yhteen yllä olevien laitosten ym toiminta.
Kuka sen selvityksen tekee tai antaa? Matkailuelinkeino?
Siitä täysin vapautetaan keskustelussa mainittu veli, Kemihaaran Loma ja Kemihaarassa ollut vaeltaja.
Valitettavasti erämaassa ei tainnut olla ketään joka voisi puolueettomasti kertoa tapahtumista.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Heikki
27.01.2016 7:29


Viestejä: 1542
Mahtaako nyt olla jo pientä ylireagointia sinänsä valitettavaan tapahtumaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
zwak
27.01.2016 9:25


Viestejä: 293
Vaikuttaisi joillekin tärkein huoli olevan että löytyy syyllinen tai syy, ehkä koska ei haluta myöntää itselle että riskejä on. Mieluiten syyn pitäisi olla sellainen ettei koske itseä.

Ilmeisesti tapahtuma on järkyttänyt, luultavasti koska se olisi voinut käydä itselle. Siksi esitään myös järjenvastaisia ratkaisuja ja teorioita, jotta niillä voisi homman selittää eikä tarvitsisi muuttaa omaa toimintaa, puhumattakaan myöntää että siinä omassa toiminnassa olisi jotain pielessä. Tällaista spekulointia ei tule jatkaa. Toisaalta ne huonot ratkaisut pitää kiistää, en haluaisi että joku jäätyy tuvan pihana nuotiota polttaessaan, kun muistelee että jossain on suositeltu sellaista ja paniikissa ajatus ei enää kulje.

Samasta syystä mm. GPS asetuksiin ja yöpymiskykyyn ja oman kunnon arviointiin on kiinnitetty huomiota - on havaittu myös että omassa osaamisessa on puutteita. Mielestäni tällaista rakentavaa keskustelua tarvitaan. Ihan riippumatta siitä mikä oli syynä tämänkertaiseen onnettomuuteen.

Emme tarvitse täsmällistä tietoa siitä mikä kaikki meni tässä tapauksessa pieleen, itse asiassa se olisi haitallista turvallisuuden kehittymisen näkökulmasta. Pitäisi arvioida kaikki riskit, eikä varautua vain niin että tällainen erittäin epätodennäköinen tapahtuma ei toistuisi täsmälleen samoin. Tapahtuman tarkan kulun selvitys kuuluu poliisille, eikä se tutkinnan lopputulos kuulu muille kuin heille ja osallisille, ellei nyt sitten paljastu jotain epäkohtia. En usko että paljastuu.

Itse olen jo vakuuttanut itselleni että juuri näin ei olisi käynyt itselle ja tietoakin on tapahtumasta siteeksi. Tiedän myös että on edelleen riskejä ja jos näistä keskusteluista joku tunnistaa riskejä joita ei ole aiemmin huomannut tai ratkaisuja niihin, niin keskustelu ei ole ollut turhaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
dailymail
27.01.2016 13:42


Viestejä: 2767
^Juurikin näin. Turha "juorujen" varassa spekulointi tuntuu ikävältä, mutta rakentava keskustelu asiasta nostaa esiin seikkoja ja muuttujia, joista meidän jokaisen on hyvä olla tietoisia. Näiden esiin tuominen ja monipuolinen käsitteleminen on tärkeää jo senkin vuoksi, että kaikki näitä keskusteluja seuraavat eivät ole kokeneita vaeltamisen ammattilaisia vaan ehkä ensimmäistä reissuaan suunnittelevia. Heille jokin pikkuasialtakin tuntuva voi olla kullan arvoinen.
_________________
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
13102013
28.01.2016 21:37


Viestejä: 406
Hätäpaikannus ongelmana Lapissa - uuden sovelluksen uskotaan auttavan
Torstai 28.1.2016 klo 20.56
Lapin matkailuyrittäjät ovat jo vuosia olleet huolissaan pohjoisen turvallisuudesta. Kun viranomaisten määrä Lapissa vähenee ja turistien lisääntyy, hätäpaikannuksen on oltava arktisissa olosuhteissa aukotonta.

Iltalehti kertoo lisää
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Patikoitsija
28.01.2016 21:59


Viestejä: 1824
Lokakuun 13:n kärjistykset edesauttavat asiaa siten että riittääpä ainakin juttua, myönnettään. Ei kai kenenkään yksittäisen osapuolen tahallisuutta siellä kaukana metsässä kukaan ole kuollut. Onhan ollut jo kauan yleisessä tiedossa ettei toimintojen siirtäminen pois alueelta lisää palvelukykyä. Maaltakäsin on jälkiviisaana kepeää tuomaroida kun on ollut merellä hätä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
EeTee
28.01.2016 22:39


Viestejä: 73
En halua kommentoida tätä ikävää tapausta, kun en siitä riittävästi tiedä, en edes jälkiviisasteluun.
Haluaisin kuitenkin osallistua keskusteluun kartoista, koordinaateista ja GPS laitteista. Nykygepsit perustuvat paljolti karttakuvan näyttämiseen, joko paremman tai heikomman kartan. Käyttäjä ei välttämättä kouluttaudu koordinaattien käyttöön eikä niiden eroihin. Helposti paperikartassa on eri koordinaatit kuin GPS laitteessa.
Perusgepsit jotka eivät juuri muuta näytä kuin koordinaatit pakottavat käyttäjänsä samalla koordinaattien ymmärtämiseen ja asettamaan laitteeseen samat koordinaattiasetukset kuin käytössä olevassa kartassa on.
Maantieteelliset koordinaatit (asteet, minuutit) ovat sikäli hankalia että E-aste on niin erimittainen kuin P-aste, niitä on hankala hahmottaa kartalta. ETRS-TM35FIN ( tai vanhojen KKJ) koordinaattien luku kartasta on paljon helpompaa. Valitettavasti monien retkeilykarttojen koordinaattiruudutus on harva ja hankalasti luettava. Topografikarttojen ruudutus taas on erittäin toimiva ja helppolukuinen. 1:50 000 kartassa ruudutus on 2x2 cm, niihin on koordinaattiluvut helppo sijoittaa yhdellä vilkaisulla n. 100 metrin tarkkuudella. Joissain retkikartoissa on kyllä tuo 2cm ruudutus, ellei ole, olen ostanut topografikarttoja.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
varsijousi
28.01.2016 23:11


Viestejä: 1041
Jos tietää sijaintinsa, niin sen muuntaminen maantieteellisiksi koordinaateiksi on hyvin konstikasta matematiikkaa. Siihen on GPS -gurun, Samuli Miettisen, tekemä GPS Help -asteikko vai mikä sen nimi onkaan. Siinä on asteikko, jolla saa suoraan kartan asteviivalta mittaamalla leveys- ja pituuspiirin (latitudin ja longitudin) minuutit ja sekunnit. Niitä mytiin aikanaan vuodesta 1999 lähtien, nykytilannetta en tiedä. Miettisen GPS -käsikirjassa vuodelta 1999 on em "help" - asteikot, niistä voisi vaikka kopioida....Miettisen vuoden 2006 GPS -kösikirjassa Helppiä ei enää ole, onko muovista asteikkoakaan enää myynnissä. Nykyuisin kuitenkin GPS on useimmilla taskussa, sillä saa aina sijaintinsa. Gepsutta kulkevilla on oltava taito määrittää sijaintinsa kartan ja kompassin perusteella. Jos tarvitaan lisäksi koordinaattitieto, on tasokartta useine koordinaattijärjestelmineen oltava jotenkin hallinnassa. Silloin paikannukseen riittää tavalinen kouluviivoitin. Edellyttää kuitenkin kartan koordinaattiviivaston ymmärrystä. Savusilmien tietäjät voisivat pitää aiheesta kirjekurssin tällä nettisivustolla Laughing
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
EeTee
28.01.2016 23:45


Viestejä: 73
En tunne Miettisen Help vimpainta, mutta koska latitudi minuutti on joka paikassa yhden merimailin ("solmun") mittainen on se helppo mitattava kartan mittakaavan mukaan. Toista se on longitudin kanssa, mitä pohjoisemmaksi mennään sitä lyhyemmäksi käy logitudiminuutti. Tällainen mitttavimpain toimisi vain hyvin rajatulla latitudiasteella. Ehkä sellainen on juuri siksi jätetty Miettisen myöhemmistä painoksista pois, sellaisella mittarilla voisi tulla hurjia virheitä jos sitä käyttää esim lapissa vaikka mittari on tehty Nuuksioon. Tämä sanottuna mittarista, josta en mitään tiedä, niistähän aina eniten tietää mistä ei mitään tiedä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
jänkkääjä
29.01.2016 10:07


Viestejä: 196
Esitys tämän yksittäisen tapauksen puimisen lopettamisesta on aivan aiheellinen, mutta ehkä yleisempi keskustelu asiasta on OK. Ja oli OK tai ei, niin se tuntuu jatkuvan.

Itse ajattelisin, että jos henkilöllä on gps ja sellainen perusosaaminen, että osaa siitä koordinaatit katsoa, niin samalla pitäisi olla se ymmärtämys, että tietää, minkä asteikon (koordinaatiston/järjestelmän) arvoina gps nämä koordinaatit ilmoittaa (minkä koordinaatiston on valinnut laitteesta). Sitten kun apua kutsuu, niin pitää vain osata sanoa koordinaatit ja järjestelmä. Kyllä hätäkeskus siitä eteenpäin pärjää.

Toinen juttu sitten on koordinaattien määritteleminen kartasta, joka kyllä vaatii vähän harjoittelua ja tarkkuutta. Sama juttu on tietenkin gps:n antaman arvon sijoittamisessa kartalle.

Mutta jos ajattelee vain avun kutsumista gps:n avulla, niin riittää, kun saa laitteesta arvot ja tietää sen koordinaatiston, jossa laite arvot antaa. Mutta gps vaatii virtaa, vähän käyttötaitoa eikä sen näpyttely pakkasessa ole helppoa.

Voin kyllä kuvitella, että pimeässä, kovassa pakkasessa ja väsyneenä on koordinaattien määrittely kartasta vaikeaa kokeneellekin. Eikä hyytyvän sähkölaiteenkaan (gps) kanssa ole helppoa pelata.

Kun tässä nostettiin esille viranomaisverkon harvuus pohjoisessa, niin minusta on selvää, että noilla selkosilla täytyy varautua ja alistuakin siihen, että avun tuleminen kestää aina tunteja ja helposti pitempäänkin. Ei kyse ole niinkään viranomaispalvelujen verkon tiheydestä, vaan siitä että vaikkapa esimrkiksi Itäkairassa ollaan jo (tietoisesti) niin kaukana palveluista kuin Suomen maaperällä pääsee.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
13102013
29.01.2016 13:03


Viestejä: 406
Täällä on luja usko hätäkeskuksien kykyihin. Mitenhän on jos oletetaan että pyydetään apua kuusen juurelta 100 m päässä tuvalta Itäkairassa ja annetaan aivan oikein asteet ja jopa viimeinen sekuntti niin onko edes mahdollista koko ketjun säilyttää se viimeinen sekuntti oikeana.
Siiirtyykö se sekuntti sähköisesti etsijän laitteelle vai onko välissä monta puhelua ja näpyttelyä gepseihin?
Onko edes mahdollista siirtää se sekuntti paperikartalle metrin tarkuudella. Se kuusenjuuri ei muuten löydy. Tupa näkyy ja löytyy, riittänee vähempikin tarkkuus.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
admin
29.01.2016 13:44
Site Admin

Viestejä: 418
Aika avata uusi ketju ja jatkaa kepsijuttuja siellä......vai mitä?

Kertokaa vaan luomanne ketju mihin tähän kohtaan voin laittaa linkin kyseisestä asiasta...


Viimeinen muokkaaja, admin pvm 29.01.2016 19:56, muokattu 3 kertaa
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
iglu
29.01.2016 14:34


Viestejä: 178
Oikea toimenpide,keskitytään siihen gepsin käytön opetukseen ja annetaan sen yhden nimimerkin kököttää siellä kuusen juurella sekuntteineen aivan rauhassa hamaan tulevaisuuteen.Kiitos
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
varsijousi
29.01.2016 21:31


Viestejä: 1041
EeTee kirjoitti:
En tunne Miettisen Help vimpainta, mutta koska latitudi minuutti on joka paikassa yhden merimailin ("solmun") mittainen on se helppo mitattava kartan mittakaavan mukaan. Toista se on longitudin kanssa, mitä pohjoisemmaksi mennään sitä lyhyemmäksi käy logitudiminuutti. Tällainen mitttavimpain toimisi vain hyvin rajatulla latitudiasteella. Ehkä sellainen on juuri siksi jätetty Miettisen myöhemmistä painoksista pois, sellaisella mittarilla voisi tulla hurjia virheitä jos sitä käyttää esim lapissa vaikka mittari on tehty Nuuksioon. Tämä sanottuna mittarista, josta en mitään tiedä, niistähän aina eniten tietää mistä ei mitään tiedä.


Miettisen "Help" mittareissa onkin monta asteikkoa (plus muutama mittakaava eri läpysköillä) eri leveyspiireille Hangosta Utsjoelle juuri siitä syystä, että longitudiminuutti pöiväntasaajalla on 1855 metriä, Helsingissä noin 900 metriä, Härkävaaran autiotuvalla noin 700 metriä ja Utsjoella noin 600 metriä. Joka mittakaavan läpyskässä on myös latitudiasteikko, joka on kaikkialla sama metreinä (minuutti=1852m)
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
admin
29.01.2016 21:46
Site Admin

Viestejä: 418
Jep. lukkoon. Kertokaan mulle ketju minkä olette avanneet tästä kepsi jatkoaiheesta. Lisään linkin tänne loppuun. Itse asia hukkuu nyt johonkin muuhun.

Jatketaan sitten tästä surullisesta aiheesta kun tulee lisätietoja...avaan ketjun
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Blog Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Tämä aihe on lukittu, et voi muokata vastauksia tai kirjoittaa uusia vastauksia Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Tuollainen tapaus tällä kertaa Pekka Hölynpöly... 17 02.12.2013 15:35 Katso viimeisin viesti
Järkyttävä tapaus! Pekka Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 1 18.02.2011 10:20 Katso viimeisin viesti
varg palasi ikävä kyllä. varg62 Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 16 03.09.2008 17:48 Katso viimeisin viesti
Että tämmönen Tapaus Joonas Frisk Luonnonsuojelu 8 03.08.2008 5:19 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 12 Yht. 12
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12
Siirry: