Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Varusteet pariksi viikoksi, mitä lisäisit tai poistaisit?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Louestaja
09.07.2015 13:48

Pepi kirjoitti:
Onko sinolipullo parantunut niistä ajoista, kun tavakseni tuli pakata kaikki tenu annostelupulloihin? Silloin myyntipullosta oli mahdotonta kaataa loiskuttelematta ympäriinsä ja korkki oli kertakäyttöinen. Sitä ei siis saanut kerran avattuna enää tiiviisti kiinni. Annostelupullot piti täyttää suppilon kanssa.

En tiedä missä vaiheessa siirryit annostelupulloihin. Itse aloitin Sinolilla läträämisen -82 ja korkkien pitävyyden kanssa ei ole ollut ongelmia. Loiskuttelusta en osaa sanoa, onhan se täytenä hankala saada ekat täytöt. Confused

tst
09.07.2015 15:17

^Ei ole minullakaan ollut mitään ongelmia tuon korkin kanssa ja tyynynäkin olen täyttä pulloa käyttänyt, en tosin suosittele. Muovipussi on aina plon ympärillä mutta en ole aikeissa ostaa noita extra pulloja.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

luuppi
09.07.2015 15:21

Korvapuoli kirjoitti:
Kovin on pieniruokainen kone. Syö satasella melkein puolta vähemmän kuin meikäläisen runsaspäästöinen. Paljon on myös sellaista minkä jättäisin pois, mutta paljon mitä ottaisin tilalle. Meillä kaikilla on erilaiset käsitykset mitä tarvitaan. Kun muutaman kymmenen kertaa kantaa jotain, eikä kertaakaan käytä sitä, niin tekee mieli jättää pois.

Sama juttu, mutta siitahan seuraa vain se, etta yritan epatoivoisesti viilata pois 19 kg:sta viideksi paivaksi, eika siihen ole laskettu mukaan edes paalle laitettavia (tosin 3 L vetta/ sinolia sisaltyy).
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

blueraven
09.07.2015 17:18

-Solumuovi (47g) on ilmapatjan suojaamiseksi, tuossa expedissä on jo pieni pullistuma, saa nähdä miten kestää. Sammalikkoa tuskin löytyy, varaudun telttailemaan kivikossa ( tai lumella)

-Vedensuodatin sisältyy lääkintätarvikkeisiin. Ei juomavettä varten.

-Footprint on lähdössä mukaan ensi kokeiluun, voisi jättää poiskin...

-Kelloa käytän ensisijaisesti ruoanlaitossa.

-Neula ja lankaa on paikkaustarvikkeissa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä

Marko Häkkinen
09.07.2015 19:20

Ilmeisesti loppukesän reissusta kyse...? Varustukseen vaikuttaa jossain määrin sekin, mihin päin reissu suuntautuu; oletukseni on Käsivarsi.

Jättäisin pois:
  • footprint
  • solumuovipatja
  • Expedin pumppu
  • silkkilakana
  • auton avain (mikäli logistisesti mahdollista)
  • lompakko
  • saippua
  • kampa
  • vedensuodatin
  • toinen fleecepaita
  • käsineet
  • metvurstista ja juustosta n. 80 % pois (jäljelle jäisi parin päivän satsi)
  • keksit
  • myslistä puolet pois
  • valmisaterioista yli puolet pois
  • samoin kuivakeitoista
  • energiapatukat
  • kartta (toisaalta en suosittele kenellekään jättämään karttaa pois)

Ottaisin mukaan:
  • kalastusvälineet
  • enemmän kuivahedelmiä
  • enemmän mausteita
  • puurohiutaleita 4 kourallista
  • 2 pss pataruoka-aineksia
  • kuivattua jauhelihaa 2 aterialle
  • kuivattuja vihanneksia 4 aterialle
  • 2 pientä pll ateriakastiketta (esim. mango–chili)
  • 500 g hunajaa
  • filetti + piikki
  • työlauta (taipuisaa muovia)
  • graavausrasia
  • savustuspusseja 3 kpl
  • nippusiteitä
  • jesaria
  • aurinkopaneeli (+ ehkä akkupankki)
  • aurinkolasit
  • monitoimityökalu
  • otsalamppu (lähinnä hämärässä tapahtuvaan solmujen sidontaan)
  • 2 pitkää irtohihnaa
  • vaellustakki (ei kalvollinen)
  • villainen putkihuivi
  • päivittäiset lääkkeet dosetteihin annosteltuna
  • Savett-intiimipyyhkeitä n. 40 kpl
  • retkisuihku (jota käytän lähinnä vesisäiliönä)
  • tulentekovälineet (Primus-myrskysytytin, vesitiiviisti pakattuja tulitikkuja)

Minulla on vaelluskengissä aina vähintään kahdet sukat sisässä eli listaan lisäisin päälle puettaviin toisen sukkaparin.

Mutta nämähän ovat ainakin pitkälti henkilökohtaisiin mieltymyksiin perustuvia valintoja.

Mukavaa reissua!
 Sivun alkuun

blueraven
10.07.2015 7:23

Sitä saa mitä tilaa; kun lähtötiedoissa ei ole tarkkaa seutua, ajankohtaa tai retken tarkoitusta, tulee aika erilaisia varustevinkkejä.

Mielenkiintoista on että toiset ehdottaa vaatteiden vähentämistä ja toiset untuvatakin lisäämistä mukaan..

Jotkut ihmettelee ruokavarojen vähyyttä ja toinen vähentäisi vielä näistäkin Rolling Eyes

Muutamia hyviäkin vinkkejä on tullut.

Esim. aurinkolasit voisi olla tarpeen, tosin jos ne ottaa mukaan sataa kuitenkin koko reissun.

Nippusiteet ja irtohohnat jäi puuttumaan.

Pieniä tarkennuksia listaan, turhan ylimalkaiset kuvaukset on:

Lompakko tarkoittaa luottokorttia ja muutamaa seteliä minigripissä. ( Jos vaikka joutuu turvautumaan venekyytiin, tosin ne setelitkin taitaisi olla kuitenkin väärää valuuttaa)

Kuivakeitot on itse kuivattua lihaa, kanaa, perunoita yms.

Pienempi polttoainepullo on lisätty viime hetkellä, yleensä olen pärjännyt yhdellä, mutta jos vaikka joutuu kuivattelemaan ja lämmittelemään Trangialla.

Puuroaineet olen korvannut myslillä polttoaineen säästämiseksi.

Vedensuodattimen olen joskus korvannut vedenkeittopannulla ja lisäpolttoaineella, tila/paino/käytettävyyssuhde onkin jo vaikeampi määritellä.

Vielä pari päivää aikaa viilailla...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä

Hanu
10.07.2015 7:51

Vedenpuhdistinta en ole koskaan kokenut tarvitsevani. GPS:ää en ole vaeltaessa käyttänyt, mutta voisihan se olla kiva, muttei välttämätön. Tuolla ruualla potisin nälkää, mutta sehän on hyvin yksilöllistä. Sukkia ottaisin mukaan useammat ja fleecematskuista riittäisi yksi setti minulle. Ilmastointiteippiä on minulla aina mukana. Korvaa myös ensiapukamoja jonkin verran. Kuvauskamoihin en ota kantaa, kun en ymmärrä. Kosteuspyyhkeet on käteviä ja korvaa osin wc-paperia. Tykkään myös käyttää tyynyä nukkuessa. Päälivaatteet eivät kerro minulle mitään, mutta ottaisin joka tapauksessa vaihtoehdon. Jos nuo ovat kalvovaatteita, niin ottaisin kevyet toiset tai päinvastoin. Minä en pysty kulkemaan Suomen kesässä kalvollisilla vaatteilla edes sateessa. Keittää yli.

TREKKING
10.07.2015 9:35

blueraven kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa; kun lähtötiedoissa ei ole tarkkaa seutua, ajankohtaa tai retken tarkoitusta, tulee aika erilaisia varustevinkkejä.

Lompakko tarkoittaa luottokorttia ja muutamaa seteliä minigripissä. ( Jos vaikka joutuu turvautumaan venekyytiin, tosin ne setelitkin taitaisi olla kuitenkin väärää valuuttaa)

Kyllähän se niin henkilökohtaista on että enimmäkseen muilta saa ainoastaan mielenkiintoisia mielipitetitä ja uusia näkökantoja asioihin. Smile

Tuosta rahapolitiikasta oma kokemus on, että viiteentoista vuoteen en ole vaihtanut pohjoisen reissuille rahaa, setelieurot ja luottokortti ovat riittäneet sen vähän, mitä olen ostellut. Seteleitä siksi, että kolikoita ei vaihdeta pankissa ja kurssiin lisäävät varoiksi pankin vaihtoprosentin. Kannattaa tarkistaa valuuttakurssit, ettei tule paljoa huijatuksi sen kanssa.

Edit:
Noin puolet tavaroistasi puuttuu listaltani. Very Happy

hannes
10.07.2015 11:17

Reilut kymmenen vuotta sitten Sarekin liepeillä paikalliset vaihtoivat eurot kruunuiksi 1/ 10 kun maksoi venekyydin , savukalat jne. (eivät tappiokseen vaihtaneet ainakaan Very Happy )
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

dailymail
12.07.2015 13:46

Viime reissu palautti hyvin mieleen, että lämpimään leiri- ja yöpymisvarustukseen kannattaa satsata. Monta vuotta onkin taas mennyt kevennellessä pussia ja takkia.

Lämmin vaate ei ole turhaa mukana vaikka sitä ei tarvitsisikaan. Ovat kuten ensiapuvehkeet.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Sade varusteet 2019 Daddy Kesävaellusvarusteet 20 16.04.2019 10:29 Katso viimeisin viesti
Kolmenvuoden ajan makuupussi, mitä ko... Pena10 Kesävaellusvarusteet 18 21.03.2017 21:20 Katso viimeisin viesti
Mitä kautta Hammastunturiin? sisko Lappi 17 16.08.2016 15:44 Katso viimeisin viesti
Uudet varusteet, mikä on välttämätön ... Capella Kesävaellusvarusteet 76 05.06.2016 19:52 Katso viimeisin viesti
Mitä (retkeilyyn liittyvää) näin tänään? Timoa Kuvagalleria 1 12.02.2016 23:11 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 2 Yht. 2
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Siirry: