Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Liepeen teko makuualustaan
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Liepeen teko makuualustaan
Daddy
01.12.2014 12:33

Tarkoitus olisi hankkia uusi makuualusta ja rakennella siihen liepeet. Ajattelin ostaa jonkun perus thermaerstin 183*51. Siihen olisi tarkoitus rakennella liepeet, jos sattuu alustanpäältä putoamaan yön aikana, niin ei pussi kastuisi. Mietin, että mikäköhän olisi hyvää kangasta ja kuinka se kannattaisi kiinnittää? Onko joku liima hyvä vai ommel?

Alustava ajatus kankaasta olisi perus laavukangas, mutta muitakin saa toki ehdottaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
mettäantero
01.12.2014 12:52

Katso vaikka tuosta mallia tai käy käpäilemässä kaupoissa.
http://www.inttistore.fi/sa-makuualusta.html

Mulla on tuo Savotta ollut jo pitkään käytössä.
Aivan huippuhyvä varsinkin pohjattomassa majoitteessa niin kesällä kuin talvellakin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

StefanG
01.12.2014 13:30

Minä ottaisin kaksi kangasta joka on makualustaa n.60 senttiä leveämpi Sitten ompelisin kankaat yhteen pituussuunnassa niin että keskellä muodostuu pussi jonne sujauttaa alusta. Täten sivuille jäisi kangasta liepeeksi 30 senttiä molemmin puolin.
 Sivun alkuun

Korpijaakko
01.12.2014 14:14

Jos haluaa välttää ylimääräistä kangasta (tasku) esim. painon säästämiseksi, niin ei kai siinä muuta kuin leikkaa (ja ompelee) haluamansa kokoiset liepeet ja liimaa kiinni. Liimaisin itse Liquidsolella, jolloin silnylon ei käy kankaaksi, mutta esim. joku PU-pinnoitettu (ehkä PU/sil, jos liimaisia PU-puolen). Ja liimautumaan painon alle. Saattaisin vielä vahvistaa liitoksen harvalla (piston väli 1cm luokkaa) ompeleella suoraan alustan läpi. Menisi varmaan käsin ompelemiseksi.

Ohkaiseen alustaan olen ommellut tarranauhaa liimailematta siten, että vahvistin alustan taustan ilmastointiteipillä ja ompelin paketin kasaan. Ilman vahvistusta alusta repeää herkästi.

Pepi
01.12.2014 18:50

Olen vuosikausia käyttänyt Vihen makuualustansuojusta. Se on yksinkertainen kangas, jonka päissä on taskut. Makuualustan päät taskuihin ja pitkäkseen. Kangasta on tietenkin enemmän kuin pelkissä liepeissä, mutta toisaalta sitä voi käyttää eri makuualustojen kanssa ympäri vuoden. Ja se suojaa ilmapatjaa alta päin eikä muuta maavaatetta tarvita. Pohjallisen teltan kanssa olen käyttänyt sitä teltan pohjan alla suojaavana maavaatteena teräväkivisissä paikoissa.

Mikään grammanviilaajan varuste tuo yli 200 g painava rätti ei toki ole, mutta eipä sitä hankkiessani 35 vuotta sitten mokoma viilaus niin valtavirtaa ollutkaan. Hm, mahtaisiko kevetä pesussa?

Daddy
02.12.2014 12:35

Joo tarkoitus olis jotain tuollaista savotan tapaista värkkäillä. Tosin vähän kevyempää kuin savotta. Ja ajattelin tehdä siitä L-kirjaimen muotoisen, että tuohon L:n saa sitten rinkan ja kamat levälleen, jos on märkää.
 Sivun alkuun

kasperi
02.12.2014 12:43

Minä olen suunnitellut semmoista makuualustaa, jossa reunassa olisi "kangastunnelin" suojassa puhallettavat "ilmaponttoonit" (vaikka jostain rantalelusta). Olisi lasten kanssa retkeillessä kätevät kun lapsi pysyisi alustan päällä nukkuessaan.
 Sivun alkuun

Pepi
02.12.2014 15:36

Minä olen kaivannut ilmapatjaa, joka olisi pitkittäissuunnassa jaettu erillisiin lokeroihin niin että reunat voisi puhaltaa hiukan kovemmiksi. Samalla tulisi hiukan varmuusvaraa, kun koko patja ei tyhjenisi yhden lokeron pettäessä.

Kelo
03.12.2014 10:49

^Jossain patjoissa reunimmaiset lokerot ovat paksumpia
http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=79_58_214&products_id=2350
 Sivun alkuun

Daddy
03.12.2014 12:38

Tuo patja vaiktti ihan mielenkiintoiselta, herää vaan kysymys tuosta R-arvosta.

Ilmeisesti ilman määrä pussissa vaikuttaa onko se tuon 2,8 vai 4,8?

Vai meinaako tuo, että raunoilta on tuon 4,8 ja keskellä vaan 2,8?

Olipas taas selkeästi selitetty
 Sivun alkuun

Pepi
03.12.2014 16:55

^ Eiköhän se eristävyys ole ilmamäärän mukaan. Tyhjän ja täyden ero. Onhan tyhjässäkin pussissa ne eristeet.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Telttasaunan teko Daddy Muut varusteet 50 03.11.2015 12:38 Katso viimeisin viesti
Tulipaikan teko suolle Louestaja Hölynpöly... 7 28.09.2011 10:08 Katso viimeisin viesti
WC-asioiden teko tunturissa? jatta Muut varusteet 64 31.07.2011 11:38 Katso viimeisin viesti
Vahvistettuja reikiä vaahtomuovi maku... biegga Kesävaellusvarusteet 12 03.03.2011 15:44 Katso viimeisin viesti
Ahkion teko polyuretaani muotin päälle Eeke Talvivaellusvarusteet 9 18.04.2009 12:07 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 1
Siirry: