Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Makuupussikeskustelu
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
JackTown
14.08.2013 18:05

Nyt tarvitsisi arvon raadilta apua uuden pussin hankintaan. Eli kun vanhat alkaa olla loppu, niin mitä 3-vuodenajan untuvapussia suosittelisitte tälläiselle isolle kaverille ( 180 cm / 95 kg ). Eli nyt on hyvät neuvot tarpeen...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Korpijaakko
15.08.2013 12:33

JackTown kirjoitti:
Nyt tarvitsisi arvon raadilta apua uuden pussin hankintaan. Eli kun vanhat alkaa olla loppu, niin mitä 3-vuodenajan untuvapussia suosittelisitte tälläiselle isolle kaverille ( 180 cm / 95 kg ). Eli nyt on hyvät neuvot tarpeen...

Jos elopainokilot ovat tasaisesti jakaantuneet pitkin kroppaa, niin uskaltaisin väittää sinua enemmänkin normaalikokoiseksi. (Itse olen 186cm ja 96kg, joskin jokin aika sitten olin vielä 103kg.)

Cumuluksen makuupussit ovat hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia, joskin välttäisin LiteLine-malleja niiden kapean leikkauksen vuoksi. Mysterious Traveller tai Panyam voisivat olla passeleja valintoja. Lämpötilarajat tuntuvat oman kokemukseni mukaan pitävän paikkansa. Itseni kokoinen mies tarkenee annetuissa lämpötiloissa vielä hyvin ja emäntäkin ainakin kohtuullisesti.

JackTown
18.08.2013 9:36

Jep, normikokoa kait tässä ollaan, mutta kun osa kamppeista on suunniteltu vain ihmisille mallia vinttikoira, niin nämä koot aina epäilyttää Smile
Cumuluksen pussit kiinnostaa, ainut mikä on epäilyttänyt on tämä koko. Kun itse tykkään nukkua väljästi, niin mitenkähän noihin sopii ? Olisihan tuolla tuo Tenaqa malli joka olisi hieman isompi, mutta menee jo talvipussien kategoriaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Inari74
18.08.2013 10:08
Vieras

Mulla on Tenaqa 700 ja tosi tyytyväinen olen ollut. Painaa 200 g enemmän kuin Panyam 600, onko tuolla sitten oikeasti merkitystä? Samalla menee talvikäytössäkin ja kesällä riittää peittona ja hintakaan ei paljon kovempi. Itse olen 178 pitkä ja normiroppanen ja tuo on mulle melko väljä. Eli mahdut varmasti hyvin.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Inari74
18.08.2013 10:45
Vieras

Mulla on Tenaqa 700 ja tosi tyytyväinen olen ollut. Painaa 200 g enemmän kuin Panyam 600, onko tuolla sitten oikeasti merkitystä? Samalla menee talvikäytössäkin ja kesällä riittää peittona ja hintakaan ei paljon kovempi. Itse olen 178 pitkä ja normiroppanen ja tuo on mulle melko väljä. Eli mahdut varmasti hyvin.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Micke
18.08.2013 11:34

Kyllähän 180/95 on aika mörkö, jos paino on lihasta. Mutta jos on kaljapullohartiainen kuutti, niin sitten on ihan normaalikokoinen. Hartioissa oleva leveys vaatii hiukan toisella tavalla leveyttä makuupussilta, kuin tasaisesti ympäri kroppaa olevan sentin rasvakerros.

Nimimerkillä kaljapullohartiainenkuutti 177/93 vielä tammikuussa, ja silloin meni hienosti regular-koon (mountain hardwear) makuupussit.
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

JackTown
18.08.2013 20:26

Tenega 700 tuli tilattua, kiitoksia vain vastanneille.
 Sivun alkuun

JukkaTapani
18.08.2013 20:27

Haglöfs zensor on toiminut hyvin. Suosittelen.
 Sivun alkuun

Tpete
16.09.2013 12:58

nvm. (saa poistaa)
 Sivun alkuun

juus
13.10.2013 23:31

Cumuluksen Alaska 1300 (comfort -32) toimi avolaavussa puulaverilla solumuovisen makuualustan kanssa hyvin noin 25 asteen pakkasessa. Taas viime syksynä noin 0–5:n asteen pakkasella Cumuluksen Panyam 450 (-7) ja solumuovi eivät pitäneet lämpimänä ilman vaatetusta, tosin avolaavun sisään hiipivä tuuli verotti osansa ja elopainoakin on minulla suhteellisen vähän. Panyam lähtee ylihuomenna reissuun, raporttia seuraa myöhemmin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

uNNa
14.10.2013 8:33

juus, oliko sulla siis vain yksi solumuovialusta tuossa pakkasessa allasi? Oliko joku tietty merkki tai jos ei, niin kuinka paksu "perusalusta" oli kyseessä?

Yritys on lähteä tänä talvena ekaa kertaa talvella yöreissuun, ja makuualusta ja jalkineet mietityttävät nyt eniten. Toki kokeilen ensin jossain lähimaastossa, joten pääsen tarvittaessa lämpimäänkin.
 Sivun alkuun

luuppi
14.10.2013 17:00

juus kirjoitti:
Cumuluksen Alaska 1300 (comfort -32) toimi avolaavussa puulaverilla solumuovisen makuualustan kanssa hyvin noin 25 asteen pakkasessa. ... tosin avolaavun sisään hiipivä tuuli verotti osansa ja elopainoakin on minulla suhteellisen vähän.....

Itsekin olen tykastynyt noihin avolaavuihin. Lauta itsessaan sisaltaa ilmaa (jonninverran) ja alla sita on reilusti, eli kylmanjohtavuus ei ole ollenkaan sama (?) kuin maan paalla maatessa.

Vetohaittoja saattaa olla, tuulen suunnasta riippuen, ja siksi olen hommannut kesapussin ja 30 asteen talvipussin valille seuraavanlaisen ratkaisun (goret kun painaa n. 1200 g lisaa, ainahan niita voi toki patkaista, mutta raskiiko?):
"The Blizzard Pack Survival Bag is a full-sized sleeping bag in a pack little bigger than the size of a video cassette, providing total warmth and shelter - anywhere, at any time. It's made from a unique material, which blocks heat loss more effectively than any other emergency product. The bag also contains elastic, causing it to hug the body, giving a great feeling of warmth...

• Top may be closed to form hood
• Drawcord with spring toggle
• Fits fully clothed large adult
• Reusable

Vacuum packed size: 21 x 11 x 3cm
Weight: 350 grams"

http://www.bcbin.com/products/product_details.php?category=military&product=Survival%20Kits%20and%20Equipment#CK420
 Sivun alkuun

Tidus
21.10.2013 6:10

kossu kirjoitti:
Vinkkien perusteella olen tutkaillut nyt Marmotin makuupusseja, erityisesti Heliumia. Sitten huomasin saman valmistajan Plasma 15 -makuupussin, joka on ilmeisesti vielä hiukan Heliumia kevyempi ja tilavampi, lämpöarvot melko lähellä Heliumia. Olisiko jollain kokemuksia tuosta Plasmasta?

Tulee vastaus nyt vähän myöhässä... Mulla on Marmotin Helium ja toimii hyvin. Olen nukkunut siinä kaikki vaatteet päällä -18 asteessa. Tosin mulla taitaa olla keskivertoa parempi kylmänsietokyky.

Kerta olet jopa plasmaa ostamassa, niin raha ei taida olla este. Siinä tapauksessa suosittelen Zpacksin pusseja: http://www.zpacks.com/quilts/sleepingbag.shtml Esim -12:n pussi, pitkälle ja leveäharteiselle painaa 652 grammaa, joten ei paha. Pussissa ei ole erikseen huppua, joten se pitää ostaa, jos mielii yhtään pakkasilla nukkua. Muuten päähän riittää normaali pipo (kesällä ei tarvitse sitäkään).

Netistä löytyvien käyttäjäkokemuksien mukaan Zpacksin pussien lämpötilarajat ovat oikein, samoin kuin paino.
 Sivun alkuun

Korpijaakko
24.10.2013 23:20

luuppi kirjoitti:
Itsekin olen tykastynyt noihin avolaavuihin. Lauta itsessaan sisaltaa ilmaa (jonninverran) ja alla sita on reilusti, eli kylmanjohtavuus ei ole ollenkaan sama (?) kuin maan paalla maatessa.

Johtavuus kyllä, mutta... Sanoisin, että tyypillisessä kiintolaavussa konvektio pitää huolen siitä, että laudan alapuoli on jokseenkin ulkoilman lämmössä. Jos ilma on -30C on laudan alapinta sama, eikä siitä lämpiä, vaikka nukkuja sitä lämmittäisikin. Lumen pinta (tai maan) sen sijaan useimmiten kai lämpiää aika äkkiä. Käytännössä tuntuisi siltä, että laavun lautalaverilla tarvitsee kovalla pakkasella hieman paremmin eristävän alustan kuin hieman hötöllä lumella.

Lainaus:
Vetohaittoja saattaa olla, tuulen suunnasta riippuen, ja siksi olen hommannut kesapussin ja 30 asteen talvipussin valille seuraavanlaisen ratkaisun (goret kun painaa n. 1200 g lisaa, ainahan niita voi toki patkaista, mutta raskiiko?):
"The Blizzard Pack Survival Bag - -

Jos Blizzard-pussukan hankki nimenomaan vetoa torjumaan, niin jätesäkki on paljon edullisempi ja kevyempi vaihtoehto. Ja hengittääkin ihan yhtä hyvin. Yhden yön varmaan menettelee (useamman jos käyttää pussin sisällä höyrysulkua), mutta kun pussi kostuu, alkaa kylmä hiipiä... Vedolta suojautumiseen paras erillinen ratkaisu voisi olla kevyt vettähylkivä bivy-pussi. Näitä on mm. hyvin hengittävistä Pertex-kankaista (Rab Survival Zone on muistaakseni tuota tyyliä ja Terra Novallakin lienee jotain) ja Tyvekistä aika edullisesti saatavissa. Ja kevyitäkin ovat.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 8 Yht. 8
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Siirry: