Vaellusturinat II
Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy VaellusWiki Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit Valokuvakilpailu WAP  
Asentopaikkani Phoogle | Retkeilijän kiintopisteet                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Melonta Missä melottu 2013
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
13.08.2013 14:04


Viestejä: 6935
Korpikyynel kirjoitti:
Meloin heinäkuun alussa Packraftillä Iijärven länsipäädystä Näätämöjoen Neidenfjordiin.

Kaikki kosket Kolttaköngästä lukuunottamatta tuli laskettua aloittelijan röyhkeydellä/typeryydellä. Luultavasti ennätysheikosta virtauksesta johtuen koskien laskeminen packraftillä tuntui ihan tolkuttoman helpolta ja hauskalta, vene on todella vakaa ja ketterä.

Vene otti uskomattomat määrät hittiä kivistä, ja Opukasköngästä ennen jouduinkin pienten reikien vuoksi tekemään Liquisolella pari kenttäpaikkausta veneen pohjaan. Jatkuva takapuolen alta kuuluva "zzziiit" sai vaan eurot vilisemään silmissä, kun mietti miten vene kuluu kivien repiessä sitä.

- -

Aikaa koko reissuun meni 25 päivää, ja olipahan mahtava keikka. Nyt jo himottaisi päästä uudestaan.


Kuulostaa kerrassaan mahtavalta keikalta! Onnittelut.

Pääasiassa koskien laskeminen packraftilla on helppoa, tiettyyn rajaan saakka. Packraft loistaa nimenomaan kivisissä pienen virtaaman koskissa, koska se on hyvin vakaa ja ketterä - ja kestääkin yllättävän paljon. Oman kokemukseni mukaan ongelmat tulevat isomman veden koskissa, erityisesti korkeissa aalloissa ja stoppareissa, koska packraftissä ei ole jäykkää runkoa eikä samanlaista virtaviivaisuutta kuin kajakeissa.

Kuulostaa kuitenkin siltä, että aika paljon on tullut hittiä kiviin. Oma packraft on kestänyt nyt kolme kesää käyttöä ja vaikka tuntuu, että kivi on perseen (ja erityisesti kantapäiden kun meloo polvet koukussa) alla useammin kuin toivoisi, niin reikiä ei ole syntynyt. Joitain havaittavia naarmuja pohjassa kyllä on.
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpikyynel
13.08.2013 15:04


Viestejä: 16
Juu siis kiviraapimisia tuli liioittelematta varmasti pitkälti yli tuhat tuon reissun aikana. Lopussa, kun raahasin paattia Vaijoen alkua pitkin, vene oli parin päivän ajan enemmän kivillä kuin kelluen. Tietty se ei ole niin vakavaa, sillä uitettaessa painoa veneen päällä on vain rinkan verran (matkan lopussa n. 20kg).

Minullakin kovin rasitus veneen pohjaan tuli selvästi kantapäille, seuraavaksi kovin perseen kohdalle. Meloessa tulikin opittua tehokkaasti kevennys ns. silta-asennolla, eli tuubeista kyynärpäillä ja kengän kärjillä tukien perse ja kantapäät ilmaan.

Täräytin reissun jälkeen kamoja huoltaessani pari tuubillista Liquisolea noihin kohtiin, ja nyt vene näyttää jälleen ihan siistiltä, vaikka naarmuja toki on joka puolella ja paljon. Pohjan kulumisen voi aika hyvin korjata Liquisolella/Aquasealillä, mutta vähän hirvittää milloin ilmalla täytetyt tuubit ensimmäisen kerran puhkeavat. Niitä ei luultavasti ole ihan helppo korjata.

Joka tapauksessa packraftin kestävyys saa minulta arvosanan 9. Yksi piste lähtee siitä, että eivät ole kiinnittäneet huomiota kantapääosumien eliminoimiseksi. Luulisi olevan helppoa suunnitella jonkinlainen naru/ilmatyyny viritelmä, joka pitäisi kantapäät pois pohjasta.

Se nyt ainakin tuli reissun aikana taottua kaaliini, että ei enää kesän loppupuolella pieniin jokiin, ellei sitten veden pinta satu olemaan poikkeuksellisen korkealla.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
OS
13.08.2013 17:50


Viestejä: 7757
Korpikyyneleellä ja Kajakkipummilla hienot reissut takana. Ei voi kun onnitella.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
14.08.2013 0:28


Viestejä: 6935
Korpikyynel kirjoitti:

- -
Minullakin kovin rasitus veneen pohjaan tuli selvästi kantapäille, seuraavaksi kovin perseen kohdalle. Meloessa tulikin opittua tehokkaasti kevennys ns. silta-asennolla, eli tuubeista kyynärpäillä ja kengän kärjillä tukien perse ja kantapäät ilmaan.

Täräytin reissun jälkeen kamoja huoltaessani pari tuubillista Liquisolea noihin kohtiin, ja nyt vene näyttää jälleen ihan siistiltä, vaikka naarmuja toki on joka puolella ja paljon. Pohjan kulumisen voi aika hyvin korjata Liquisolella/Aquasealillä, mutta vähän hirvittää milloin ilmalla täytetyt tuubit ensimmäisen kerran puhkeavat. Niitä ei luultavasti ole ihan helppo korjata.

Joka tapauksessa packraftin kestävyys saa minulta arvosanan 9. Yksi piste lähtee siitä, että eivät ole kiinnittäneet huomiota kantapääosumien eliminoimiseksi. Luulisi olevan helppoa suunnitella jonkinlainen naru/ilmatyyny viritelmä, joka pitäisi kantapäät pois pohjasta.

Se nyt ainakin tuli reissun aikana taottua kaaliini, että ei enää kesän loppupuolella pieniin jokiin, ellei sitten veden pinta satu olemaan poikkeuksellisen korkealla.


Saman suuntaisia kokemuksia ja ajatuksia. Keventäminen tunnetaan Roman Dialin kirjassa nimellä "starfishing" eli nostetaan jalat ja kädet ponttoonien päälle ja perse ilmaan. Nykyisillä packrafteilla onnistuu pienemmilläkin toimenpiteillä, mutta joskus olen melonut kroppa ponttoonien päälläkin.

Pohjanhan voi muuten vaihdattaa Alpackalla jos se kuluu niin pahasti. Tai siihen voi liimata itse sopivalla liimalla vahvikepaloja startegisiin paikkoihin. Teen tämän todennäköisesti seuraavalle packraftilleni, vaikka painoa joku sata grammaa lisää tuleekin.

Kantapäiden alle ei jalat suorana meloessa pitäisi tulla niin paljon hittiä, mutta kun itse melon jalat koukussa (reisiremmit vaativat sitä), niin olen ajatellut jonkinlaista solumuovipehmuketta jalkojen alle...

Ja pienet joet ovat tulvajokia. Ei niitä muuten ole kiva meloa. Wink
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Ursus
14.08.2013 11:15


Viestejä: 8007
Täysin asiaan perehtymättömällä tuli ajatus, että jos pohjalle laittaisi koko pituudelle muotoillun vanerin - hetekan malliin siis?
_________________
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
14.08.2013 11:42


Viestejä: 6935
Ursus kirjoitti:
Täysin asiaan perehtymättömällä tuli ajatus, että jos pohjalle laittaisi koko pituudelle muotoillun vanerin - hetekan malliin siis?


Valitettavsti tuo olisi erittäin huono ratkaisu. Kaikki kovat kappaleet aiheuttavat pohjamateriaalin kulumista kun yläpuolella on kova joustamaton kappale ja alla kova kivi sekä aluksella nopeutta ja ehkä vielä virran paine. Sen sijaan esim Thermarest Prolite (Plus) S-kokoisema sopii pohjalle ja vähän pehmentää näitä kovia kohtia (kantapäät, istuimen venttiili, mahd. matkatavarat). Mutta kantapäiden alle voisi laittaa vielä lisäpehmustetta...
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Ursus
14.08.2013 16:12


Viestejä: 8007
Eli pohjan kokoinen uimapatja olisi ehkä parempi ratkaisu?
_________________
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Korpijaakko
14.08.2013 16:27


Viestejä: 6935
Ursus kirjoitti:
Eli pohjan kokoinen uimapatja olisi ehkä parempi ratkaisu?


Tietyin reunaehdoin ja tiettyyn rajaan saakka eli mm. kunhan painopiste ei nouse liian ylös ja meloja saa ponttooneista vielä tarvitsemansa määrän tukea. Ja tietysti painollakin on väliä kun kyseessä pitäisi olla pakattava ja mukana kulkeva kevyt kumilautta. Myös yksinkertaisuudessa on merkitystä, ainakin esteettistä sellaista.

Oma näppituntumani on, että tuollainen maakualustan vahvuinen pehmuke riittäisi, kantapäiden alle ehkä lisäksi vielä istuinalusta tai vastaava solumuovin palanen. Toiset kokevat korkeammat istuimen eduksi, mutta itselleni on (pitkähkönä melojana) riittänyt toistaiseksi vakioistuin ja korkeammalla istuimella polveni nousisivat ehkä reisiremmien kanssa niin ylös, että aukkopeite ei mahtuisi/pysyisi kiinni...

Mutta tämä menee nyt kovasti ohi ketjun aiheen! Laughing
_________________
Galleria ja blogi
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
OS
11.09.2013 20:02


Viestejä: 7757
8.-10.9. lyhyt syysmelontaretki Inarille, jonka säiden puolesta voisi luokitella lähes kesäretkeksi. Päivälämpötilat lähes ja jopa +20°. Kauniit ruskavärit kuitenkin kertoivat oikean vuodenajan sekä tietenkin päivien lyhyys ja pimeät yöt. Olosuhteet selkeästä pilviseen sekä peilityynestä 9,2m/s tuuleen, sadetta ei pisaraakaan. Toisena yönä pakottava tarve ajoi ulos klo 01.30 ja siellä vierähtikin sitten kaksi tuntia upeaa tähtitaivasta ja revontulia ihaillen ja kuvaten.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
TiMoKo
15.09.2013 23:00


Viestejä: 3137
Täällä reissukertomusta Inarijärven melontareissusta 24. - 30.8.2013
_________________
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Käy lähettäjän sivustolla AIM Osoite Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
OS
16.09.2013 19:09


Viestejä: 7757
TiMoKo kirjoitti:
Täällä reissukertomusta Inarijärven melontareissusta 24. - 30.8.2013


Tutunoloista turinointia tutuista paikoista. Ja nuo huomiot tuulista ja niiden muuttuvista oikuista ovat ihan totta. En tiedä onko muilla järvillä samanlaisia nopeasti vaihtelevia tuulia, mutta Inarilla niitä kuitenkin on.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Janne Pyykkö
29.09.2013 21:03


Viestejä: 579
Joku saattaa muistaa hupsun projektini meloa ympäri kaikki Nuuksion kansallispuiston järvet ja lammet. Hitaasti olen sitä tehnyt, mutta eilen 28.9.2013 viimeisetkin lammet kiersin (kesti 4 vuotta, 26 retkeä, yli 160 lampea, yli 600 km kanootin melontaa / raahausta).



Blogissa nyt pieni juttu viimeisestä retkestä. Lisää myöhemmin.
_________________
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Janne Pyykkö
02.10.2013 1:21


Viestejä: 579
Jatkona edelliseen. Tässä pitempi tarina + kuvaa viimeiseltä Nuuksion melonnalta = yhteensä 164 lampea.


_________________
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Isovarvas
02.10.2013 17:13


Viestejä: 264
Onnittelut! Hulvaton projekti, jonka lopputulos on kyllä kaunis, tämä sinun tekemä kartta nimittäin:

 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Janne Pyykkö
02.10.2013 19:37


Viestejä: 579
Isovarvas kirjoitti:
Onnittelut! Hulvaton projekti, jonka lopputulos on kyllä kaunis, tämä sinun tekemä kartta nimittäin:

Mukava huomata, että täällä on muitakin abstraktin kuvan ystäviä. Very Happy
Tuollainen gps-piirtäminen satelliittikuvaan oli alkujaan yksi kimmoke, kun tähän ryhdyin -- en tosin tiennyt 3 vuotta sitten, että väritän koko kuvan.
_________________
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11  Seuraava

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Missä melottu 2020 Micke Melonta 71 26.03.2020 21:23 Katso viimeisin viesti
Missä melottu 2019 Usmi Melonta 60 31.03.2019 19:12 Katso viimeisin viesti
Missä melottu 2018 Usmi Melonta 74 06.01.2018 15:24 Katso viimeisin viesti
Missä "vanhat" jäärät? boueme Hölynpöly... 53 17.03.2017 22:50 Katso viimeisin viesti
Missä melottu 2017 Yeti Melonta 91 12.03.2017 14:25 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 8 Yht. 11
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11  Seuraava
Siirry: