|
|
|
|
Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
|
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: Paris Expedition -pulkka |
akallio 17.02.2013 20:23
Viestejä: 1684 |
Aloitinpa tälle nykypäivän klassikolle oman ketjunsa, niin löytyy tulevaisuudessa helpommin niksit niille, joita tuon metronvärisen pulkan virittely kiinnostaa.
Itse asensin pulkkaan Fjellpulkenin aisat ja sain todeta, että eipä mennyt ihan niin kuin Strömsössä. Tosin lopputulos oli kyllä oikein hyvä, tai ainakin näyttää siltä. Käytin Fjellpulkenin kiinnikkeitä ja laitoin pulkan pohjapuolelle metallisen vahvikelevyn.
Fjellpulkenin kiinnikkeiden paikalleenlaitto ei ole ihan suoraviivaista, koska Parisin keula on hieman pyöreä ja aika kapea. Jos laittaa liian leveälle, niin keulamuovi loppuu kesken ja reunimmaiset niitit jäävät tyhjän päälle. Jos taas liian keskelle, niin pyöristys on voimakkaimmillaan ja suoran aisan istuvuus voi olla huono. Oma kompromissini oli, että sisemmät reiät tulivat 7,3 cm päähän pulkan keskilinjasta.
Paikkaa hakiessa kannattaa huomata, että vaikka muotista tulleet piirteet pulkassa ovat varmastikin symmetrisiä ja tasalaatuisia, niin jälkityöstö eli reunojen leikkaus ja reikien tekeminen on tehty vähän rennommalla otteella. Eli reunoja tai reikiä ei kannata käyttää kohdistamiseen. Alla kuva siitä, miten esim. omassa pulkassa kärki on puolisen senttiä vinossa oikeasta keskilinjasta.
Paras kohdistuslinja on pohjan pidempi keskiura. Kun asentaa vahvikelevyn pohjapuolelle, niin uraa onkin helppo käyttää sen kohdistukseen.
Koska ollaan niittaamassa suoraa levyä ja kaarevaa lenkuramuovia, niin reikiin kannattaa jättää toleranssia. Niitit ovat 4 mm ja itse päädyin lopulta poraamaan 4,8 mm reiät. Niihin asennus sujui helposti.
Alla vielä lopputulos, ahkiokassia vaille valmis väline.
 |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
TiMoKo 17.02.2013 20:48
 Viestejä: 3077 |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
akallio 17.02.2013 21:37
Viestejä: 1684 |
No siinäpä on Paris-pulkkaa melkoinen läjä!
Sinä olet kiinnittänyt Fjellpulkenin aisat näköjään keulatason sijaan vähän taaemmas pulkan "sisäpuolelle". Se onkin varmasti paljon vankempi kiinnityspaikka, mutta tuolla tavoin laitettuna aisat eivät taida irrottamatta kääntyä pulkan päälle?
Mitä nuo mustat jurmut pohjassa muuten ovat? Suksenpohjamuovisia jalaksia? |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
TiMoKo 17.02.2013 21:55
 Viestejä: 3077 |
Ei ole minun ahkioita.
Norjalaisten vaeltajien ahkioita Hirvasvuopion autiotuvalla.
Kuvasin ja vähän pyörittelin niitä kun olivat sopivasti esillä
Pohjassa jotain kovaa muovia liukuina ja sisäpuolella puurimat, mihin ne on kiinnitettynä. Vetoaisoina fjellbulkenin aisat _________________ Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/ |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
kossu 18.02.2013 9:36
 Viestejä: 121 |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
akallio 18.02.2013 12:28
Viestejä: 1684 |
Joo, tai ainakin Varuste.netissä. ERAPro on siis "Kanadan Orthex", joka valmistaa kaikenlaista muovitavaraa, mukaanlukien pulkkia. Paris Expedition on pulkan jonkinlainen lempinimi: ERAPron katalogissa se menee minusta samalla nimellä kuin Varuste.netissä, mutta pulkan kyljessä kyllä lukee "Paris Expedition". |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Katjuska 18.02.2013 17:36
 Viestejä: 18 |
Laitetaanpa sitten omasta pulkastanikin kuva.
Tämä on varustenetin kevyempi versio Pulkasta
Aisat on tehty vanhoista hiihtosauvoista, kiinnitetty letkulla ja klemmareilla pulkkaan.
Vetovyö on hihna johon on kiinnitetty D-lenkit.
Pulkka
Kiinnitys
Vetovyö
Ahkiokassi |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Korpijaakko 18.02.2013 18:37
Viestejä: 6935 |
Oma Paris-pulkka viritelmäni koepakattuna petivaatteilla, vielä on Snowsledin (kotimaasta saa mm. Vuoripurolta) ahkiokassissa tilaakin. Kuvassa kiinni Fjellpulken-aisat, vieressä vetovaljaat ja naruvedon nyörit, jotka kiinnittyvät pulkkaa kiertävään siniseen nyöriin. Jäätikköturvallisuuteen liittyvien syiden vuoksi halusimme vetonarun olevan helposti irroitettava molemmista päistä. Keula oli turhankin helposti irroitettava kun ruuvilukollinen kiipeilysulkkari avatui itsestään alamäissä pulkan alle jäädessään, ongelma ratkesi lyhentämällä lenkkiä.
Edit: Kuvat Twitterin kuva-timelinelta eivät ilmeisesti toimineet, joten uutena yrityksenä Linkki suoraan timelinelle, jossa kuvat n. puolivälissä. Pelaako? _________________ Galleria ja blogi
Viimeinen muokkaaja, Korpijaakko pvm 18.02.2013 23:01, muokattu 1 kertaa |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
akallio 18.02.2013 22:48
Viestejä: 1684 |
Access Denied ovat nuo kuvat... |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
akallio 19.02.2013 0:12
Viestejä: 1684 |
Nyt näkyy Twitterin kuviin jos linkittää niin "view full image" -sivu on aika hyvä ja osoite näyttää hyvältä, esim.: http://twitpic.com/8xlqq1/full. Osoitteet suoraan kuviin vaikuttaa taas aika väliaikaisilta, eli suoraa kuvaa ei taida saada Twitteristä poimittua.
Eli naruveto oli kiinnitettynä pulkassa valmistajan ajatuksen mukaisesti, niin että naru kiertää koko pulkan reunan ja tasaa vetoa (mutta tehty omilla uusilla rei'illä)? Jos pulkkaa joutuu kiskomaan paljon hankalien paikkojen yli (vrt. kuva napareissulta), niin pelkkään keulaan tuleva kiinnitys voisikin olla turhan kovilla. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Reissu Pete 19.02.2013 10:12
Viestejä: 717 |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
akallio 19.02.2013 10:38
Viestejä: 1684 |
^ Pulkasta olikin tehty kelkka, tai onko tuo jo melkein reki. Noissa maastoissa toimii varmasti, tosin ilmeisesti Pariseilla mentiin vaan alkumatka ja loput jollain isommilla teollisilla ahkioilla. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
Korpijaakko 19.02.2013 21:36
Viestejä: 6935 |
akallio kirjoitti: |
Nyt näkyy Twitterin kuviin jos linkittää niin "view full image" -sivu on aika hyvä ja osoite näyttää hyvältä, esim.: http://twitpic.com/8xlqq1/full. Osoitteet suoraan kuviin vaikuttaa taas aika väliaikaisilta, eli suoraa kuvaa ei taida saada Twitteristä poimittua.
Eli naruveto oli kiinnitettynä pulkassa valmistajan ajatuksen mukaisesti, niin että naru kiertää koko pulkan reunan ja tasaa vetoa (mutta tehty omilla uusilla rei'illä)? Jos pulkkaa joutuu kiskomaan paljon hankalien paikkojen yli (vrt. kuva napareissulta), niin pelkkään keulaan tuleva kiinnitys voisikin olla turhan kovilla. |
Kiitos huomiosta.
Juu, naruveto kiersi koko pulkan, ajatuksena juuri vahvempi-rakenne, lisäksi pulkat oli tarkoitus kiinnittää samalla nyörillä myös köyteen mikäli olisimme hiihtäneet köysistönä. Kiertävä nyöri myös vahvistaa pulkan reunoja, mikäli joudutaan vetämään raskaita kuormia huonolla alustalla (ahtojäät, jne.) Reikiä teimme jonkin verran lisää, jotta saimme kaikki haluamamme kiinnikkeet haluamillemme paikoille.
Yksinkertaisesti etummaisten reikien läpi pujotettu naruveto petti kaverin ahkiosta pari kuukautta myöhemmin Vatnajökull-jäätiköllä leijahiihtoreissulla kun leija aiheutti ns. äkkilähdön. Narut (7mm prusik-nyöri) leikkasivat/sulattivat muovin kuin kuuma veitsi voin ja pulkka jäi niille sijoilleen odottelemaan leijansa taltuttanutta hiihtäjää. _________________ Galleria ja blogi |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
JBay 20.02.2013 11:56
Viestejä: 1582 |
Tuolta löytyy se monesti esitelty dokumentti erilaisista aisojen kiinnityksistä:
http://www.skipulk.com/images/stories/pdfs/pulkbook.pdf
Itse tein kappaleen 11 mukainen systeemin. Hyvin toimii ja vetovyön päässä välyksetön kiinnitys, niin pulkka kulkee perässä nykimättä ja lantiolla voi ohjata kulkua.
Kuulaniveliä saa myös RST ja HST versioina jos kulkee korroosiota aiheuttavissa ympäristöissä (tai aiheuttaa itse korroosiota). Itsellä on sähkösinkityt versiot kestäneet ilman ruostumista. |
|
Sivun alkuun |
|
Kirjoittaja |
Viesti Viestin aihe: |
JHuhta 29.12.2013 19:39
 Viestejä: 227 |
Laitoin jo saman jutun Pekan ahkio rakentelu ketjuun mutta laitetaan nyt vielä tähänkin ketjuun niin on sielä minne ehkä parhaiten kuuluu.
Paris expedition ahkio.
Vaaka näytti 4kg ahkion osalta.
Nokka muokattu pystympään.
Aisa veto, aisat saa suoriksi ja ristiin. Ovat alumiinia.
Muovitettu teräsvaijeri mahdollistaa "naru" vedon.
Jarru, kun pysähtyy aisojen letku taittuu alas ahkion eteen luoden jonkinlaista jarrua. (Teoriassa ainakin..)
Letkut 2 sidos letkua ja pakkasen kestävää.
Ahkion suojapeitteessä kuivasäkki suljin periaate, remmit kuorman sitomiseen.
Muovilistat pohjasta puuttuu vielä. Pitäisi ensin testata ja sitten laittaa listat jotta ehkä huomaisi eron.
Elikäs vielä ei ole testattu joten lumia taas odotellessa...
ahkio _________________ - Harhailu on mukavoo |
|
Sivun alkuun |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|
|