Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Erätukun lehdessä rinkan pakkausohje
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
heluna74
02.09.2012 9:48

Pepille; niin minutkin "pakotettiin" ottamaan vettä mukaan, mutta "onneksi" siellä oli kantajat Very Happy. Kiipeilijöiden kamojen kantaminen on kyläläisillä yksi harvoista tavoista hankkia hieman rahaa. Ihan järkyttävän pieni se palkkio oli; muutama euro. Minunkin painavaa rinkkaa vesineen, telttoineen ym kamoineen kantoi nuori poika varvastossuissa.

Pirunportille; joo mä olenkin niin kuiva tyyppi, että en paljon vesiä tarvitse Very Happy . Alkukesän reissuilla on aina lumia vielä ja kappaisen siitä kostetutta suuhun ja taas syksyn reissuilla puolukat ajavat saman asian.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

akallio
02.09.2012 16:03

Korvapuoli kirjoitti:

Jos sinulla ei tavarat ole huonosti, kun mätkit ne rinkkaan miten sattuu, niin hyvä. Minä ainakin katson tarkkaan mihin painavat laitan. En minä niin kirjoittanut, että sinun pitäisi tehdä samoin. Kaikki täällä kirjoittavat omia mielipiteitään.

Mistäköhän tässä nyt tuulee? Mielipiteitä saa esittää, mutta kai nyt niiden taustojakin saa kysyä?

Olisi ollut vain kiinnostava tietää, jos olet huonon pakkauksen huomannut joskus aiheuttaneen ongelmia. Itse kun en ole, niin tässä olisi eri ihmisten kokemusten vaihto voinut synnyttää ahaa-elämyksiä puolin ja toisin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

pn
02.09.2012 18:16

Itsekin olen laittanut ruuat ja vaatteet eri osastoihin Savotassa, mutta pitkällä reissulla painavampi ruokapuoli on ylhäällä ja kevyemmät vaatteet alhaalla, tosin syynä lähinnä se että ruokaa on silloin enemmän mukana kuin vaatetta ja ne kaikki ruoat eivät mahtuisi alas. Toki hyvä ratkaisu voisi olla laittaa osa ruoasta alas (esim. eka viikko) keittimen kanssa ja loput ruoat yläosan pohjalle ja siihen päälle vaatetta. Ylhäältä on vaikeampi kaivaa tavaraa mutta ei se ole minusta käytännössä ollut ongelma. Tuota jätesäkkiä en käyttäisi sisällä, Savotassa ainakin on jo valmiiksi vettä hylkivä rakenne ja lisäksi päälle on sadesuoja. Järkevämpi ratkaisu on pakata esim. ruoat muovipusseihin jolloin ne on helppo ottaa esille ja ovat myös suojassa esim. Sinolipullon särkymiseltä tms. sisäiseltä katastrofilta. Viimeksi mulla oli ruoka kahdessa kassissa toinen oli eka viikoksi ja toinen toiseksi viikoksi joten päällimääisen kassin esiin kaivamalla oli käsissä kaikkea tarpeellista. Savotassa tykkään siitä jämäkästä kehikosta johon voi kiinnittää kaikenlaista nopeasti, mm. kalastusvavat tai kahluukengät ja ulkopuolella on muutenkin erilaisia kiinnitysmahdollisuuksia jos on paljon kaikenlaisia releitä mukana.
 Sivun alkuun

Korvapuoli
02.09.2012 19:16

^
Kerroppa mitä haittaa jätesäkistä rinkan sisällä on, koska et käyttäisi sitä!

akallio kirjoitti:
Korvapuoli kirjoitti:

Jos sinulla ei tavarat ole huonosti, kun mätkit ne rinkkaan miten sattuu, niin hyvä. Minä ainakin katson tarkkaan mihin painavat laitan. En minä niin kirjoittanut, että sinun pitäisi tehdä samoin. Kaikki täällä kirjoittavat omia mielipiteitään.

Mistäköhän tässä nyt tuulee? Mielipiteitä saa esittää, mutta kai nyt niiden taustojakin saa kysyä?

Olisi ollut vain kiinnostava tietää, jos olet huonon pakkauksen huomannut joskus aiheuttaneen ongelmia. Itse kun en ole, niin tässä olisi eri ihmisten kokemusten vaihto voinut synnyttää ahaa-elämyksiä puolin ja toisin.

Esimerkiksi en laita perseen päälle raskasta tavaraa, enkä hartioiden korkeudelle selästä kauas. Ensimmäinen vaihtoehto painaa häntäluuta ja sitä seutua ja jälkimmäinen nyhtää olkapäitä taaksepäin ja aiheuttaa niskavaivojakin. Nämä on ihan omien kokemuksien pohjalta pohjalta tulleita havaintoja, enkä ole juuri kenenkään huomannut väittävän toisin.

Se raskain tavara minun matkassani on aina metwursti tai vastaava ja juustot. Niitä on kilokaupalla, ja paino on kokoon nähden huomattavasti enemmän, kuin fleesepusero esimerkiksi. Siksi ei ole sama mihin niitä laitan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

pn
02.09.2012 20:05

^ Kuten edellä oli rivien välissä, niin minusta jätesäkistä rinkan sisällä ei ole hyötyä, joten sen takia en sitä turhaan kantaisi siellä. Toki se säkki varmasti on myös tiellä kun sieltä rinkasta ottaa tavaraa ja laittelee niitä takaisin. Jos rinkka olisi veden herkästi läpi päästävää mallia eikä minulla olisi sadesuojaa niin saattaisin säkin tunkea sinne sisään.
 Sivun alkuun

NGC223
03.09.2012 0:26

Ja minä tolvana olen aina pakannut makuupussin kaikkien rojujen päälle, läpän alle Laughing Ihmekkös vähän vetää.

Muokkaan hieman... Siis olen periaatteessa rykinyt kevyimmät ylös ja painavimmat alas. Aina ihmetellyt, että on se PRKL vaikeaa tämä rinkan kantaminen. Mutta kivaa on silti ollut, ei siinä mitään. Heti huomenna kyllä rupean suunnittelemaan tuota pakkaamista vähän fiksummin. Ja kun tulisi se ISO rinkka jo postista...niin pääsisi muotkalle ennen lokakuuta.
 Sivun alkuun

Korvapuoli
03.09.2012 6:45

pn kirjoitti:
^ Kuten edellä oli rivien välissä, niin minusta jätesäkistä rinkan sisällä ei ole hyötyä, joten sen takia en sitä turhaan kantaisi siellä. Toki se säkki varmasti on myös tiellä kun sieltä rinkasta ottaa tavaraa ja laittelee niitä takaisin. Jos rinkka olisi veden herkästi läpi päästävää mallia eikä minulla olisi sadesuojaa niin saattaisin säkin tunkea sinne sisään.

Voihan sitä tietysti mututuntumallakin olla varma asioista. Minulla ei ole koskaan ollut niin vähän tavaraa, että säkki pääsisi myttyyntymään jonnekkin rinkan nurkkaan.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

tekstiiliurheilija
03.09.2012 7:33

heluna74 kirjoitti:
akallio; mitä ihmettä sää teet (tai olet joskus tehnyt) 1,5 l juomapulloilla ja vielä x2 Lapissa??
Täysillä tai edes tyhjillä?

Siellähän on vettä joka puolella... Kun lähden tunturia ylittämään ja epäilen, että vettä ei ole saatavissa, mulla on 0,5l juomapullo. 15 vuotta kuljin ilman sitäkin...

Minä en lähde minnekään ilman kahta vesipulloa, joista ainakin toinen on ainakin litrainen. Ne korvaavat vesisäkit. Kaksi pulloa on parempi kuin yksi, jos toinen putoaa repusta tms. Olen janoinen, ja lisäksi niin huonokuntoinen että hikoan paljon ja tulee lisää jano. Puen myös helposti liikaa päälle, kun varon kylmettymistä.

Aina ei tee mieli pysähtyä lounaalle veden ääreen, vaan on mukavaa kun voi täyttää pullot valmiiksi ja keittää sitten tee- ja soppaveden vaikka tunturin huipulla.

Eräällä Nuuksion päiväretkellä säätiedotus ennusti sadetta ja laitoin goreteksit päälle. Alussa oli aurinkoista ja hikoilin ja tuli jano. Huomasin kauhukseni isomman vesipullon pudonneen repun sivutaskusta ja jäljellä oli vain puolilitrainen koko loppupäiväksi. Onneksi menimme Haukkalammen kautta ja tankkasin vessan vesihanasta varmaan vajaan litran. Silti puolen litran pullo ei riittänyt ja olin janoinen koko reissun ajan. Ei ollut keittovehkeitä mukana, että olisi voinut keittää järviveden.

K-nen
03.09.2012 8:18
Vieras

Korvapuoli kirjoitti:
pn kirjoitti:

Voihan sitä tietysti mututuntumallakin olla varma asioista. Minulla ei ole koskaan ollut niin vähän tavaraa, että säkki pääsisi myttyyntymään jonnekkin rinkan nurkkaan.

Itse käytin kahta jätesäkkiä Savotassa silloin kun sellaista kanniskelin. Säkin suun kun kiertää tiukasti ja kääntää takaisin, niin hyvin pysyvät ruuat ja vaatteet kuivina. Jätesäkki ei ole kuitenkaan kovin kestävä. Jätesäkin tärkein funktio oli kuitenkin pitää sateisessa tunturissa kaikkialle tunkeva kosteus poissa ruokatarpeista ja vaatteista.

Samaan tarkoitukseen käytän nykyään kevyimpiä kuivasäkkejä. Jos reppuni tai rinkkani olisivat ehdottoman vedenpitäviä, niin luopuisin kuivapussien käytöstä.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Eräpentti
03.09.2012 8:21
Vieras

K-nen kirjoitti:
Jos reppuni tai rinkkani olisivat ehdottoman vedenpitäviä, niin luopuisin kuivapussien käytöstä.

Parempi ettei ole -- tiivis kantoväline saattaisi pidemmällä reissulla alkaa ilman kuivausta homehtumaan. Kuivasäkit ovat mielestäni hyviä niille kamoille, joiden kastuminen olisi ongelma. Käytin ennen jätesäkkiä, mutta kyllästyin vekslaamaan sieltä kamoja sisään ja ulos. Suhteellisen pienillä kuivasäkeillä kaikki on jo valmiiksi organisoitu.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Micke
03.09.2012 8:34

Itse pidän reppuni sisällä usein isoa kuivapussia, jonka sisään tungen pienemmät kuivapussit. Näin saan heiteltyä telttaan sisään tavarat kuivissa pusseissa. Jos isompaa kuivapussia ei olisi niin silloin pienemmät kuivapussit olisivat usein pinnaltaan kosteita tai märkiä. Tällä nyt ei ole sinänsä suurta merkitystä, mutta on ollut kuitenkin usein tapana. Lisäksi käytän reppuni päällä sadasuojaa, eli aika moninkertaisella varmistuksella mennään, tosin ei mitenkään painavalla, kun iso tatonkan pussi painanee jotain 200g ja sadesuoja samanverran.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Hanu
03.09.2012 9:15

Kyllä minä pakkailen kaikki kosteuden arat tavarat muovipusseihin. Vaatteet useammassa pienessä pussissa on kätevä. Voi sateellakin etsiä tavaroita rinkasta.

Savotan kantajana hyödynnän kyllä ulkotiloja. Teltta ja makuualustat kaaressa. Kirves sivutunnelissa ja ea-tarpeet nopeasti saatavissa laukussaan rinkan ulkopuolella.

Savotta on siitä hauska, että se on aina täynnä reissun pituudesta huolimatta. Ts. näyttää täydeltä.

10kg ei pärjää edes viikonloppua Very Happy painopisteestä sanoisin, että rinkka ei saa "vedellä" eli kiskoa mihinkään suuntaa. Kävellä pitää voida vain kevyessä etunojassa. Eväät alas ja teltta kaareen, niin lopputulos on melko mukava itselleni.

Juuba
30.10.2012 15:01

heluna74 kirjoitti:
Kun lähden tunturia ylittämään ja epäilen, että vettä ei ole saatavissa, mulla on 0,5l juomapullo. 15 vuotta kuljin ilman sitäkin...

tekstiiliurheilija kirjoitti:
Minä en lähde minnekään ilman kahta vesipulloa, joista ainakin toinen on ainakin litrainen. Ne korvaavat vesisäkit.

Kovasti komppaan...

Olen kokeillut vesipussejakin, mutta jostain syystä tykästynyt näihin:
juomapullo jossakin varustetelineessä (taitaa olla Fjällräven) ja sitten jos oikein meinaan leireillä (siis yleensä porukalla kalassa/vaeltamassa) mukana on vielä 5 litran kertakäyttöinen vesiastia.

Miksi?

Ensinnäkin tuon telineen saa lantiovyöhön, josta juomapulloa on helppo käyttää. Pullon koon voi sitten sovitella reissun ja tarpeen mukaan (punnittu tyhjänä: teline 64 g + 0,5 l kertakäyttöpullo - vaikka Gatorade - 28 g tai toinen ääripää 0,75 l urheilujuomapullo 78 g). Jos on mukana päiväreppu, niin telineen+pullon voi siirtää siihenkin. Tykkään käyttää tätä enemmän, kuin rinkan sivusta verkon alta. Näin varsinkin, jos rinkka on oikein piukean täynnä.

Sitten tuo 5 l kertakäyttöinen vesiastia on todella kiva käyttää iltaisin leirissä. Vesi riittää ja ei tarvitse koko ajan hakea lisää. Painokaan ei ole kuin parisataa grammaa. Kahvasta saa kivasti rinkan päälle keikkumaan. Tosin tämä on mukana yleensä siis vain porukkareissulla.

Harvoin kovin paljon vettä mukana kannan...
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
O: Rinkka / rinkan runko kantojärjest... Buli Ostetaan ja Myydään 4 15.08.2016 22:14 Katso viimeisin viesti
Rinkan juuret Vihtahousu Muut varusteet 3 24.12.2015 7:11 Katso viimeisin viesti
Rinkan pesu ja hajut pois kamoista varg62 Muut varusteet 13 28.01.2015 19:37 Katso viimeisin viesti
MYYTY LJK-rinkan osia MarttiJ Ostetaan ja Myydään 4 22.09.2014 21:45 Katso viimeisin viesti
Did It Myself - rinkan huomiovärinen ... akpoika Muut varusteet 25 03.09.2014 19:43 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 3 Yht. 3
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Siirry: