Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Mikä puukko roikkuu vyöllä?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 38, 39, 40  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Vee Vee
16.12.2011 16:01

tyy kirjoitti:
Kantakaa hyvänen aika puukkoa vyöllä, eihän sitä teiltä kukaan kiellä. Ja niin isoa miehuudenjatketta kuin haluatte ja tarvitsette.

Mutta kyllä miehen pitää kevyt kenttävittuilu kestää, puukon kanssa tai ilman Cool

Ja jos ette pidä luokitteluperusteistani, niin on minulla muitakin.

Luulenpa ettei niitä muita luokitteluperusteita ole tarpeen tuoda julki.

tyy
16.12.2011 16:08
Vieras

Vee Vee kirjoitti:
tyy kirjoitti:
Kantakaa hyvänen aika puukkoa vyöllä, eihän sitä teiltä kukaan kiellä. Ja niin isoa miehuudenjatketta kuin haluatte ja tarvitsette.

Mutta kyllä miehen pitää kevyt kenttävittuilu kestää, puukon kanssa tai ilman Cool

Ja jos ette pidä luokitteluperusteistani, niin on minulla muitakin.

Luulenpa ettei niitä muita luokitteluperusteita ole tarpeen tuoda julki.

Sehän on sitten hyvä. Pystytään jatkossakin erottamaan mielipiteet faktoista.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Hamalainen
16.12.2011 19:32

Reissussa pidän puukon ahkiossa tai rinkassa. Metsässä puukkoa en tarvitse kuin nuotion teossa ja syödessä. Silloin sen kyllä kerkiää ottamaan rinkastakin. Ja ainahn voi lainata kaverilta jos kiire tulee Very Happy Puukko raksalla haalarin rintataskun päällä olevassa napissa. Haalarin puukko on siinä parhaassa paikassa kun pitää kykkiä eri asennoissa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Vänkäri
16.12.2011 20:38

rautu kirjoitti:
tyy kirjoitti:
boueme kirjoitti:
tyy kirjoitti:
Ja kerran vielä: puukkoja kantavat vyöllä vain juntit.

Miksi puukon kantaminen vyöllä on junttimaista? Morassakin on tupessa vyökiinnike. Raksahommissa on erittäin kätevää, kun on puukko helposti saatavilla. Retkeillessä ei ehkä niin kätevää, mutta miksi puukon kantaminen vyöllä kertoo kantajansa junttimaisuudesta?

-B

Ymmärtäähän puukon timpermannilla. Mutta vaeltajan tuskin tarvitsee olla varustautunut yllättävään puukkotappeluun.

En tiedä vaeltajista, mutta eränkävijällä on hyvä olla puukko mukana ja helposti saatavilla. me touhutaan puukolla muuta, kuin pistellään ihmisiä.

Jos viitannet eränkävijöillä meihin kamaliin mettästäjiin niin joo, puukolla tekee ko.puuhissa paljon,ja se on fiksuinta pitää siinä junttimaisesti vyöllä. Mukavampi napata puukko vyöltä ja suolistaa vaikka metto,ilman että ensin lasket suohon repun ja alat sieltä tonkiin sitä puukkoa,ja sen jälkeen perkaat saaliin,jonka jälkeen ehkä pikkusen verisin käsin pitäs taas riipiä reppuun se puukko kera saaliin ja sotke paikkoja enempi,kuin puukon olleesa vyöllä. Aika erikoinen huomata tällanen juttu,puukon kanniskelun paheksunta,muuten perinneretkeily henkisellä foorumilla,jossa tyypit kilvan kehuvat gummisaapasta ja putkirinkkaa ja uskovat taianomaiseen trangiaan,jutellaan flanellipaidoista ja muusta,joka ei ole sitä "viimesintä huutoa" retkeilyssä. Ainahan täällä on ukot puukkoa saanu kantaa, jos ei ny ihan isoilla kylillä niin heti pienemmillä ainakin. Kotikylässäni puukonkanton ei puutu ei naapuri,ei kaupan kassamei polliisi eikä kukaan muukaan,ellei sitten matkahuollon baarissa niitä kilvan vertailla Very Happy

Kyllä musta on surullista lukea että puukon kantaminen vyöllä,kattotaan jotenkin merkiksi mahdollisesta toisen kulkijan puukottajaksi tai muuten "juntiksi". Nämä porut siitä että puukko on lantiovyön alla ilkeesti,en tajua aina sitäkään. Ainakaan itselläni puukko ei jää kropan ja vyön väliin ollenkaan,ehkä siksi että olen nähnyt pienen vaivan tehtailla itte puukkooni tupin,jossa on kannake/vyölenkki,pikkasen pidempi,ja kannikkeen ja itse tupin välissä on parin sentin halkasijainen d-rengas,jollonka puukko roikkuu pikkasen normaalia alempana vyön alapuolella,ja se taas ei ainakaan minua haittaa yhtään. Tuollanen mora,missä vyölenkki on puukon kahvan takana,sellanenha tietty jää ilkeesti lantiovyön ja kulkijan ittensä väliin.

Joku jotain puukonmitasta ja miehuudenmitasta sanoi Very Happy . No,musta on mukavampi että vapaassa maassa kukin saa kantaa minkämoista ja mittasta veistä tai puukkoa, erällä,vyöllä tai piilossa repussa, jos sen veittensä kanssa on sujut ja sillä hoituu hommat mihin sitä tarttee, on se sitten 7cm terälläoleva mummonhammas tai 30cm leuku,eipä se toiselta poies ole ja suuren veitten paino,mitäpä siitä,jos mies sen kitisemättä lonkallaan kantaa itse. Mitä sitä raivoamaan suureen ääneen,että puukon tulee olla just Tommi,tai tietynlainen perinnemalli sieltä ja täältä,ja terä ei saa olla kuin näin ja näin ohut ja noin ja noin pitkä,kun jokanen kai ite saa kokea parhaaksi puukoksi tai veitteksi ihan minkä lystää. Eri asia jos homma kulkee tiukan linjauksen alla. Että jos tyyppi vannoo perussuomalaisen eräkulttuurin nimeen ja kaikki kamppeet on sitä mitä isoisäkin käytti,vaarinsa perintötuohikontteja jne,niin sillonhan sen puukonki "pitää" olla persumallia,eikä mikään ameriikan sahalaita ramboveitti Very Happy . Onneks me ei eletä misään kiinassa tai muualla missä joku maotsetung tms pikkuhitleri voisi nämä puukotkin määrätä,että millasta saa käyttää milläkin kolhoosilla.

Tällä hetkellä nysvään pajan puolella leukua,ja mietin että mikäs se olis sopiva sellasen kaveriksi,pikkupuukoksi samaan kannikkeseen roikkuun. EI samaan tuppiin mutta samaan vyölenkkiin, että jos ite iso veitti on pikkasen alle 9 tuumanen terältään,niin mikähä se olis sopiva,joku 4 tuumanen ehkä,vuolupuukkomainen. Mukava olis tehtailla kaikki scrimshaw koristelut luuosiin ja kaikinpuolin nätti mutta vielä ei anna taidot myöden.

rautu
16.12.2011 20:54

Minä bongasin tuommoisen tommityyppisen tuohikahvaisen. http://tori.uniikkituote.net/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=puukko-1 Alkuvuodesta väsään tuommoisen pienen. 7-8 sentin terällä. Pikkuisen ja siron. Olen ennenkin tuon tyyppisiä tehnyt, mutta isompia. Uushopeahelat, tuohikahva ja vähän tummennusta tuoheen värjätyllä tukkiöljyllä. Salmiakkiterä. Vyölenkki ei tule tommipuukkomainen, niinkuin muutenkaan puukko ei ole täysin tommi.

Muitakin ideoita on ja alkuvuodesta haen vaikutteita Helsingin puukkonäyttelystä.
http://www.helsinkiknifeshow.com/

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Nevis
16.12.2011 20:54

En taaskaan jaksanut lukea läpi vaeltajaveljien ahdistuksia ja keskinäisiä vittuiluja puukon tiimoilta, mutta reilun 40 vuoden kokemuksella tiedän, että;

a) puukko on joillekin statusesine
b) joillekin työkalu
c) useimmille molempia

Itselleni on ihan yksi ja sama, mitä puukko on muille, mutta minulle se on pelkkä työkalu, jolla varmistetaan lämmin ja hyvä olo vaelluksella, mutta jolla ei ratkota mielipide-eroja nuotiotulilla. Se, mistä ja miten se on valmistettu, on lähinnä kuriositeetti, sillä lähes kaikki nykypuukot ovat varsin hyviä kapistuksia.
 Sivun alkuun

tyy
16.12.2011 20:58
Vieras

Noo, onhan se puukko tavannut killua vyöllä. Mistäpä muualta sitä saisi kätevästi käsille.

Mutta mie olenkin juntti.
 Sivun alkuun

rellusitikka
16.12.2011 21:01

^ Joskus on sattunut kun töistä on käynyt Hesessä lounaalla, niin puukko
törröttää "reisikotelossa", ei tuohon ole kukaan puuttunut kun on timpurin
kamppeissa liikkeellä. Very Happy
Eikös rinkan viilekkeseen voisi asentaa "farkunnapin" ja lenkin niinkuin
työkaluliiveissä.
Siihen Hultaforssin "mora" niin ei tipu.
En kyllä muista päivää, reissussa tai siviilissä, milloin en olisi jonkinlaista
puukkoo tai veistä tarvinnut.

Edit: Muutama nuoli tuonne ylös lisää, vastaus Vänkärille. Olen hidas.

rautu
16.12.2011 21:06

Nevis kirjoitti:
En taaskaan jaksanut lukea läpi vaeltajaveljien ahdistuksia puukon suhteen, mutta reilun 40 vuoden kokemuksella tiedän, että;

a) puukko on joillekin statusesine
b) joillekin työkalu
c) useimmille molempia

Itselleni on ihan yksi ja sama, mitä puukko on muille, mutta minulle se on pelkkä työkalu, jolla varmistetaan lämmin ja hyvä olo vaelluksella, mutta jolla ei ratkota mielipide-eroja nuotiotulilla. Se, mistä ja miten se on valmistettu, on lähinnä kuriositeetti, sillä lähes kaikki nykypuukot ovat varsin hyviä kapistuksia.

Tottahan turiset. Itseäni viehättää suuresti hyvin tehty ja kaunis puukko, mutta minulle ne ovat aina työkaluja. En roikottele niitä hyllyssä tai seinällä. Itse kun niitä tekee, niin niitä voi myös käyttää. Kaikenlaisessa työssä. Sen olen kyllä huomannut, että kun näkee vaivaa niiden teroittamisessa, niin puukkoaan ei käsittele miten sattuu. Sitä tietää sen vaivan, mikä niiden teroittamisessa uudelleen on. Enkä enää nykyään lainaa puukkojani muille, jos en ole varma, että hän käyttää niitä oikein.

Pyrin tekemään itselleni aina hienon puukon. Mutta en mitään koruja. Pienet koristelut sallitaan ja tottakai erikoiset puu- ja muut materiaalit. Kaikki menee kuitenkin käyttöön ja erilaisiin tarkoituksiin on omat puukot.

Puukkoja on autossanikin usein viisikin kappaletta. Ei niitä koskaan liikaa ole. Kirveitä on kolme.

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun

tyy
16.12.2011 21:14
Vieras

Puukkohan on nimenomaan kaunis esine.
 Sivun alkuun

boueme
16.12.2011 21:14

tyy kirjoitti:
Noo, onhan se puukko tavannut killua vyöllä. Mistäpä muualta sitä saisi kätevästi käsille.

Mutta mie olenkin juntti.

Asian ytimeen!!!!!!!

-B

J.k. Tyyllä on puukko aina valmiina, olen nähnyt sen puukon. Kulunut, mutta eräuskottava.

rellusitikka
16.12.2011 21:40

Niin, minulle kävi tässä ketjussa näin:

rellusitikka kirjoitti:
Mielestäni näillä pärjää just ja just.
Linkkari on Spyderco merkkinen, vanha japsi, maksoi maltaita aikanaan mutta kähy linkkari
on ollut, pysyy terässä ja voi teroittaa.
Tuo linkkuveihti on tainnut syrjäyttää nuo muut aseet.

varg62 kirjoitti:
Google käänsi,kun en ensin löytänyt tätä sivustoa jossa kaikki tieto suomeksi.Teräsrenki

Ja sinulla rellusitikka todellakin jos hyvässä kunnossa keräily esine eli osta uusi ja pidä vanha tallessa Laughing

Tuo lempi "puukkoni" on käyttökiellossa. Crying or Very sad

rautu
16.12.2011 21:49

tyy kirjoitti:

Tyy, nyt alkaa olla lääkitys kohdallaan. Älä enempää ota. Very Happy

Ei oo häränpäivää!!
 Sivun alkuun

tyy
16.12.2011 21:58
Vieras

rautu kirjoitti:
tyy kirjoitti:

Tyy, nyt alkaa olla lääkitys kohdallaan. Älä enempää ota. Very Happy

Ihan olen selvistä päin.
 Sivun alkuun

George
16.12.2011 22:46

Tyylle pisteitä siitä että on härnäyksellään saanut vanhoja kettuja kehiin Laughing
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 38, 39, 40  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
*MYYTY* Puukko lappityyliin zag Ostetaan ja Myydään 0 12.06.2019 7:04 Katso viimeisin viesti
M: "Lintu" -puukko *poistettu* zag Ostetaan ja Myydään 0 17.05.2019 7:23 Katso viimeisin viesti
Mikä kämppä jutavi Tietokilpailut ja kuva-arvoittelut 6 31.08.2018 8:24 Katso viimeisin viesti
Mikä nimi varsijousi Tietokilpailut ja kuva-arvoittelut 52 01.07.2018 22:02 Katso viimeisin viesti
Mikä firma myy Lundhagsin kenkiä? esakuni Kesävaellusvarusteet 5 29.09.2017 9:20 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 32 Yht. 40
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 38, 39, 40  Seuraava
Siirry: