Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Kesävaellusvarusteet Kalvotuotteet ovat myyjän tuottoisa kikka?
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Kalvotuotteet ovat myyjän tuottoisa kikka?
weke
17.07.2010 11:16

Alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että meitä on narutettu kalvotuotteilla. Erilaiset sadettapitävät, mutta hengittävät kalvot retkeilyvälineissä ovat tuottaneet pettymyksen toisensa jälkeen. Yleensä kalvotuotteet ovat reilusti kalliimpia kuin vastaavat kalvottomat ja hinnat ovat muutenkin retkeilytuotteissa todella korkeita. Kauppiaan lupaamat ominaisuudet kalvotuotteissa täyttyvät nippa nappa uudessa tuotteessa, mutta 1-2 vuoden käytö jälkeen kalvo alkaa vuotamaan (ainakin minulle on näin käynyt).

Usein myös luvattu hengittävyys on kovin heikkoa ja vaate kastuu hiestä ja kondensiovedestä. Tosin kalvon petettyä hengittävyys paranee. Wink

Luulen, että kalvon tekeminen vaatteisiin yms. ei ole tekijälle vaikeaa/kallista. Silti kalvollisen tuotteen hinta voi olla vähintään kaksinkertainen. Kun sitten kalvo hajoaa lyhyessä ajassa, on käyttäjällä tarve ostaa uusi kallis tuote. Näin me retkeilijät pääsemme rahoistamme eroon ja kauppiaat hierovat karvaisia käsiään. Markkinatalous perustuu kulutukseen ja tällä tavalla saadaan lisää kulutusta. Raha liikkuu ja kauppa käy. Jatkossa aion osaltani kuluttaa tässä mielessä vähemmän.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
tyy
17.07.2010 12:18
Vieras

Olin päivittämässä vaellusvaatteita pari vuotta sitten ja tutkailin kalvollisia takkeja ja housuja. Arvelin, että koska sadeasukin pitäisi uusia, siirtyisin nyt uuteen teknologiaan. Mutta en kuolemaksenikaan voinut ymmärtää, miten ja miksi niitä pitäisi käyttää. Ostin sitten uudet Fjällrävenin G-1000 kamat, jotka kestävätkin eläke-ikään asti. Sadeasuksi Marmotin Precip. Järki voitti viime tipassa.

Talviasuna on Sastan Tibet anorakki ja housut. En ole ostanut kalvollisia takkeja tai housuja, enkä osta.

Olen käyttänyt kavollisia vaelluskenkiä, mutta lieneekö tuolla kalvolla noissakaan mitään virkaa, vedenpitävyys taitaa olla vahaamisen ansiota. Seuraavia kenkiä ostaessa tutkin tämänkin asian uudemman kerran. Ehkä ostan kumpparit.
 Sivun alkuun
Personal Photo Album Vastaa lainaamalla viestiä

Puutarhuri
17.07.2010 17:03

En ole samaa mieltä. Meindelin goretex vaelluskengät ovat pääseet jo 15 vuoden ikään ja varpaat ovat yhä kuivat. Milletin goretex-takki kesti vielä suihkutestin (10 vuotta), tosin etulista alkoi helposti vuotaa, joten päivitin nyt takin vihdoin. Jopa Marmotin Precip on kestänyt jo selvästi yli 2 vuotta ja se on mielestäni näitä edullisia kalvoasuja.

Se kalvo toki ei hengitä, joten asun ilmastointi on sitten se juttu. Niissäkin on kovasti eroja.

Lasten vaatteissa kalvokuteet ovat ehdottomia ja kestävät pintamateriaalista riippuen sitten useammatkin lapset kierrätettynä. Lastenvaatteissa hintahaitariakin on paljon, mutta myös kilpailua.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

tyy
17.07.2010 17:08
Vieras

Hyvin on Puutarhurikin aivopesty teknisten vaatteiden uskontoon.

http://www.asentopaikka.fi/wp/2010/07/17/onko-vaatteissasi-ominaisuuksia/

Ei se oo se ikä. Ne on ne ajokilometrit, jotka ratkaisee.

Eikä sillä kalvolla tee siellä vaellushousjen sisällä mitään, uskokaa jo!

Shocked Rolling Eyes Laughing
 Sivun alkuun

weke
17.07.2010 17:50

Puutarhuri kirjoitti:
En ole samaa mieltä. Meindelin goretex vaelluskengät ovat pääseet jo 15 vuoden ikään ja varpaat ovat yhä kuivat. Milletin goretex-takki kesti vielä suihkutestin (10 vuotta), tosin etulista alkoi helposti vuotaa, joten päivitin nyt takin vihdoin. Jopa Marmotin Precip on kestänyt jo selvästi yli 2 vuotta ja se on mielestäni näitä edullisia kalvoasuja.

Se kalvo toki ei hengitä, joten asun ilmastointi on sitten se juttu. Niissäkin on kovasti eroja.

Lasten vaatteissa kalvokuteet ovat ehdottomia ja kestävät pintamateriaalista riippuen sitten useammatkin lapset kierrätettynä. Lastenvaatteissa hintahaitariakin on paljon, mutta myös kilpailua.

Mullakin oli ja on mainitsemasi merkkiset vaelluskengät. Ekat alkoi vuotamaan takuuaikana ja sain uudet tilalle. Kengillä on kävelty syksyn metsästysreissut eli kilometrejä on jonkin verran tullut. Nyt nämä uudet on sisäänajo vaiheessa, mutta toisessa kengässä jalka tuntuu kostuvan toista nopeammin. Syy ei ole varpaankynsissä, vaan jossian muualla.

Kalliita kalvotakkeja en ole vielä itselleni hankkinut, jollei siksi lasketa Jahti-Jakt pukua. Se nyt arvatenkin oli susi, mutta kaveri osti yli neljäsataa euroa maksavan kalvoasun reilu vuosi sitten. Nyt viime kalstusreissulla valitteli, että sade tulee läpi. Samoin toinen kaverini, jolla oli vanhempi takki. Minä olin ainoa, joka pysyin kuivana, mutta mulla olikin päällä tavallinen hengittämätön sadeasu. Kalastaessa ei edes hiki kastellut sitä sisältä päin. Luulen, että tuo kumipuku (tavallinen sadeasu) hengittää yhtä paljon kuin nämä Kura-tex(TM) tuotteet.
 Sivun alkuun

Sikke
17.07.2010 18:02

Retkeilykaupan myyjä kertoi juosseensa helleaamuna töihin villainen paita päällä. Siinäpä kunnon vanhanajan tekninen tuote. Villaisia, ohuita vaatteita ei vain tahdo kaupoista löytyä.
 Sivun alkuun

tyy
17.07.2010 18:14
Vieras

Sikke kirjoitti:
Retkeilykaupan myyjä kertoi juosseensa helleaamuna töihin villainen paita päällä. Siinäpä kunnon vanhanajan tekninen tuote. Villaisia, ohuita vaatteita ei vain tahdo kaupoista löytyä.

Kyllä löytyy. Ja jos ei kaupasta, niin vaikka täältä.

http://kauppa.ruskovilla.fi/index.cfm

Ko. valmistaja ei toki ole anoa.
 Sivun alkuun

Sikke
17.07.2010 19:32

Sieltähän niitä Ruskovillalta näkyy löytyvän, kiitos.
Kalvo- ym asuihin palatakseni, näitä kirjoituksia lukiessa tulee suhteellisen kokemattomalle vaeltajalle aika hämmentynyt olo. Merkkejä ja ominaisuuksia vilisee siihen malliin, että heikompaa hirvittää. Onko yleensäkään tähän päivään mennessä kehitetty mitään tekstiiliä tai jalkinetta, joka toimisi kaikenlaisilla vaeltajilla monenlaisissa olosuhteissa. Muuttujia on liikaa jo pelkästään yksilöllisten ominaisuuksien takia. Minä ajattelin kokeilla (ja kärsiä). Katsotaan mikä toimii ja mikä ei. Ostin nimittäin Luhdan kalvotakin (oli alennuksessa ja paljon taskuja) ja Salomonin kalvokengät (kerrankin lesti passasi). Very Happy
 Sivun alkuun

Korpijaakko
17.07.2010 20:32

tyy kirjoitti:

- -
Sadeasuksi Marmotin Precip. Järki voitti viime tipassa.

Talviasuna on Sastan Tibet anorakki ja housut. En ole ostanut kalvollisia takkeja tai housuja, enkä osta.
- -

"PreCip™ is our “next step” technology that enables us to construct the lightest, most compressible, technical, waterproof and breathable rainwear in the world." Ja lisää teknisiä ominaisuuksia ja sana "membrain" (kalvo) löytyy täältä.

Yksi puhuu ristiin itsensän kanssa, toinen julistaa markkinointihömpäksi tuotteen, jollaista ei ole lainkaan omistanut ja minä... Hitto! Puolustan täällä päättömästi tarpeettomuuksia markkinatalouden uhrina! Kyllä tässä armeijan 60-luvun ylijäämäpuuvillassa on paljon mukavampi olla lähes 30C lämpötilassa kuin täydessä 2000-luvun GoteTex ProShell (tm) sotisovassa!

Pitänee lähteä saunaan hautomaan päätään, jotta se vähän jäähtyisi. Very Happy

tyy
17.07.2010 20:36
Vieras

(tupla poistettu)

Viimeinen muokkaaja, tyy pvm 17.07.2010 20:41, muokattu 1 kertaa
 Sivun alkuun

tyy
17.07.2010 20:40
Vieras

Korpijaakko kirjoitti:
"PreCip™ is our “next step” technology that enables us to construct the lightest, most compressible, technical, waterproof and breathable rainwear in the world." Ja lisää teknisiä ominaisuuksia ja sana "membrain" (kalvo) löytyy täältä.

Yksi puhuu ristiin itsensän kanssa, toinen julistaa markkinointihömpäksi tuotteen, jollaista ei ole lainkaan omistanut ja minä... Hitto! Puolustan täällä päättömästi tarpeettomuuksia markkinatalouden uhrina! Kyllä tässä armeijan 60-luvun ylijäämäpuuvillassa on paljon mukavampi olla lähes 30C lämpötilassa kuin täydessä 2000-luvun GoteTex ProShell (tm) sotisovassa!

Pitänee lähteä saunaan hautomaan päätään, jotta se vähän jäähtyisi. Very Happy

Precip on sadetakki(tm), 100% vedenpitävä muovitakki, hengittävyydestä ei ole tietoakaan, sanoipa markkinapelle mitä tahansa. Kun siitä aika jättää, ostan seuraavan perätukusta.
 Sivun alkuun

tyy
17.07.2010 20:47
Vieras

Sikke kirjoitti:
Kalvo- ym asuihin palatakseni, näitä kirjoituksia lukiessa tulee suhteellisen kokemattomalle vaeltajalle aika hämmentynyt olo. Merkkejä ja ominaisuuksia vilisee siihen malliin, että heikompaa hirvittää.

Älä huoli, se ei ole sinun vikasi. Se on tämän palstan peruspellejen vika, joiden aivot ylikuumenevat helteessä. Pahoittelen omasta puolestani.

Vaikka ei olekaan yleisesti tunnettu tosiasia, selviää Suomen kesässä hengissä rytkyissä kuin rytkyissä. Vain kokemus opettaa mitä itse oikeasti tarvitsee.

Viimeinen jota kannattaa uskoa, on retkeilytarvikaupan myyjä.
 Sivun alkuun

tyy
17.07.2010 21:19
Vieras

Muuten. On ihmetyttänyt pitkään sekin, että kun joku etsiii kuoritakkia, kalvotakkia, tuulitakkia, vaellustakkia, sadetakkia tai Tex-Mex(tm) takkia, niin kukaan ei tiedä mitä sillä tarkoitetaan. Ei kysyjä sen enempää kuin suosittelijakaan.

Voi vaikka palata 4 vuotta ajassa taaksepäin todetakseen, ettei mikään ole muuttunut.

http://www.vaellusnet.com/turinat/viewtopic.php?t=457

Olen edelleen sitä mieltä, että tältä foorumilta saa huonoja neuvoja.
 Sivun alkuun

Puutarhuri
17.07.2010 21:27

tyy kirjoitti:
Hyvin on Puutarhurikin aivopesty teknisten vaatteiden uskontoon.

http://www.asentopaikka.fi/wp/2010/07/17/onko-vaatteissasi-ominaisuuksia/

Ei se oo se ikä. Ne on ne ajokilometrit, jotka ratkaisee.

Eikä sillä kalvolla tee siellä vaellushousjen sisällä mitään, uskokaa jo!

Shocked Rolling Eyes Laughing

Kertoisitko toki miten ja miksi olen väärässä Laughing Olen aloittanut teininä kiltisti verkkareilla ja sadetakilla/sadeviitalla/sadelahkeilla ja kumisaappailla. Ja ihan onnellisena päätynyt kalvovaatteisiin. Palata en ikinä suunnittele vanhaan. Mä kyllä käytän näitä vaelluskamppeita (siis esim kalvotakkia) ihan cityssä. Liikkuessa pyörällä tai ihan bussilla työmatkaliikunnassa, niin suomalaisessa kelissä on usein suurikin uhka kastua. En pidä käytännöllisenä kuljettaa erillistä sadetakkia ja kalvotakki voittaa sateenvarjon keskustan tuulitunneleissa. Kalvotakkini siis on saanut ihan kunnioitettavasti ajokilometrejä kotona, työmatkalla tai puutarhassa. Näyttää ihan ruokottomalta.

Myinkin juuri käyttämättä jääneeni sadetakkini ja housuni. Ne ovat ihan kamalat verrattuna kalvoihin. Kuvittelin joskus, että käyttäisin niitä yhä puutarhatöissä, mutta vaelluskamppeet olivat siihenkin paremmat. Kumisaappaita toki tarvitsen yhä nurmikkoa ajaessa ja sateella pihaa kuopsuttaessani.

Ja kiltisti olen kokeillut tavallisia ulkovaatteita lapsellakin. Ja huomannut ne samalla tavalla epäkäytännöllisiksi.

Kun on liian kuuma kalvovaatteisiin, on todennäköisesti liian kuuma takkiin ja pitkiin housuihinkin. T-paita ja caprit siis päälle Very Happy Vai johtuuko se, että en kärsi kuumudesta ja hikoa kuin pieni sika kalvoissa, koska olen nainen?
 Sivun alkuun

raito
17.07.2010 22:04

Sikke kirjoitti:
Muuttujia on liikaa jo pelkästään yksilöllisten ominaisuuksien takia.

Muuttujia on "liikaa" sekä olosuhteissa, että yksilöissä. On tehtävä kompromisseja.

Sikke kirjoitti:
Minä ajattelin kokeilla (ja kärsiä). Katsotaan mikä toimii ja mikä ei.

Aivan oikein. Jokaisella on ihan ikioma pieni pätkä kuljettavanaan " Varusteiden Via Dolorosaa". Siitäkin huolimatta, että täältäkin tietoa löytyy.
 Sivun alkuun
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Miksi onnettomuudet ovat lisääntyneet? Pertti Kurki Yleisiä retkeilyyn liittyviä sekalaisia asioita 103 02.10.2017 11:03 Katso viimeisin viesti
Selfie t ovat out of working josipape Hölynpöly... 6 22.03.2014 0:11 Katso viimeisin viesti
Miksi luontoihmiset ovat niin järkytt... Eräpentti Hölynpöly... 40 29.11.2013 17:29 Katso viimeisin viesti
Millaiset ovat jälkimarkkinat Käsivar... Poterro Lappi 17 14.11.2012 22:15 Katso viimeisin viesti
Auttaako kikka kun isovarvas meinaa j... Aaro Talvivaellusvarusteet 7 09.02.2012 16:15 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 1 Yht. 12
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Seuraava
Siirry: