Vaellusturinat II
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Muut varusteet Kamera-asiaa
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 28, 29, 30  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Mr_C
04.11.2009 18:19

Slik Sprint Pro GM jalusta jos tarvitsee tuen jolla pääsee noin 1,3 m korkeudesta kuvaamaan ja osaa käyttää sitä niin että on tukeva. Tuollakin korkeudella alkaa jo vapisemaan tai heilumaan tuulen mukana. Noin 1 m on melkein tyydyttävä.
Painon takia sitä kuitenkin tullut useimmiten kannettua mukana, kun on jalusta ollut.

Kuulapääkin vaihdettu pikalukituslevyllä varustettuun Manfrotto 486RC2 malliin. Slikin kuula menee pokkarin kanssa, mutta isommalla kameralla turhan takkuinen ja tukevuus mietityttää.
Slik painaa 700 g, kun keskiputken pidennysosa irrotettu. Sillä ei tee mitään retkikuvauksessa, paitsi jos tykkää tärähtäneistä kuvista. Slikin alkuperäinen kuulapää painaa 100 g ja Manfrotto 420 g + pikalukituslevy kameraan 40 g.

Kun haluaa tukevampaa, niin mukaan lähtenyt Benbo Trekker Mk II jalusta. Vertailupaino 2000 g, eli 1,3 kg enemmän kuin Slik. Tukevuutta kuitenkin vielä enemmän.
Benbon oma kuulapää 180 g on paljon parempi kuin Slikin, mutta Manfrottoa tullut käytettyä sen pikalukituksen takia.

Tuo Benbon kuulapää ollut Gorillapod SLR zoom mallissa kiinni, lisäksi Manfroton pikalukitusalusta 106 g, että on näppärämpi käyttää. Tuosta ei vielä pahasti kokemusta, mutta joissakin tilanteissa näppärä.
Kamera painaa 1 kg ja siihen objektiivi lisäksi, yleensä n. 500 g ja joskus 1,4 kg.

Jos kamera max 1 kg ja kuvauskorkeus max 100 cm, niin sitten tuo Slik voi toimia, muutoin suosittelen tukevampaa jalustaa.
Nuo Gorillapod ja rinnakkaisvalmistajien laitteet toimii jos kuvaustarpeet on sellaisia että toimivat. Eivät kuitenkaan korvaa varsinaista jalustaa kaikissa tilanteissa, mutta itse pitää miettiä mitkä omista kuvista olisivat jäänyt ottamatta sen takia ettei paikalla olisi voinut käyttää Gorillapod tyylistä jalustaa.
Painoa sillä tulee noin 500 g vähemmän kuin Slikillä, siis tuolla omalla versiolla Gorillapodista. Muut mallit on vielä kevyempiä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Kamera-asiaa
OS
30.01.2010 22:29

Luiro kirjoitti:
Minkäslaisilla kameroilla vaeltajakolleegat kuvaa reissuillaan?

Nämä kaverit kuvaavat Canonilla. Smile
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

tmustak
30.01.2010 22:34

LOL

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe: Re: Kamera-asiaa
pena
30.01.2010 23:18

OS kirjoitti:
Luiro kirjoitti:
Minkäslaisilla kameroilla vaeltajakolleegat kuvaa reissuillaan?

Nämä kaverit kuvaavat Canonilla. Smile

Voi itku! Crying or Very sad Miksei kukaan ole sanonut, että mulla on ihan VÄÄRÄN merkkinen kamera. Ja STÄNDI mulla on metsässä mukana tuskin koskaan! Embarassed Eikä mulla edes ole studio SALAMAA! tai kunnollista JALUSTAA Confused

Mä en varmaan ollenkaan osaa ottaa VALO kuvia Sad

Cobra
30.01.2010 23:35

NIKON D80 tällähetkellä runkona + odjektiivi väliltä 10...500mm, ehkä joku uudempi runko kesällä. Tosin pokkari olisi parmpi kokonsa puolesta mutta kun järkkäri on niin sitä tasoa vatii. Twisted Evil
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Korvapuoli
31.01.2010 9:53

Se joka kuvaa kompaktilla tietäen mitä tekee ottaa parempia kuvia kuin se joka kuvaa järkkärillä, mutta ei ole perehtynyt välineeseensä ja kuvaamiseen. Itse en kuulu kumpaankaan ryhmään, vaikka vain kompakteja omistankin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

taival
31.01.2010 11:38

Nyt on alkanut kiinnostamaan uuden kameran osto kevään, kesän ja syksyn tulevia reissuja varten. Entinen kamerani on ihan ok Canonin taskupokkari, mutta se ei kyllä riitä kuin turistiräpsintään (minkä se hoitaa kyllä sutjakkaasti).

Järjestelmäkameraa en halua sen koon vuoksi, mutta kameraa tulisi pystyä säätämään melko paljon myös manuaalisesti. En myöskään hae ihan rintataskukameraa, koska niissä loppuu ominaisuudet kesken. Zoomia, valtavia megapikselimääriä yms. en myöskään erityisesti kaipaa, vaan tarvitsisin monipuolisen kameran, jolla saisi otettua laadukkaita kuvia. Sanotaanko niitä nyt sitten kompaktikameroiksi?

Eli jotain tähän tyyliin: Canon PowerShot SX1 IS. Toisaalta en usko tarvitsevani mihinkään noin paljoa zoomia. Tämänlainen kamera kiinnostaisi myös: Panasonic DMC-LX3. Mukavan perinteisen näköinenkin Smile

Onko kameraehdotuksia?
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Joonas Frisk
31.01.2010 11:48

Älä osta tuota panasonikkia! Jos sen oston jälkeen otat huonoja kuvia, syy on aina sinussa.... Laughing

tmustak
31.01.2010 12:01

Osta se missä on suurempi kenno.

Pepi
31.01.2010 13:01

tmustak kirjoitti:
Osta se missä on suurempi kenno.

Tarkoittanet kennon fyysistä kokoa etkä pikselimäärää. Silloin olen samaa mieltä. Canonin valikoimassa tuo Panasonic vertautuukin mielestäni lähinnä G11:een tai S90:een kuvaustarpeista riippuen. Panasonic on laajakulmaisempi, joskin tuo 24 mm:n kinovastaavuuden nimittäminen "ultralaajakulmaksi" on rankkaa hypetystä. Ainakin kinokameran 15-milliseen tottuneelle.

Virsu
31.01.2010 19:15

Minä olen myös miettinyt kameran ostoa. Digiaikana en olekaan järkkäriä omistanut. Pari vuotta olen nyt saanut kuvailla lainatulla S3 IS:llä ja olen ollut siihen niin tyytyväinen, että haaveet digijärkkäristä ovat koko ajan hälvenemässä. Pieni koko, makrotoiminto ja kääntyvä näyttö ovat mainioita.

Olen tässä talven aikana katsellut SX20 IS:ää, mutta toiseksi vaihtoehdoksi on tullut taipaleen mainitsema SX1 IS. Olisikohan Nikonilla vertailukelpoista sanottavaa tähän kisaan?
 Sivun alkuun

AFln
31.01.2010 20:28

Virsu kirjoitti:

Olen tässä talven aikana katsellut SX20 IS:ää, mutta toiseksi vaihtoehdoksi on tullut taipaleen mainitsema SX1 IS. Olisikohan Nikonilla vertailukelpoista sanottavaa tähän kisaan?

Nikonilta ei valitettavasti löydy tähän sarjaan oikein kelvollista laitetta. Kannattaisi tutkiskella esim. seuraavia sivustoja; bythom.com (Nikon kuvaaja), dpreview.com, imaging-resource.com. Muuten olen sitä mieltä, että on mukava kanniskella reissuilla järkkäriä ja paria f2,8 putkea.
 Sivun alkuun

George
31.01.2010 20:32

Virsu kirjoitti:
Minä olen myös miettinyt kameran ostoa. Digiaikana en olekaan järkkäriä omistanut. Pari vuotta olen nyt saanut kuvailla lainatulla S3 IS:llä ja olen ollut siihen niin tyytyväinen, että haaveet digijärkkäristä ovat koko ajan hälvenemässä. Pieni koko, makrotoiminto ja kääntyvä näyttö ovat mainioita.

Olen käyttänyt muutaman vuoden Olympuksen pitkäzoomikameroita. SP- 565-malli meni pilalle uidessa Ivalonjoessa ja nyt on ollut SP-590, jossa zoom on ns. 26-kertainen. Kokemus on että telepää on jo liioittelua, harva kuva sillä enää onnistuu. Ja jos ei tärähdä niin kuvan laatu ei tyydytä. Muuten kyllä kohtuu hyvä. Tässä jos missä ruokahalu kasvaa syödessä. Jos ostaisin vastaavan, niin kääntyvä näyttö olisi makrokuvausta varten ehdoton vaatimus, esim. Sony.

tmustak
31.01.2010 21:25

sanani väärin valitsin
laajin pinta-ala, sitä tarkoitin.

Itse kuvaan Nikon D70s:lla: 6 megaa pikseleitä.
5 vuotta vanha, mutta riitävä tarkoitukseensa.

Läppärini näyttön on 1280x800
D70s 3000x2000, ei mahdu ruudulle.

kuinka moni rajaa kuviaan?
kuinka moni tekee niistä isoja julisteita?

IkiHonka
31.01.2010 22:28

tmustak kirjoitti:
kuinka moni rajaa kuviaan?
kuinka moni tekee niistä isoja julisteita?

Muutamia A2 kokoisia printtejä on tullut tehtyä.

Ruudulla tulee useinkin zoomailtua yksityiskohtia ja monasti siinä tulee löydettyä uusia rajauksia, joista syntyy taas uusia kuvia.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Blog Vastaa lainaamalla viestiä
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 28, 29, 30  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Myyty: GoPro Hero 2 HD action-kamera mek Ostetaan ja Myydään 0 08.05.2017 12:17 Katso viimeisin viesti
Kamera talvivaellukselle Ursus Muut varusteet 9 05.02.2016 12:45 Katso viimeisin viesti
Norjan kalastusluvat ja muutakin asiaa Criisi Kalastus 1 21.06.2015 9:57 Katso viimeisin viesti
Myydään GoPro-kamera, Leatherman ja k... herike Ostetaan ja Myydään 0 22.10.2014 15:39 Katso viimeisin viesti
Google kamera selkään vaellukselle.. admin Lappi 9 20.09.2014 12:00 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 20 Yht. 30
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 28, 29, 30  Seuraava
Siirry: